Cushing

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Nammie

Re: Cushing

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 08:52

Fijn Zinzi , hier is de dikke kop niet meer terug gekomen , hoop dat het bij jou nu ook zo blijft.
Ik ga vandaag de 4 de week in.

Owww Nado , hoe is het nu?

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 10:14

Pff, Nado.. hoe is het nu?

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 10:42

Nado hoe is het verder gegaan?
Ik weet eigenlijk niet meer hoe het zat.. Is Nado wel eens bevangen geweest? Ik hoop dat het allemaal is meegevallen?!

Nammie ook de 4e week in, vanaf nu en volgende week etc .. zal hij waarschijnlijk wel fitter worden.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 11:49

Zinti manenkam werd weer hard en jeukerig .
Toch maar weer chlorella gaan geven ... Was nl op .
Scheelt echt dus er voorlopig maar bijhouden ..
Ze verliest nog steeds vetjes . Singel kan op beide kanten naar gaatje 6 ipv 5 .
Zie alleen nu wel dat de rug dieper is als vorig jaar .
Maar komt vast goed ...

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 12:41

fargo schreef:
Ik weet eigenlijk niet meer hoe het zat.. Is Nado wel eens bevangen geweest? Ik hoop dat het allemaal is meegevallen?!
.

Nado is inderdaad chronisch bevangen, ooit diagnose EMS gehad ook. Door heel goed opletten de afgelopen jaren niet meer bevangen van voer geweest, alleen toen die 2 winters door de cushing. Hij krijgt standaard vrijwel geen gras en hooi met lage voedingswaarde, geen krachtvoer, alleen een balancer die geschikt voor HB paarden. Dus ineens zoveel gras tot de beschikking hebben kan goed mis gaan.

Het lijkt met een sisser af te lopen. Rechtsvoor hele lichte pols en wat flinke flatsen in de paddock. Maar manenkam is mooi los/zacht en een stukje spontane draf gezien die heel lichtvoetig was. Vandaag en morgen blijven ze (want IJslander is geen HB-patient maar die zie je groeien , dus die heeft ook pech) op hun kleine zandpaddockje met alleen hooi, en stop ik er nog preventief metacam in. Dan vrijdag weer evalueren.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 12:45

Klinkit al hoopgevend Nado!

Nammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 12:46

fargo schreef:

Nammie ook de 4e week in, vanaf nu en volgende week etc .. zal hij waarschijnlijk wel fitter worden.

Hij is nog steeds wat aan het verharen , humeur blijft redelijk stabiel , maar hij krijgt vetjes...hij mot ant werk!
Gisteravond voor het eerst een hele tablet gegeven ipv 2x0,5.
Dat is gewoon praktischer .
Dus eigenlijk moet ik vanaf nu 8 weken tellen en opnieuw acth laten bepalen?
Zou hij het echt gaan redden op 1 tablet....?

Nammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 12:49

Nado , had ik nu ergens gelezen dat Nado niet tegen de prascend kon , en dat je hem alleen op de provarium hebt staan?

Pfff , lijkt met een sisser af te lopen , lastig hoor als je dit soort dingen niet kan voorkomen...

Nammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 12:51

Zinzi_jewel schreef:
Ze verliest nog steeds vetjes . Singel kan op beide kanten naar gaatje 6 ipv 5 .
Maar komt vast goed ...

Klinkt goed Zinzi , minder vetjes
De jeuktijd breekt nu inderdaad echt aan , hoop dat dat spul van Cedric van pn wat uit gaat halen!!!

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 13:11

Nammie schreef:
fargo schreef:

Hij is nog steeds wat aan het verharen , humeur blijft redelijk stabiel , maar hij krijgt vetjes...hij mot ant werk!
Gisteravond voor het eerst een hele tablet gegeven ipv 2x0,5.
Dat is gewoon praktischer .
Dus eigenlijk moet ik vanaf nu 8 weken tellen en opnieuw acth laten bepalen?
Zou hij het echt gaan redden op 1 tablet....?

Je zou nu wel na zo'n beetje 6 weken ook al kunnen gaan testen eventueel, maar wat je wilt. Als je het even wilt aanzien dan heb je vanaf nu na 8 weken pas de complete werking van deze (volledige) dosis natuurlijk.
Het zou goed kunnen hoor dat hij het op 1 mg gaat redden, nu de komende weken maar eens aanzien! En lekker aan het werk als het veilig lijkt!

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 14:06

Nammie schreef:
Zinzi_jewel schreef:
Maar komt vast goed ...

De jeuktijd breekt nu inderdaad echt aan , hoop dat dat spul van Cedric van pn wat uit gaat halen!!!

Heb jij daar ook info over ingewonnen ? Of ?
Verzenden is nl nogal kostbaat en hij had het over 30 ml . Klinkt nogal weinig spul . Heb dat gevraagd maar nog geen bericht terug gehad hierop ...
Schijnt dat kokosvet ook werkt tegen jeuk .

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 14:08

Ben ik ook erg benieuwd naar of Fik het red op 1 mg .
Jij had een uitgangspunt qua waarden toch Nammie ?
Ik heb niks . En advies is qua gewicht 1,5 . Maar zie zachtjes aan wel wat verbeteringen .
Zal doc eens gaan bellen hierover volgende week .
Hoe we kunnen gaan meten of we goed zitten . Want meer geven als nodig is ook niet de bedoeling .

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 14:10

Zinzi, nu gaan de wijzigingen pas spelen, dus ik zou nog 4 weken doorgaan met observeren en deze dosis en DAN pas je bevindingen aan DA terugkoppelen en je evt vragen. Want nu heb je echt nog niet het resultaat dat deze dosis bewerkstelligt "gezien". Na de volgende 4 weken heb je ook nog niet totale beeld, maar heb je wel een veel betere indicatie en indruk van het effect.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 14:22

Aah , oke ...
Nog even geduld dus ...

Nammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 21:00

Zinzi_jewel schreef:
Nammie schreef:

Heb jij daar ook info over ingewonnen ? Of ?

Nee , Maike had heel erg seme , en die is niet meer...
Maar ik ken Cedric van PN en van de meetings , is een goeie peer.
Hij komt in augustus weer terug , je kan ook overleggen of hij het dan wil opsturen , en waarschijnlijk wordt er wel een meeting georganiseerd.
Misschien gaat er iemand heen die bij jou in de buurt woont?

Verzenden is nl nogal kostbaat en hij had het over 30 ml . Klinkt nogal weinig spul . Heb dat gevraagd maar nog geen bericht terug gehad hierop ...
Schijnt dat kokosvet ook werkt tegen jeuk .

weer fout gequote , sorry ik leer het nooit...blond/grijs als excuus ;)
Laatst bijgewerkt door Nammie op 05-06-13 21:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Nammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 21:05

Zinzi_jewel schreef:
Ik heb niks . En advies is qua gewicht 1,5 . Maar zie zachtjes aan wel wat verbeteringen .
Hoe we kunnen gaan meten of we goed zitten . Want meer geven als nodig is ook niet de bedoeling .

Fik zit op de grens van 1,5 a 2 tabletten...Ik schat hem op 850 kilo , en nu ietsje meer.....
Mijn startwaarde was 71,5...maar het enige wat Fik heeft zijn die insulten. Verder heeft hij geen zichtbare symptomen.
Het late verharen misschien , maar ik zag vanmiddag dat Tekla ook nog hele lange winterharen heeft.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 21:07

Onze Star is ook nog niet uit zijn vacht . De rest wel .
Hoewel de mini, s geholpen zijn .Geschoren :-D
Nu de schaapjes nog . Alleen belt de scheerder maar niet terug .
Zo even MP afstruinen voor een scheerder . Want kan zo niet langer .

Nammie je hebt iig waardes en die zouden moeten zakken met de medicatie

Nammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 21:10

Yep , en echt op de normaalwaarde zijn voordat ik er ook maar aan denk om er weer op te kruipen...

OYYO

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 22:16

update: Paardje zit nu vanaf 1 mei op de medicatie. Gisteren warempel een sprintje in de wei!!. Was lang geleden. Zijn haren laten nog steeds niet los en het word nu toch echt warm voor 'm. Toch maar scheren dan, ik kom er niet onderuit.
Eet goed en dat is de laatste weken een beetje wisselvallig geweest. En als ik hem zonder deken bekijk dan lijkt het een ietsiepietsie voller bij zijn heupen. Dus we wachten nog even af.

Graag wil ik iets checken bij jullie. Hij krijgt nu iedere dag 4 tot 5 uur weidegang. Ik kan me voorstellen wanneer hij dit in een keer krijgt dat dan de insulinepiek gelijk omhoog gaat. Is het dan niet verstandiger om de weidegang te spreiden naar 2 x per dag 2,5 uur.
Hij heeft nooit last gehad van hoefbevangenheid maar ik wil het risico klein houden. Iemand hiermee ervaring?

Nammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 22:26

Geen ervaring , maar ik kan je wel vertellen wat ik doe en waarom.
Hier avonds om 22.00 krijgt Fik de tablet.
De acth piek is ochtends het hoogst , vanaf 12.00 gaat Fik op de wei tot 16.00 waneer de acth alweer wat daalt.
De tablet van savonds wekt zowieso sochtends nog optimaal[halfwaardetijd verschild nogal per paard , maar zit gemiddeld op 21 uur had ik ergens gelezen...]

Als ik jouw verhaal lees , is je paardje nogal mager? , klopt dat?
Dan is het misschien mogelijk om hem van 22.00 tot 8.00 sochtends op de wei te laten? of gaat dat fout zo lang?
Snachts is fructaan gehalte het laagst , en hij is er weer uit voordat de acth op zijn hoogst zit...
Maar misschien dat iemand anders zich er ook over wil buigen wat het slimst is.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 23:10

Nammie schreef:
Zinzi_jewel schreef:

Fik zit op de grens van 1,5 a 2 tabletten...Ik schat hem op 850 kilo , en nu ietsje meer.....
Mijn startwaarde was 71,5...maar het enige wat Fik heeft zijn die insulten. Verder heeft hij geen zichtbare symptomen.
Het late verharen misschien , maar ik zag vanmiddag dat Tekla ook nog hele lange winterharen heeft.

Heb je hem wel eens gewogen? Een KWPN-er is niet gauw 850 kg. Mijn fargo was 1,74 groot en erg massief, die varieerde van 720 tot 740 kg > meerdere malen echt gewogen
Mijn whizz is 1,82 en slanke benen maar goede body. Zit op zo'n 650 kg (gewogen aantal jaren terug) is nu misschien inmiddels 700, maar vermoed dat zelfs hij dat niet haalt.
Willy was een erg zwaar gebouwde gelderse vent, veel body, 1,72 groot. Die was ook zo rond de 750 kg (misschien tot max 800 kg maar denk dat zelfs hij dat niet haalde)

Hoe groot is Fik? En is hij zo zwaar gebouwd? Heb je een foto? Kan me niet voorstellen dat hij echt 850 kg weegt namelijk (en dan nog, de kg's vormen een richtlijn, geen voorschrift).

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 23:13

OYYO schreef:
update: Paardje zit nu vanaf 1 mei op de medicatie. Gisteren warempel een sprintje in de wei!!. Was lang geleden. Zijn haren laten nog steeds niet los en het word nu toch echt warm voor 'm. Toch maar scheren dan, ik kom er niet onderuit.
Eet goed en dat is de laatste weken een beetje wisselvallig geweest. En als ik hem zonder deken bekijk dan lijkt het een ietsiepietsie voller bij zijn heupen. Dus we wachten nog even af.

Graag wil ik iets checken bij jullie. Hij krijgt nu iedere dag 4 tot 5 uur weidegang. Ik kan me voorstellen wanneer hij dit in een keer krijgt dat dan de insulinepiek gelijk omhoog gaat. Is het dan niet verstandiger om de weidegang te spreiden naar 2 x per dag 2,5 uur.
Hij heeft nooit last gehad van hoefbevangenheid maar ik wil het risico klein houden. Iemand hiermee ervaring?

Ik vind dit voor mij zelf te veel en te vergezocht. Je paard is nog niet bevangen geweest, komt beter op orde nu en staat niet een hele dag op de wei. Om het nu om de een of andere manier op te gaan splitsen, waar stop je dan? Als het verder gewoon goed gaat?

Just my 2 cents, we hebben het al zwaar genoeg met al het geregel eromheen, ik zou het niet extra opzoeken als het goed gaat.. en ook nog meer zorgen en geregel erbij op je schouders nemen...

Nammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 23:59

fargo schreef:
Nammie schreef:

Heb je hem wel eens gewogen? Een KWPN-er is niet gauw 850 kg. Mijn fargo was 1,74 groot en erg massief, die varieerde van 720 tot 740 kg > meerdere malen echt gewogen
Mijn whizz is 1,82 en slanke benen maar goede body. Zit op zo'n 650 kg (gewogen aantal jaren terug) is nu misschien inmiddels 700, maar vermoed dat zelfs hij dat niet haalt.
Willy was een erg zwaar gebouwde gelderse vent, veel body, 1,72 groot. Die was ook zo rond de 750 kg (misschien tot max 800 kg maar denk dat zelfs hij dat niet haalde)

Hoe groot is Fik? En is hij zo zwaar gebouwd? Heb je een foto? Kan me niet voorstellen dat hij echt 850 kg weegt namelijk (en dan nog, de kg's vormen een richtlijn, geen voorschrift).

Hij is 180 schofthoogte , en zwaar gebouwd.
Echt hoeven als kolenschoppen , zware gewrichten , wel helemaal in proportie.
foto...ff kiekn

Nammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-13 00:14

Nah , je ziet het niet goed op de foto...kom maar even langs om te kijken :D
De vorige eigenaar had het ook over 800 a 850 kilo , helaas heeft hij inmiddels ingebouwde springkussentjes...
Foto hieronder is van een maand geleden , hij stond toen net voor het eerst op de wei.
Afbeelding

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-13 00:33

Als ik Fik zo moet schatten idd 800 kg met zijn stokmaat in gedachte .
De mijne dik 172/173 weegt schraal al bijna 700 .