[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Jemawi

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-08 16:06

Sophie_Sacha

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-08 16:42

Ik heb het vermoeden dat de pony van mijn zusje zomereczeem heeft en ik heb dus een paar vraagjes hierover. Ik hoop dat jullie mij daar wat meer over kunnen vertellen...

Het is een shetxwelsh pony, van 5 jaar. Ze staat dag en nacht op de wei met een schuilstal. We voeren haar verder niet bij met brok of hooi. We hebben haar sinds september. Toen waren haar manen al iets korter op sommige plekken en ik dacht toen al dat ze misschien eczeem had. Dit jaar begon goed, maar nu is haar manenkam dik (er zitten ook van die inhammen in zegmaar) en begint ze met schuren. De huid is niet open o.i.d. maar er zitten schilfers in en ze begint steeds meer te schuren. Ik ben toen het warmer werd begonnen met haar staart en manen af en toe te wassen met teershampoo. Wanneer ik dat doe zitten er veel minder schilfers in, maar de jeuk wordt niet echt minder. Ook heb ik manenliquid geprobeerd maar dat hielp ook niet echt.
Onder haar maantop zit ook een kaal plekje, en op haar hals zitten ook een paar kale plekjes. Die plekjes zien er niet uit als schimmel of schaafwonden dus ik denk dat dit er ook bij hoort?
De schilfers zijn van die winter iets minder geworden, maar niet weg gegaan.
Ze heeft dus schilfers,jeuk en een dikke manenkam. Klopt het dat dit, waarschijnlijk, eczeem is?

Ik zag, ik geloof bij de paardedrogist, een deken die alleen de hals bedekt. Heeft iemand hier ervaring mee? Daar zou ik namelijk liever mee beginnen dan haar metteen in te pakken met een hele deken...

Wanneer zo`n halsdeken niet goed werkt wil ik een deken voor haar kopen. Welke deken kan ik het beste kopen voor een pony van 1.13 die dag en nacht op de wei loopt?

Het is een heel verhaal geworden Bloos maar ik hoop dat jullie mij hiermee kunnen helpen Lachen

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-08 16:46

hoihoi
leuke link!!

Een hele poos geleden heb ik hier ook wat gepost. weet zelf niet eens meer wat precies.
ik wilde vragen of jullie met dit weer: wel warm, maar snachts koeler en af en toe regen, een vliegendeken om doen?
onze shet heeft toch ook exceem. vanaf vorige week begon het echt en is ze gaan krabben met dr hoef aangezien ze niet bij de stal kon. kapotte plekken op haar manenkam, en staart word bewerkt door de andere ponie, die helpt haar vriendelijk mee.
boetdeken is onderweg, middeltje gehad van de dierenarts. 80 druppeltjes per dag in de manen, en in de staart ook druppelen. dit verspreid zichzelf en hier hebben ze goede ervaringen mee. Ik kan het merk wel even hier zetten, schrijf ik het even op vanavond.
Maar doen jullie nu dekens om?

gr. Mariëlle

angelax

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-08 16:56

ze hebben bij mij de deken gemaakt, want nieuwe konden we niet krijgen, hopen dat het zo wil

Jemawi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-08 19:21

Sophie_Sacha schreef:
Ik heb het vermoeden dat de pony van mijn zusje zomereczeem heeft en ik heb dus een paar vraagjes hierover. Ik hoop dat jullie mij daar wat meer over kunnen vertellen...

Het is een shetxwelsh pony, van 5 jaar. Ze staat dag en nacht op de wei met een schuilstal. We voeren haar verder niet bij met brok of hooi. We hebben haar sinds september. Toen waren haar manen al iets korter op sommige plekken en ik dacht toen al dat ze misschien eczeem had. Dit jaar begon goed, maar nu is haar manenkam dik (er zitten ook van die inhammen in zegmaar) en begint ze met schuren. De huid is niet open o.i.d. maar er zitten schilfers in en ze begint steeds meer te schuren. Ik ben toen het warmer werd begonnen met haar staart en manen af en toe te wassen met teershampoo. Wanneer ik dat doe zitten er veel minder schilfers in, maar de jeuk wordt niet echt minder. Ook heb ik manenliquid geprobeerd maar dat hielp ook niet echt.
Onder haar maantop zit ook een kaal plekje, en op haar hals zitten ook een paar kale plekjes. Die plekjes zien er niet uit als schimmel of schaafwonden dus ik denk dat dit er ook bij hoort?
De schilfers zijn van die winter iets minder geworden, maar niet weg gegaan.
Ze heeft dus schilfers,jeuk en een dikke manenkam. Klopt het dat dit, waarschijnlijk, eczeem is?

Ik zag, ik geloof bij de paardedrogist, een deken die alleen de hals bedekt. Heeft iemand hier ervaring mee? Daar zou ik namelijk liever mee beginnen dan haar metteen in te pakken met een hele deken...

Wanneer zo`n halsdeken niet goed werkt wil ik een deken voor haar kopen. Welke deken kan ik het beste kopen voor een pony van 1.13 die dag en nacht op de wei loopt?

Het is een heel verhaal geworden Bloos maar ik hoop dat jullie mij hiermee kunnen helpen Lachen

Dat van die harde geribbelde manenkam herken ik zeker. Ook de schilfers. Mijn pony had dat ook, zeker de eerste eczeemjaren.
Dat is nu eigenlijk helemaal weg. (ze gaat het vierde jaar in)
Plekjes rond/op de oren ook, onder de maantop idem. Ik smeer dat dagelijks in met babyolie en dat gaat heel goed.
Ook de manenkam hou je zo lekker soepel.
Als het alleen de manen betreft zou je zeker zo'n halsdeken kunnen proberen. Ik heb er alleen geen ervaringen mee en heb het ook nog nooit gezien. Mijn pony loopt geheel ingepakt, alleen het hoofd niet.
Ze is 115 en draagt een boett maat 2, terwijl boett maat 1 aanraad. Die vond ik te strak zitten, maar zou wellicht wel een goeie maat zijn voor jouw pony.

Hoe gaat het met jullie paardjes allemaal? Met die van mij gaat het super! Haha!
Tussen 12 en 17 uur buiten, de rest op stal, inclusief de nieuwe boett gaat het voor het eerst erg goed.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-08 19:25

Jemawi schreef:
http://www.dvhn.nl/nieuws/noorden/drent ... denhouders

Lees dit ff, vooral het filmpje op de site is erg leuk. Lachen
Bron: http://www.dvhn.nl

@mischa, waar heb je je deken besteld? ik weet zeker dat dat helemaal goed gaat komen.

wat een leuk filmpje!
die man verdiend lekker zeg met die meulenkamp dekens....moet er zelf ook maar eentje gaan uitvinden,daar zit wel handel in Tong uitsteken

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-08 19:27

Citaat:
Hoe gaat het met jullie paardjes allemaal? Met die van mij gaat het super! Haha!
Tussen 12 en 17 uur buiten, de rest op stal, inclusief de nieuwe boett gaat het voor het eerst erg goed.

nou...ap houdt eigenlijk wel heel veel jeuk...ik had hem vanmiddag even binnen en meteen kont tegen de muur.

zette ik hem vast zodat hij niet kon schuren,ging hij met zijn voorhoofd zo hard staan rossen dat er bloed uitkwam.
maar hij stond op een stuk onder de bomen en sinds vanmiddag staat hij weer op de open weide,hopelijk helpt dat een beetje

Jemawi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-08 19:42

ellepel schreef:
nou...ap houdt eigenlijk wel heel veel jeuk...ik had hem vanmiddag even binnen en meteen kont tegen de muur.

zette ik hem vast zodat hij niet kon schuren,ging hij met zijn voorhoofd zo hard staan rossen dat er bloed uitkwam.
maar hij stond op een stuk onder de bomen en sinds vanmiddag staat hij weer op de open weide,hopelijk helpt dat een beetje

Jeetje..das ook wat. Onder de bomen zal idd niet echt bevordelijk zijn geweest, maar toch. Die van mij staat ook op de open weide, dat gaat echt super. Houden ze daar bij jou op stal ook rekening mee of wordt ie neergezet waar plek is?

Ik moet eerlijk zeggen, voor het eerst in vier jaar: je kan niet eens meer zien dat Jewel eczeem heeft.
Het schuren, wat ze nog wel de afgelopen weken deed achter de oren (waar het kopstuk zit zeg maar) is ook helemaal weg.

Eczeem kan toch niet minder worden?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-08 19:55

ik had hem daar zelf neergezet..hij stond bij een nieuwe merrie in die anders alleen zou staan.
en dat was ook net het stuk met het minste gras.
maar vandaf vandaag dus op een ander stuk,samen met die merrie en nog eentje..

en ik moet nodig es wat kilometers met hem gaan maken,dan gaat zijn verbranding omhoog en dat werkt ook wel goed tegen zijn eczeem.

ja tuurlijk kan eczeem minder worden,dat is bij mensen toch ook zo?

I_Moondance

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-08 20:14

Nickeltje schreef:
I_Moondance schreef:
Oh, vervelend!
Wij zijn ook naar onze DA gegaan, en die had een goedje dat de jeuk verzacht..
Dus schuren ze "iets" minder, Is dat niks dan voor die van jou?

Tja, als je een naam hebt kunnen we het ook proberen...
We proberen alles... Sommige dingen lijken een paar weken een beetje te helpen, maar de echte oplossing is er nog niet...

Ik heb even gekeken
en het heet Fenonolf..
Dus ik smeer nu Fenonolf bovenop de staartwortel en ook bij het onderste stuk van de manen(waar het meeste wordt geschuurd)
En de rest van de manen smeren wij in met klitwortellotion.

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-08 07:30

de shet bij ons krijgt druppeltjes van "horsol"
bekend bij iemand?
En moet er nu rekening gehouden worden met gras?

@ I_Moondance: Wat is klitwortellotion? Dat is niet speciaal voor exceem of wel?

@ Jemawi: ik heb ook exceem. vorig jaar op mn been: nu niks te zien. dit jaar op mn armen. het word op het moment weer minder, heb 1 keer zalfje gesmeert. Twee jaar geleden niks gehad, jaar daarvoor weer wel. Dus wisselt. Kan met paarden dan ook denk ik?

Jemawi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-08 09:15

Ok. Ik had juist begrepen dat het eczeem erger wordt naarmate de pony ouder wordt. Geen idee of je zomereczeem gewoon kan vergelijken met eczeem bij mensen.
Maar goed, het enige wat ik veranderd heb is mijn pony op stal. Dat kon voor het eerst dit jaar, aangezien de stalhouder speciaal een klein stalletje heeft verbouwd voor mijn pony.

Klitwortellotion is gewoon voor mensen dacht ik, ik heb het weleens gezien bij het Kruidvat en ook wel geprobeerd bij mijn pony.

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-08 09:40

Als je niks doet en de pony blijft al die jaren in de zelfde factoren kan het inderdaad erger worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-08 10:00

ellepel schreef:
Jemawi schreef:
http://www.dvhn.nl/nieuws/noorden/drent ... denhouders

Lees dit ff, vooral het filmpje op de site is erg leuk. Lachen
Bron: http://www.dvhn.nl

@mischa, waar heb je je deken besteld? ik weet zeker dat dat helemaal goed gaat komen.

wat een leuk filmpje!
die man verdiend lekker zeg met die meulenkamp dekens....moet er zelf ook maar eentje gaan uitvinden,daar zit wel handel in Tong uitsteken

ja leuk filmpje Haha! heb mn deken daar gekocht Ja

wupke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-08 10:12

Hier gaat het nog steeds goed ik ben nu zo'n ongeveer 1,5 week bezig met Liberate en het werkt fanatastisch bij mijn paard! Dit hele seizoen gata het gewoon super. Ze heeft 2 a 3 iets geschuurd maar nu is dat totaal over met Liberate. Ze schuurt gewoon niet Haha! En het is nu toch alweer juli en er zijn al best veel warme dagen met heel veel mugjes geweest! Ik hoop zo dat ik nu eindelijk het spul heb gevonden wat werkt voor Wup. Als dit heel het seizoen blijft ga ik het volgende seizoen proberen zonder deken, maar dat is dus nog even afwachten Knipoog
Ik hoop het zo voor m'n paardje!

I_Moondance

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-08 10:46

@FahyaFemke: Dit gebruikt een internationale dressuurstal in ons dorp ook, dit is niet speciaal voor paarden maar het is voor oude mensen.
Oude mensen gebruiken het tegen de jeuk op hun hoofd, je kunt het bij de kruitvat halen en is maar iets van 2 á 3 euro. Ik vind dat het bij ons erg goed werkt (in combinatie met de eczeemdeken dan)

angelax

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-08 10:47

@wupke: wat van liberate heb je dan ?

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-08 10:52

fjordido schreef:
indi ziet er prachtig uit zeg!

ik zou hier nog eens mijn ervaringen met de butox laten weten:

palermo loopt in principe met eczeemdeken op. (in het weekend laat ik hem overdag naaktlopen) 1x in de maand giet ik 30 ml butox over de rug (van maantop tot staart). Verder spray ik hem in met verdunde butox (elke keer als ik ga rijden, zo'n 3 a 4x per week dus). er past 500 ml in de sprayflacon. ik doe er 30 ml butox in en vul het dan tot 500 ml aan met water. als hij plekjes heeft smeer ik die in met farm-osan uierzalf waarin ik zinkoxide heb bijgemengd.
ik moet zeggen.. het gaat erg goed!!
probleemzones blijft een beetje de binnen/bovenkant van de achterbenen. kan ook zijn omdat daar de banden van de deken langslopen.

Mijn complimenten Fjordido zoals jouw fjord is opgeknapt.
Niet alleen vanwege de eczeem maar ook het hele lijf, bouw,spieren enz. Knipoog

Wat de Butox betreft.
Helpt dat ook nog tegen de gewone vliegen en dazen als je gaat rijden ?

EquiPhoto

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-08 10:53

Jewami,
De nieuwe boett deken die ik heb besteld komt van de ijslandershop Knipoog

EquiPhoto

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-08 10:56

Ik ben bezig met een OVERZICHTELIJKE lijst te maken, met alle werkende ingedienten, mengels, vliegensprays, zalfjes, voedingssupplementen, dekens, hoofdkappen ect. Met prijs erbij en waar je het kan halen.

http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=120&t=965165

Help mee, dan hoef je niet eerst een half uur te zoeken als je even snel een vliegenmiddel zoekt Koe Vork

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-08 11:16

ellepel schreef:
misschien een idee om gewoon een nieuw zomereczeemtopic te openen en dat dan in de openingspost alles duidelijk staat aangegeven.?

het huidige topic zit nu op 429 pagina's.
gaat dat dan ook dicht als het op 500 zit?
want dan kletsen we die gewoon even vol. Tong uitsteken

als we ou allemaal even flink doorlullen... Knipoog

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-08 11:26

moet het wel ontopic zijn Knipoog
het is wel erg vliegenweer momenteel.paarden bij ons op stal hebben er echt vreselijk last van

EquiPhoto

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-08 11:38

Jeah bij ons ook, arme Misch staat nu zonder deken, kan nooit goed gaan.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-08 11:38

indi nog niet. maar ik ben nog steeds bang voor als t fruit straks ligt te rotten op de grond enzo...

dan heb je veel meer vliegjes...

ik weet ook niet meer precies wanneer ze vorig jaar last begon te krijgen.
toen ging t ook aan het begin goed namelijk...

het durfen hopen is mij een beetje vergaan :s

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-08 11:39

Mischa4ever schreef:
Jeah bij ons ook, arme Misch staat nu zonder deken, kan nooit goed gaan.

waarom zonder deken?