[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 13:02

ellepel schreef:
mindim, ik weet zo niet waar je een allergie test kunt laten doen.
homeopatische artsen kunnen het vaak wel doorlichten voor je.
via de gewone dierenarts kan ook wel,maar dan zou je dara info over moeten vragen.

maar op zich is krachtvoer niet nodig hoor, je kunt het ook met een vitaminebrokje proberen?
kan natuurlijk zijn dat zijn vriendje en hij lekker hebben staan knuffeln en er zo een hele pluk haar weg mist?

deedee:
mooie bos haar zeg! heb ook het idee dat de vacht van je pony er sowieso mooier uit ziet :D

Ik ga eens even informeren. Als het haar op de schoft weg is, dan zou ik ook idd denken aan krauwen, maar het is achter de oren.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 13:06

hmm ja dat is zo he.
enige wat ik me bedenken kan is dat hij misschien tussen planken door gaat met zijn hoofd en daardoor dat stuk achter zijn oren weggaat..
de huid ziet er verder wel goed uit?
geen schilfers,plekjes of wat dan ook?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 18:00

Hij kan dat stuk heel goed schuren, hij is heel vernuftig. Niks, het ziet er verder ook goed uit, geen wondjes, schilfers, niet warm en hij heeft dat stuk er af geschuurd en verder nog niet weer geschuurd, dus nu schuurt hij niet meer.
Voorheen had hij een lick it en in dat plastic zat een heel klein scheurtje, daar schuurde hij dan aan, even aan de stalrand waar een ietsiepietsie oneffenheidje zit :( Tinkers zijn heel slim :D

deedee19

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 18:07

@Ellepel
Er zit wel heel erg verschil in temperatuur met het nemen van de foto. Die van vorig jaar was het dik in de plus en die van dit jaar is met -10 genomen. Ik merk niet zo veel verschil in het haar moet ik eerlijk zeggen. (ik zie wel wat jij ziet op de foto's op die eerste zie je wat meer van haar grijze onderlaag. Ze is Roan namelijk)

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 14:58

Ik heb ook leuk vergelijkingsmatriaal!

Vies eind november 2008
http://www.mijnalbum.nl/Foto-EWXFZGAQ.jpg
http://www.mijnalbum.nl/Foto-LD8WUFRM.jpg

Beter om te vergelijken, foto met sneeuw in januari 2008
Afbeelding

November 2009
http://www.mijnalbum.nl/Foto-AZB7RPSI.jpg
http://www.mijnalbum.nl/Foto-NH6ON34A.jpg

En december 2009
Afbeelding
http://www.mijnalbum.nl/Foto-YYITWUHI.jpg

Zijn manen zijn niet alleen veel langer geworden, maar ze zijn ook een stukje dikker dan vorig jaar. Ze zijn nu bij de maanaanzet ook echt megadik, hopelijk laat hij het heel en groeit dat ook zo mooi dik uit. De punten zijn namelijk wel wat sprieterig.
Je kunt wel zien dat het stukje bij de schoft geschuurd was van de zomer, dat was vorig jaar iets minder.

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 18:20

Vies zijn manen zien er goed uit!

Bij Senna willen haar manen en staart helemaal niet groeien. Op haar staart zitten nog steeds kale schuurplekken van eind oktober. Je ziet ze bijna niet, omdat er andere haren overheen hangen. Haar manen groeien ook niet echt hard en het lijkt ook of het langere deel wel groeit, maar het weggeschuurde deel amper groeit. Sen heeft geen jeuk meer, maar vind het nog steeds fijn om gekrabbeld te worden:
Afbeelding
Ik vergeet echt altijd foto's te maken van Sens manen en staart en de foto's die wel worden gemaakt zijn bijna altijd van haar linkerkant (haar manen hangen aan de rechterkant).

Esther43

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 20:26

Ik was idefix altijd na het scheren (eind october) met zout oplossing.
Haalt de korstjes weg en zorgt dat het allemaal weer lekker ''schoon'' word.
Wel zee zout gebruiken ;)

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 00:35

Zout komt toch altijd uit de zee :Y)

Flosje jammer dat de manen maar niet willen groeien zeg! Kan het niet zijn dat ze nog steeds schuurt? Misschien wel aan de staldeur als ze naar buiten wil kijken, of bij het hooiruif oid?

Chavalli

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-09 23:26

Ik heb de jeuk van onze Haflinger afgelopen zomer heel goed onder controle kunnen houden. Nu zou je denken met het koude weer hebben ze nergens last van, die van mij is nu dus volop aan het schuren gegaan.
Waarschijnlijk door veel te rijk voordroog. Verder gaf ik hem nog wat appelmusli en pavo Daily plus. Ik ben hem nu heel schraal aan het voeren. Hij krijgt nu 2 x per dag wat paardenbrokjes, s'morgens krijgt hij er een halve summerfit koek bij om toch aan z'n vitamine te komen. Verder krijgt hij nu een paar keer per dag gewoon hooi, en geen voordroog meer. Hopelijk wordt het nu snel minder met z'n jeuk.

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-09 01:21

Kregen niet heel veel paarden uit dit topic JUIST last van jeuk bij het voeren van die summerfit-koeken? Misschien dat je die om kan ruilen naar een goede muesli?

Die van mij heeft niet echt last. Ze hebben weer een iets natter pak hooi en dan kriebelt het een beetje, maar hij houdt alles nog heel gelukkig :)

Chavalli

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-09 13:02

Oh, dan ben ik wel benieuwd of er inderdaad paarden jeuk krijgen van Summerfit koeken, want dan zal ik daar ook mee moeten stoppen.

carina

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-09 14:35

Summerfit koeken komen er bij mij niet in, kun je net zo goed direct suikerklontjes voeren. Ikzelf voer voor de vitamientjes de Gemuse und Krautern Mix van St Hypolyt. Is wel wat duurder, maar je voert er niet veel van, en mijn eczemer doet het er super op!

Muzefee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-09 14:44

Hier krijgen ze geen Summerfit koeken. :n

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-09 14:45

Summerfit koeken worden inderdaad aangeprezen als dit dat zus en zo.
Maar zo goed zijn ze eigenlijk helemaal niet.

Ik heb zelfs een stalling afgewezen omdat ze daar die krengen standaard voerden.

Paarden die nu nog jeuken hebben ergens anders last van.

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-09 16:49

carina schreef:
Summerfit koeken komen er bij mij niet in, kun je net zo goed direct suikerklontjes voeren. Ikzelf voer voor de vitamientjes de Gemuse und Krautern Mix van St Hypolyt. Is wel wat duurder, maar je voert er niet veel van, en mijn eczemer doet het er super op!

Naar dat van St Hypolyt heb ik ook gekeken. Ik heb een website gevonden die dat verkoopt en verzend: http://www.horsewellness.nl/product_info.php/gemse-kruter-mineralien-p-195. Ik neig zelf meer neer de Marstall Force (staat ook op die website).
Ik heb ook gehoord dat veel ZE-gevoelige paarden jeuk kregen van Pavo Daily Plus.

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-09 18:02

Shadow's manen groeien nog steeds behoorlijk.
En ze wordt zelfs een beetje ingevallen.

Dit jaar gaat alles anders, haha.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 17:13

appie ziet er net zo uit als in alle winters.
wel moet ik zeggen dat hij momenteel mooi op gewicht is.
hij krijgt nu consequent hooi en dat is voor zijn gewicht stukken beter
manen groeien bij hem ook snel :D

zij

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 18:31

hier zijn al nieuwe haren! :) als deze nou lang worden ook heeft ze niet alleen lange manen, maar ook nog een dikke bos!

ik heb vlechten in zitten (zitten nu al een maand :o ) en de ziet daardoor heel goed wat nieuw haar is en wat niet... zit ook stuk korter uiteraard dan haar manen... hoop echt dat deze de hele komende zomer ook overleven :)

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 18:42

appie heeft ook allemaal nieuwe korte haartjes erbij zitten :D
ik vind zijn staart nu ook zo mooi worden.
Afbeelding
kun je nog wel zien dat hij dus een pluk manen mist,maar we zien wel,groeit wel weer bij.

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 18:49

Ik heb elk jaar toch bij het begin van de manenkam schade, gewoon doordat de deken daar meer op drukt, dan bij de rest.

Maak me er niet zo druk om, als paardje maar geen jeuk heeft.

Flitssie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 20:26

Hee!

Ik vraag me toch sterk af wat jullie doen tegen het exzeem? Ikzelf ga vanaf nu in ieder geval knoflook voeren en veel wassen met teer shampoo, en zeezout ofzo hielp ook :=?

Aan een deken begin ik niet omdat de paarden deze helemaal kapot maken bij elkaar, vandaar :}

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 20:28

knoflook moet je niet te lang geven he?
dan is het namelijk niet zo heel erg gezond meer.
4 weken wel en dan 2 weken niet geven.

enige wat echt goed helpt is toch een deken op doen,
zrogen dat je paard een goede conditie heeft( dus veel beweging)
en niet te dik laten worden

een paard met echt een allergie voor de vliegjes red het niet zonder deken.

Aline4

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 11:33

Yep, dat is ook mijn ervaring. Met een kwalitatief goede deken hoef je er verder vrijwel niets aan te doen, maar zonder deken red je het echt niet en kun je je zelfs afvragen of je wel zo paardvriendelijk bezig bent...

Villanelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 15:56

Zou idd ook in het belang van het paard met zo'n allergie zeker weten een eczeemdeken omdoen.

Wat vinden jullie van bietenpulp (let op: in 5 kg bietenpulp zit evenveel suiker als in een paar appels) ter voorkoming/genezing van eczeem? Al eens over gehoord? Bij de eczeemgevoelige ijsjes/shetjes bij ons op stal heeft het geholpen (heb zelf een tinker, geen eczeem, wel periodes jeukerig aan beentjes, mag ook weinig suiker). Ik vraag me af wat andere ervaringen met bietenpulp zijn zijn.

33Bonita33

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 16:46

hoi allemaal
vrijdag komt er bij mijn verzorgpaardje een mevrouw die haar een homeopathische behandeling gaat geven voor de zomereczeem:)
Ben echt heel erg benieuwd naar het resultaat.
Zijn er misschien mensen die dit ook wel eens hebben gedaan en er ook echt resultaat door hebben gezien?

Gr 33Bonita33