[INFO] Headshaking Syndrome discussietopic

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Marloezz

Re: [CENTRAAL] Headshaking Syndrome discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-16 22:26

Bij Geert is het alleen in beweging, dus ook als ik met hem wandel. In de wei nog nooit een knikje gezien. In de stal ook niet

Pikeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-16 11:01

Soms is het ook aangeleerd gedrag, een paard ziet het als een beloning als je de druk van de teugels haalt. Wanneer je direct de druk van de teugels haalt wanneer het paard een keer met zijn hoofd schudt leer je ze (onbewust) aan om met hun hoofd te schudden. Ik heb hier wat filmpjes voorbij zien komen waarvan ik het probleem eerder op een aanleuningsprobleem wil gooien dan op het headshaken. Soms is het in mijn ogen toch beter om heel even vast te houden als het paard schudt en andere oefeningen doen, bijvoorbeeld een zijgangetje of balkjes draven, om de focus niet op de neus te leggen maar op iets anders. Als het dan goed gaat, laat dan los. Net als een paard langzamer laten lopen wanneer je denkt dat deze last heeft, ik ben hier geen voorstander van. Op deze manier geef je het paard alleen maar de kans om meer op het probleem te focussen. Juist door het werk uitdagend te houden help je ze veel meer. In mijn ogen worden problemen te vaak op headshaking afgeschoven terwijl het eigenlijk vaak een rijtechnisch probleem is

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-16 12:07

Ik geloof dat dit allemaal zeker het geval kan zijn :j Evenals headshaking door tandproblemen, slecht passend bit/hoofdstel/zadel/noem maar op .. Maar dan heb je het in mijn ogen over paarden die het hele jaar schudden, de echte seizoensshakers hebben toch wel een andere oorzaak lijkt mij .. tenzij je in de zomer anders zou rijden dan in de winter ;)

Ik vind het dus gek dat [***] niet schud als hij vol in de wind staat, stilstaat dan. Dit is ook zo als je aan het rijden bent en je laat hem halthouden ... Inderdaad ook niet als hij eet/graast .. dit ook niet onderweg. Maarja, dan zit je met je snuit in het hooi/gras, kan de rest er misschien niet meer zo aan?

Ik ben sinds gisteren begonnen met Puur Jeuk, kan het maar proberen. Puur Pollen lijkt niks te doen, maar als het gewoon overgevoeligheid is dan is Puur Jeuk misschien fijner voor hem. Ben benieuwd .. ga het alleen jammer genoeg niet elke dag kunnen doen (en de pensioneigenaar ermee opzadelen wil ik liever niet, want die moet al extra poedertjes etc doen voor de pony's...). Maar dat zou geen probleem zijn als je dan een wat hogere dosis geeft op de dagen dat het wel kan .. dus ga eens proberen :)

Marloezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-16 12:51

Haha! Inderdaad. Mijn Geert heeft sinds een paar weken een aanleuningsprobleem dat in de winter weg was.
Nu weet ik het!! Bedankt!

Pikeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-16 13:46

Mijn eigen paard wat veel met zijn hoofd heeft geschudt en dan alleen in de zomer, dus het was inderdaad een reactie op pollen of zonlicht of iets anders, maar door mijn rijden te verbeteren heeft ze nu met rijden vrijwel geen last meer. Zodra ik afstap gaat ze gelijk met haar hoofd langs haar been dus ergens zit er nog wel gevoeligheid. Wat ik probeer te zeggen is dat het belangrijk is je niet te veel mee te laten slepen in het negatieve gedrag0 omdat het dan van kwaad tot erger gaat. Ik kon op een gegeven moment nieteens meer rijden op mijn paard omdat ze altijd met haar neus over de grond wilde schuren en vervolgens mij eraf gooide zodat ze dat kon doen. Oftewel in kon alleen nog maar rijden in de winter of als het regende. Nu rij ik al twee jaar zonder problemen, ook in de zomer.
die van mij heeft in de wei en buiten overigens nog wel last dus ze is niet spontaan genezen omdat ze nu beter voor elkaar is met rijden maar dan is het niet zo'n probleem.

Vergelijk het maar met jezelf, als je ergens hinder van ondervindt stoor je je er minder aan als je druk bent met andere leukere dingen.

Ik wil niet zeggen dat dit voor elk paard op gaat maar door kritisch naar jezelf en je eigen rijden te kijken kun je erg veel verbeteren
Laatst bijgewerkt door Pikeur op 17-04-16 14:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Pikeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-16 14:01

Ik voer nog wel magnesium bij trouwens en ben hier zeer positief over

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-16 20:38

Ik moet zeggen dat ik daar ook al over heb zitten nadenken :j Zijnde:
ja, hij heeft last (en voorlopig geen oplossing) maar weegt dat op tegen het leuke van de buitenritten?

Als ik het vergelijk met mezelf: ik heb beetje gevoelige sinussen, toen ik in de week bij windkracht 5 met de hond ging wandelen kwam ik ook terug met hoofdpijn, traanogen en een loopneus. Maar wat was de wandeling leuk!

Nu ben ik geen paard, en kan ik niet zeggen wat de pony in kwestie voelt, maar ik zit me soms wel af te vragen of gewoon gaan & het schudden erbij nemen. Maar moet wel toegeven dat het hier (nog?) niet lukt om er doorheen te rijden om het zo te noemen .. maar heb misschien ook nog niet genoeg geprobeerd ;)

De reden dat ik mij afvraag is omdat de pony, nu we amper nog wat doen (want buiten kan niet en binnen in de piste is saai) er ook niet vrolijker op wordt .. De DA heeft zelfs geopperd dat hij dacht dat het aan het niet naar buiten gaan lag (het rijden dan, want hij staat 24/7 buiten ;) ). Dus ik zit wel eens te denken om gewoon te gaan, het schudden erbij te nemen en te zien hoe het zich ontwikkeld. Maar aangezien pony niks kan vertellen vind ik het ook weer zo moeilijk om mijn wil op te leggen...

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-16 20:59

Ik rijd niet als appie schud, en al helemaal niet met een bit in,want via het bit krijgen ze wel klappen in hun mond.
Vergelijk het met een kreupel paard,daar stap ik ook niet op :(

Ik heb ook geen pony om er op te kunnen rijden, ik heb een pony omdat ik dat leuk vind.

Pikeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-16 21:15

Je hebt natuurlijk verschillende gradaties, de ene headshaker is de andere niet en iedereen moet doen waar hij zich goed bij voelt, maar ik ben in ieder geval blij dat je na wat puzzelen soms toch een oplossing kunt vinden

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-16 21:32

En hoe weet je wat je moet doen? Trail en error?

Ik denk zo: waarom zou hij gaan schudden en alles moeilijker maken? Dat zal hij toch echt niet voor zijn plezier doen, daar is een oorzaak voor en dat hindert hem .. Kan dat dan wel gaan tegenhouden en misschien verminderen door vast te houden of weet ik wat, maar of hij daar zoveel gelukkiger van wordt? Gaan ze dan niet gewoon zelf dingen onderdrukken en mentaal slechter worden, omdat ze niet meer mogen/kunnen schudden?

Marloezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-16 14:12

Ik sluit me helemaal bij Ellepel en Sabine aan! Ik ga mijn paard niet vastzetten zodat hij niet meer kan shaken. Ik wil alleen samen met mijn paard plezier maken. Zodra dat niet kan omdat mijn paard last heeft gaat hij de wei in.

Vanavond komt Yaël Tijsma voor de eerste keer. Ben heel benieuwd wat ze van Geert vindt. Hij doet het best goed op dit moment maar ik wil hem graag regelmatig na laten kijken.

My_Little_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-16 14:27

Een poosje geleden heb ik hier even meegebabbeld. Heb al die tijd wel meegelezen, maar niet meer gereageerd.

Sindsdien is er veel gebeurd. Sjaak staat op een stal waar hij overdekt buiten kan staan (maar dat hoeft eigenlijk niet). Het gaat af en aan beter en slechter, maar echt weg is het nooit geweest.
Hij is allergisch getest op meelmijt en stofmijt. Tja, het is een paard... In de tussentijd heb ik ander voer gegeven (waar geen granen in zitten, tegen meelmijt), maar dat bliefde meneer niet :o . Er is een stresspointtherapeut bij geweest en ook heb ik een bigshot osteopaat erbij gehad. Helaas heeft het niks opgelost, behalve het geld in mijn portemonnee :+ . Ik heb besloten dat zolang het niet goed gaat met 'm, ik vanalles wil proberen, maar dat ie op dit moment niet geschikt is voor mijn tak van sport (reining). Hij blijft wel gewoon van mij, maar hij wordt nu gereden door iemand van stal en zij doet er allerlei westernonderdelen met koeien mee }:0 . Gaat hartstikke goed en is vooral leuk. De onderdelen zijn maar kort, dus de slijmvliezen worden in dat tijdsbestek (bijna) niet geprikkeld. De ene keer heeft ie dan nog wel last bij het opwarmen, maar gisteren bijvoorbeeld helemaal niet. Sjaak zou echt doodongelukkig worden als ie helemaal niet meer gereden zou worden, dat is echt een werkpaardje, maar ik kan me heel goed voorstellen dat mensen niet meer rijden als hun paard daar blijer van wordt.

De opmerking over de gewenning/gewoonte geloof ik eigenlijk niet zo. In ieder geval niet bij Sjaak. Die doet niks als ie zich goed voelt, maar als het mis is doet ie het ook stilstaand in de wei. Bovendien is het dan (denk ik) niet zo schokkerig. Ik las eerder iets over Prevalin. Dat ga ik nu geven voor het rijden.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-16 15:23

Marloezz schreef:
Ik sluit me helemaal bij Ellepel en Sabine aan! Ik ga mijn paard niet vastzetten zodat hij niet meer kan shaken. Ik wil alleen samen met mijn paard plezier maken. Zodra dat niet kan omdat mijn paard last heeft gaat hij de wei in.
.

Hier ook, ik zie duidelijk dat mijn paard last heeft, pijn in haar hoofd, haar ogen staan wazig en haar oren staan gericht op haar neus.
Voor mij zou het onacceptabel zijn als ik haar vastzet om toch te kunnen rijden.
Ik rijd al maanden niet. Helaas.
Maar ik wil alleen rijden als het voor Janouk ook mogelijk is om pijnvrij te rijden. En anders staat ze in de wei of op stal, al waar ze zich het prettigst voelt.
Mijn paard is een harde werker.............ze heeft ons nog nooit in de steek gelaten op wedstrijden.
En als het niet gaat, zie je dat aan haar. ga ik haar ook niet lastig vallen.
Laatst bijgewerkt door janouk op 18-04-16 15:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Story

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-16 15:24

Ik merk dat het bij mijn paard voornamelijk omgeving gerelateerd is.
Thuis in de bak niets aan de hand, wel gevoelig op de neus als er vliegjes zijn oid. Maar ik kan zonder neusnetje rijden.
Van de week bij mijn instructrise in de bak gereden (bosrijk gebied) en in ene toch weer schudden.

Ook als ik buiten rijd is het in sommige delen van het bos heel erg en sommige delen totaal geen last.
Maar vliegjes en pluisjes blijven een grote irritatie.
Hij vindt het ook heel fijn om tussendoor zijn neus tegen zijn benen aan te schurken en hij briest heel veel onderweg.

Bij mij gooi ik het dus toch maar op een soort allergie voor sommige planten en/of bomen.
We gaan eind deze maand verhuizen naar een nieuw stuk, waar ook veel verschillende bomen staan. Ik ben heel benieuwd of er dan voor het schudden iets veranderd. Voor nu schud hij alleen tijdens beweging. Dus ik hoop heel erg dat het niet erger wordt door verandering van omgeving.

My_Little_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-16 15:50

Dat herken ik ook wel Story dat plaatsgebonden schudden. Heeft Sjaak ook! Vraag me ook af of bijvoorbeeld bij de zee hij er ook last van zou hebben of dat dat net als zomerexceem stukken minder is.

Heeft iemand hier NAF Shake Relief geprobeerd? Wat zijn jullie ervaringen?

Marloezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-16 22:02

Ik heb vanavond de osteopaat langs gehad voor Geert. Ben erg benieuwd! Zijn bekken stond weer iets scheef en zijn kaakspieren waren gespannen. Verder wat knoopjes hier en daar. Ze heeft ook dry needling gedaan. En op het laatst medical taping. Hij heeft nu tape op zijn billen, over de buik en op zijn kaken. Nu 5 dagen rust. Ik ben benieuwd

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-16 22:22

Volgens mij staan bij alle shakers het bekken scheef :j
Was bij appie ook zo.

Marloezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-16 22:29

ellepel schreef:
Was bij appie ook zo.

Dat zou dan wel een herkenbaar aanknopingspunt zijn om vanuit verder te zoeken!

My_Little_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-16 22:42

Heb je een ruin? Mijn osteopaat gaf aan dat 1 op de 3 ruinen last heeft van verkleving van de urineleider en de zaadleider. Van daaruit komen dan problemen in het achterste deel van de rug (scheef bekken?) en dat heeft weer effect op de nek etc, etc. Dat losmaken (via de koker) zou een hele hoop problemen als sneeuw voor de zon moeten laten verdwijnen. Bij Sjaak dan niet :o , maar goed je weet het maar nooit ;)

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-16 01:19

Heeft iemand hier Puur Pollen nodig?
Ik heb er 10 druppels uitgehaald, maar gezien forse allergiepillen bij mezelf beter/wel werken is het zonde om te laten staan.
Doosje heb ik erbij, ik kan het evt versturen met kiala, 15 inclusief verzenden met pakketpost.
Heb er hier 16 euro voor betaald, mocht iemand er belang bij hebben voor 15 inclusief pb maar, anders zet ik het bij ponylief neer voor you never know.
Overigens doet hij het nog steeds erg goed op zijn Pulmar, de baas daarintegen wordt geterroriseert door de pollen en is uitgeschakeld.

Ik moest uit eten voor de verjaardag van mijn oma, en al 3 jaar op een rij ziek van de hooikoorts met haar verjaardag. :(
Gewoon doodmoe, grieperig, wazig hoofd, pijn, een ramp is het ik ben nu vanaf ca 20 maart bezig om op te knappen van wat leek griep maar wat hooikoorts bleek te zijn.
Echt jammer, want het is voor mijn lijf echt teveel met de Lyme erbij, wat juist zo goed leek te gaan..
En nu hier de elzen achter bloeien is het pas echt feest, ik zat in het restaurant en ben naar huis gegaan nog voor ik mijn drinken uberhaupt had.
Dus flink medicatie erin gestopt en na 20 minuten zakte het gelukkig weg en ben ik in de auto gestapt om alsnog mee te kunnen eten.
Maar man wat een ramp, dat is dus ook de reden dat ik er bij mijn pony zo bovenop zit, hij briest vooral wat maar of hij er ook wat 'ziek' van is kan hij niet zeggen.
En juist omdat ik zo goed weet hoe rot het voelt krijgt hij de kruiden, ik wil gewoon echt niet dat hij er onnodig last van heeft.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-16 07:28

My_Little_P schreef:
Heb je een ruin? Mijn osteopaat gaf aan dat 1 op de 3 ruinen last heeft van verkleving van de urineleider en de zaadleider. Van daaruit komen dan problemen in het achterste deel van de rug (scheef bekken?) en dat heeft weer effect op de nek etc, etc. Dat losmaken (via de koker) zou een hele hoop problemen als sneeuw voor de zon moeten laten verdwijnen. Bij Sjaak dan niet :o , maar goed je weet het maar nooit ;)

Appie is pas met 6 gecastreerd,dus wie weet
Oke,maar hoe zie ik losmaken van de koker voor me :+

Oh ja,maar appie heeft hooikoorts, is ook zo,ik ga er al helemaal in mee.
Appie heeft een hoop problemen in zij lijf,maar daarom schud hij niet.
Hij doet het alleen nu, en over een week of wat is het over.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-16 07:32

Janouk is een merrie,een echte merrie. Ook vast in si gewricht en spanning in hoofx

Marloezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-16 07:40

Geert is inderdaad een ruin. Ik zal eens vragen aan mijn osteo of zij daar wat van heeft gehoord. Ze komt over 6 weken weer. Zou mooi zijn als dat een eenvoudige oplossing is voor zijn scheve bekken. Geert is wel heel vroeg gecastreerd.

Ik ben er wel van overtuigd dat als er iets niet goed zit in het lijf (zoals bij Geert zijn tandproblemen en zijn bekken waardoor zijn nek vast kwam te zitten) dat doorwerkt naar zijn aangezichtszenuw waardoor hij overgevoelig wordt voor pollen, vliegjes enzovoorts.....

Oryani

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-16 07:47

ellepel schreef:
Was bij appie ook zo.

Dan is mijn merrie de uitzondering op de regel: Osteopaat is er een aantal maanden geleden bij geweest en merkte op dat ze zelden zo'n losse paarden krijgt, geen bemerkingen.

Over het doorrijden tijdens het shaken: Ik ben geen voorstander van de 'niet aanstellen'-aanpak. Ik geloof dat mijn dame haar uiterste best wil doen voor mij. Zelfs in haar slechtste periodes blijft ze voor mij lopen. Waarom zou ik dat dan vragen?

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-16 08:05

Hier gaat het nog uitzonderlijk goed, wel met netje. Ik behandel de mijne ook geregeld. Scheelt altijd wel. Ik geef em af en toe wat puur pollen. Geen idee of dat mss meehelpt