[Info] Topic Cushing/PPID

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 19:17

Met bix en co wil ik maar zeggen alles in de trend van bix,mueslis, brokken,snoepjes,appels,wortels... :+

Niello

Re: Centraal Topic Cushing/PPID

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 19:43

Je kunt paarden met een gevoelige maag, in zijn algemeenheid beter geen Duivelsklauw geven. Ook niet na behandeling van een maagzweer, is mij verteld.

Relien

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 21:51

zojuist pony lief even gelongeerd maar hij loopt nog beroerder. morgen ochtend bel ik de da ik hoop dat hij niet bevangen is.

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-15 00:12

Je weet niet hoelang hij al slecht loopt?

Relien

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-15 01:30

@batlow hij kwam stijf van de vakantie wei af dat was 16 augustus. Toen hebben wel heel rustig eerst 2 dagen gelongeerd daarna rustig gereden telkens 20 aan 30 min. viel op dat hij op 1 hand slecht voorwaarts was en moeite had met galop. opzich niet onbekend hij zit snel vast in zijn lichaam dus rustig geprobeerd los te werken afgelopen vrijdag ree zijn verzorgster hem en toen zag ik iets aan zijn lopen maar moest er goed voor kijken was ook nog niet overduidelijk kreupel leek eerder stijf verzorgster os toen buiten gaan stappen daarna hebben wel zaterdag nog een stap ritje gemaakt en zondag niet veel gedaan. vanmorgen werd hij in de bak Door de groep buiten gesloten en bij het jagen zag ik weer die pas in zijn draf die ik niet kon verklaren. Daarna dus weer nagekeken en aan de longeerlijn werd het steeds erger. en nu zijn wel op dit punt

llora

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-15 08:49

Mijn merrie begint de laatste twee weken enorm veel te schuren. Deed ze vroeger nooit. Niet dat ze haar manen of staart kapot schuurt. Maar eigenlijk gewoon over haar hele lichaam. Alles wat ze tegenkomt is goed om tegen te schuren. Heeft dit met de sr te maken of zou het de voeding kunnen zijn of het gras?
Zijn er nog paarden die er last van,hebben?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-15 09:06

Mij zint de SR anders ook niets! Ben nog altijd streng aan het wegen, maar vooral kleine lijkt toch weer dicht te groeien! Ik twijfel nu ook gewoon of ik de kg erbij aankijk hoor, kan er met de beste wil van de wereld niet nog minder in stoppen...
Morgen maar verhogen naar 3/4e.
Ze ruit trouwens wel lekker op moment...

llora

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-15 09:28

Mijn merrie staat nog kort in het haar, vorig jaar heeft ZE eigenlijk nooit haar korte vacht gehad. Nu sinds die pillen,is ze op dat punt heel goed. Hopelijk vandaag de uitslag van het bloed binnen. Maar zijn er nog symptomen die veroorzaakt worden door de sr? Kunnen ze door het gras nu het sr is ineens gaan schuren?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-15 10:03

Geen idee, die kleine van mij doet dat al heel de zomer, hihi, hebben ze de box deur serieus voor moeten verstevigen...
Maar idd het hele lijf heeft ze jeuk.

llora

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-15 10:25

Bij mijn merrie ook. Alles jeukt. Maar ze schuurt niet haar staart of manen of andere plaatsen kapot. Gewoon krabben en schuren. Raar.en alles is goed om tegen te schuren. De deuren, de kruiwagen, een,hindernis, een boom, een ander paard.

Meganyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-15 12:06

Oh Megan heeft ook wat jeuk in de staart!
Ik vond het al zo raar, maar er zijn er dus meer?

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-15 12:21

Zou er nu niet veel suiker in het gras zitten doordat het eerst heel droog was en nu flink wat regen is gevallen waardoor het gras weer goed groeit, en daarvan jeuk krijgen?
De mijne komt nu ook juist weer flink aan ( wat wel mocht), terwijl hij in het begin in het hoge gras niet aankwam.

llora

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-15 12:45

Juist de bloeduitslag binnen. Ze heeft nu 61 en,het mag 47 zijn. In,juni had ze 69 en,toen mocht de maximum 29 zijn. Dus we moeten verhogen naar 3/4 pil. Jeuk Kon ook zijn volgens de da van de hogere waarde. Volgens de da zou de jeuk beter worden,als we de dosis verhogen. Stond tot nu toe op een halve pil

elibeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-15 12:52

Ons recentste cushing geval schuurde de laatste tijd ook verschrikkelijk. Lijkt nu we de medicatie opgestart hebben minder te worden.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-15 12:58

cynthiar schreef:
Zou er nu niet veel suiker in het gras zitten doordat het eerst heel droog was en nu flink wat regen is gevallen waardoor het gras weer goed groeit, en daarvan jeuk krijgen?
De mijne komt nu ook juist weer flink aan ( wat wel mocht), terwijl hij in het begin in het hoge gras niet aankwam.

Nee. Fructaan wordt opgeslagen in de plant als deze niet kan groeien: droogte, lage temperatuur, te weinig voedingsstoffen. En wordt door de plant weer opgemaakt (energie) als deze weer kan groeien. Er zit nu dus juist minder suiker in het gras, dan enkele dagen terug.

In hoog gras zit trouwens ook vaak weer minder fructaan, die is er gewoon 'uitgegroeid', kort gras bevat weer meer voeding dan uitgegroeid gras.

Niets zo vervelend als jeuk. :(:)

elibeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-15 13:07

randalinpony schreef:
Nee. Fructaan wordt opgeslagen in de plant als deze niet kan groeien: droogte, lage temperatuur, te weinig voedingsstoffen. En wordt door de plant weer opgemaakt (energie) als deze weer kan groeien. Er zit nu dus juist minder suiker in het gras, dan enkele dagen terug.

In hoog gras zit trouwens ook vaak weer minder fructaan, die is er gewoon 'uitgegroeid', kort gras bevat weer meer voeding dan uitgegroeid gras.

Dat kun je nog zo vaak zeggen, maar mensen willen t maar niet begrijpen... _-:(
hier in de omgeving ook al zo vaak aan mensen uitgelegd... Heb die van mij juist graag op lang gras. enige lastige is dan t mest ruimen :')

Relien

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-15 15:31

elibeest schreef:
randalinpony schreef:

Dat kun je nog zo vaak zeggen, maar mensen willen t maar niet begrijpen... _-:(
hier in de omgeving ook al zo vaak aan mensen uitgelegd... Heb die van mij juist graag op lang gras. enige lastige is dan t mest ruimen :')

Mijn Da benoemde dit net ook. Ze zei wel dat er ook een soort app was waar je de waardes een beetje mee in de gaten kon houden en zo kon kijken wat je het beste kan doen die dag kwa gras. moet hem alleen nog even zoeken

Edit: gevonden het is de app fructaan Index
Laatst bijgewerkt door Relien op 25-08-15 15:34, in het totaal 1 keer bewerkt

elibeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-15 15:34

Via Google Play kun je m volgens mij gewoon vinden

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-15 17:19

Maar doordat het gras nu hard groeit heb je relatief meer gras in je weiland wat betekent dat er ook meer fructaan is.
Of de jeuk komt van meer eiwitten? Ik heb in ieder geval wel het idee dat het gras nu voedingsrijker is dan met de afgelopen droogte.

Blon_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-15 17:29

Hallo, mag ik mij ook melden? Mijn merrie van 25 Laukje heb ik vrijdag laten testen op Ppid. De uitslag gisteren binnen gekregen ze had een waarde van 175 heb net Prascend opgehaald en ga hier vanavond meteen mee beginnen. Over 2 maanden zou ik haar opnieuw moeten laten testen.. Schrok wel van de prijs 111 euro voor de medicatie..

elibeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-15 17:33

Welkom Blon_D, wel opbouwen he.. beginnen met een kwart pilletje en na een dag of 5 met een kwart verhogen, weet niet welke dosering ze moet krijgen?

Blon_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-15 17:38

elibeest schreef:
Welkom Blon_D, wel opbouwen he.. beginnen met een kwart pilletje en na een dag of 5 met een kwart verhogen, weet niet welke dosering ze moet krijgen?

Ondanks dat de DA zegt meteen 1pil was ik dit na wat research idd van plan, ben wel huiverig voor deze achtbaan.. T kost me een hoop geld en hoop dus dat het wat doet. Anders is het toch afscheid nemen. Wat ik niet kan plaatsen bij die hoge waarde is dat mijn merrie eigenlijk bizar weinig symptomen uit?

Bedankt voor het advies!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-15 17:43

ligt er ook nog aan of de waarde in pg/ml is of pmo/ml is hoor, want bij de laatste is die best hoog ja maar bij de eerste valt het nog best mee , als je hier over waardes van dik in de 1000 hoort.
En lees de OP maar eens door daar staat het geloof ik wel uitgelegd, dat symptomen en waardes,bij elk paard totaal verschillend kunnen zijn.

Blon_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-15 17:49

ohjajoh6 schreef:
ligt er ook nog aan of de waarde in pg/ml is of pmo/ml is hoor, want bij de laatste is die best hoog ja maar bij de eerste valt het nog best mee , als je hier over waardes van dik in de 1000 hoort.
En lees de OP maar eens door daar staat het geloof ik wel uitgelegd, dat symptomen en waardes,bij elk paard totaal verschillend kunnen zijn.

De OP heb ik al gelezen ;) maar ik ben helaas een discalculist daardoor zegt heel veel mijn niet mbt wiskundige dingen. Overigens was het de 47 want daar had de DA het ook over.

Ga de strijd wel aan want we zijn veel te gek met Laukje. Hoop oprecht dat ze snel verbetering toont

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-15 19:15

Laukje is ook een fjord toch? Ik heb ook een fjord met Cushing. Hij heeft al zo'n 16 jaar Cushing en sinds 5 jaar op medicijnen en het gaat nog steeds goed met hem. Dus niet gelijk doomdenken hoor! Zeker als ze weinig symptomen heeft.
Wat waren haar symptomen?
De mije wordt overigens nooit getest. Bij hem is toen een andere test gedaan dan de Acth test, omdat die test toen nog niet goed uitgevoerd kon worden. Ik kijk gewoon hoehij het doet.