[Info] zomereczeem, schuren en jeuk 4

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

femke_harley

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 18:26

Nou ik moet zeggen dat we hier weer de goede kant opgaan. We zijn alweer een capsule prednison minder aan het geven en ik smeer derfen, maar tot nu toe gaat het weer goed! Ik wacht nog even met het aanschaffen van een eczeemdeken. Egoïstisch? naja, als het straks weer gewoon gaat op 1 capsule heb ik dat liever. Vorig jaar namelijk 3 dekens in 2 weken. Van voor tot achter hele gaten. Dus ik kijk het nog even aan.

Ik las dat er meerdere waren met meerdere allergieën, maar hoe uitte dat zich bij jullie? omdat die van jullie niet op de prednison staan (gelukkig maar). Femke had hele open wonden en ontstekingen op haar hals/rug/kont. Half jaar lang met smeerseltjes/shampoo van diverse DA, hielp helemaal niets. Werd eerder erger. Nu ze op de prednison staat, is het eindelijk dicht allemaal (na dik een half jaar tobben, omdat 6 DA niets wilde onderzoeken en een hoop geld armer)

Nataschax

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 20:36

Kimbeerly schreef:
Bedankt allemaal voor de tips.
Ik ga is overleggen met de mensen van stal of ik haar van het gras kan halen.
@Nataschax welke enting heeft jouw paard gehad?

volgens mij de zelfde als jou, was vandaag nog bij de dierenarts omdat we bij de merrie van mijn zus een veulentje verwachten. heb gevraagd en hij dacht ook aan die enting.

Nataschax

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 20:37

Kimbeerly schreef:
Bedankt allemaal voor de tips.
Ik ga is overleggen met de mensen van stal of ik haar van het gras kan halen.
@Nataschax welke enting heeft jouw paard gehad?

volgens mij de zelfde als jou, was vandaag nog bij de dierenarts omdat we bij de merrie van mijn zus een veulentje verwachten. heb gevraagd en hij dacht ook aan die enting.

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 21:18

femke_harley schreef:
Ik las dat er meerdere waren met meerdere allergieën, maar hoe uitte dat zich bij jullie?

Onze pony heeft een pollenallergie, dus schudden met het hoofd en veel briesen + rodere slijmvliezen en wat wittig snot. Heeft ze gelukkig niet elke dag veel last van. Eigenlijk gewoon een soort hooikoorts.
We behandelen dat op dit moment niet.

En dan natuurlijk zomereczeem, waarvoor ze dekens draagt. Gelukkig een pony die netjes is met dekens en haar weidemaatje laat ze ook heel. Ze heeft ook een mooie hoofdkap, want haar voorpluk en oortjes moeten ook ingepakt zitten.

Verder heeft pony artrose waar ze nu veel last van heeft. Maar dat is natuurlijk geen allergie.
Ze krijgt een pijnstiller op kruidenbasis.

Verder lijkt ze te reageren op gras, dat is even aan kijken hoe dat zal gaan deze zomer. Waarschijnlijk op een kale wei (staan op pension nu dus niet alles is mogelijk). Ze gaat als het warmer is 's nachts buiten ipv overdag, omdat ze ook niet goed tegen de zon lijkt te kunnen en er geen schuilmogelijkheid is.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-14 19:06

jouw pony en appie hebben hetzelfde :D

alleen appie geen artrose tot zover ik weet...(baasje daarentegen wel haha)geen idee hoe je dat kan zien,maar hij loopt wel prima :j

met appie gaat het prima, heb hem onder regendeken plus hals lopen

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-14 19:43

Haha ik zal het haar zeggen dat ze een lotgenoot heeft :P

Artrose heeft de da/paardenfysio gezegd op basis van wat ze voelde en zag in de bewegingen. Wij merken het vooral aan stijfheid en stijve/vlakke gangen. En dat ze op pijnstillers beter loopt. Echt kreupel is ze dan weer niet gelukkig.

Met onze pony ging het vandaag ook goed, liep lekker, onder eczeemdeken, hoofdkap + regendeken :)

appydale

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-14 22:54

Mijn pony heeft last van schuren van de manen en de staart, vorig jaar heeft ze heel haar manen en deel van staart afgeschuurt en ze begint nu weer, weet iemand een oplossing, ik zit te twijfelen over een exceemdeken omdat ze verder nergens op haar lijf kriebel heeft of schuurt alleen manen en staart.. Iemand een oplossing?

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-14 22:54

Jipslewe schreef:
Mijn pony heeft last van schuren van de manen en de staart, vorig jaar heeft ze heel haar manen en deel van staart afgeschuurt en ze begint nu weer, weet iemand een oplossing, ik zit te twijfelen over een exceemdeken omdat ze verder nergens op haar lijf kriebel heeft of schuurt alleen manen en staart.. Iemand een oplossing?

Oplossing is eczeemdeken, echt, dat helpt het beste :)

Barbara88

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 08:50

Ik zou ook een deken aanraden. Daarnaast kun je de manen en staart wassen met een jeukstillende shampoo. Ik gebruik zelf altijd de tea tree shampoo. Vervolgens smeer ik de jeukende plekken in met Derfen, dit stinkt verschrikkelijk maar het heelt de huid en stopt de jeuk.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 10:15

Jipslewe, dat komt omdat de jeuk daar tot uiting komt. Reken maar dat jouw pony verrekt van de jeuk. Eczeemdeken erop, hoe eerder hoe beter.

Shanelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 11:30

Ik voel me zo dom met mijn vraag, maar zijn hardnekkige huidschilfers in de manenkam ook een symptoom van zomereczeem? Hij schuurt pas nadat de schilfers er zijn, dus het is niet zo dat de schilfers los komen door het schuren... Anti-jeukproducten bieden helaas geen oplossing...

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 12:03

Mijn merrie zonder zomereczeem heeft schilfers gehad tijdens de verharing en jeukte zich er rot mee!
Mijn merrie mét zomereczeem had schilfers ten gevolge van gestikte huid maar schuurde hier niet door.

Gisteren zag ik op het gestikte stuk alweer haartjes komen :) Geen geweldige kwaliteit manen,
maar ik heb hoop...

appydale

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 12:39

Maar als ik nu een deken opdoe, schuurt ze dan niet de hele deken open?

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 12:45

Jipslewe schreef:

Doordat je nu eigenlijk te laat bent zal ze zeker nog een tijdje door schuren, maar zodra de deken zijn werk doet en ze minder gestoken (of eigenlijk gebeten wordt) zal de jeuk minder worden en het schuren ook. Begin dan ook met een niet te dure deken (zoals Pagony, die je vaak in de aanbieding voor 50 kunt kopen).

Hier gaat het sleeeecht.. gras is echt funest, helaas nu even geen andere mogelijkheid (ander paard werd te mager van alleen hooi en ons eigen gras is nog niet goed). Volgende week weer naar huis en dan blijft ze mooi op de paddock!

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 13:31

Hier ook schilfers tijdens verharen en als ik net met derfen begin. Geen jeuk en met deken ook geen extra schilfers.
Paard hier staat ook eerst 2 uur op paddock voor hij het land in gaat. Al dat water is voor het gras gunstig, maar voor de paardenbuikjes niet. Gister al een met gaskoliek..

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 14:47

Jipslewe schreef:

Evt heb ik nog wel een nieuwe deken voor 35 euro voor je? Maat 175.

Nataschax

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 15:13

Eczeem deken doet zijn werk in combinatie met SkinCalmin, maar mn paardje is helemaal lek gestoken. Onder de bulten.. Arm ding.

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 15:39

Paardlief is hier schilfervrij, op 1 plek heeft ze wel 2 ribbels, paard staat niet te dik en blinkt netjes, staat max. half uur per dag op gras en krijgt verder kwalitatief goed ruwvoer :)

Vraag me enkel af wat de ribbels te betekenen hebben.

Ik hoop zoooo dat er dit jaar geen manen sneuvelen :(

Shanelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 16:21

Wat bedoel je met ribbels? Precies of er zit een buisje onder? Dat heeft de mijne ook af en toe... Ik dacht altijd dat hij dan een onenigheidje met de schrikdraad had gehad ofzo...? :o

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 16:28

Ribbels zijn een teken van zomer eczeem, hebben veel ZE paarden iig.

Shanelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 16:35

Kan iemand daar misschien een fotootje van plaatsen aub?

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 16:38

Dacht dat een te dik paard ook ribbels kon hebben zonder dat het paard eczeem heeft

Shanelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 16:39

Ja dat dacht ik dus ook, maar die van mij staat echt niet te dik...

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 16:42

Ik kan morgen een foto voor je maken bij mijn pony (die er nu erg veel last van heeft). Zal ook even zoeken op de computer of ik er een foto van heb.

Als een paard te dik is kan het ook, maar dan zie je duidelijk verschil in vet ribbels en ZE ribbels (die zie je namelijk ook bij dunne paarden).

Shanelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 16:52