[Info] Topic Cushing/PPID

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Centraal Topic Cushing/PPID

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 20:57

@fransje wel opbouwen hoor! Niet gelijk in 1 keer een hele pil geven, de ervaringen wijzen uit dat je beter kan opbouwen om de kans op bijwerkingen te beperken.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 20:58

Fransje, hak die eerste pil nou eerst in 4 stukken en begin met een kwart pil de eerste paar dagen en bouw dan rustig aan op.

Ik ben wel wat scherper geworden op de suikers bij mijn merrie, maar ik voer sowieso niet veel brok/muesli. Heb een zak cushcare condition om eens rustig uit te proberen en dat gaat er gemakkelijk in, ze vindt het erg lekker, dus ik hoop dat ik haar in de winter iets ronder kan houden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 20:59

Gefeliciteerd Waratje!

Blon_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 21:19

Lauk heeft vandaag voor de derde dag 1/4de gehad, ze lijkt er wel positief op te reageren! Ze loopt niet gevoelig meer op t harde ook lijkt ze wat fitter, denk dat ze met een halve pil nog verder op knapt.

wouterpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 22:17

Wouter zijn voer is ook niet aangepast Heb nooit zijn brok veranderd omdat hij dat altijd heeft gegeten (ten aanzien van mindere eetlust) hij krijgt een kleine kilo biks. Muesli wel geprobeerd maar de laag suiker/ zetmeel vind hij niet lekker. Zijn nu begonnen of hij seniores priores wil eten. Na 2 maand gaat de pulp er nog niet lekker in. Hoop dat hij de sp beter gaat eten.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 22:36

Waratje schreef:
Fransje, hak die eerste pil nou eerst in 4 stukken en begin met een kwart pil de eerste paar dagen en bouw dan rustig aan op.

Hmm eerste pil zit er al helemaal in :oo Was nog aan het twijfelen om te beginnen met een halve maar bijsluiter en DA gaven een hele aan. Paard weegt ongeveer 500-550 kg.

Kan ik dan morgen wel terug naar een halve of een kwartje?

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 22:49

Zou ik gewoon doen, Fransje.

(enne, dankje ohjajoh :) )

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 23:00

Geef ik morgenavond een kwart pil en hoe moet ik verder opbouwen?

Zoals ik al eerder schreef zijn de enige symptomen dat ze wat sloom is, minder fit en soms wat in zichzelf gekeerd lijkt. Staat ze wat suf in haar eentje in een hoekje van het land. Andere keren merk je weer helemaal niets.
Verder lijken haar hoeven wat gevoeliger maar die die zijn sowies altijd al gevoelig geweest en ik heb haar dit jaar net na jaren op ijzers op blote voeten staan.

Mijn normale muesli is nu net helemaal op dus ga ook maar kijken naar een alternatief met minder suiker&zetmeel.

O ja gefeliciteerd Waratje, zie nu het cadeautje!

Blon_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 23:02

fransje23 schreef:
Geef ik morgenavond een kwart pil en hoe moet ik verder opbouwen?

Zoals ik al eerder schreef zijn de enige symptomen dat ze wat sloom is, minder fit en soms wat in zichzelf gekeerd lijkt. Staat ze wat suf in haar eentje in een hoekje van het land. Andere keren merk je weer helemaal niets.
Verder lijken haar hoeven wat gevoeliger maar die die zijn sowies altijd al gevoelig geweest en ik heb haar dit jaar net na jaren op ijzers op blote voeten staan.

Mijn normale muesli is nu net helemaal op dus ga ook maar kijken naar een alternatief met minder suiker&zetmeel.

O ja gefeliciteerd Waratje, zie nu het cadeautje!

Op de eerste pagina van dit topic staat goede uitleg over het opbouwen. Ik ben dinsdag begonnen met prascend 1/4de per dag, die van mij vertoont ook sloomheid, vandaag lijkt ze wat aan de betere hand

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 23:05

Die van mij staat nu bijna 2 weken op de prascend. 1 pil door 4 gedaan en de eerste 4 dagen een kwartje en hij staat nu op de eind dosis van 1/2 p dag. Ik merk nog niet veel bijwerkingen, behalve dat hij af en toe wat diarree heeft, maar hij heeft ook vaste ontlasting. Dat merk ik aan het uitmesten en zijn benen...

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 23:08

Doe 1 of 2 pillen in 4x en als dat goed gaat verhoog je naar een halve. Kijk dat eerst eens een weekje of zo aan voor je weer verder omhoog gaat. Je ziet zelf wat haar reacties zijn, speel daar op in.
Vorig jaar ben ik met 4 dagen een kwart pil en daarna een halve begonnen, maar toen zat ze volop in de sores van een lichte hoefbevangenheid gevolgd door een serie hoefzweren in 1 hoef. Ik had dus best een beetje haast met naar een goede dosis gaan. Achteraf was iets langer die kwartjes misschien wat beter geweest met bijwerkingen (eetlust), maar ondertussen staat ze nu al bijna een jaar goed op een halve pil per dag (e-pony van ca. 450 kg)

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 23:12

Heb beginpost nu ook gelezen, zeker interessant!

Als ik aankomende week 1/4 geef en dan overstap naar een halve is dat volgens mij niet gek. Moet ik daarna wel verder opbouwen tot 1 pil of gewoon kijken of ze al meer zichzelf wordt?

Ga mij ook een verdiepen in de kruiden.

Blon_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 23:19

fransje23 schreef:

Als ik aankomende week 1/4 geef en dan overstap naar een halve is dat volgens mij niet gek. Moet ik daarna wel verder opbouwen tot 1 pil of gewoon kijken of ze al meer zichzelf wordt?

Dit is een beetje eigen inzicht denk ik. Ik ga met die van mij eerst op opbouwen tot 1 pil en kijk het dan even aan. Mocht ze het daar erg goed op doen bouw ik het met 1/4de af tot een half denk ik..

kking

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-15 08:50

fransje23 schreef:
Hmm eerste pil zit er al helemaal in :oo Was nog aan het twijfelen om te beginnen met een halve maar bijsluiter en DA gaven een hele aan. Paard weegt ongeveer 500-550 kg.

King krijgt op dit moment een halve Fransje. Hij staat er nu zo'n 2 jaar op.
Verder niets aangepast. Hij stond al op roll over ijzers. Staat overdag een halve dag op het land en krijgt zijn gewone voer.
Ik rij hem ook nog gewoon.

testebeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-15 09:36

Mil zijn voer heb ik eigenlijk alleen kwa grasmix aangepast en de maisvlokken ben ik minder van gaan voeren van half tot 3/4 schep naar nu nog een kwart. Dit omdat hij zich nu beter op gewicht kan houden.
IK men nog met hem en mijn dochtertje of zoon rijden /zitten op hem. Maar niet echt intensief. Voor het serieuzere werk pak ik mijn andere shet. Mil is pas 13

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-15 12:06

Blon_D schreef:
fransje23 schreef:

Dit is een beetje eigen inzicht denk ik. Ik ga met die van mij eerst op opbouwen tot 1 pil en kijk het dan even aan. Mocht ze het daar erg goed op doen bouw ik het met 1/4de af tot een half denk ik..

Waarom weer afbouwen? Waarom niet gewoon een paar dagen 1/4, daarna 1/2 en dan eens kijken hoe ze het dan doet? Voor 't zelfde geld is 1/2 tablet op dit moment voldoende.......

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-15 12:11

Eens met KootMiraDrum, want als paardlief het goed doet op de prascend, ga je daar nog heel lang elke dag van moeten geven en omdat de ziekte zelf progressief verloopt, zul je altijd tzt moeten gaan verhogen...

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-15 12:13

Juist, en op een gegeven moment zit je aan een maximale dosering (2 stuks?) , qua medicijn (en portemonee ;) denk ik).

Blon_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-15 12:16

ohjajoh6 schreef:
Eens met KootMiraDrum, want als paardlief het goed doet op de prascend, ga je daar nog heel lang elke dag van moeten geven en omdat de ziekte zelf progressief verloopt, zul je altijd tzt moeten gaan verhogen...

Nou ik dacht eerst n hele omdat dat voorgeschreven is.. Maar tis idd ook een optie om eerst voor een halve te gaan kijken hoe ze het daar op doet. Dinsdag begonnen met de prascend, kan ik zaterdag al deze met 1/4de verhogen? ze vertoont nog geen vreemde dingen

Mik_Frits

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-15 15:35

Mijn Fjord van 31 jaar heeft de ziekte van Cushing, heet tegenwoordig PPID en krijgt nu 3 dagen 1 pilletje Prascend. Omdat op de bijsluiter nogal wat bijwerkingen stonden ben ik op internet een beetje aan het zoeken gegaan naar ervaringen van anderen. Ik vond op Bokt positieve en negatieve meldingen over Prascend. Nu vroeg ik mij af hoelang de mensen die positieve ervaringen hebben dit middel al aan hun paard geven.
Zijn er bijvoorbeeld al mensen die dit middel al 10 jaar geven zonder problemen en dan bedoel ik ook pergolide, het middel dat voor mensen al langer op de markt is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-15 15:52

Welkom Mik Frits. Mijn eerste advies is om de OP ( de eerste pagina) hier eens door te nemen, want onze ervaring hier is dat gelijk al een hele tablet er in stoppen, bijna gelijk is aan veel bijwerkingen. Zachtjes aan opbouwen werkt voor mens en dier een stuk fijner.

En ik ben ze nog niet echt tegen gekomen, die het medicijn 10 jaar of langer hebben kunnen geven, maar die zullen er vast zijn, maar vergis je niet, het is een progressieve ziekte dus beter worden doen ze niet, ook niet van de medicatie.

Mik_Frits

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-15 16:00

Dank je ohjajoh, zal ik doen. Ik weet dat mijn oude Fjord er nooit meer vanaf zal komen, maar hij is best nog in goede conditie en als de ervaringen nou zo zijn dat het medicijn, op lange termijn, erger blijkt dan de kwaal....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-15 16:12

Ja dat kan dus bijna niet met deze kwaal, de gemiddelde ervaring is juist dat het je paard nog een aantal jaar een fijn pensioen kan geven.

en laten we nou eerlijk zijn; als je er 1 van 30 hebt en die leeft nog 2 tot 5 jaar heerlijk zichzelf goed voelend op de wei, met de prascend. Dan is dat toch alleen maar mooi?

Ik heb zelf een jonkie met cushing. Ik weet dus dat ik net zo een spek koper zal zijn als die van mij 15 word ipv 40 (=shet).

Mik_Frits

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-15 16:19

Je hebt helemaal gelijk ohjajoh. Ik maak nog een paar keer per week wandelritjes met hem en hij staat nog regelmatig voor de wagen. Ga wel de dosis opbouwen zoals voorgesteld. Na de drie hele pilletjes vind ik hem een beetje apathisch worden en dat is hij normaal helemaal niet.
Toch lijkt het me wel interessant te weten of er al langdurige gebruikers zonder problemen zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-15 16:28

ik gebruik het nu bijna 2 jaar. En volgens mij geeft Cynthiar het al bijna 5 jaar aan 1 paard, maar die meld zich vanavond vanzelf wel denk ik zo... ;)