[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk 3

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Jaan81

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 08:45

Esther28 schreef:
Ja op de plekken waar ie schuurt/jeukt, dun aanbrengen en goed erin smeren. Na een paar dagen krijgen ze wel schilfertjes omdat de huid aan het vernieuwen is op die plek, dus even wassen en naspoelen met azijn(doe ik altijd om de zeepresten er goed uit te krijgen)

En hoe doe je dat bij zn voorpluk? Die van mij vind het echt niet zo geweldig om water tussen zn oren te krijgen....

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 09:01

@ Sanet: bij mij draait de losse hals van Ivanhoe zo erg. Heb ook de hele bodydeken van Ivanhoe, die bevalt goed. Daar zit wel bevestiging tussen de voorbenen aan. Maar die losse hals vind ik een ramp. Idd de stof is erg mooi. Dicht en goed stevig. Echter wel warm....

tinkervrouw

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 09:13

ik smeer de kokos olie in zijn staart en manen en evt op plekjes en spuit veerust helemaal rond om
je kan de olie idd ook eten het werkt ook voor je zelf goed tegen jeuk ,droog haar enz ..
kost 12. 99 bij de tuinen groene pot werkt echt super..... bij onze paarden
wat olie laten smelten in je handen en smeren maar heeft geen kleur en een heerlijke geur ..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 11:13

Hier alles rustig, behalve zijn hoofd. Voorpluk is overleden, dus heb hem maar helemaal afgeknipt. Er zaten nog maar een paar haren. Zijn manen (gelukkig rustig) waren al kort, dus heb nu een soort van polotinker :')

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 11:24

nadita schreef:
Diaz schreef:
Iemand ervaring met deze losse halzen?
http://www.snuggyhoods.com/index.php/Sw ... ducts.html

Nog niet, maar ik heb er eentje besteld. Die is onderweg.
Ben heel benieuwd.

Ik heb hem ook besteld. Ik kon gelukkig met pay Pal betalen.
Ze zijn nu 50-60% korting!!! (ik had eindelijk geld, en was al uitgegaan van hetoriginele bedrag. Een mega meevaller dus! ben nu €60,- incl verzendkosten kwijt.

mirkip

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 11:50

tinkervrouw schreef:
ik heb het al eens eerder hier neer gezet maar het lijkt of niemand me gelooft
ik gebruik kokosolie van de tuinen groene pot kost niks zuinig in gebruik en het werkt echt!!!
en vee rust 1x pd mijn knollie heeft geen jeuk meer... geen wondjes en overal zijn haar terug ..
het werkt is goedkoop en echt het proberen waard ...
binnen 5 dagen zie je al dat het weg trekt en de wonden weg zijn ..
probeer het eens en laat mij weten of het voor jou paard ook helpt .

Hoe vaak smeer je dan? En hoe vaak spuit je veerust?

Cilla_Bo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 15:30

@ikenindi

Ja dit is de deken uit engeland! En bedekt het paard van neus tot staart:D En je kun daarbij ook nog uierflap en benen enzo bestellen!

Laura1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 16:46

Iemand ervaring met deze losse halzen?
http://www.snuggyhoods.com/index.php/Sw ... ducts.html
[/quote]

Nog niet, maar ik heb er eentje besteld. Die is onderweg.
Ben heel benieuwd.[/quote]

Ik heb hem ook besteld. Ik kon gelukkig met pay Pal betalen.
Ze zijn nu 50-60% korting!!! (ik had eindelijk geld, en was al uitgegaan van hetoriginele bedrag. Een mega meevaller dus! ben nu €60,- incl verzendkosten kwijt.[/quote]

dat klinkt heel voordelig hoelang blijven ze in de uitverkoop weet je dat?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 18:34

tinkervrouw schreef:
ik smeer de kokos olie in zijn staart en manen en evt op plekjes en spuit veerust helemaal rond om
je kan de olie idd ook eten het werkt ook voor je zelf goed tegen jeuk ,droog haar enz ..
kost 12. 99 bij de tuinen groene pot werkt echt super..... bij onze paarden
wat olie laten smelten in je handen en smeren maar heeft geen kleur en een heerlijke geur ..

bij een reformzaak/drogist zijn ze goedkoper.
ik betaal voor een grote pot namelijk maar 6 euro en die is denk ik hetzelfde als die jij hebt,ik had ze al gezien bij de tuinen,maar vond ze daar veel te duur.

laura,ik maak van een oude eczeemdeken gewoon zelf een loss ehals.
als je een beetje handig bent,ben je dan wel goedkoper uit.
bovendien heb je voor 60 euro een hele deken die uiteindelijk wel beter werkt dan zo'n halve

Anne77

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 19:51

Weer even nagedacht welk krachtvoer ik nou wil gaan geven om de supplementen enz in te geven.
Jullie raadde mij o.a. Subli, ivm het mindere suiker/eiwit gehalte, aan.
Wat denken jullie van Subli zonder (muesli) ?
Deze is speciaal voor pony's met allergieën en ook zonder melasse en kan naast ruwvoer worden gegeven als volledig krachtvoer.

kim1207

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 20:35

ellepel schreef:
en zeker geen olie gaan smeren als ze in de zon staan!
dan kunnen ze flink verbranden.

kim zit jouw dier al helemaal in de wintervacht?

sorry voor de late reactie.. jep veel haar hier!
en jammer dat de deken net nu in de laatste weken toch de manen verstikt heeft en waardoor ze er toch weer af zijn... helaas. Staart is gelukkig wel mooi in tact!!

mpc

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 21:54

Hoi, ik wil langs deze weg gewoon even meegeven dat er misschien een heel eenvoudige (en goedkope) oplossing kan zijn tegen zomereczeem en schuren .... zoals wij het hier in Belgie noemen "patattenwater"
= kookvocht/kookwater van je aardappelen
vanaf het voorjaar (voor je paard begint te schuren) 'smorgens en 's avonds zachtjes inmasseren op de manen en/of staart
zorg ervoor dat de manen/staart goed doordrenkt zijn !

Ik heb ooit een pony gehad met zware zomereczeem, schuurde zijn manen en staart tot bloedens toe ...
Ik heb dit een hele zomer volgehouden en wonder boven wonder heeft hij het jaar nadien niet meer geschuurd !
Nu hebben we ook een aantal pony's die soms eens een beetje durven schuren, ik behandel hen dan enkele dagen en dan zijn ze weer jeukvrij

Ik durf niet zeggen dat dit voor elk paard de geschikte remedie is, maar volgens mij zeker de moeite waard om eens te proberen
En volhouden is de boodschap :-) :)

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 22:06

Anne77 schreef:
Weer even nagedacht welk krachtvoer ik nou wil gaan geven om de supplementen enz in te geven.
Deze is speciaal voor pony's met allergieën en ook zonder melasse en kan naast ruwvoer worden gegeven als volledig krachtvoer.

Als je arme brok wil met zo min mogelijk om supplement door te mengen kan je beter naar de ponybrok kijken. Die zit flink lager in het zetmeel en heeft een hoge dosering vit./min. Verder bevat die subli zonder meer bht en aanverwante niet voor menselijke/baby's consumptie toegestane stoffen dan bv structuurmuesli. Ook dat zijn stoffen die het lichaam flink belasten en een seme paard kan het daar flink moeilijk mee hebben. Subli heeft die gehaltes gewoon op het etiket staan, dus je kan het zo vergelijken in de winkel.

Andere optie zou bv een handje grasbrok zijn, al is weken dan wel aan te raden.

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 14:15

Anne77 schreef:

De subli zonder is helaas niet zonder, bestaat toch uit 30% suiker en zetmeel, belachelijk dat domme praatje wat op de zak staat, is dus niks van waar!
(En het staat NIET duidelijk op de zak, maar wel op de website.)
Idd kun je beter de ponybrok voeren, dat zit minder in en wel extra vitamines.
Grasbrok is ook wat, maar kun je bijv. hier in de buurt niet krijgen.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 15:44

hmmmm balen, ik voer ook subli zonder :(
Is grasbrok een complete brok?

itske

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 15:49

Diaz schreef:
kokosolie of veerust? of allebei?en hoe weet je dan welke werkt?

Excema balsem ga ikbtw niet meer gebruiken.. werkt niet beter/fijner dan bijv. Sectolin SweetItch, maar is een kleiner flesje en verkleurd Diaz' witte vacht naar geel!
(dus voor de geinteresseerde heb ik hier ook nog een gloednieuwe ongeopende fles liggen)

verder zweer ik bij drainage van groene os. Haar jeuk is daarmee zo goed als weg! en gebruik ik het een tijdje niet gaat ze gelijkweer schuren!

Hier sluit ik me bij aan. bij drainage van groene os werkt echt.

Locanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 15:53

Was even aan het zoeken op kokosvet/olie, omdat ik dit als tip kreeg nu mijn paard schimmel heeft naast zijn ZE.

Bij de toko heb ik net voor een paar euro een pot puur kokosvet gekocht.

En als tip voor uitwendige ZE behandeling, Derfen, stinkt wel, maar bij die van mij helpt het, en hoeft op den duur maar iedere zoveel tijd.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 18:59

opisop_shop schreef:
hmmmm balen, ik voer ook subli zonder :(
Is grasbrok een complete brok?

Nee, grasbrok is kunstmatig gedroogd gras dat tot biks geperst is. Ik kan er hier makkelijk aankomen, maar de grasdrogerij zit dan ook 2 dorpen verderop. Hartog heeft het trouwens ook, maar de voorraad is vaak beperkt, beste kan je even navragen bij de dichtstbijzijnde winkel die hartog heeft of ze het kunnen bestellen.

line18

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 19:11

@tamary

voer jij dan ook nog iets anders als grasbrok?
wand ik neem aan dat daar niet alle vitamine en minarale in zitten die je paard nodig heeft?

Deau

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 19:19

Mijn pony staat vanaf vandaag zonder deken. We hebben een goed eczeemseizoen gehad! *juicht voorzichtig
Ze heeft afgelopen seizoen wel regelmatig aan het hoofd geschuurt, afgelopen dagen ook aan het oren. Maar haar manenkam heeft ze de hele zomer met rust gelaten! Staart heeft ze soms licht geschuur. Dus ik heb er vertrouwen in dat het de volgend jaar ook weer goed gaat!

Ze staat in de zomer 24/7 buiten met een deken. In de lente stond ze niet op het gras, in de zomermaanden stond ze om de dag 2 uur in de wei. Vanaf september stond ze weer halve dagen op de wei, voor de rest paddock. Iedere dag een schep wiessencobs en force brokjes.

In de winter krijgt ze als extra faser light van marstall.

Solis

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 19:24

line18 schreef:
wand ik neem aan dat daar niet alle vitamine en minarale in zitten die je paard nodig heeft?

Kijk eens hier: voergezond.nl
Aanbieder van onder andere weidebrok; alles wat in een voor paarden gezond (gecontroleerd!) weiland groeit.
Ook kun je hier andere brokken vinden die zeer weinig zetmeel en suikers bevatten, veel kruiden en essentiele dingen. Heel fijn in brokvorm, maar niet met behulp van melasse geperst maar met behulp van de planteigen lignine. Op de site staat bij 'FAQ' ook wel uitgelegd hoe dit werkt.

Ik voer zelf (na ongeveer een half jaar het speciale supplement voor eczemers ItchExit) de basisbrok en ik moet zeggen dat m'n paard het er SUPER op doet. Zijn klachten zijn drastisch verminderd!

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 19:55

line18 schreef:
@tamary

Grasbrok is hier voornamelijk in gebruik als snoep en voor slobber. Ik voer mix van pavo vital, lucernemix en hele haver. Hoeveelheden afhankelijk van gewicht en hoeveelheid werk.

Sieppus

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 20:50

Ik heb vandaag de hele exzem lijn van Marstall besteld voor mijn schuurmonster.. Eens kijken of dit werkt voor mijn muppet... Die nu trouwens toefloos rond loopt.. ;(

Anne77

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 20:54

@ mirandafuego, op de website staat dat het geschikt is voor paarden met allergieën omdat er dus o.a. minder eiwitten inzitten.
Zal die Subli zonder erg slecht zijn voor krachtvoer in de winter?
Want (pony) brok eet ze minder makkelijk en met muesli eet ze de supplementen namelijk ook beter.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 21:03

in de winter meng ik het met sportbrok, vanaf april gebruik ik alleen de subli zonder.
Geen idee of het verschil maakt, maar toch :P