[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk 3

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_CS_

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 14:56

Hier al een dikke maand de aanmaak van wintervacht, weer lekker teddy.
Morgenvroeg gooi ik de regendeken over de eczeemdeken, en dan hopelijk als het weer dat toelaat, eind van de maand alles af en lekker de winter weer 'naakt' lopen, heeeeeeeerlijk.

Kimbeerly

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 15:21

ik heb ook geen bloedonderzoek gedaan, het was overduidelijk dat ze het had.
ik heb vandaag derfen binnen gekregen, hoe smeren jullie het precies op je paard?
en heeft iemand wel eens van ballistol animal gehoord? en hoe gebruik je dat?

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 15:26

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 15:33

interessant stuk Sanet, maar oh man wat is nou wijsheid he?!

Wisse begint ook nu pas een klein beetje te verharen en alleen nog maar op zijn kont.
Staat trouwens sinds gisteravond onder regendeken met losse eczeemhals eronder; hij schuurt nog steeds wat aan zijn manen (zitten af en toe wat warrig, maar kan natuurlijk ook door zn vriendjes komen) en gezien de wedstrijden is het wel handig om de manen mooi schoon te houden.
Misschien laat ik de hals wel sowieso op; vind het wel fijn om de manen schoon te houden zodat ik hem bij winterdag niet hoef te wassen, maar van regenhalzen gaan ze manen weer zo kapot en hier niet van.
Anderzijds is het wel lekker om met blote hals en hoofd te lopen lijkt me... hmmm...

Een jong paard heb ik juist liever wat schraal dan met buikje, jaarlingen uitgezonderd.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 15:37

agnes wat heeft indi mooie lange manen!!! *\o/*

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 15:48

ziet er inderdaad goed uit :D

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 16:03

Hier durven wij het nog niet aan om de paarden dekenloos te laten lopen, nu het zo nat is en als daarna de zon er weer opstaat worden ze nog steeds gek van de knutten. Dekens blijven om tot eind november.

Om ze dan niet met een natte "lap" om te laten lopen heb ik aan de regendekens een hals van een oude eczeemdeken genaai, handwerk met pekdraad en een dikke naald. :D
De dekens lijken hier het vormen van een wintervacht niet in de weg te staan, Blacky wordt alweer een aardig beertje en Famke is ook niet meer helemaal glad, maar die krijgt nooit zo'n dikke wintervacht.

Wat heeft Indi prachtige lange manen, met een kenmerkende voorpluk, al lijkt die weer wat te groeien op de foto. Lukt mij ook niet om die bij Famke erop te houden, ze heeft nog 1 lange pluk maar die gaat er morgen af, ziet er zo raar uit. |( Blacky houdt hem redelijk al zitten ook daar wel wat korte plukken tussen.

Alle randen worden nog wekelijks met derfen behandelt, het schuren houdt het niet helemaal tegen, maar het scheelt wel in de wonden en korsten.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 16:04

heb je een foto van je regen-creatie?

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 17:12

Ik zal morgen foto's maken en hier plaatsen, vooral die van Famke is heel mooi geworden met een RISH hals en Amigo XL deken, de hals van Blacky komt van een Bucas en heeft een goedkopere regendeken, niet zo mooi maar werkt wel.

Ik las dat anderen de regendeken over de eczeemdeken doen, maar loopt dan het water niet via de eczeemdeken onder de regendeken? Bij ons staan de paarden nog 24/7 buiten.

Madeliefjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 20:35

Het lastigste moment van het jaar is aangebroken......... Wanneer die deken weer af. Arme dieren met de regen. Gelukkig gaat ze eind van de middag op stal, kan ze weer opdrogen. Ik wil er liever geen regendeken op doen nu omdat ze de hele winter ook zonder deken staat. Vorig jaar heb ik de eczeem deken er pas in november afgehaald maar met die koude regen durf ik dat niet helemaal aan om het zolang te laten duren...

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 20:52

misschien tijdelijk een halsdeken op als je die hebt? En anders toch even een regendeken opdoen of de deken af, beide alleen als je ziet dat ze het koud hebben. Anders extra ruwvoer en goed schuilplekje?

Madeliefjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 20:55

Ja ik heb een halsdeken maar ze jeukt ook echt haar staart.... Ze hoeven als het slecht weer is ook niet de hele dag naar buiten. Kan zelf bepalen wanneer ze naar binnen en naar buiten gaat. Dus dat is wel prettig maar ik heb haar liever zolang mogelijk buiten staan. Geef op stal als ze nat binnenkomt ook lekker veel ruwvoer. De deken droogt gelukkig wel snel en ik heb niet de indruk dat ze het koud heeft gelukkig.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 20:58

dan zou ik haar toch tijdelijk iets langer binnenzetten, met lekker veel hooi. Desnoods wel de halsdeken op en de staart insprayen/smeren tegen de dikste jeuk?

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 21:55

Sinds eergisteren is de deken er hier al afgegaan, er stond toen veel wind en vandaag heeft het de ganse dag geregend.
Tot nu toe nog niks geschuurd...het is een heerlijk zicht om ze 'naakt' te zien :D

Jaan81

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 10:17

Ik weet ook niet wanneer ik de eczeemdeken af moet doen....Hij droogt gelukkig snel, maar kan nooit goed zijn met die enorme buiten om steeds weer tijdje zo'n natte lap om zn lijf te hebben (nou ja, hals, want hij heeft zn Bucas er al over aan)
Wanneer doen jullie hem af? Misschien ga ik het gewoon eens dagje proberen, kijken hoe dat gaat....

Defen nog niet binnen :( kreeg donderdag al een mail dat het evrzonden was, maar dus nog steeds niets :(

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 11:13

waar had je het nou besteld, paardendrogist of vidoma?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 11:47

ik doe bij appie de boel pas af als het overdag continue onder de 8 graden blijft.
en dat is nog lang niet zo dus blijft hij gewoon onder de deken lopen.
die vliegjes vliegen en prikken vanaf 5 graden :j

line18

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 11:54

maxi staat sinds vrijdag onder een regendeken.
ze leek het kout te krijgen.
ze heeft haar eczeem deken nog steeds op.
dit omdat ik niet meer wil dat ze nog meer jeuk krijgt door dat dat al een keer gebeurt is en ik graag de rest van haar manen heel wil houden

deedee19

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 12:01

Ik heb mijn pony gisteren ook haar deken afgedaan. Eens kijken hoe het gaat.

Jaan81

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 12:19

opisop_shop schreef:
waar had je het nou besteld, paardendrogist of vidoma?

Vidoma

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 13:22

ellepel schreef:
agnes wat heeft indi mooie lange manen!!! *\o/*

ja he :) Alleen haar staart is echt een pleeborstel geworden helaas. Ben bang dat 1 winter niet genoeg is om dat weer een beetje fatsoenlijk te laten lijken. Echt zonde, want ze had zo`n mooie dikke staart...

Elamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 14:22

Ik weet echt niet wanneer ik de deken eraf moet gaan halen!
Nu het zoveel regent wil ik hem er eigenlijk wel af hebben.

Denk dat ik straks de manen en staart even een goede behandeling ga geven en dan eens aankijk in de loop van de dagen hoe het gaat.

intel_1x

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 15:24

Ik heb de deken wel af, maar zodra het dan ook weer boven de 12/14 graden is merk ik toch wel weer dat er veel vliegjes zijn. Het is dus nu even per dag bekijken hoe het gaat. Vandaag was er iig geen vliegje te bekennen :D

Jaan81

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 15:44

Hier toch nog sn burka onder de regendeken gedaan, want er zaten best wat vliegjes en ze staken gelijk! :(
Hoorde dat ze nu voor morgen 18 graden afgeven met regen...Bizar! Burka blijft voorlopig dus gewoon op!

xAnthea

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 16:09

Hoi,

Ik sta op punt om een paard te kopen, maar ik vond dat zijn maantop er een beetje dun uitzag en ook niet helemaal gelijk (er waren korte stukken en lange stukken haren bij) waardoor ik gelijk dacht dat het paard weleens kon schuren.

Zijn manen en zijn staart waren oke, zijn staart was dik en zijn manen waren normaal, maar zijn maantop dus niet.

De eigenaars zeggen dat hij niet schuurt, maar nu weet ik het dus niet, aangezien het paard de hele zomer lang even goed een deken opgehad kon hebben, en dan kunnen ze niet schuren aan manen en staart.

Dus nu is m'n vraag, hoe kan je zien dat een paard schuurt als hij de zomer lang een deken heeft opgehad?
(DA komt hem nog keuren, dus dan vraag ik het ook nog even)