Cushing

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 22:33

Ik heb mijn paasei vandaag nadat ik haar had gewassen (haha bloedlink was ze weer eens op me) ook in haar eczeemdeken gezet; ik begrijp nog steeds niet helemaal hoe het komt hoor, of het iets is wat van binnenuit komt of dat het toch echt allemaal steken zijn; ik zie eerst een bult, die jeukt als de neten, want ze schuurt het volgens mij zelf kapot (hoeveelheid schuren dat ik zie en kapotte stukken op oude vliegendeken) om dan volgende dag de korst net zo groot als dat de hele bult was eraf te kunnen trekken, waaronder dus wel degelijk open wondje zit... maar vind de hoeveelheid plekken ook echt niet normaal, ze heeft gewoon op 1 schouder wel een stuk of 10! en ik check ze toch dagelijks en altijd een deken op. En toch verklaart dit weer niet de plekken die met huid en haar loslaten op haar beide achterbenen, vlak onder haar billen , lijken wel eerst op verdikkingen maar ze schuurt er nooit aan en van de dekenkoorden kunnen ze niet zijn, want die heeft ze al maanden niet meer om...

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 22:41

mini heeft de jouwe nog een dikke lange vacht? Het klinkt niet als een probleem van insecten maar de plekjes die cushing paarden wel hebben, vaak zelfs met een geel hartje erin. Goed ontsmetten met betadine shampoo of scrub en/of evt insmeren met betadine zalf dan wel sprayen met betadine oplossing. is een weerstandsprobleem, vaak als je een cushingpaard scheert komen er allemaal van dit soort plekjes te voorschijn - korstjes met een natte plek eronder.
MSM of echinacea geven om de weerstand te boosten van binnenuit..

dookia

Re: Cushing

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 22:59

shamrock zijn nek en keel is al behoorlijk kort maar zijn lichaam is nog behoorlijk lang en dik van vacht

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 23:18

Nee fargo, ik heb minime een maand geleden al geschoren, maar het is precies wat jij schrijft; korstjes met een natte plek eronder, of zon dikke harde korst wat gewoon dat gelige wondvocht is... heeft ze dus al langer last van, Maar ik geef juist al een paar weken echinacea en vit. E (beide toevallig vandaag opgegaan) en sinds een ruime week , monnikspeper, kurkuma, magnesium en fenegriek. ik maak dus 1x daags hun kruidenpap met beetje slobber... zou het dan juist eerst nog wat verergeren voor verbetering inslaat? hoop ik... oh ja voor ik het vergeet, de flessen betadine etc. vliegen er hier doorheen, want het is ook niet 1 of 2 plekjes die ze heeft , ze is en nu helemaal dus ermee bezaaid lijkt wel...

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 23:36

Dank jullie . Ik ga Zinti msn geven ook goed voor de artose denk ik dan .
Die natte plek van vanavond schrok ik echt van ...
Brrr voelde vies .
En zal dan iets anders gebruiken voor buitenkant .
Van de week haar deken wassen en de hals ruimer lagen maken . Die zit niet royaal en triggert nu ook om te schuren .
Heb via bokt een andere deken bijgekocht om af te wisselen .

Zinti's jeuk is echt van suiker opslag in manenkam en staart basis , wordt gestoken en schuurt . And the circel goes dound and round .. Grrrr

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 10:30

minimelona schreef:
Nee fargo, ik heb minime een maand geleden al geschoren, maar het is precies wat jij schrijft; korstjes met een natte plek eronder, of zon dikke harde korst wat gewoon dat gelige wondvocht is... heeft ze dus al langer last van, Maar ik geef juist al een paar weken echinacea en vit. E (beide toevallig vandaag opgegaan) en sinds een ruime week , monnikspeper, kurkuma, magnesium en fenegriek. ik maak dus 1x daags hun kruidenpap met beetje slobber... zou het dan juist eerst nog wat verergeren voor verbetering inslaat? hoop ik... oh ja voor ik het vergeet, de flessen betadine etc. vliegen er hier doorheen, want het is ook niet 1 of 2 plekjes die ze heeft , ze is en nu helemaal dus ermee bezaaid lijkt wel...

Lastig inderdaad, het gaat verbeteren maar als ze zoveel heeft, heeft ze echt wel een weerstanddip gehad en natuurlijk een dikke vacht eerder waar het onder zat te broeien. Ik denk dat het een kwestie is van volhouden, schoonmaken en weer met rust laten en weerstand blijven ondersteunen. Kan ze ook al een beetje aan het werk, zodat haar conditie opgekrikt wordt of is ze al aan het werk? Wandelen, longeren, rijden voor zover ze dat aan kan?

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 10:36

Van die korsten heeft zinti nu in haar manenkam .. vanmorgen weer meer .
Bestel msn en echinea voor haar ...
Weerstand oppeppen ..

Mistral_Bink

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 22:00

Zijn jullie gewoon door gegaan zoals altijd, of eerst wel aanpassingen?

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 23:25

Mistral_Bink schreef:
Zijn jullie gewoon door gegaan zoals altijd, of eerst wel aanpassingen?

Wat bedoel je hier precies te vragen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 00:11

fargo schreef:
minimelona schreef:

Lastig inderdaad, het gaat verbeteren maar als ze zoveel heeft, heeft ze echt wel een weerstanddip gehad en natuurlijk een dikke vacht eerder waar het onder zat te broeien. Ik denk dat het een kwestie is van volhouden, schoonmaken en weer met rust laten en weerstand blijven ondersteunen. Kan ze ook al een beetje aan het werk, zodat haar conditie opgekrikt wordt of is ze al aan het werk? Wandelen, longeren, rijden voor zover ze dat aan kan?

We zijn sinds een dag of 4 met zijn 3-en (grote paard ook mee) de omgeving aan het verkennen; neem ze dus dagelijks mee op wandeling en ben het longeren heel rustig aan het oppakken (die gaat nogal snel uit haar pannetje, met slecht lopen tot gevolg) en als het goed is gaan we a.s. woensdag op ons eerste buitenritje (komt jong vriendinnetje om haar te rijden).
Grootste gedeelte kwam ook inderdaad al onder die vacht vandaan, had alleen even niet verwacht dat het nog meer zou verergeren tijdens de kuur enchanicea (heb begrepen dat je daar tussendoor steeds weekje rust bij in moet bouwen, klopt dat?)

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 00:53

Heb vanavond veel lopen janken om de jeuk en de korsten die mijn meisje heeft .
Kale manenkam , staart wortel , oorpunten , hoofd diverse plekken , schoft en lendenen .
Nooit eerder was het zo erg .
Vraag me af is dit nog paardwaardig bestaan of moeten we hierdoor heen ?? Verergerd eea door oa het afvallen en is ze gewoon grote schoonmaak aan t houden ?
Zinti altijd mijn rots in de branding , k wil jou schouder om op te huilen , maar alles wst ik wil lijkt zo ver weg ....

Pfff heb t even zwaar met mezelf

Mistral_Bink

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 08:26

@ fargo, mijn vraag was lekker duidelijk hè haha!
Of ik haar samen kan laten met mijn andere pony, en het werk rustig kan voortzetten..?

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 08:50

@Zinzi: mijn paard had de laatste tijd ook al jeuk met rare wonden op zijn been. Het bleek mijt te zijn. Ik ga hem vandaag voor de derde keer wassen met anti mijt en dan moet het over zijn. De wonden zijn nu genezen ( die ontstonden door het krabben) en hij heeft geen jeuk meer. Misschien heeft jouw paard ook mijt?

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 08:52

@ Mistral: als ze zich verder goed voelt kan je gewoon met haar aan het werk, en gewoon samen met de andere pony.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 08:53

Ah Zinzi.. wat vervelend! Kan ie geen eczeemdeken op? Of zou dat niet helpen?

edit: of wie weet, zoals hierboven gezegd wordt, even verder onderzoeken (laten onderzoeken)

Ik heb destijds alles gelaten zoals het was. Lekker bij de kudde, doorgegaan met rijden (hoewel, er lag een pak sneeuw die maar niet weg leek te gaan op het moment dat ik startte met de pergolide). Maar iig alles gedaan wat ik normaal ook doen zou.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 09:02

Zinzi_jewel schreef:
Heb vanavond veel lopen janken om de jeuk en de korsten die mijn meisje heeft .
Kale manenkam , staart wortel , oorpunten , hoofd diverse plekken , schoft en lendenen .
Nooit eerder was het zo erg .
Vraag me af is dit nog paardwaardig bestaan of moeten we hierdoor heen ?? Verergerd eea door oa het afvallen en is ze gewoon grote schoonmaak aan t houden ?
Zinti altijd mijn rots in de branding , k wil jou schouder om op te huilen , maar alles wst ik wil lijkt zo ver weg ....

Pfff heb t even zwaar met mezelf

Had je mijn berichtje nog gezien over stop itch kruiden van Wendals en anders voor de buitenkant de sweet itch gel van Sectolin? Wat naar dat het nu zo naar buiten komt meis! Bah, kan me voorstellen dat je er van baalt en onzeker van wordt!

http://www.paardendrogist.nl/product/10 ... tch/101809

http://www.paardendrogist.nl/product/10 ... 01806?bc=f
Laatst bijgewerkt door fargo op 11-06-13 09:05, in het totaal 1 keer bewerkt

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 09:04

Mistral_Bink schreef:
@ fargo, mijn vraag was lekker duidelijk hè haha!
Of ik haar samen kan laten met mijn andere pony, en het werk rustig kan voortzetten..?

Gewoon lekker doorgaan met wat je doet en wat ze kent, veranderingen betekenen juist vaak stress en stress hebben ze al genoeg die cushingpaardjes, daar worden ze meestal slechter van.
Dus gewoon routine aanhouden en als ze aan het werk kan, heel graag, want daar wordt de weerstand beter van en bovendien teren ze in op hun spieren en dat ga je met werken weer tegen! Zoveel mogelijk conditie als mogelijk is > is goed motto ;-)

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 09:11

Ik heb eigenlijk nog niet vernomen dat het starten met pergolide veroorzaakt dat er afvalstoffen naar buiten komen en jeuk/wonden veroorzaakt. Is het niet gewoon dat die akelige mugjes toegeslagen hebben, het is tenslotte een paar dagen mooi weer geweest. Kun je misschien een foto maken van de plekken? Heb je niet een zomerdeken die het paard kan beschermen?

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 10:29

Heb een deken . Maa dit zat strak rond de hals . Heb hem toch aangedaan .
Het is zeker reactie op muggen . Maar nog nooit zo erg geweest als nu .
Haar manenkam is wel soepel voor haar doen wat het wel vreemd maakt .

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 10:38

Bij één van mijn paarden is het ook erger dan normaal en die krijgt geen medicijnen of allerlei supplementen. Het lijkt wel of de mugjes het mooie weer afgewacht hebben en in volle sterkte op de paarden gedoken zijn. Binnen één dag bijna de helft van haar mooie friese manen eraf -:(-

Mistral_Bink

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 11:25

Bedankt voor de reacties:-) ik ga lekker verder zoals altijd!

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 11:27

Ja echt he , JP .
Krengen zijn vreselijk agressief .
Vanavond boel maar weer eens wassen .
En even de dingen van Fargo bekijken zo op het net .

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 11:47

Hier ook veel beten en bulten en kriebelplekken dit jaar...bij alle 3, dus ligt, denk ik inderdaad aan het slechte voorjaar...Soms wel bulten zo dik als een duivenei :D , maar daags erna is het weer bijna weg! Ik had zelf anders bijna nooit muggenbeten en dit jaar ook al een paar keer van die kanjers op mijn benen...speciaal soort beestjes dat de strenge winter heeft voortgebracht misschien... :?

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 12:19

Ben ik weer die monnikskap peper site kwijt ... grrrr stomme gsm bewaard niks in favoriete .

Mimimi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 12:20

Mijn cushing paard had ook veel korstjes, ik gaf hem ook allerlei ondersteuningen in de vorm van kruiden ed. Tot de hoefsmid mij adviseerde te stoppen met de toevoegingen (PB en magnesium niet gestopt) omdat zij dacht dat de plekjes juist kwamen door de supplementen. Ik vond het nogal eng, omdat ik zijn weerstand dacht te ondersteunen en hij die extra's nodig had. Toch waren de plekjes snel verdwenen door te stoppen.

Nu wil ik niet beweren dat stoppen altijd de oplossing is, maar bij mijn paard was dat wel de oplossing. Back to basic.