Cushing

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-13 09:24

Jannepauli schreef:
Sceptisch zijn is altijd aan te bevelen, maar met 'Skepsis' gelijk ook de oogkleppen op te zetten.. wat een flauwekul om te beweren dat anti-oxidanten maar beter niet genomen kunnen worden omdat je wel eens het immuunsysteem zou kunnen aantasten. Bovendien is een goed functionerend immuunsysteem wel van iets meer factoren afhankelijk. Al eens nagedacht wat er zou gebeuren met je immuunsysteem als de vrije radicalen ongeremd hun gang kunnen gaan? Vrije radicalen beperken zich niet tot 'indringers' maar tasten in feite alles aan wat ze op hun weg tegenkomen. Dus kom op zeg!

Je begrijpt natuurlijk zelf ook wel dat het devies niet is: "zorgen dat je totaal geen antioxidanten binnen krijgt".
Echter is de vraag of het wel zo gezond is alles maar bij te slikken en of de claims wel waar zijn...

mabellean

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-13 10:34

De waardes van mabel mijn tinker zijn gezakt van 55 pg/mL = 201.905 pmol/L naar 21 pg/mL = 77.091 pmol/L de dierenarts wilde van 1 tablet prascend naar 1,5 tabletje om de waardes sneller te laten zakken en ik heb opgebouwd met 1 en een kwart daar werd ze een beetje sloom van en at slecht. Van 1,5 kreeg ze weer een vreetkick sloom en van de wereld gewoon niet de box uit durven omdat ze de weg kwijt was en vocht vasthouden en stoned. Weer naar 1 en weer opbouwen en weer het zelfde liedje het opbouwen in 3 weken tijd gedaan. Nu gewoon op 1 gehouden en dat gaat beter laat dat opbouwen maar zitten. In overleg met de dierenarts natuurlijk. Volgens mijn dierenarts zakt de waarde ook op 1 tablet maar dan langzamer van de eerste naar tweede heeft ze 3 maanden gedaan .Zijn we zo goed bezig. En zouden jullie dan naar 3 maanden op 1 tablet weer bloed laten prikken of gewoon een tijdje aan kijken . Hoe vaak laten jullie bloedprikken om de waarde te bepalen.

gemske

Re: Cushing

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-13 11:24

Dank je Zinzi_jewel.

Ik gebruik een aardappelschilmesje om de kwartjes te maken. Pillensnijder was voor mij te lomp, dan ging het scheef of alles verkruimelde.

Nammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-13 12:43

mabellean schreef:
De waardes van mabel mijn tinker zijn gezakt van 55 pg/mL = 201.905 pmol/L naar 21 pg/mL = 77.091 pmol/L de dierenarts wilde van 1 tablet prascend naar 1,5 tabletje om de waardes sneller te laten zakken en ik heb opgebouwd met 1 en een kwart daar werd ze een beetje sloom van en at slecht. Van 1,5 kreeg ze weer een vreetkick sloom en van de wereld gewoon niet de box uit durven omdat ze de weg kwijt was en vocht vasthouden en stoned. Weer naar 1 en weer opbouwen en weer het zelfde liedje het opbouwen in 3 weken tijd gedaan. Nu gewoon op 1 gehouden en dat gaat beter laat dat opbouwen maar zitten. In overleg met de dierenarts natuurlijk. Volgens mijn dierenarts zakt de waarde ook op 1 tablet maar dan langzamer van de eerste naar tweede heeft ze 3 maanden gedaan .Zijn we zo goed bezig. En zouden jullie dan naar 3 maanden op 1 tablet weer bloed laten prikken of gewoon een tijdje aan kijken . Hoe vaak laten jullie bloedprikken om de waarde te bepalen.

Ik denk dat dat afhangt van de symptomen , alleen maar een krullerige vacht , of ook hoefbevangenheid daar zit hem toch wel een verschil in.
De test is ook niet al te goedkoop gemaakt helaas.... :P
Die van mij heeft insulten , dus wil ik zekerheid hebben.
Het is de bedoeling dat er op gereden gaat worden , hij is net 11 jaar.
Als ik mijn 1ste normaalwaarde heb gevangen , dan ga ik zeker 2 keer per jaar laten prikken.

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-13 20:02

Mijne staat nu 2,5 jaar op 1 mg pergolide. Hij heeft geen acth test gehad, maar de dexa test, dus ik weet de acth waarde niet. Ik heb hem verder niet meer laten testen. Ik kijk gewoon hoe het met hem gaat. En gelukkig gaat het nog steeds goed. Hij is nu 25. En ik rij ook nog.

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-13 20:14

Pandora2 schreef:
Met een scherp mesje...ging goed !
Wat die acth waarde betreft, mijne had 240 of zoiets in die buurt....dus vind 64 wel meevallen :) Maar goed, de hoogte van de acth bepaalt dus duidelijk niet de symptomen of de klachten die een paardje heeft...

Klopt, die van mij heeft een waarde van 734! Maar nooit bevangen geweest. Ze staat nu op een halve tablet (bijna 2 weken). Ze is wel ongelooflijk aan de diaree. Het spuit er echt uit. En de volgende dag heeft ze soms weer een mooie normale keutel. En daarna weer diaree. Ze had een redelijk witte staart, maar daar zie je nu weinig meer van, pfff

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-13 22:58

@setteli staat ze op een zandpaddock of op een kort afgegraasde wei ? Bij mijn andere merrie van 20 jaar ( geen cushing ) zie ik dit ook soms, niet zo erg als jouw paardje, maar zo af en aan wat plattere mest. Ik geef ze om de 6 weken nu een kuur met psyllium vezels tegen zand en dat schijnt zijn werk te doen !
Kan bij jouwe natuurlijk ook van de prascend komen, is één van de bijwerkingen dacht ik...
Bij mijn cushing-patient hoor ik ook wel geregeld gerommel in de darmen sinds ze aan de pergolide is, wat ik vroeger nooit bij haar hoorde..dus 't spul doet toch wel iets op het niveau van de darmen lijkt me...

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-13 23:16

mabellean schreef:

Wat een raar advies van je DA - het werkt niet zo dat je maar even een hogere dosis neemt om de waarde sneller te laten dalen, je kiest een dosis waarmee je paard in balans raakt en ook nog steeds zichzelf goed voelt en de boel langzaam maar zeker weer op orde komt. En dat heeft vaak heeeeeel veel met het gewicht van je paard en met de symptomen op dat moment te maken. Dus zijn je symptomen erg, dan ga je meestal naar een hogere dosis omdat dat ook gewoon nodig is. Maar niet om waarden sneller aan te pakken.. Dus 1,5 mg is nu gewoon te hoog - op dit moment - voor je paard dan inderdaad niet toch opvoeren! Als ze duf en stoned zijn en blijven dan is dat een teken waar je naar moet luisteren.
De ziekte is vaak jaren bezig voordat je hem herkent, het duurt dus ook even een tijdje voordat dat weer op orde is. Dat is niet in een paar dagen of weken maar ja een paar maanden is toch prima? Je paard moet ook kunnen blijven functioneren!

Ben wel heel benieuwd hoe zwaar je paard is en wat haar symptomen waren??

mabellean

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-13 23:41

mabel weegt 608 kilo de symptomen waren een erg lange vacht en vet ophopingen boven de ogen dikke buik en ze kreeg een schoft die heeft ze niet gehad te minsten niet zichtbaar.. En ging gevoelig lopen op haar voorbenen. Ze is niet bevangen geweest Daarom heb ik de dierenarts laten komen ze leek wel een mammoet met die vacht. Mabel is een tinker merrie van 20 jaar. De eerste dierenarts vond het niet nodig om op cushing te testen , Toen 2 weken later een andere dierenarts kwam voor de tanden en die ook twijfelde net als ik heeft ze bloed afgenomen en daar kwam de waarde uit dus wel Cushing.

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 00:25

Pandora2 schreef:
@setteli staat ze op een zandpaddock of op een kort afgegraasde wei ? Bij mijn andere merrie van 20 jaar ( geen cushing ) zie ik dit ook soms, niet zo erg als jouw paardje, maar zo af en aan wat plattere mest. Ik geef ze om de 6 weken nu een kuur met psyllium vezels tegen zand en dat schijnt zijn werk te doen !
Kan bij jouwe natuurlijk ook van de prascend komen, is één van de bijwerkingen dacht ik...
Bij mijn cushing-patient hoor ik ook wel geregeld gerommel in de darmen sinds ze aan de pergolide is, wat ik vroeger nooit bij haar hoorde..dus 't spul doet toch wel iets op het niveau van de darmen lijkt me...

kort afgegraasde wei. Ook een paar dagen gehad dat ze 's nachts helemaal niet had gepoept in de stal. Wel handig met uitmesten, maar ja. Dit weekend staat ze overdag bijna niet buiten, omdat we een wedstrijd op het terrein hebben. Dus na afloop mag ze snel naar buiten. Ik kan eens vragen of ze aan de overkant bij de kinderboerderij in de wei mag. Daar staat iets meer te grazen. Hoop dat het gauw over is

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 09:05

@setteli ik zou als ik jou was toch een kuurtje zand-weg of psyllium vezels geven...zo een nacht niet mesten en af en toe diarree, lijkt mij verdacht veel op zand in de darmen waardoor de boel helemaal ontregelt geraakt en uiteindelijk ook kan verstoppen.

Mistral_Bink

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 18:41

Heel wat werk dit topic doorlezen zonder er krankjorum van te worden:-)
Morgen ochtend ga ik beginnen, ik begin met een kwart en hoop dat ik er zo goed aan doe, aangezien mijn DA zei dat ik met 1 moest beginnen.. Gewoon als ze haar hooi op heeft geven ofzoiets? Wat krijgen ze van jullie extra als ondersteuning? Ze gaat behoorlijk goed op het moment, vind het dus ook echt moeilijk om te beginnen!

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 19:31

Ik geef de prascend als ze net paar happen hooi heeft gegeten . Door een handvol brokjes uit de hand .
Gaat elke dag goed naar binnen .
Morgen begint week 5 .
Zinti is echt vet aan het verliezen . Er komt model in .
Buik steeds minder opgeblazen . Rug lijn wordt beter .
Bulten boven de ogen zijn aanvankelijker veeeeel dikker geworden en nu weer normaal .
Jeuk is er nog . Ze heeft nu voor 2/3e een spaans / Portugese fokmerrie coupe . Dus afgeschoren .
Smeer de kapotte plekken met zink /zwavel zalf . En ze worden er mooi rustig van .
Overweeg wel om nog bv PUUR CULLICO ofzo toe te voegen voor de jeukjes .
Ben dan wel laat maar seizoen is nog niet half weg

Jemawi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 21:17

Ik ben meer een meelezer dan een poster, maar wilde toch graag even laten weten dat ik morgen de uitslag krijg van mijn 2 paarden. Ik heb er 1 van 18 en 1 van 33 en heb de gratis bloedtest van Boeringer Ingelheim laten doen.

Vind het toch wel spannend, ondanks ik eigenlijk al een hele tijd dat mijn oudste het al jaren heeft.
Mochten jullie het interessant vinden, kan ik de uitkomst hier posten.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 21:20

Altijd interessant .

Zinti heeft een vieze natte eczeem plek op haar manenkam .. Nog nooit eerder gehad ..
Komt het van de cushings dat dit soort schuur plekjes gaan natten

Mistral_Bink

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 21:21

Heeft ze dan 'gewoon' jeuk? of is dat echt zomer eczeem? wij hebben er 2 staan met zomer eczeem en die hebben veel baat bij hippo excema..

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 21:26

Echt ZE .
Maar heb ook t idee dat ze extra rommel eruit aan t werken is . Ook omdat ze zo veel spek aan t verliezen is .
Schuurt erger als andere jaren nu .
Zou haar graag iets geven dat jeuk aanpakt . Evt van binnen uit .
Puur culico ?
Echinea extra ?
Maar wat ?

Mistral_Bink

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 21:34

Komt het bij haar echt door overgewicht, teveel aan suikers of door de mugjes? weet je dat?

Puur culico is opzich wel te proberen, geef je haar msm?
Laatst bijgewerkt door Mistral_Bink op 09-06-13 21:36, in het totaal 1 keer bewerkt

dookia

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 21:35

Even een vraagje, kan een beetje slobber per dag (echt maar een handje vol) kwaad? Ik overweeg om hierin shamrock zijn poedertjes te geven zoals zijn tendon-cure en zijn monnikspeper

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 21:40

Reken voor de lol eens uit wat je aan suiker en zetmeel geef met dat handje... Een druppel op de gloeiende plaat kan ik je vertellen, in vergelijking met wat ze binnen krijgen via het ruwvoer...

Om een idee te geven...
Mijn paard krijgt 8 kilo hooi... 10% suiker per kg/product... Dus 800 gram suiker.
Een handje muesli weegt zo'n 50 gram (en dat is denk ik nog hoog ingeschat, hele schep is volgens de zak 400 gram) en 30% suiker/zetmeel. Dus 15 gram suiker/zetmeel.... Is dus 1,8% van wat ze totaal binnen krijgt...

Ik geef ook 1 hand muesli per dag voor haar medicatie, gaat helemaal prima en paard komt altijd blij aangerend als ze mij met de emmer aan ziet komen :) .
Laatst bijgewerkt door Odysseus op 09-06-13 21:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 21:51

Dookia, die van mij krijgt zijn medicijnen en PB ook in slobber, en heeft hij in al die jaren nog nooit een reactie op gehad. Ik heb slobber van subli, geurt sterk (waardoor de meds niet zo sterk meer ruiken) en is snel klaar als je het mengt met water.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 21:55

@dookia k ga mee met focussed ! Maakt het verschil niet hoor, zo'n handje slobber.

@mistral bink dus jij bent tevreden gebruiker van die hippo excema? Heb hier een PRE die ook beetje schuurt sinds hij een jaar in belgie is. Staat met eczeemdeken op, maar ik zou die hippo ook wel durven proberen, heb namelijk goede ervaringen met hun ex-laminitis voor mijn ex-hoefbevangen merrie. Alleen twijfel ik eraan of ie schuurt van de mugjes ofwel van de suikers in het gras...of van beide :?

dookia

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 22:02

Ok dan overweeg ik de recupmach van aveve. Heeft iemand van jullie hiermee ervaring?

Mistral_Bink

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 22:07

Pandora2, ja wij hadden een HB paard staan, en daarvoor de ex laminitis besteld, en dat werkte toch wel erg goed, zo dachten we die excema moeten we toch ook maar proberen, we hebben een "gewoon" dressuur paard met allergie voor mugjes, en zomers niet te doen met rijden door de vreselijke jeuk, nu is dat super onder controle, en de oudere pony van mijn baas is ook veeeel rustiger nu ze dat krijgt..

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 22:27

Zinzi_jewel schreef:
Echt ZE .
Maar heb ook t idee dat ze extra rommel eruit aan t werken is . Ook omdat ze zo veel spek aan t verliezen is .
Schuurt erger als andere jaren nu .
Zou haar graag iets geven dat jeuk aanpakt . Evt van binnen uit .
Puur culico ?
Echinea extra ?
Maar wat ?

Wendals Herbs = Stop itch, te verkrijgen via de paardendrogist. Schep kruiden die bloedzuiverend werkt, lekker is en heeft gigantisch veel goeds gedaan bij mijn fargo die staart tot bloedens toe en helemaal kaal had. Helpt van binnenuit,!
Verder voor de buitenkant: de sweet itch gel van Sectolin, werkt heerlijk kalmerend en helpt herstellen.

Verder is MSM zwavel ook heel goed, helpt bij huidproblemen en allergieen (en bij veel andere zaken maar omdat je het hierover hebt noem ik alleen dat ;-) ) MSM gaf ik fargo ook, maar meer omdat hij een peesblessure had, het bleek ook super te zijn voor zijn huid, jeuk en allergieen.