[INFO] Cushing/PPID deel 2.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Shinedown

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-24 12:51

Maris schreef:
Shinedown schreef:
Dankjewel voor je reactie. Uit de BAL test kwam niks, omdat er op de endoscopie wel een beetje slijm te zien was wel medicatie gekregen daarvoor. Die medicatie eindigt volgende week en wilde sowieso pas daarna de Prascend starten.

Zou het in theorie kunnen dan dat ze geen cushing heeft, maar door een onderliggend probleem + stress vreemde kliniek de waarde hoger is? Of met deze waarde heeft ze het sowieso altijd?

Door alleen het onderzoek al is er stress, dus kans op een verhoogde waarde ! Heeft ze eigenlijk helemaal geen PPID klachten ? Ik zou zelf over een paar weken nog eens laten testen en niet gelijk beginnen met medicijnen. Zeker omdat er eigenlijk geen klachten zijn. Of kunnen de longklachten moeten ook door PPID worden veroorzaakt ??

Nee, misschien wat wild beenhaar en dunnere bovenlijn. Maar ze verhaart gewoon goed.

Ik ben geen medicatie begonnen. Morgen komen ze op stal nog een keer bloed afnemen voor een test, benieuwd wat er dan uitkomt.

Kyno

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-24 15:02

Ik meld me hier ook eens.
Mijn pony heeft IR, dus op basis daarvan al een vrij streng beleid. Dat ging jaren prima en tot afgelopen oktober mooi netjes op gewicht. Daarna merkte ik toch dat ze iets aankwam en een harde manenkam kreeg, zonder dat ik iets in het voer heb aangepast. Toch het hooi nog wat verminderd en ipv daarvan een plakje stro dagelijks toegevoegd om haar toch voldoende bezig te houden. Nu was de herfst en winter ook zo vreselijk nat (hele gebied hier onder gelopen) dat we veel minder konden bewegen dan normaal. Ze staat wel 24/7 buiten op een bestraat stuk met schuilstal en kleine paddock, maar paddock was dus wekenlang ondergelopen.
Ik merkte dat de manenkam knalhard bleef, ondanks aanpassingen en glucobalance.
Geen HB gelukkig.

Maar nu viel mij opeens op dat ze ook een soort bulten boven beide ogen gekregen heeft. Ik kom daarmee toch weer uit bij PPID verdenking. Dierenarts gebeld maar die was zelf afwezig door griep dus word volgende week terug gebeld.
Ze is 3 jaar geleden ook getest, toen kwam er dus wel IR uit maar geen PPID.
Herkennen jullie die zwellingen boven de ogen toevallig ook? Is dat echt typisch PPID of kan dat ook door de IR komen is jullie ervaring?

MarliesV

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-24 15:08

Ik heb het zelf nooit gezien maar zeker van gehoord dat dit bij het PPID beeld past.

Ze kunnen toch gewoon bloed trekken? Ik zou daar niet mee wachten als ze er zo bij staat. Mocht het wel PPID zijn dan ben je misschien de HB nog voor als je nu actie onderneemt. Of is het een praktijk met maar 1 DA?

Sterkte iig!

Kyno

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-24 15:20

Bedankt voor je snelle reactie.

Ja ik woon in Duitsland in een klein gehucht en in een straal van 20km heb ik hier maar 1 paardenarts. Wel verbonden aan een klein praktijkje met nog 1 veearts, die wel voor een noodgeval komt maar niet voor een bloedonderzoek/PPID test helaas.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-24 16:26

Hmm, nee dan houdt het ff op. Bloed trekken is weinig werk, maar ja, moet er wel iemand beschikbaar zijn.
Zo te lezen heb je wel de boel verder onder controle, voor zover het kan. Hoop voor je dat de DA vlot beter is en je snel de uitslag dan van de test hebt.

En dan het wat als het geen PPID is scenario, dan wordt het lastig. Eerst maar eens dit afwachten. Moeilijk he als ze er niet lekker bij staan. Duim voor geen HB iig!

Kyno

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-24 17:28

Nou echt precies dat. Het klinkt super slecht maar ik zou bijna “hopen” op PPID zodat ik weet waar het vandaan komt en we vooruitzichten hebben.

Ze is verder prima; speelt met m’n andere paard, daagt haar uit voor wedstrijdjes om het snelst over de track (staan niet op gras overigens), loopt niet stijf of stram.
Maar door die “bollen” boven de ogen en de nu blijvend harde manenkam wil ik nu wel eens echt weten wat de onderliggende oorzaak is. IR verklaart natuurlijk (deels) de harde hals wel maar die “bollen” niet. En de verharde manenkam heeft ze ondanks de IR al maanden/jaren niet gehad. En mijn hooi is getest en beperkt. Krachtvoer krijgt ze al niet, alleen maar een vitamine/mineralen supplement en een handje speedibeet (al jaren) om de glucobalance in te mengen.

Nogmaals bedankt voor je reactie trouwens; het is alleen al zo fijn er even over te kunnen praten tijdens het wachten op het bloedonderzoek/DA. Want je maakt je toch zorgen…

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-24 17:58

Heb zelf er 1 met IR en PPID, dus weet hoe lastig het is als ze er niet fijn bij staan.

Die zorgen zijn logisch, graag gedaan hoor, soms is het fijn om alleen al van je af te praten.

Denk dat je nu op een punt zit dat je even niets anders kan doen dan zsm testen en afwachten. Hoe lastig ook.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-24 11:32

Kyno, sorry ik lees je berichtje nu pas. Ik heb altijd begrepen dat bulten ( vocht ) boven de ogen duidt op IR.

Kyno

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-24 16:29

Maris, dankjewel voor je reactie! Ik kon er op internet niet zoveel over vinden, behalve cushing. Ik hoop dan maar dat het vanuit de IR veroorzaakt wordt (is alsnog niet fijn natuurlijk) ipv PPID.
De dierenarts komt morgenvroeg. :)

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-24 17:03

Top, die is dus weer opgeknapt en aan het werk.

Ik vind ook alleen PPID als aanduiding voor de bulten boven de ogen. Ga duimen voor een negatieve uitslag en een andere oorzaak van die bulten!

Hier gaat het super trouwens, deze 2 foto's zit op een paar dagen na een jaar tussen:

Afbeelding

Afbeelding

Nu:
Afbeelding

Beetje jammer dat ik de andere kant er niet op heb gezet, vooral haar hals (naast haar ribben) kan je mooi aan zien hoeveel meer spier en vlees er weer op zit. (pony heeft een afwijkende rug, dat is bekend)

Kyno

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-24 17:17

Jeetje Marlies wat een verschil! Super fijn he, als ze er weer beter bij staan. <3

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-24 17:49

Ja super fijn, zo heeft ook een andere uitstraling vind ik qua hoofd <3.
De eerste foto is redelijk kort na de diagnose PPID en verhuizing. Met medicatie en een goed voerbeleid staat ze er dus nu zo bij. IR had ze al een tijdje (ooit laten testen ivm HB)

Kyno

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-24 16:20

Ik heb de uitslag van het bloedonderzoek:
Geen PPID (zooo blij mee) maar helaas wel behoorlijk EMS en een tekort aan selenium. :(
Toch nóg strenger kijken naar wat er in gaat en bewegen, bewegen, bewegen...

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-24 17:16

Hoe hoog zit je hooi in de eiwitten. Ik merk dat ze door eiwitten (ik voer erwtenproteine isolaat van Bulk) meer verzadigd lijken te raden.

Teveel is niet goed natuurlijk, maar als je het afzet tegen de hoeveelheid in je hooi, is daar misschien nog winst te behalen?

Is je voer scheef qua verhouding? Omdat het alleen selenium tekort is?

Fijn iig dat het geen PPID is! Dat is super, naast de rottige EMS, niet nog meer wat het lijf belast.

Kyno

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-24 19:49

Eiwit in mijn huidige hooi voorraad is 7,8%.
Suiker 10,1%.

Het seleniumtekort is vermoedelijk ontstaan doordat ik haar geen krachtvoer geef.
Ze krijgt een handje speedibeet (droog gewogen maar wel geweekt natuurlijk) per dag om de glucobalance in te mengen. Ze krijgt mineralenbikkels (40 gram per dag) om aan te vullen.
Of ze verdere tekorten heeft weet ik niet precies, want alleen vitamine E/selenium/EMS/PPID tests zijn uitgevoerd.

Dierenarts raadde aan om als mineralen/vitamine aanvulling de Marstall Premium Force te geven (ipv de Eggersmann die ik nu heb) , dus dit nu direct besteld.

Verder moet ik haar, uiteraard, meer bewegen. Is zo lastig met deze overdreven natte herfst en winter. Het staat hier al maanden vol water, de bak en de weilanden. En als ik haar nu mee naar buiten zou nemen ben ik bang voor een klein explosief energiebommetje. Misschien dan toch maar gewoon dagelijks onder de man gaan stappen door het water… beter dan niks lijkt mij. :)

MarliesR

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-24 12:19

Helaas moet ik mijn PPID pony maandag in laten slapen.

Ik heb nog een bijna nieuw doosje Pergoquin ter overname. 4 pillen uit (dus nog 56 over). Goed tot 05/2025.

_yvonne

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-24 12:30

MarliesR schreef:
Helaas moet ik mijn PPID pony maandag in laten slapen.

Ik heb nog een bijna nieuw doosje Pergoquin ter overname. 4 pillen uit (dus nog 56 over). Goed tot 05/2025.

Wat verdrietig,sterkte :(:) .

Heb je een pb gestuurd

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-24 12:34

Heel veel sterkte, Marlies :(:)

Kyno

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-24 12:36

Oh jeetje Marlies wat rot, heel veel sterkte! :(:)

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-24 14:22

Wat verdrietig, MarliesR, héél veel sterkte!!

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-24 14:26

Achjee Marlies... :(:)

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-24 15:32

Sterkte

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-24 18:53

Och bah nee Marlies wat naar. Heel veel sterkte, dikke knuffel

marga1