[Info] Topic Cushing/PPID

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Blon_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-15 19:19

cynthiar schreef:
Laukje is ook een fjord toch? Ik heb ook een fjord met Cushing. Hij heeft al zo'n 16 jaar Cushing en sinds 5 jaar op medicijnen en het gaat nog steeds goed met hem. Dus niet gelijk doomdenken hoor! Zeker als ze weinig symptomen heeft.
Wat waren haar symptomen?
De mije wordt overigens nooit getest. Bij hem is toen een andere test gedaan dan de Acth test, omdat die test toen nog niet goed uitgevoerd kon worden. Ik kijk gewoon hoehij het doet.

Maar hoe kom jij dan aan de medicatie?
Laukjes gebit is heeeel slecht tanden vallen uit kiezen zijn nog oke). Ze is afgelopen winter heel mager geworden sindsdien voer ik haar behoorlijk bij met SP en speedibeet maar komt amper aan. Ze is nu lichthoefbevangen. Ze is wel wat tammer al verschilt dit wel per dag. Verder ziet ze er nog normaal uit..

Oja en tis idd een fjord ;)

cynthiar

Re: Centraal Topic Cushing/PPID

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-15 19:43

Hij is wel getest, maar met een dexa test. Hij was positief, dus ik krijg een recept voor pergolide, was toen nog alleen voor mensen verkrijgbaar. Later is het Prascend geworden dankzij Boeringer Ingelheim, waardoor het medicijn zo duur is geworden!

Hoefbevangen is wel weer een zwaarder symptoom. De mijne is nooit hoefbevangen geweest, gelukkig. De mijne heeft vooral een lange vacht.

Blon_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-15 21:01

cynthiar schreef:
Hij is wel getest, maar met een dexa test. Hij was positief, dus ik krijg een recept voor pergolide, was toen nog alleen voor mensen verkrijgbaar. Later is het Prascend geworden dankzij Boeringer Ingelheim, waardoor het medicijn zo duur is geworden!

Hoefbevangen is wel weer een zwaarder symptoom. De mijne is nooit hoefbevangen geweest, gelukkig. De mijne heeft vooral een lange vacht.

Mja Lauk is vaker bevangen geweest al voor ze cushing symptomen vertoonde. Achteraf vraag ik mij wel af of ze dit niet al veel langer heeft... Wat ik mij alleen afvraag nu is of de uitslag van de test niet beïnvloed is door het rijden met de trailer naar de DA..

Wat ik mij verder nog afvraag hoe voeren julie de tabletten ? Heb t nu door haar voer gedaan maar vind het wel eng omdat t me niet duidelijk is of ze het echt binnenkrijgt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-15 21:02

Ik heb dus het stomste van het stomste ooit gedaan in mijn leven; ik heb de voerbakken voor grote en kleine omgewisseld en kleine heeft dus de hoeveelheid voer dan grote achter haar kiezen...
Zit al paar uur er in ook, wat moet ik nou?

_Caitje__

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-15 21:07

Ik weet sinds 2 weken dat mijn trekpaard ppid heeft, hij heeft niet veel symptomen. Hij was mager en was wat schrikachtiger en angstiger dan normaal. Hij krijgt nu dan ook 2 weken medicijnen (1 pil per dag) en hij knapt gelukkig weer op. Na jaren diarree die alleen onder controle was met prednison, heeft hij weer gewone mest.
Wel heeft hij veel jeuk.

Ik voer de tabletten gewoon door zijn eten. Tot nu toe gaat dat gewoon goed.
Hij krijgt trouwens care4life en basic+, beide van pavo.

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-15 21:10

Blon-D: je moe de pil niet door het gewone voer doen, omdat je dus niet ziet of ze het binnen krijgen en dat je de kans hebt dat ze dat voer niet meer willen eten.
Geef je pil in een stukje brood of appel of iets anders lekkers. Probeer ook rond dezelfde tijd de pil te geven.

Relien

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-15 21:11

Hey caitje ille ook ppid.. Gelukkig dat je nu weet wat het is.

op dit moment heeft de mijne ook jeuk lees het hier meer terug in het topic.. miss dat het te maken heeft met die moeilijke periode

Relien

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-15 21:12

cynthiar schreef:
Blon-D: je moe de pil niet door het gewone voer doen, omdat je dus niet ziet of ze het binnen krijgen en dat je de kans hebt dat ze dat voer niet meer willen eten.
Geef je pil in een stukje brood of appel of iets anders lekkers. Probeer ook rond dezelfde tijd de pil te geven.

mijn pony eet het altijd Door zijn voer al een jaar pil is altijd weg.

_Caitje__

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-15 21:15

Relien schreef:
Hey caitje ille ook ppid.. Gelukkig dat je nu weet wat het is.

op dit moment heeft de mijne ook jeuk lees het hier meer terug in het topic.. miss dat het te maken heeft met die moeilijke periode

Ille idd ook ppid, DA had het niet verwacht en hij is ook alleen maar getest omdat we anders niks konden (moest naar kliniek, maar dat gaat niet).
Maar het gaat nu al echt een stuk beter, hij is een stuk dikker geworden.

Ik las het idd ook dat er meer paarden jeuk hebben.

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-15 21:23

Relien:je weet dan niet of de pil op de grond is gevallen.

Blon_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-15 21:30

cynthiar schreef:

Dit is idd waar ik bang voor was! Had 1 klein handje van haar slobber met de pil gevoer die was wel echt op maar vind het niet ideaal

Relien

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-15 21:32

cynthiar schreef:
Relien:je weet dan niet of de pil op de grond is gevallen.

ik heb een diepe voerbak pony eet nooit met zijn hoofd uit die bak.

kan wel snappen als je paarden hebt die met het box gaan schuiven of je hebt een lage voerbak dat het kan.

@caitje gelukkig dat hier dan nog aan gedacht werd.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-15 21:59

Ohjajoh, hoe is het nu? Ik vrees dat het enige wat je kunt doen is alle gebeden die je kent gaan repeteren......

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-15 22:02

Ik krijg die pil hier nergens meer in, hij stinkt er niet meer in en wil het dan ook echt niet eten :n
Dus nu doe ik de pil in zijn mondhoek zo ver als mogelijk naar binnen. Daarna opletten dat hij hem niet uitbalt en ander weer gewoon terugstoppen. Gaat tot nu toe gewoon prima zo.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-15 22:20

Pfff, dat is lekker dan, want het enige gebed dat ik ken is het gebed zonder eind, dat ben ikzelf.

Geloof dat ik geluk heb gehad, varkentje heeft haar hooi ook al zowat weer op zag ik, maar ze krijgen echt niets meer voor de nacht.
Temperatuur is perfect, voel geen pulsaties en er liggen al 4 hopen in haar stal.
Maar hier slaap ik dus echt niet van, kan er niet over uit dat ik dat gedaan heb gewoon,het kleine bakje stond gewoon bij grote in haar box en de grote emmer bij kleine, nou is dat zon flexibele en had ze dus niet alles eruit gekregen,maar van de hele schep toch meer dan 3 kwart, ipv van het handje...

Blon_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-15 22:24

ohjajoh6 schreef:
Pfff, dat is lekker dan, want het enige gebed dat ik ken is het gebed zonder eind, dat ben ikzelf.

Geloof dat ik geluk heb gehad, varkentje heeft haar hooi ook al zowat weer op zag ik, maar ze krijgen echt niets meer voor de nacht.
Temperatuur is perfect, voel geen pulsaties en er liggen al 4 hopen in haar stal.
Maar hier slaap ik dus echt niet van, kan er niet over uit dat ik dat gedaan heb gewoon,het kleine bakje stond gewoon bij grote in haar box en de grote emmer bij kleine, nou is dat zon flexibele en had ze dus niet alles eruit gekregen,maar van de hele schep toch meer dan 3 kwart, ipv van het handje...

Begrijp goed dat je je hier zorgen ommaakt!
Toch niet te streng zijn voor jezelf, dit soort stomme fouten overkomt iedereen wel eens..

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-15 22:26

Ze zal van 1 keer toch niets krijgen?

llora

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-15 22:34

@ohjajoh. Ik denk dat je je eigen echts niets kan verwijten. Dit kan iedereen overkomen. Ik heb ook is de emmer met de seniormix aan de vijfjarige gegeven en de emmer met de sport mengel aan de senior. Dit heeft nu geen ernstige gevolgen zoals bij jouw pony kan,zijn. Ik hoop dat met je pony alles goed gaat en dat hij van die ene keer geen last gaat krijgen. Maar verwijt je zelf echt niets. Je bent altijd zo voorzichtig en begaan met je paarden. Hopelijk is alles goed. Zal mee duimen e
Laatst bijgewerkt door llora op 25-08-15 22:36, in het totaal 2 keer bewerkt

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-15 22:36

Ohjajoh, je moet maar zo denken, als het haar tijd is, dan gaat ze en dan maakt het niet uit of jij een foutje maakt of dat er iets anders gebeurt, je houdt het dan niet tegen. Als het nog niet haar tijd is, heb je nu een fout gemaakt die je nooit meer maakt....... Ik hoop van harte dat ze hier zonder gedoe doorheen komt en je haar nog heel lang op streng regime mag houden :(:)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-15 22:44

Thanks dames!

Enne hahaha! Waratje, zo zou je nog bijna gaan wensen dat ze hier aan ten onder gaat; streng regime... het is hartstikke waar natuurlijk, maar hoop toch dat ze nog een beetje lol der in heeft eigenlijk...

Zou er toch flink ziek van zijn hoor, het gaat juist zo goed eigenlijk, ben vandaag nog bijna met pony, fiets en al in de bomen beland in het bos, omdat ik haar zowat niet gestopt kreeg, zo hard ging ze...

Pluisje1998

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-15 22:48

De tweede test van mijn paard was helemaal goed,waarde was nu keurig netjes. Ze blijft dus op deze dosering voor nu (1 pil).

Het was bij haar ook een beetje uitzoeken hoe ze de pil at. Op stal was een stuk fruit of komkommer gebruikelijk. Helaas moet mevrouw dat niet, nu pakken we een handje slobber uit de emmer van een ander paardje (is gewone slobber zonder medicijnen ofzo, pony houd meer dan genoeh over hoor) en daar doen we de pil in. Dat werkt gelukkig wel.

spretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 06:23

Het valt me op dat iedereen altijd weer laat testen, hoe belangrijk is dat?
Ik heb mijn paard 1 keer getest, in het begin, ze krijgt nu een kwart pil, terwijl dat volgens de DA een hele had moeten zijn, en daar doet ze het prima op.
Ik heb haar ook niet meer laten testen. Het zal best dat haar bloedwaarden niet goed zijn met te weinig medicatie, maar ze heeft geen klachten, is gewoon mijn eigen vrolijke paardje en voor mij is het eigenlijk dan wel goed zo....of denk ik te simpel?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 07:55

Zo te zien niks aan de hand met kleine, ligt een beetje veel stront in haar stal, maar daar word ik eigenlijk alleen maar blij van, sorry voor mijn stress.

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 08:07

Gelukkig ojajoh!

Spretje: zo denk ik er ook over. Paar jaar terug werd er ook niet steeds getest. Maar sinds Boeringer Ingelheim pergolide op de markt heft gezet onder de naam Prascend en de testen in bepaalde periodes gratis geeft wordt het zo vaak gedaan. Ik vind het te commercieel worden. De testen doen ze ook nog eens in de seasanol rise, terwijl het beter is om in het voorjaar te doen. Is gewoon geld klopperij!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 08:26

De test is toch alleen de eerste keer per paard gratis? Dus als ze eenmaal de diagnose al hebben niet meer toch?