[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk 3

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 05:43

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 11:39

Leuk El, die deken, doet Helly zeker wel twee dagen mee! :D
Wat ben je weer MEGAvroeg op bokt :oo :O

@Anne77, de eiwitten vergeleken is ponybrok bijna evenveel, nl bij zonder110, bij ponybrok 119 gr, maar het zetmeelgehalte is bij de zonder 360 en bij de ponybrok 127 gr, dat is een megaverschil en dat is erg belangrijk!
Dus dat praatje moet je niet geloven, je moet echt kijken naar de feiten!
Als je persé muesli wil voeren, zijn er wel andere merken die geschikt zijn, maar je kan niet alles overal kopen helaas.
Ik geef zelf de ponybrok (halve kilo per dag) met 3x per week een extra vitaminesupplement en lijnzaad.
En mijn paard met erge zomereczeem ziet er nu zo uit!
Mede mogelijk gemaakt dankzij de RSIH +:)+
Afbeelding

intel_1x

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 12:30

Mooi resultaat zeg ! Bij tinkers groeien de manen ook wel snel weer aan, dat is ideaal!

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 12:51

Indi heeft altijd al een hoofdkap om (meer een hoody model?) onder haar eczeemdeken, maar die zakte steeds naar beneden en dan hing hij ongeveer op de grond. (De nek zakte zegmaar af naar haar hoofd toe, dus de `nek` hing dan over haar hoofd op de grond.)

De moeder van mijn vriend heeft hem dusdanig genaaid nu dat hij blijft zitten. En hoe! Netjes aan een paardenbh vast. Hij blijft nu super zitten, dus ben helemaal blij :D

joyce_eddy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 13:41

hebben jullie allemaal bloedonderzoek gedaan bij diagnose van exceem"?

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 14:49

nee ik niet, wil wel volgend jaar nog bloed laten testen op tekorten.

Ik zou dus beter de ponybrok kunnen voeren ipv de subli zonder, althans qua belastende stoffen.
Maar hebben ze voldoende aan de ponybrok of moet je dan weer andere supplementen bijvoeren?

Joto

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 14:59

Hier ff update-tje

Vanmorgen even heldere uitleg van DA gehad bij huis (We kregen nog 3 bussies spuitrommel van de week).

Spuit voor de vliegen moet ze elke week hebben tot we week 45 hebben bereikt.

Die voor de weegbree werkt weer wat anders, ook het percentage hoeveelheid geconcentreerd o.i.d. het is, is elk flessie anders. Deze moet ze 35 week hebben (met tussenpose) en dan 4-8 week weer.

Bijwerkingen die kunnen optreden zijn vrij heftig, en in dat geval moet de DA ook optreden.

Dus tegelijk geven lijkt leuk, maar mocht ze een reactie krijgen weet je niet van welke, dus spuiten we nu op maandag en op donderdag. Kan er nog niks zinnigs overzeggen, ze gaat morgen mooi in de blote kont naar buiten. (Kan ik de deken weer maken :D)
Ik hoop voor haar dat het gaat werken.. Zoniet, blijven we er niet mee door gaan, hangt een aardig prijskaartje aan. Maar goed dat zal pas volgend zomer blijken, en tot die tijd als het goed blijft gaan blijven we spuiten.

Alnieno

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 17:59

iemand ervaring met aloe vera drankjes/gel van freedom??

Jaan81

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 19:13

Ik vind hier de uitleggen en gesprekken over voer echt ontzetend interessant! Wil eigenlijk eens vragen aan mn DA of er verder nav het bloedonderzoek ook nog tekorten te zien waren. Kijken wat we daarin kunnen betekenen voor mn knolleke.

Horse_Driver schreef:

Nee, sorry! :n

Hoe lang duurde het voordat jullie de Derfen binnen hadden?

gillian

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 20:49

Horse_Driver schreef:

Ja, bij mijn paard deed het niks wb de eczeem.

santos

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 21:59

ik had de derfen met 1 dag binnen via de paardendrogist.(dus vanavond besteld overmorgen binnen)

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 22:16

bij Vidoma heb je het ook heel snel in huis hoor!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 07:25

opisop_shop schreef:
nee ik niet, wil wel volgend jaar nog bloed laten testen op tekorten.

Ik zou dus beter de ponybrok kunnen voeren ipv de subli zonder, althans qua belastende stoffen.
Maar hebben ze voldoende aan de ponybrok of moet je dan weer andere supplementen bijvoeren?

www.voervergelijk.nl
hier kun je allerlei soorten voer naast elkaar zetten.
kies voer met zoveel mogelijk vitamines en mineralen,maar zo weinig mogelijk zetmeel en suiker.
an vroeg er uit kllopt,ik begin om half 7 met werken...behalve vandaag dan,nu ben ik vrij :D

horse_driver;
ik heb er ervaring mee,maar wel van een ander merk, forever living products.
appie kreeg er een glimmende vacht van,maar dat was ook alles.
tegen zomereczeem is nog geen remedie gevonden, het enige wat nog helpt is een goede deken en een goed dieet :j

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 08:35

als ik kijk op voervergelijk, zit in de ponybrok veel meer vitamine&mineralen.
Zetmeel is bij de ponybrok zelfs ook minder, namelijk minder dan 25% en bij de subli zonder 25-30%.
Bij de ponybrok een onbekend % aan melasse, bij de subli zonder zit het er niet in.

Dus eigenlijk is de subli zonder alleen op het gebied van de melasse beter, voor de rest is de ponybrok beter?! hmmm.... wat is belangrijker?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 08:47

moeilijk he?
is er geen ander voer wat ook op je wensen aan sluit?
soms is de info op voervergelijk niet helemaal compleet en staat er op de site van de producent zelf wel meer info,zou daar dus ook zeker naar kijken :j

Anne77

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 08:56

Het "stomme" van voervergelijk is dat ze op hun site aangeven dat pavo natures best en Subli zonder geschikt zijn voor eczemers. Ook staan de hoeveelheid eiwitten of suikers er vaak niet bij.
Moeilijk.. moeilijk

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 09:03

klopt, dat zag ik bij Marstall inderdaad ook; "niet vrijgegeven" . Beetje stom :P

Joto

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 10:32

Heb de dekens afgegooid vandaag :D

Ben benieuwd wat ik straks aan tref op stal, en wat de twenter gaat doen als ze binnenkomt.

Overigens.. Stond behoorlijk met mezelf in discussie na de twenter eens bekeken te hebben.
Ze kweekt dus door de omstandigheden 0,0 vacht. Zelfs de geblesseerde onder een exceem deken (die staat op stalrust), heeft meer vacht.

Lichamelijk heeft de twenter wel een aardige tik opgelopen. Ik ben normaal van een klein buikje bij de jonge paarden, maar zij is in keuringsconditie en dan nog wat minder.

Dus heb voor nu mijn gevoel gevolgd, Wat mij dus heeft doen besluiten om haar een winterdeken op te gooien.
Vanmiddag zal uitwijzen of dat een juiste keuze was, volgende week wordt het weer wat beter, dus hij kan er altijd nog af.

Laat ik dan wel even zeggen dat ik nog Nooit in al die jaren een jong paard een deken heb opgegooid, ongeacht ziekte of niet. Just a feeling, en daar sta ik op dit moment nog 100% achter

Sas67

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 10:34

Tsja, ik heb redelijke ervaring met sweet itch, mijn quarter schuurt alleen bij de staart en de afgelopen 2 weken wel heel erg. Met SI vrij snel minder.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 10:46

joto :
als een paard het kud heeft moet het gewoon een deken op.
of het nou jong is of niet,koud is koud.
maar ergens is het wel wat vreemd dat er nog helemaal geen wintervacht op komt?
bij ons is alles aan het verharen,jong,oud...

nu ben ik niet meer helemaal op de hoogte van hoe en wat met jouw dieren,maar je zorgt er wel voor dat er nu voldoende vitamines aanwezig zijn die ze nodig hebben voor het verharen?

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 11:18

Hier ook vanmorgen een kletsnatte deken afgedaan,even lekker een paar dagen zonder zolang het weer het toelaat. :-)

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 11:41

Helly heeft ook nog een heel dun vachtje, vanwege haar eczeemdeken.
Maar ik heb ze in de paddock nu met inloopstal dus ze krijgt het niet koud, dit is elk jaar het geval dat ze haar vacht wat later aanmaakt dan de dekenlozen.
Als je wel een vacht wil kweken, zou ik een regendek zonder vulling doen, of wat versta jij onder een winterdeken?
Het rare is, een paard wat in slechtere conditie is, krijgt juist een (lelijke) dikke vacht, is mijn ervaring?

Joyce_eddy,wij hebben ook geen bloedonderzoek laten doen voor z.e, maar het is overduidelijk dat ze het heeft, je kunt bij haar precies zien waar ze geprikt wordt en dan jeuk heeft en kale plekjes.
Ze wordt altijd sober gevoerd (en een supplement) en gras heeft op haar geen andere invloed, dus een onderzoek heeft geen zin.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 14:52

opisop_shop schreef:
als ik kijk op voervergelijk, zit in de ponybrok veel meer vitamine&mineralen.
Zetmeel is bij de ponybrok zelfs ook minder, namelijk minder dan 25% en bij de subli zonder 25-30%.
Bij de ponybrok een onbekend % aan melasse, bij de subli zonder zit het er niet in.

Dus eigenlijk is de subli zonder alleen op het gebied van de melasse beter, voor de rest is de ponybrok beter?! hmmm.... wat is belangrijker?

Had je het stuk op Horses ook gelezen Anika?
http://www.horses.nl/verzorging/artikel ... onderhevig

Ik weet niet perse of het waar is hoor.. Ik ben overigens nog steeds erg tevreden over mijn Hartog Concept. Sybrich krijgt daarvan nu net iets minder dan een kilo per dag, als ze echt hard gewerkt heeft (wedstrijd, les of echt serieus aan het werk in de bak) dan krijgt ze nog een kwart extra.

Joto

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 15:22

@ ellepel,

Daar heb je helemaal gelijk in en kan ik alleen maar beamen. Ze verhaart wel, maar schiet niet in de wintervacht en dat is onze eigen schuld.
Ze komt nu een maand of 3 snachts op stal, normaal staan ze 24/7 in de opfok bij ons. Omdat het zo slecht met haar ging, was dit de beste oplossing. En ze staat met exceemdeken, dus wat dat betreft heeft ze ook nog weinig kans gehad om een vacht te maken.
Bedoeling is dat ze eind deze maand gewoon weer 24/7 komt.
Zal haar straks binnen halen en eens hoe ze onder de deken is.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 15:29

Ik vroeg me net toch echt even af waarom ik lange manen ook al weer zo leuk vond... Het begint een pokkewerk te worden om het netjes uit te kammen en vervolgens weer in te vlechten... Maar t staat wel heel mooi :D

Afbeelding