[Info] Topic Cushing/PPID

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Blon_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 13:06

ohjajoh6 schreef:
Nou zullen jullie wel denken; heb je haar weer...

Maar...
Blond D, jij zit toch nog maar net aan de pillen eigenlijk, zoals in ongeveer net gisteren begonnen ofzo?

Dan heeft het met 2 maanden testen eigenlijk niet eens echt zin hoor, want je moet ten eerste al opbouwen met de tabletten (als je verstandig bent) en dan heeft het testen pas echt een beetje zin als je minstens 2 maanden op de volledige dosis staat.

Ik zou mij als ik jou was niet zo druk maken om die vervolg test en eerst eens gaan aankijken hoe paardje het op de pillen gaat doen.

En vergis je niet in de SR stijgt dus de acth waarde van elk paard, gezond of met cushing, houd daar in ieder geval ook rekening mee.

Ben inderdaad zoals hier wordt aangeraden langzaam aan het opbouwen, geheel tegen het advies van de DA in die vond direct beginnen met 1 pil.. Zij wilden met 2 maanden meteen testen.

Ben blij dat jullie hier al wat meer ervaring mee hebben opgedaan want ik voel mij iets prettiger bij ervaringsdeskundigheid. Dan zou ik volgend jaar op zijn vroegst pas weer testen..

Anoniem

Re: Centraal Topic Cushing/PPID

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 13:13

ik kan geen advies geven over wanneer dat wel weer gaan testen, om wat ik hier vanochtend heb neergezet , wat mijn eigen twijfels met betrekking tot testen betreft.

Ik weet alleen dat ik het met straf 2 maanden hertesten , je reinste geldklopperij vind. Doe het dan na een maand of 4 ofzo, als je het graag weten wilt, of er onzeker over bent of de pillen hun werk doen.
Maar er zullen er vast zijn die daar heel anders over denken en dat ook nog eens veel beter uit kunnen leggen dan ikzelf.

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 13:19

Ik heb hier het rapport voor me, de eigenaar en de naam van het paard worden genoemd. Geen chipnr of levensnummer, zou me niets verbazen als ik mijn veearts hem WEER zou laten testen maar dan op stamboeknaam het ook gewoon lukt.
Nou, alleen maar meelezen gaat me nu niet meer lukken he? ;)
Even voorstellen dan maar:
In dit topic zal het gaan om mijn nummertje 1, mijn allessie, Fjordenman Kootje, 25 jaar. Vorig jaar heb ik hem laten testen op PPID in augustus, uitslag was toen 412 pg/ml. Behalve de vacht en het niet meer altijd te dik zijn wat hij vroeger juist wel was was er verder niets waaruit bleek dat hij ziek was.
Ik heb 90 pillen van iemand overgenomen, en besloten te wachten tot Kootje aangaf iets nodig te hebben. Teruggaan van 2 salarissen naar 1 in ons huishouden was daar ook een reden van, helaas.
Op een gegeven moment kreeg hij een ontsteking op 1 oogbol, een beschadiging/streep waar vocht onder kwam, wat zich als 1 grote witte mist over het oog verspreidde.
Kamillethee, oogdruppels met antibioticum in combinatie met een paar dagen Atropine, vit A oogzalf (niet alles tegelijk :+ ), antibioticum oogzalf, het deed niet genoeg. Daarom zijn we overgestapt op een oogdruppel met cortisonen, 1 druppel per dag in het oog, tegelijk zijn we gestart met Prascend, 5 dagen 1/4, daarna 1/2. Start was eind april.
Kort na de start met Prascend heeft hij nog een week een snotneus gehad, aan de kant van "het oog", heeft daarvoor wat slijmverdunners gehad, met ab hebben we een paar dagen gewacht om het lijf zelf de kans te geven, het lichaam heeft de snotneus zelf overwonnen, er hoefde dus geen ab in het lijfje gestopt te worden.
Toen de oogdruppels laatst op waren en hij ze 2 dagen niet kreeg, heeft hij een dag met een volle graad verhoging gestaan, en hij at niet. Ik zelf was bang dat dat toch door pijn kwam, kan dat? De dag erna (inmiddels had hij 2 dagen weer oogdruppels gehad) was de verhoging weg, en at hij weer als een dijker.
1 1/2 week geleden hebben we de hertest gedaan en de uitslag is 107 pg/ml. De veearts en ik zijn daar erg blij mee. Ik vraag me af of verhogen naar 3/4 pil wenselijk is. Streven we er naar dat een paard zich goed voelt, of streven we naar een pg/ml waarde die perfect is, terwijl we weten dat de afwijking in het lichaam zit en blijft? Voelt een paard zich met 107 pg/ml ziek? Die van mij niet. Voelt een paard met een waarde van 45 pg/ml zich beter? Dat soort dingen ben ik nog over aan het nadenken.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 13:29

Hier ook een oogprobleem bij de opstart van de prascend 3 jaar geleden. Linkeroog dik en soort van ontstoken. Ging ook na een paar dagen weer weg om dan paar dagen later weer terug te komen. Eens de dosis prascend op punt stond, is dit eigenlijk nooit meer voorgekomen. Ik zet ze wel altijd met vliegenmasker buiten, vroeger was ze ook wel altijd best gevoelig aan die steekbeesten, dus better safe than sorry denk ik dan maar.

Ik heb hier ook nog steeds waardes die niet helemaal '' volgens het boekje '' zijn, maar de peerden zien er goed uit en gaan ook lekker onder het zadel, dus no worries voor de moment :D

Foreverkliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 13:37

Ik heb altijd regelmatig laten hertesten. Kan ook zijn omdat ons oude paardje epilepsie kreeg van de cushing, en geloof me dat wil je onder controle houden. Laat de huidige paarden om het jaar preventief testen en vorige week is 1 van de 2 positief teruggekomen. Ben wel op een volle pil pd gestart omdat je dan met 6 weken al wel de eerste resultaten moet kunnen zien. Hertest is bij mij da gratis en mochten ze vanwege de uitslag 6 weken daarna nog eens willen testen is dat ook nog gratis want is voor eind oktober. Ligt denk ik dus ook aan je da

spretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 13:56

Die van mij is dus ook maar eenmalig getest en ik weet zeker dat ze zich, met de kwart pil die ze nu krijgt, beter voelt dan het eerste half jaar toen ze een hele kreeg.
Misschien zijn haar waardes veel slechter nu, het paard zelf is een stuk blijer, de bijwerkingen op een hele pil waren not done voor haar..

Blon_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 13:58

spretje schreef:
Die van mij is dus ook maar eenmalig getest en ik weet zeker dat ze zich, met de kwart pil die ze nu krijgt, beter voelt dan het eerste half jaar toen ze een hele kreeg.
Misschien zijn haar waardes veel slechter nu, het paard zelf is een stuk blijer, de bijwerkingen op een hele pil waren not done voor haar..

Fijn te horen dat je een goede middenweg hebt gevonden. Ik ga straks even naar mijn merrie kijken of ik al verschil zie en even alert zijn op bijwerkingen.. Zal haast wel niet bij pas 1/4de pil :+

shettiegek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 10:01

Ik zal me hier ook maar eens melden, een week of 4 geleden onze shet van 40 laten testen en zoals verwacht cushing. Ze is heel dun aan het worden en de ene dag rent ze door het land terwijl ze de volgende dag juist weer moeilijk loopt.. Dit kan te maken hebben met een hematoom aan haar buik door een ongeluk 2 jaar terug maar misschien ook met de cushing?
Ze krijgt nu 1/4 tablet, wanneer is het verstandig om te laten testen of dit voldoende werkt? Verder krijgt ze hooi, gras en 18+ muesli, toch blijft ze zo dun wat zou ik haar nog meer kunnen geven? (Ze is altijd al heel gevoelig geweest voor hoefbevangenheid)

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 11:13

40 jaar?? wow ! Petje af hoor !
Voor de voeding zou je eens kunnen kijken naar de Cushcare Condition van Dodson&Horrell...speciaal voor te magere cushies. Werkt als een tierelier, maar niet overal even gemakkelijk aan te geraken :P
Als ze geen al te grote bijwerkingen van de prascend heeft, zou ik ze zelfs 1/2 durven geven een tijdje...zien of ze daarmee wat bekomt. Hoef je ook niet onmiddellijk te hertesten.

elibeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 11:27

Cushcare kun je gewoon bij Rene Wielens online bestellen

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 11:43

Ik meld mij ook..heb net telefoontje van de dierenarts gehad dat mijn paard PPID heeft, waarde was 279. -O-

Ik vond mijn paard al een tijdje niet helemaal zichzelf te sloom/rustig en soms wat in zichzelf gekeerd, kon er geen vinger op leggen. Dinsdag moest toch haar gebit gedaan worden dus meteen bloedje laten trekken en voor de zekerheid , en omdat het gratis is, ook op PIDD laten testen. Mijn paardje is overigens is 23 jaar.

Ik moet mij er nu dus nog even in gaan verdiepen. Dierenarts raad aan te beginnen met 1 pil en dan over 6 weken nogmaals te testen, dat valt nog precies in de "gratis" periode.

shettiegek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 12:28

Pandora2 schreef:
Voor de voeding zou je eens kunnen kijken naar de Cushcare Condition van Dodson&Horrell...speciaal voor te magere cushies. Werkt als een tierelier, maar niet overal even gemakkelijk aan te geraken :P
Als ze geen al te grote bijwerkingen van de prascend heeft, zou ik ze zelfs 1/2 durven geven een tijdje...zien of ze daarmee wat bekomt. Hoef je ook niet onmiddellijk te hertesten.

hahah oeps dat 40 was wel een beetje overdreven ze is 30, typfoutje :')
maar een shet mag dus opzich wel een halve tablet, dat was ook het advies van onze dierenarts hoor maar we wouden zelf liever wat lager beginnen.. is dat cushcare condition ook geschiet voor een pony die gevoelig is voor hoefbevangen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 12:33

Mijn shetje (89/90 cm stokmaat) krijgt ook een halve omdat hij op een kwart niet stabiel genoeg was. Ik was begonnen met 1/8e, dat opgebouwd naar 1/4e en daar heeft hij een tijdje op gestaan. Maar toen het voorjaar werd werd hij toch weer gevoelig in zn voeten dus heb ik hem op 1/2e gezet. De DA adviseert 1/2 tot 1 hele maar 1 hele vind ik nog wel wat voor zo'n ukkie van pas 13 jaar jong.. Op de 1/2e doet hij het goed, dus ik laat hem hier lekker op staan. Misschien in de winter zo weer terug naar 1/4e maar voorlopig nog even niet.

testebeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 12:36

Hallo dames. Ik lees nog altijd trouw mee.

Met mil gaat het goed. Ik moet alleen nog steeds de test doen haha. Hij heeft nu wat extra gekregen van de da. Denk niet dat de meeste paarden hier dat moeten krijgen met suikers etc.Maar mil doet het er prima op.

Wat ik me afvraag iedereen voert hier lijkt wel weinig siikers etc. Ben ik 1 vd weinigen die dat niet aangepast heeft?
Mil krijgt slobber basisbrok maisvlokken en haver :o ow ja en grasmix als vervanging voor 2 voerbeurten kuil en 1 uur gras per dag.Afbeelding

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 12:48

shettiegek schreef:
Pandora2 schreef:

hahah oeps dat 40 was wel een beetje overdreven ze is 30, typfoutje :')
maar een shet mag dus opzich wel een halve tablet, dat was ook het advies van onze dierenarts hoor maar we wouden zelf liever wat lager beginnen.. is dat cushcare condition ook geschiet voor een pony die gevoelig is voor hoefbevangen?

:D 30 is ook niet verkeerd, toch ? Cushcare is speciaal gemaakt voor cushies, al dan niet met een hb verleden. Je kan via hun site ook altijd wat info vragen in verband met hun voeding, snel antwoord en heel behulpzaam :j

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 12:51

Mil ziet er prima uit toch ! Beetje beduusd lijkt me omdat zijn jas uitgedaan is, maar dat went wel :D

Ik heb het voer hier idd aangepast...geen granen meer, geen wortels, geen appels. Enkel hooi, stro en wat gras. Zit genoeg suiker in het gras. Als ik hier voer zoals Mil gevoerd wordt, kan ik ze rollen ... of dragen := :D Zo zie je maar, het verschilt van peerd tot peerd.

Edit; ik heb die cushcare hier vorige winter gevoederd aan de 2 cushies, waaronder 1 vroegah hb geweest is. Prima spul ! Mee gestopt in het voorjaar wegens teveel spekjes op de ribben naar mijn zin :')
Laatst bijgewerkt door Pandora2 op 27-08-15 13:07, in het totaal 1 keer bewerkt

spretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 12:55

Suikers minderen we volgens mij vooral omdat een Cushi extra gevoelig wordt voor hoefbevangenheid, ik heb er een hoefbevangen, niet de Cushi trouwens, en daarom ben ik nu ook overgestapt op een slobber van Agrobs, speciaal voor dit soort paarden. Hiervoor voerde ik gewoon Natures Best, daar zit best nog van alles in en mijn Cushi heeft er nooit iets van geleden.
Ik denk dat het vooral aan het paard ligt, de mijne werd heel sloom, dikke vetbulten en chronische diarree en zweten als een idioot. Hoefbevangen of gevoelige voeten heeft ze nooit gehad. Ze doet het met een kwart pil, haar bloedwaarde was 475 waar het 47 mocht zijn, niet echt weinig dus..nogmaals, ik denk dat het van paard tot paard verschilt wat je wel en niet kunt doen.

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 13:01

Ik had het voer al wat aangepast voor de PPID vanwege zomereczeem. Verder staat paard gewoon 24/7 op het land. Ik denk dat ik van de winter een cushcare van D&H ga proberen. Daar ben ik wel benieuwd naar.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 13:13

Mooi op gewicht is Mil. :)

shettiegek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 13:17

:D 30 is ook niet verkeerd, toch ? Cushcare is speciaal gemaakt voor cushies, al dan niet met een hb verleden. Je kan via hun site ook altijd wat info vragen in verband met hun voeding, snel antwoord en heel behulpzaam :j[/quote]

nee is ook zeker al niet jong meer :) denk dat ik dat maar eens ga proberen dan, want ze mag zeker nog wel wat aankomen! hoe voeren jullie de cushcare, als slobber of gewoon droog?

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 13:31

Ik heb het voer ook niet aangepast. Beide pony's werden altijd al schraal gevoerd, net als mijn andere pony's (onder andere ex-HB en IR pony's, en pony's die gewoon snel groeien).

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 14:04

Gewoon droog...ze hebben hier al hun tanden nog :D Maar is ook ideaal om een papje van te maken :j

testebeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 15:04

Mil van mij heeft altijd deze hoeveelheid gekregen. Hij krijgt nu sinds een jaar dan grasmix als deel kuilvervanging omdat hij allergische reactie kreeg van kuil en hooi eet meneer niet. Hij is gewoon een lastige eter en ik ben gek dat ik alles voor hem over heb :P

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 20:35

Was er niets iets met Monnikspeper en een effect op de PPID?

Heb inmiddels de Prascend in huis, rekening nog niet... Straks eerste pil geven en dan hopen op weinig bijwerkingen.

Siers83

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 20:49

Ik heb het voer in principe niet aangepast, mijn merrie is ook niet hb geweest (klopt af). Ze krijgt nu wel 18+, maar dat is meer omdat het voor de oudjes is. Verder krijgt ze gewoon gras met strookbegrazing en krijgt ook gewoon nog steeds gemaaid gras uit de koeienstal. Gaat prima, ze is goed op gewicht verder.