[INFO] Headshaking Syndrome discussietopic

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Zandro

Re: [CENTRAAL] Headshaking Syndrome discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-16 10:53

Bovenstaand onderzoek idd ook gevonden. (had ik al eerder gepost). Die van mij at de spirulina zo slecht dat ik ermee gestopt ben. Melatonine is idd een lichaamseigen stof die aangemaakt wordt voor het slapen.
Ik heb ook wel eens vernomen dat het voeren hiervan er wel voor kan zorgen dat verharing ed niet meer optreedt. (omdat het lichaam denkt dat het winter is)

Zandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-16 10:54

Ik ga eens een ontgiftingskuur proberen. Equilin heeft de immunoboost waar oa mariadistel in zit. Werkt in ieder geval goed tegen allergieen (zoals zomerexceem); dus wellicht dat het hier ook iets op doet.
Iemand hiermee ervaring?

Zandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-16 10:59

Er zijn wel een aantal risico's verbonden aan het gebruik van melatonine. Lees maar eens wat dingen erover. Blijkt ook dat het in Nederland niet meer vrij verkrijgbaar is daarom en dat de melatonine die wel nog vrij verkrijgbaar is zo verdund is dat de werking erg discutabel is. Het gaat hierbij om een lichaamseigen stof, maar wel een die de hormoonhuishouding beinvloed. Lange termijn effecten zijn nog niet bekend. Kan oa bloeddruk verlagen, maar ook de bloedsuikerspiegel verhogen ed

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-16 11:06

Ik kon de pillen met de juiste hoeveelheid werkzame stof zo vrij bestellen. Wellicht zijn er wat risico's aan, maar als headshaker heeft hij al helemaal geen leven. In het allerergste geval liever maar een paard dat minder oud wordt maar wel pijnvrij.

Zandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-16 11:37

Tsja, klopt ook wel weer. Ik dacht alleen dat, indien melatonine de bloedsuikerspiegel idd verhoogd, je nu in deze tijd van het jaar wellicht moet oppassen omdat het fructaan in het gras op sommige dagen erg hoog is. Dit ivm het risico op hoefbevangenheid

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-16 13:43

Ik zou natuurlijk wel eens kunnen testen wat er gebeurt als ik de melatonine weglaat uit de mix. Misschien werken magnesium en spirulina samen ook voldoende.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-16 17:28

Hier ook "schrik" om dingen met melatonine te proberen. Kan me voorstellen dat als het lichaam in "wintermodus" gaat dat er allerlei processen inderdaad anders gaan verlopen. Gaan ze dan niet ineens terug wintervacht krijgen of dat soort dingen? (om over dat winterhumeur nog maar te zwijgen :P :)) ). Gevoeliger voor gras/suikers zou hier niet zo'n probleem zijn, aangezien hij toch niet op gras komt, maar gewoon het idee dat je het lichaam van de wijs brengt zeg maar .... Al ben ik het ermee eens dat het shaken ook maar niks is :j Maarja, zolang die van mij het alleen maar buiten doet...

Ben wel nieuwsgierig of een combi magnesium/spirulina ook 'stillend' werkt, daar zit ik ook over te denken om toch te gaan proberen (aangezien de Puur Jeuk ook niks lijkt te doen, al zijn we nog maar een week bezig natuurlijk .. ). Verder zijn de opties zo'n beetje op denk ik ... Gek is wel: éénmaal in het patroon blijft hij het ook doen. Gisteren was het hier gewoon bijna winter (koud, geen zon, regen, wel wind) maar toch geschud toen we naar de poetsplaats gingen.. Wind lijkt toch een grote factor te zijn bij hem ... maar dan alleen in de zomer :+

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-16 18:27

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 17:18

Update Janouk
De prednisolon kur heeft niet gewerkt.

Janouk is 2 weken terug uitgebreid cranio sacraal behandeld en er is daarna veel gebeurd in het lijf van Janouk.
Haar tongbeen, oog, neus en rechterkaak zat scheef en vol spanning. Haar wangen waren hard. Dat is allemaal losgemaakt. Ze bleef afkauwen, likken, gapen, schudden tijdens de behandeling om los te komen van de druk.
Heel speciaal om te zie en mee te maken.

De druk is duidelijk minder in haar hoofd, ze kijkt vrolijker uit haar ogen, ze kauwt weer van links naar rechts, het vocht is weg uit haar hoofd.
Door de mindere spanning is de gevoeligheid op haar neus ook minder.

Ze knapt zo op, dat ik haar 3 x 10 minuten gelongeerd heb de laatste dagen en ..............niet geshaket _/-\o_
Zondag 20 minuten rechtuit gestapt voor de koets en ze was zoekerig naar balans, maar ze wilde graag lopen en ook niet geshaket.

Heel blij mee. Het lijkt de klachten te verminderen. Ze schudt nu met die stormen en hagel wel, maar dat is niet raar. Het is ook nog niet klaar, ze moet nog een paar keer behandeld worden, maar het begin is veelbelovend.
Ze loopt lekker op de wei en dat gaat ook goed. In de paddock wiebelt ze met haar neus en schudt van links naar rechts druk weg, maar ze krijgt geen shake voor boven naar beneden alsof ze door stroom geraakt wordt.

Ik ben voorzichtig positief. Ik heb wel vaker gedacht dat ik het ei van columbus had gevonden, maar nu geeft het in ieder geval verlichting. En daar ben ik al super blij mee.

Volgende week is de tweede vervolgbehandeling. Heel benieuwd als ik zie wat de eerste behandeling teweeg brengt.

Marloezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 17:42

Hee!!! Dat is opvallend! Geert had ook scheef tongbeen en veel teveel spanning in de kaken!
Gaaf dat het zo geholpen heeft!
Bij Geert durf ik nog niets te zeggen. Alleen zondag even gereden in de bak. En hopelijk vanavond even longeren en morgen rijden.
Ik heb oefeningen gehad voor tongbeen trouwens. Duim in de mond in de lagen steken, en dan achtereenvolgens aan beide kanten. Dan gaat hij rommelen met zijn kaak en tong

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 17:55

Ik moet voorlopig even niets doen en het lijf zelf een balans laten vinden. Heel benieuwd. Ik lees steeds meer over de invloed van het tongbeen op de lijf en beweging van het paard. Interessant.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 18:11

Wat gaaf dat het nu beter lijkt te gaan :D

Tongbeen zegt me ecnt niks haha, waar zit dat?

Appie is destijds door de fysio losgemaakt,hij kon niet met zijn hoofd omhoog.
Hij zat vast in de atlas geloof ik en ook iets met zijn kaken.
Daarna is het wel beter met hem gegaan :j

De prednison had ik je kunnen zeggen, appie kreeg het jaren geleden voor zijn longklachten en al die tijd heeft hij gewoon staan schudden.
Appie schud niet met regen of storm hoor.
Wel houd hijdan zijn hoofd scheef, of gaat"aan de teugel" lopen.
maar schudden niet

Marloezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 18:43

Tongbeen is het been waar de tong aan zit. Dus in het midden van de kaak onderin

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 18:45

Gevonden!

Afbeelding

Maar, hoe kunnen ze in hemelsnaam zien of daar iets mis mee is??

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 20:13

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 21:02

Prednison deed hier ook niets. Immuunboosters ook niet trouwens.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 21:43

Oh nou appie heeft dus geen last van dat tongbeen, is een osteo bij geweest en anders had die dat wel gezegd :j

Zandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 22:06

spirulina is een antihistaminicum, in de juiste dosering. Magnesium (vanaf 20-30 gram) helpt zenuwen te minder heftig af te vuren.
Die van mij at het helaas onmogelijk; mocht het werken dan zou je na ongeveer 4-6 weken effect moeten merken

Zandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 22:07

bij mij deed cranio sacraal weer weinig tot niks. Jij loopt toch al langer bij Joey Philips, Janouk? Heb je ieder keer dit effect en hoe lang houdt dit dan aan?

Zandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 22:10

Horseware: had jij de immunobooster van equilin gebruikt? Er zit veel magnesium en probiotica in.
Bij allergieen zeggen ze ook altijd dat je de weerstand van de darmen moet vergroten.. via oa pro biotica..
Ben nu pas op dag 4; over 3 weken weten we wellicht wat meer.....

Zandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 22:10

osteo is afgelopen zaterdag trouwens ook langs geweest voor Bailey. Hij hing erg vast; oa bij zijn tongbeen!!

Marloezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 22:25

Interessant, dat stuk over het tongbeen! Ik ga de osteo over 5 weken helemaal uitvragen

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 23:28

Tongbeen is idd zo belangrijk. Vaak voel ik even het tongbeen en kan dan direct zeggen welke kant ze vastzitten,...ik begin ook altijd eerst bij het tongbeen

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 07:48

Zandro schreef:
bij mij deed cranio sacraal weer weinig tot niks. Jij loopt toch al langer bij Joey Philips, Janouk? Heb je ieder keer dit effect en hoe lang houdt dit dan aan?

Vorige jaren gaf Janouk veel verbetering bij Joey waar ik heel blij mee was. Alleen de laatste keer niet in december. Eigenlijk had ik cranio sacraal daardoor afgeschreven voor Janouk als mogelijke oplossing omdat het niet blijvend veranderde en ben ik verder op zoek gegaan, ik was heel blij met het werk van Joey. Een echte aanrader.

Paar weken terug kwam ik op zoektocht op youtube een filmpje tegen van een headshakende Fries, 4 jaar, die erg headshakete. Na een aantal behandelingen cranio sacraal had deze therapeut van helping hands on horses de Fries headshake vrij gekregen.
De intensiteit van het shaken kwamen op de video overeen met Janouk haar shaken.
Janouk shaket niet seizoensgebonden waardoor ik denk dat ik het meer mechanisch moet zoeken.
Op de röntgenfotos is niets afwijkends te vinden ook op de scans en echo niet door de veeartsen.

Dus ik dacht misschien is het goed voor Janouk om door haar behandeld te worden, zij kan misschien iets voelen dat bij de Fries ook was. Dus geprobeerd. En nu afwachten hoe het zich ontwikkelt. Duim duim duim

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-16 20:29

[***] vandaag ... begrijpen wie begrijpen kan ..

Met wind

En zon

Eerder deze week schudde hij nog, terwijl het even "warm" was.
Wat is er nu anders? Het bit ipv bitloos, maar een eerdere longeer- en wandelpoging was geen succes dus of dat veel verschil maakt .... Verder krijgt hij die Puur Jeuk maar daar had ik ook niet het idee van dat dit al hielp, al zijn we natuurlijk weer een paar dagen verder ... En zijn oor/vliegennetje + zijn neus was ingesmeerd met anti-vliegengel.

Ga morgen denk ik eens naar buiten zonder het netje & de gel, dus eigenlijk gewoon op de Puur Jeuk zeg maar (en eventueel het bit, moet ik nog zien). Dan kunnen we weer wat uitsluiten, al zal het misschien ook wel van dag tot dag afhangen :+

(nog ivm het bit .. ben er niet geheel tevreden over en hij heeft er nog "last" van, maar dat is denk ik vooral omdat het de 3e keer is sinds jaren dat hij het weer in heeft.. Dus als ik vaker met bit ga werken en hij blijft er 'lastig' mee doen kijk ik daar zeker wel verder naar ;) ).

Was in ieder geval een fijn rondje, hij ging ook echt vlot (stukje gemeten op gemiddeld 6 km/u, als je dan bedenkt dat hij net aan 4 km/u loopt als hij last heeft... ;) ) en ging zelfs spontaan draven, en dat zegt héél veel bij [***] :') Ook stukje draf gedaan en ook daar geen schudden trouwens.