[INFO] Headshaking Syndrome discussietopic

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ShiningStar1

Re: [CENTRAAL] Headshaking Syndrome discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-16 22:35

Op mindere dagen rijd ik ze niet lang omdat ik me kan inbeelden dat dit voor haar niet prettig is :(:) soms zie ik al dat het best is dat ik niet rijd.

Maar vandaag dacht ik zoals jij, weinig wind, weinig zon. Maar helaas :(. Het laatste filmpje was van zondag.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-16 22:47

Shiningstar.
Mag ik vragen waarom je sporen draagt en daar alsnog behoorlijk mee zit te drijven in elke pas?
En ik zag je zelfs een paar keer echt een por geven, ik ben wat dat betreft echt een penny,vind dat zielig :o

- en ik zie op het ene filmpje als je paard aan komt lopen de neus echt van links naar rechts zwaaien.
Nou kan dat gebeuren als je nogal zit te zagen aan de teugels.....dat is hopelijk bij jou niet zo??
Maar ik vind de filmpjes te ver af genomen.

Rijtechnisch ben ik zelf echt niks hoor maar het spoorgebruik en dat zwaaien van het hoofd valt me op. Met wat voor optoming rijd jij want dat kan ik ook niet zien.
Maak eens een filmpje waarin je paard gewoon los loopt en het schud?

ShiningStar1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-16 22:57

Wel ik draag sporen omdat ze echt op sommige dagen super lui aan het been is. En dat drijven dat is volgens mij een vertekend beeld omdat ik nogal wiebel met mijn voeten. Ik heb dit eens gevraagd aan mijn lesgever en het lijkt dat ik ze telkens raak maar dat het niet zo is :o.
Dat porren is ook omdat ik al een paar keer iets gevraagd had waar ze niet op reageerde.
En dat heen en weer gewiebel met haar hoofd doet ze ook wanneer mijn handen stil zijn. Geen idee waarom.
Ik rijd gewoon met een gecombineerde neusriem. En dat filmpje zal ik eens maken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-16 23:05

Het wiebelen viel me ook wel op .. dacht eerst dat dat het shaken was maar dat bleek dan toch niet te zijn. Dus misschien toch een dingetje om eens verder op te letten ;)

ShiningStar1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-16 23:09

Nu dat ik het filmpje terug zie valt het me ook wel hard op. Daar ga ik inderdaad wel eens op letten :j

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-16 07:19

Shining star,
Ik heb wel gemerkt dat als mijn paard niet meer voorwaarts is, als ze last heeft van headshaken. De focus ligt volledig op de neus en hoe meer lucht in de neus bij de beweging, hoe meer last.
Veel drijven heeft geen zin, het paard wil niet lopen omdat het last heeft.

Is jouw paard wel eens nagekeken door een .osteopaat? In de wending lijkt je paard linksachter onregelmatig.
Cranio sacraal behandelen zou voor jouw paard vast veel verlichting geven.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-16 07:23

Daarom zijn filmpjes wel handig voor jezelf ook, kun je heel goed zien wat je doet. :j

Als je wiebelende voeten hebt..zou het dan kunnen dat je je paard stoort en het daarom gaat schudden?
Ik zou zeker werken aan een stille zit,met stille benen

Ja echt he, lijkt echt alsof je zit te zagen,zo gaat haar hoofd heen en weer.
Is niet goed hoor,zou zeker gaan kijken hoe dat komt

ShiningStar1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-16 07:43

Ze is nog niet nagekeken door de osteopaat.

Ellepel: Dat zou wel best kunnen maar dan nog de vraag waarom ze het binnen niet doet. :)

Bedankt iig. Ik ga zeker nagaan waarom ze wiebelt en ook die onregematigheid dat janouk zegt :j

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-16 07:45

Oh ja als ze het binnen niet doet.
Is er een erg verschil in bodem?
Soms kan dat het zijn :j

ShiningStar1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-16 07:55

Ja ik denk dat het binnen gewoon zand is. Is best klein. En buiten schelde zand :?

Misschien toch eens een 2 opinie vragen. Aangezien er gisteren weinig wind en zon was en ze deed het nog. De pilletjes krijgt ze bijna een week.

R00s

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-16 10:18

Bij mij gaat het tot nu toe wel redelijk. Af en toe wat geschud maar het is nog goed te doen. We gaan al volledig met neusnetje en vliegenkap rijden en hij krijgt puur pollen 1 keer per week.

Voeren jullie nog bepaalde kruide/supplementen die verlichting kunnen bieden?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-16 12:55

Voorlopig niet, heb nog niks gevonden wat volgens mij kan helpen en staleigenaar moet al genoeg poedertjes doen :+

Heeft iemand toevallig ervaring met anti-jeuk middelen? Iets van zalf of gel ofzo? Voor nu lijkt het alsof hij vooral jeuk op zijn neus heeft (omdat in zijn neus geen verlichting geeft) dus dacht misschien dat proberen te verlichten. Symptoombestrijding, maar ja...

Marloezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-16 21:11

Ik krijg maandag Yaël Tijsma langs voor Geert. Zij is osteopaat, doet dry needling en ook medical tape. Ik ben ontzettend benieuwd war zij van Geert vindt en of zij hem weer een stukje verder kan helpen. Op dit moment zit hij volgens mij nergens vast, maar ik wil hem toch weer laten nakijken. Het is alweer driekwart jaar terug dat hijbij Steffi van der Laarse isgeweest

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-16 21:24

Nou weet je, appie is toen ook behandeld door een osteo,en ik zat daarna wel flink te mopperen.
Hij liep vreemd,en met zijn staart te zwaaien, hij ging flemen, kreeg ontzettend veel wazige problemen daarna.
Maar sindsdien schud hij wel minder.
En of dat nou toeval is??

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-16 21:31

Janouk is dinsdag uitgebreid cranio sacraal behandeld. Opvallend was haar scheve gezicht en daardoor spanning in het hoofd. En vooral de wangspieren rechts waren veel dikker en strakker dan links. Heel benieuwd hoe ze zich de komende dagen gaaat ontwikkelen. Ze voelt zich brutaal en stout en dat is atijd een goed teken bij Janouk. En ik mocht vanavond haar hoofd borstelen onder haar ogen. Ze vond het zelfs fijn.
Wordt vervolgd

Marloezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-16 21:33

Ik hoop dat het Geert ook weer helpt!! Ik houd jullie op de hoogte

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-16 21:42

Janouk was al eerder behandeld vorig jaar en het jaar ervoor. Het geeftverlichting, maar niet blijvend

Marloezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-16 21:47

Geert is ook eerder door een chiropractor behandeld waarna het steeds weer terug kwam na een periode van verlichting. Uiteindelijk bleek dat de chiro de basisoorzaak, een scheef bekken, niet onderkend had. Alleen de vervolgschade, vastzittende nekwervel, werd losgemaakt. En dat gaf tijdelijke verlichting...Ik wil niet zeggen dat het bij jouw paard ook zo is hoor Janouk, maar het kan wel.
Geert is ook niet 100% van de klachten af maar het rechtzetten van het bekken hielp wel enorm. Voor die tijd had ik alleen nog maar een hele dure grasmaaier. Ik kon helemaal niets meer met Geert

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-16 09:38

Hoe reageren jullie paarden als ze stil staan?
Gisteren was hier een slechte dag, vrij warm, zon & véél wind. [***] vertoefde dan ook veel in de stal, of net met het hoofd in de deuropening naar buiten kijken (is afdak en staldeur staat open, dus nog wat bescherming), zijn hooi was trouwens wel op (ligt buiten) dus zo erg was het nog niet :P

Maar mij is al eerder opgevallen, en gisteren viel mij dat ook weer op: als hij stil staat lijkt hij totaal geen last te hebben van de wind of dergelijke, dan schud/slaat hij niet. Gisteren stond ik op een afstand naar hem te kijken en hij had mij gespot dus hij staat op een bepaald moment met hoofd hoog en neus vol in de wind (waaide best hard op dat moment) en zo heeft hij minuten gestaan zonder ook maar 1 knikje. Als hij dan in beweging komt gaat hij wel weer schudden ...

Iemand daarover enig idee? Ik vind het zo raar :+

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-16 10:15

Apie doet het ook als hij stil staat, maar dan wel als hij met het gezicht in de zon staat.
Dan schud hij,draait om en gaat met zijn neus aan de grond staan.
Viel me eigenlijk afgelopen week pas op dat hij dan met zijn hoofd in zijn eigen schaduw staat en zo dus minder last heeft

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-16 14:55

Janouk doet het buiten ook in stilstand, net als Appie. Ook hoofd laag, neus bij de grond.
Op de wei als ze graast en de kakenbewegen, doet ze het niet. Wel als ze in de bak staat en niets te kauwen heeft

TinGu

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-16 15:21

Guus weet ik niet helemaal zeker. Hij doet het in ieder geval niet op de wei. Op de paddock schudt hij eigenlijk toch al nooit. Het lijkt bij hem aan de ene kant vooral werk-gerelateerd te zijn, al doet hij het ook op het pad naar de wei als we een bomenrij passeren. :?

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-16 16:12

Mijne doet het niet als hij aan het eten is. Als hij gaat dutten met z'n neus in de zon doet hij het wel. Verder doet hij het onder het werk en als er teveel stress is (wel icm uv straling, want stress in de winter doet niets)

marengolike

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-16 17:13

Bij de mijne is het alleen onder het zadel. Als hij vrij staat wei of paddock dan is er niets aan de hand.

Met menkar ook niet of als het heel bewolkt is.

Lijkt bij mij toch ook meer een soort allergie maar of dat het is..

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-16 18:33

Eigenlijk denk ik het dan niet, als het uitsluitend onder het zadel is dan is er toch iets wat een trigger is.
Maar ja wat he, is zo moeilijk om te vinden soms.