[INFO] Headshaking Syndrome discussietopic

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

My_Little_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-16 09:39

ellepel schreef:
Appie is pas met 6 gecastreerd,dus wie weet
Oke,maar hoe zie ik losmaken van de koker voor me :+

Oh ja,maar appie heeft hooikoorts, is ook zo,ik ga er al helemaal in mee.
Appie heeft een hoop problemen in zij lijf,maar daarom schud hij niet.
Hij doet het alleen nu, en over een week of wat is het over.

Het losmaken gaat via de koker :D . Oftewel gaat hij met zijn hand in de schacht om de boel los te maken. Als de verkleving niet zo diep zit kan het zonder verdoving en zonder da erbij. Sjaak kon gewoon geholpen worden, maar een ander paard moest naar de kliniek. Hij gaf aan dat andere klachten (o.m. het schudden) als een domino-effect daardoor werd veroorzaakt. Nou is Sjaak ook allergisch, dus dat kan verklaren dat hij nog steeds schudt (lang niet zo heftig als de filmpjes die ik eerder had geplaatst).

Oryani schreef:
Over het doorrijden tijdens het shaken: Ik ben geen voorstander van de 'niet aanstellen'-aanpak. Ik geloof dat mijn dame haar uiterste best wil doen voor mij. Zelfs in haar slechtste periodes blijft ze voor mij lopen. Waarom zou ik dat dan vragen?

Ik zie hier geen mensen de "niet aanstellen"-mentaliteit hebben? Voor mijzelf maak ik de afweging: waar wordt mijn paard het gelukkigst van? Doorrijden in tijden dat het schudden rijdbaar is of niet? Sjaak doe ik écht geen plezier met stilzetten. Die wordt kets-chagrijnig.

Nog een poging :o: Heeft iemand hier NAF Shake Relief geprobeerd? Wat zijn jullie ervaringen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-16 09:52

Nog niet geprobeerd, klinkt goed maar is wel ontzettend duur (43 euro voor 10 dagen...). Dus weet nog niet of het een optie zou zijn, dan moet het al een wondermiddel wezen :+

Ik heb ook het idee dat [***] vervelender wordt als we niet gaan buiten rijden ... Maarja, als we wel gaan buiten rijden schudt hij zich onnozel ... dus ik weet echt niet wat het juiste is om te doen :n

[***] is met 4 jaar gecastreerd, maar geen scheef bekken of dergelijke zaken. Als dat wel zo was zou hij het hele jaar moeten schudden. Hij had bv. wel de atlas die heel miniem vast zat (is toen losgemaakt en was daarna bij controle ook ok) maar dat zou ook niks met het shaken te maken hebben, juist omdat hij het alleen "in het seizoen" doet..

Wesco

Re: [CENTRAAL] Headshaking Syndrome discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-16 16:44

Heeft iemand wel eens propolis druppels inwendig gegeven?

Marloezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-16 17:20

Nee, geen NAF shake relief. Vind het erg duur. En dan terwijl je niet eens weet of het werkt.
Propolis druppels? Nog nooit van gehoord!

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-16 17:55

Ik heb vorig jaar wel een kuur gegevenmet pure bijenpollen. Ze vond het niet te etenen helaas heeft het niet geholpen

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-16 18:57

Als jullie nog wat willen proberen waar ik wel heel tevreden over was.

Dat is bioresonantie :j

Appie heeft toen mee gedaan aan een proef en dat jaar schud vrij en bijna eczeemvrij.
Dus dat is top.

En waarom gebruik ik het dan nu niet meer?
Omdat appie weinig klachten heeft dus laat ik het zo

Oryani

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-16 19:08

My_Little_P schreef:
Oryani schreef:
Over het doorrijden tijdens het shaken: Ik ben geen voorstander van de 'niet aanstellen'-aanpak. Ik geloof dat mijn dame haar uiterste best wil doen voor mij. Zelfs in haar slechtste periodes blijft ze voor mij lopen. Waarom zou ik dat dan vragen?

Ik zie hier geen mensen de "niet aanstellen"-mentaliteit hebben? Voor mijzelf maak ik de afweging: waar wordt mijn paard het gelukkigst van? Doorrijden in tijden dat het schudden rijdbaar is of niet? Sjaak doe ik écht geen plezier met stilzetten. Die wordt kets-chagrijnig.

Ik doelde hier op:
Pikeur schreef:
Soms is het in mijn ogen toch beter om heel even vast te houden als het paard schudt en andere oefeningen doen, bijvoorbeeld een zijgangetje of balkjes draven, om de focus niet op de neus te leggen maar op iets anders. Als het dan goed gaat, laat dan los.

Ik doe mijn merrie ook geen plezier met niksdoen. We doen regelmatig stapritten, in stap heeft ze geen last.

Marloezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-16 20:17

Afbeelding

Geert met medical taping op zijn kaken.

Afbeelding

Afbeelding

En op zijn achterhand en van beide zijden onder zijn buik door

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-16 22:14

Op zijn kaak zit al wat los he, ben benieuwd hoe lang het blijft zitten.
Helpt echt wel hoor, ik heb het zelf ook wel gehad, ik vond het heel ontspannend op de spieren :j

Marloezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-16 22:18

Ja klopt! Die heb ik er maar afgeknipt. Ik heb het destijds ook gehad. Geloofde er toen niet echt in maar het hielp heel erg! Alleen bleek ik allergisch te zijn voor de lijm

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-16 22:27

:+
Nou dat is dom, ik vond het wel ontzettend jeuken dat wel hoor.
Maar balen dat je net voor die lijm allergisch was.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-16 23:10

Normaal blijft het 3-5 dagen zitten. Welke constructie heeft ie op zn si -gewricht? Is hij met een reden op zn buik getapet?

Tape vind ik ook erg fijn als het erop zit. (Alleen zo moeilijk aan te brengen bij jezelf), tijd terug schoot wat in mn onderrug tijdens het werken. Assi heeft dan mn rug getapet, kon ik tenminste weer rechtop lopen. Die van mij gaat van de week ook in de tape

Marloezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-16 07:47

Cemlys schreef:
Normaal blijft het 3-5 dagen zitten. Welke constructie heeft ie op zn si -gewricht? Is hij met een reden op zn buik

Hij heeft een soort driehoek op zijn si gewricht, ik denk omdat zijn bekken iets scheef stond
De tape onder zijn buik is voor het stimuleren van zijn buikspieren. Dat loopt vanaf zijn heup van beide kanten tot tussen zijn voorbenen

Pikeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-16 17:17

Met vast houden bedoel ik natuurlijk niet trekken of vast zetten met hulpteugels. Ik bedoelde uiteraard gewoon aanleuning houden en vervolgens zorgen dat je iets doet waarmee je de aandacht verlegt. Ik heb een erg zachte hand dus ik zou nooit met veel druk in komen in de mond. Ik heb ook nooit beweerd dat deze manier voor elk paard werkt. Wat ik wel vind is dat je niet de teugels los moet gooien als je paard schudt, dan kun je er inderdaad beter helemaal niet op gaan zitten.

ik ben in ieder geval blij dat het probleem van mij en mijn paard rijtechnisch opgelost kon worden en we nu op wedstrijden op bijna elk protocol wel complimenten krijgen over de stille en vriendelijke aanleuning. Dat had ik twee jaar geleden nooit durven denken.

Omdat headshaken zich bij elk paard anders uit, zal er ook nooit 1 duidelijke oplossing komen. Je moet voor elk paard je eigen weg zien te vinden.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-16 19:35

Ja dat is ook zo hoor, er zijn genoeg paarden die shaken door een foutieve rijstijl.
En dat kan dan gecorrigeerd worden denk ik :j

Marloezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-16 22:31

Ik denk dat er een verschil is te zien tussen een paard die schudt met het hoofd door rijtechnische problemen en een echte headshaker

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-16 22:40

Ik heb het in ieder geval geprobeerd vandaag, zowel binnen als buiten longeren. Gewoon zelfde optoming, zelfde oefeningen, zelfde manier van werken/vragen. Binnen schudt hij niet, buiten storend veel. Ook als je hem bezighoudt met korte stukjes werken, veel overgangen etc. en echt de aandacht naar jou toe krijgen blijft hij enorm schudden.

Dus denk dat we wel kunnen uitsluiten dat het aan de manier van vragen/werken ligt. Vrees dat we gedoemd zijn tot de binnenbak :(

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-16 22:48

Nou,toch mooi geluk dat je die hebt!
Kun je in elk geval lekker bezig met je dier,appie stond standaard stil tot eind mei en dan begon ik hem pas weer te gebruiken :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-16 22:55

Ja, alleen spijtig dat zowel pony als ik de binnenbak doodsaai vinden, dus daar moet ik nog even een oplossing voor vinden :') Zijn wel dingen hoor (horse agility ed) maar heb de bak maar weinig alleen dus het is wat beperkt wat je kan. Is even zoeken maar zal wel lukken. Beter dan niks want zijn seizoen duurt echt wel tot oktober ofzo.. :=

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-16 23:24

Na zonsondergang of voor zonsopkomst rijden kan ook. Dat deed ik eerder.

Hier heel voorzichtig goed nieuws: de mix van magnesium, spirulina en melatonine lijkt effect te krijgen :) Ik heb vandaag in de volle zon gereden zonder vooraf de oogdruppels en neusspray toe te dienen. Eerder kon ik dan gewoon niet rijden; nu heeft hij in 5 kwartier maar 2 hele kleine knikjes gegeven!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-16 23:28

Dan is het donker :P

Hoe doe je die mix dan? Hoeveel van alles? Gewoon bij het voer? Hoe vaak? En waarom daarvoor gekozen? (ben niet nieuwsgierig hoor :+ )

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-16 23:33

Vlak ervoor en erna zie je nog genoeg. Heeft je buitenbak geen verlichting? Met headshakers moet je soms creatief zijn helaas.

Uit een onderzoek kwam dat de combi van deze 3 dingen een positief effect kan hebben op headshaking dus ik ben het gaan proberen. Ik maak een mix van zijn biks en wat slobber en dat eet hij het probleemloos. De mix bestaat uit:
- 3 schepjes spirulina (van pharma horse)
- 20 mg magnesium
- 15 mg melatonine

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-16 23:36

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-16 23:39

Neen, geen verlichting helaas (binnen natuurlijk wel). Kan het misschien wel eens testen ;)

Interessant.. Welke magnesium pak je daarvoor? Want er zijn verschillende soorten die anders zijn qua opname ed ... Waar haal je melatonine? Heeft dat niet iets met slapen ofzo te maken? Of dat ze in de war raken met wanneer te verharen etc als je dat geeft? Of was dat een andere stof?

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-16 23:53

Melatonine heb ik op internet gezocht. De hoogst verkrijgbare dosering was 5 mg per pilletje, dus ik geef 3 pilletjes. Het wordt gegeven rond 5 uur 's middags om het lichaam te laten "denken" dat het winter is.

Magnesium in oxide vorm werd aangeraden. Ik geef die van Equine America (Magnitude). Dat is heel puur dus je hoeft er maar heel weinig poeder van te geven.