Cushing

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-13 09:49

Zinzi_jewel schreef:
Als ik Fik zo moet schatten idd 800 kg met zijn stokmaat in gedachte .
De mijne dik 172/173 weegt schraal al bijna 700 .

Ja maar een gelderse is ECHT wat anders, die zijn veel zwaarder in de basis en botten

Willy=gelders = echt zwaar gebouwd! 750 kg tot 800 kg
http://smile.webshots.com/smiles/f395da ... b63c8bc625

Fargo - 1,74 maar echt zwaar = 740 kg max
http://smile.webshots.com/smiles/4f3ca9 ... a2e4e59b35

Whizz 1,83!
http://smile.webshots.com/smiles/cb3537 ... d722b3fc54
Was aantal jaren terug 640 kg bij wegen .. Ik denk nu 700 kg max

Waar woon je? Ivm het langskomen ?? ;-)
Wat voor bloedlijnen zitten er achter Fik??

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-13 09:55

Ik moet eerlijk zeggen dat ik Nammie's paard Fik (als hij dus die schofthoogte heeft en dat kan je zo niet zien) behoorlijk zwaar vind ogen hoor! Net als jouw zwaargebouwden Fargo..
Misschien zou je het beter zien als er een mens naast staat op de foto, hier oogt hij gewoon ook niet zo hoog. Maar zwaar oogt hij wel!

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-13 09:57

IMJ schreef:
Ik moet eerlijk zeggen dat ik Nammie's paard Fik (als hij dus die schofthoogte heeft en dat kan je zo niet zien) behoorlijk zwaar vind ogen hoor! Net als jouw zwaargebouwden Fargo..
Misschien zou je het beter zien als er een mens naast staat op de foto, hier oogt hij gewoon ook niet zo hoog. Maar zwaar oogt hij wel!

Ik denk ook zeker wel dat hij 750 tot 800 kg is, maar ik denk NIET dat hij 850 kg weegt, want dat weegt een paard echt niet zo snel.

Vond nog een foto van een jonge whizz en willy echt in de begintijd - nog net paar maanden voordat we wisten dat hij cushings had
Hier stonden ze op een speciaal voor hen gemaakt paddockje met houtkrullen omdat willy dus zulke gevoelige voeten had in die tijd >> achteraf duidelijk signaal natuurlijk, plus zijn bolle uiterlijk en lange krullen ;-)
http://smile.webshots.com/smiles/91946e ... 5dfb514112

Nammie

Re: Cushing

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-13 10:34

Haha , wat is het moeilijk inschatten he
Als ik Willy zie zo op de foto dan zie ik ook helemaal niet dat hij toch echt 750 kilo is. Hij ziet eruit als een welshje van rond de 125 cm. Arme Willy , die had het echt flink te pakken zeg....

uhhh , als ik er zelf naast ga staan , ben 190 cm en weeg 90 kilo...zou je het verschil dan wel zien?
Fargo , daar lijkt Fik denk ik het meest op. Mooi paardje trouwens , en die Whizz!! een heel sierlijk dier , wat een mooi koppie zit daarop!
Ik woon in de buurt van Coevorden , drenthe.

Fik is een Polanski.[rest van de afstamming mag via pb]

Maar goed , zoals Fargo al schreef , kilo's vormen een richtlijn.
We kijken gewoon wat zijn acth is als hij op 1 tablet staat , bijgeven kan altijd nog.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-13 10:37

Vooral jouw laatste zin lijkt me van groot belang!

Nee, met jou ernaast is het beeld nog niet helemaal oke denk ik! bJij bent ook lang zeg! :D
Dan zijn jullie vast een mooie combinatie! :j

Nammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-13 10:42

''elk voordeel heb sun nadeel'' :) Jarenlang gebasketbald , maar voordat je een kerel vind die groot genoeg is...

Ik hoop het , ik hoop dat hij accepteert dat er ooit een ruiter op zijn rug hobbelt die niet zo goed kan rijden.
Gisteren was hij erg obstinaat tijdens grondwerken, en dan ben ik altijd bang dat hij dat tzt ook gaat doen...
Maar goed , dat is van latere zorg!

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-13 10:45

Mwoah, bij basketbal moet die kerel vinden toch niet zo lastig zijn! :D

Heb je nog nooit met hem gereden?

Nammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-13 11:04

Heb ik hard geprobeerd maar is niks geworden...nu een it'er die net 3 cm kleiner is :x [wil die niet weten hifi]

Nope
Hij staat hier sinds begin maart , heb wel eens op hem gezeten [ god wat is tie hoog!!!] en wat rondgestapt op een barebackpad , Zadel was net aangemeten en moest nog geleverd worden , maar toen begon hij met die insulten.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-13 11:19

Geef hem verhoginkjes in zijn schoen ;-) :D

Goh, en dan nu al deze ellende. Ik kan me idd herinneren dat je zei dat je hem pas net had..
Heb je de verkoper wel is benaderd? Ik bedoel, kreeg hij de insulten echt voor het eerst bij jou?

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-13 11:20

Nammie schreef:
Heb ik hard geprobeerd maar is niks geworden...nu een it'er die net 3 cm kleiner is :x [wil die niet weten hifi]

Nope
Hij staat hier sinds begin maart , heb wel eens op hem gezeten [ god wat is tie hoog!!!] en wat rondgestapt op een barebackpad , Zadel was net aangemeten en moest nog geleverd worden , maar toen begon hij met die insulten.

Als ie weer stabiel is gaat dat vast goedkomen. Polanski is trakehner, dat zijn heel gevoelig en op de baas gerichte paarden, meedenkend. Wel gevoelig idd maar ook intelligent!

Nammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-13 12:37

IMJ schreef:
Geef hem verhoginkjes in zijn schoen ;-) :D

Nou...ik draag in ieder geval nooit schoenen met hakjes :P

IMJ schreef:
Goh, en dan nu al deze ellende. Ik kan me idd herinneren dat je zei dat je hem pas net had..
Heb je de verkoper wel is benaderd? Ik bedoel, kreeg hij de insulten echt voor het eerst bij jou?

Lang verhaal in verkorte versie...Ik moest snel ''even'' tijdelijk een ander paard bij huis , omdat het vorige paard sneller weg was gegaan dan we hadden gedacht[was ook een opvangpaard van de stichting] en ik mijn ouwe Maike niet alleen wou laten staan , en Tekla op dat moment nog weg was om beleerd te worden.
Fik zocht 'tijdelijk'' een opvangplekje via de stichting , dus kom maar hier!
En wij zoeken al langere tijd een tweede rijpaard , eentje naast Tekla.
We zouden bekijken of Fik daar misschien geschikt voor zou zijn.
Dus , we hebben hem gekregen via de stichting , en een gegeven paard mag je niet in de bek kijken :)
De vorige eigenaar geeft te weinig info , of reageert niet op mail.
Ik heb gemaild naar aanleiding van het 1 ste insult en kreeg als reactie terug dat Fik met ruiter en al 1 keer omgedonderd was.
Ik voel me verantwoordelijk voor dit paard , maar ook voor andere mensen. Fik gaat hier nog maar op 1 manier de deur uit , en das met zijn poten in de lucht...
Of hij echt geschikt voor ons is om op te rijden , weten we niet , we zijn beide relatief groene ruiters en het is wel een echt paard }:)

Naast zijn Cushing heeft hij ook een zeer lelijke wond aan zijn been. Hij loopt nu niet kreupel , maar uiteindelijk denk ik dat hij het dressuur werk niet aankon daardoor , en niet zoals de vorige eigenaar beweerde dat Fik het dressuren op zich niet leuk vond , maar dat blijft allemaal speculeren.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-13 12:40

Zo ik vindt het nogal asociaal klinken . De reacties van de vorige eigenaar .
Hoe kom ik van mijn jonge zieke paard af . Zo dus
Gelukkig is hij bij jullie ...

Nammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-13 12:50

We zijn te naïef geweest , zowel wij , als de stichting.
Dit gebeurd beide partijen geen tweede keer...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-13 12:55

Nammie schreef:

Had de stichting hem niet genomen/geholpen dan? Als ze hadden geweten dat hij ziek is?

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-13 12:56

Jullie misschien te naïef . Maar een eigenaar die zijn paard kwijt wil mag best wat eerlijkheid tonen .
Al is het maar omdat hij /zij begaan is met het paard .

De stichtingen bemiddelen meestal in paarden met een omstandigheid .
Nu is dit wel een grote omstandigheid .
Prascend is nu eenmaal een veel te kostbaar middel . En denk als een nieuwe eigenaar kan kiezen . Hij geen paard neemt waarbij je bij voorbaat weet dat het ruim 60 € extra kost per maand . Met bijkomende ellende .

Nammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-13 13:29

minimelona schreef:
Nammie schreef:

Had de stichting hem niet genomen/geholpen dan? Als ze hadden geweten dat hij ziek is?

Dan had de stichting hem niet opgenomen , mogelijk hadden ze wel bemiddeld en een oproep geplaatst.
IP plaatst deze stichting groene paarden die ingereden worden door de stichting , of gezonde paarden met gedragsproblemen waarvan ze denken dat ze dat met hun kennis en kunde op kunnen lossen , of gewoon helemaal oke paarden waar niks aan mankeert maar die gewoon een nieuwe plek zoeken maar dan wel bitloos,ijzerloos,en stalloos gehouden worden , met een ander paard erbij als maatje. Dit wordt gecontroleerd.
NAV oa het gebeuren met Fik , wordt er nu ook naar een beter ,lees juridisch waterdicht , contract gekeken.
Al doende leert men.

Nammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-13 13:35

Zinzi_jewel schreef:
Jullie misschien te naïef . Maar een eigenaar die zijn paard kwijt wil mag best wat eerlijkheid tonen .
Al is het maar omdat hij /zij begaan is met het paard .

De stichtingen bemiddelen meestal in paarden met een omstandigheid .
Nu is dit wel een grote omstandigheid .
Prascend is nu eenmaal een veel te kostbaar middel . En denk als een nieuwe eigenaar kan kiezen . Hij geen paard neemt waarbij je bij voorbaat weet dat het ruim 60 € extra kost per maand . Met bijkomende ellende .

Nee , zeker niet nu , maar als het een paar jaar later was geweest , dan had ik het voor mezelf nog niet zo zeker geweten.
Het komt nu gewoon op een totaal verkeerd moment na alle ellende met Maike.
Ik heb gewoon enorm behoefte aan een relatief ''zorgeloos'' bestaan , maar ik weet bijna wel zeker dat ik juist voor Fik als een blok was gevallen.
Ik blijf wel een ''verzorger'' in hart en nieren , ik neem het graag op voor de zorgenkindjes.
Het heeft zo moeten gebeuren vrees ik.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-13 16:58

Paarden komen nooit zomaar op je pad . Of je ze nu krijgt of koopt ...
Zo kom ik aan mijn kudde . Zinti is gekocht .
De rest met gesloten beurs of gekregen .
Dekking van Zinti is wel betaald .1e veulen dood toen gedekt en daar is Finesse uit geboren .
Gangen om van te kwijlen en het karakter van haar moeder ...

Mistral_Bink

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-13 19:51

Hoi, ik kom ook even binnen vallen als jullie dat niet erg vinden?
Al eventjes verdacht ik mijn merrie ervan cushing te hebben, dus ik heb haar laten testen..
Jammer genoeg blijkt het zo te zijn, uit de ACTH test komt 64, diagnose: cushing.
Heb voor 2 maanden prascend mee genomen.. Nu mijn vraag:
Het is een merrie van 1.42 weegt rond de 420kg, en ik moet een hele pil gaan geven.. Zelf zou ik veel liever met minder beginnen, niet vanwege de kosten maar vanwege het verhogen van de dosering. Ik voer haar al jaren als een IR paard en ze krijgt Hippo ex laminitis voor HB, en Devils reliëf voor artrose kan ik dat nog wel geven? Of ik de prascend voldoende om HB tegen te gaan.. Ze gaat momenteel best heel goed dus wil haar ook niet vol stoppen als t niet hoeft..!

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-13 20:07

Volg je gevoel vooral! De meesten van ons zijn gestart met veel minder. IK met een kwart destijds, na een aantal weken een halfje.., helaas heb ik de mijne laten inslapen op het moment dat ik over wilde op driekwart.. Hij heeft heel ernstig koliek gehad.
Bij mij ging het goed wat betreft de cushing best goed op deze manier.

Mistral_Bink

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-13 20:42

Ja ik vind het wel heel moeilijk wat dit betreft, dat is rot nieuws zeg, komt t vaak voor koliek bij cushing paarden?

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-13 20:45

Ik denk dat dat toeval was hoor, geloof zelfs dat het doodsoorzaak nr1 is bij paarden.
Ja, was en is nog steeds erg moeilijk. Ik mis hem vreselijk maar heb hem dan ook bijna 22 jaar gehad. Vanaf de dag dat hij geboren werd.. We zijn eigenlijk min of meer samen opgegroeid.. :)

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-13 20:47

Wat betreft de pillen: opbouwen kan geen kwaad, de bijwerkingen kunnen heftig zijn, zeker als je met een hoge dosering start. Voor mij was de keuze dus makkelijk.

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-13 22:07

Zowiezo de dosis opbouwen! 1/4 per 5 dagen. Misschien is 0,75 wel voldoende als einddosis voor jouw pony.

Mistral_Bink

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-13 22:18

ik ben blij dat jullie ook zeggen dat ik moet opbouwen, DA zei dat ik gewoon direct met 1 moest beginnen, en dat er amper bijwerkingen waren