[INFO] Headshaking Syndrome discussietopic

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: [CENTRAAL] Headshaking Syndrome discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 22:56

Ik ga het morgen eens rustig bekijken/uitzoeken.
Dat uitverdoven zitten inderdaad best wel risico's aan :j Dus dat weet ik nog niet zo goed.

[***] heeft in de binnenbak véél minder last :j Maar hangt volgens mij wel af van hoe benauwd/stoffig het op dat moment is. Laatste keer had hij eigenlijk geen last, de keer daarvoor was hij wel aan het schudden, maar nooit zo erg als buiten.

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 23:04

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 23:10

Interessant! Misschien toch maar eens die druppels proberen dan..
Als ik het goed begrijp deden zij puur alleen de druppels, toch? Niet in combi met een spray of netje of dergelijke.

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 23:18

Voor zover ik begrijp wel. Ikzelf heb later de neusspray toegevoegd omdat de problemen met zijn ogen voor 95% verdwenen maar hij bleef briesen en z'n neus bleef schuren aan z'n benen en de bakomheining. Dus heb ik de neusspray erbij geprobeerd en dat werkte super voor de neusproblemen.
Ik zelf merk dat de druppels en spray iets minder effectief zijn als hij daarvoor in de zon gelopen heeft zonder masker. Ik denk dat je voor jezelf moet proberen wat werkt bij jouw paard.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-16 07:30

Accepteren jullie paarden qel een neusnetje? Janouk vindt een neusnetje verschrikkelijk, ze schuurt net zolang tot het neusnetje stuk is. Hoe lossen jullie dat op.?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-16 08:28

Door geen neusnetje te gebruiken :D

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-16 10:45

Bij Nilay kan een neusnetje ook niet. Die krijgt hij dus ook niet om.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-16 11:01

Neen, hier ook een ramp. Gewoon met rijden schuurt hij niet (tenzij langs zijn been) maar zit hij wel de hele tijd met zijn lip eraan te friemelen en hij gaat ook enorm proesten. Met een volledig masker wordt hij vervelend omdat hij naar zijn mening niet goed genoeg ziet en doe je dat gewoon in de paddock om dan ligt het binnen een dag stuk op de grond ..

Neusnetje op zich wil ik nog wel eens proberen met een ander merk/model, maar verder...

De spray lijkt hier niks te doen, maar misschien in combi met de oogdruppels dan toch wel ... In combi met vaseline (om nog meer af te sluiten zeg maar) in ieder geval al niet, van vaseline gaat hij ook proesten :+

TinGu

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-16 19:50

Guus accepteert de muts met netje gelukkig heel makkelijk. Op de wei haal ik het neusnetje er wel af, ben altijd bang dat hij erop gaat staan tijdens het grazen. Op de paddock heeft hij trouwens nooit last, alleen met rijden.

Vandaag voor het eerste sinds maanden (nee, geloof zelfs helemaal voor het eerst ooit met Guus) 'smiddags gereden. Ik rijd altijd 'smorgens rond 9-11u ivm werk, maar nu was het zo mooi weer dat ik het niet kon laten om toch 'smiddags nog even te gaan.
Gekke was dat hij met rijden geen last had (net als de laatste tijd eigenlijk), maar eenmaal terug op stal had hij echt flink jeuk. Hij probeerde op stal overal tegenaan de schuren, de stalwanden, zelfs met zijn hoofd langs de slowfeeder.... Zo zielig! Ik heb hem uiteindelijk maar onder de douche gezet, waarna hij heerlijk ging liggen rollen en de jeuk blijkbaar weg was.
Kennen jullie dit verschil tussen 'smorgens en 'smiddags?

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-16 19:57

Ja, Janouk heeft tot 10 u geen last, maar s middags destemeer

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-16 21:30

Gisteren ook vroeg gelongeerd, eigelijk weinig gemerkt, maar hij had ook het netje voor, eergisteren smiddags gereden en toen wel wat meer last, maar eigelijk vrij makkelijk doorheen kunnen rijden.

Ik ben btw nog steeds bezig met het uitwerken van die tapetechniek, ondertussen ook collegaatje de hulp ingeroepen, ik hoop dit weekend bij de mijne te kunnen proberen. Ellepel, ik ben zaterdagochtend in de buurt van hoogeveen (passeer ik dan assen niet?)

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-16 21:47

Hier is het zo'n beetje dat hoe hoger de UV straling, hoe erger het shaken. Na zonsondergang en voor zonsopkomst schudt hij totaal niet.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-16 21:55

Uhhh, mijn kennis van nederland is echt slecht,maar assen ligt nog wel een stuk verder dan hoogeveen :j
Kijk anders even op je tomtom, die heb je vast wel :j
Appie staat trouwens in Ubbena, net naast assen.

Appie heeft smorgens ook minder problemen en bij hem komt dat omdat de concentratie stuifmeel in de lucht dan lager is :j

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-16 08:56

Hier zijn de pollen ook alweer even aan de gang..
Het begon in februari al hier met briezen.
In het bos recent op de veluwe ging het goed, drie dagen van tevoren Pulmar gaan voeren en dan heeft hij nul klachten eigenlijk.
Gisteren met longeren heeft hij ook veel moeten briezen, dus ik ben weer met de Pulmar begonnen wat vorig jaar ook super hielp.
Dan hoeft hij geen neusnetje om ook, gelukkig blijft het bij briezen maar ik wil niet dat hij onnodig klachten heeft van de pollen.
Ook i.v.m. mogelijk verergeren van de allergie daardoor.

Ik ben blij dat het zo goed gaat! :j *\o/*

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-16 08:59

Wat is dat pulmar precies?

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-16 09:17

Pulmar is een kruidenmix.
http://www.allroundgoods.nl/pulmar.html

Ik ging met mijn pony een paar maanden na aankoop naar de veluwe, en daar begon hij ineens als een achterlijke te proesten en te briezen.
Thuis woont hij in de polder dus het was daar niet opgevallen.
Dus hop pollennetje gekocht, maar nog steeds constant geproest zodra hij buiten zijn stal kwam daar.
Toen extra fijn gaas in zijn neusnetje gemaakt, van zo'n lycra vliegenkap maar dat was ook niet optimaal.
Toen ging ik naar de ruitersportzaak daar, en zij was groot fan van dit spul voor kuchjes en proesterijen, en was er nogal stellig van overtuigd dat dit echt ging werken.
Nou ze had gelijk, na drie dagen paradeerde meneer zonder neusnetje door het bos zonder klachten. :)

Ik vind het echt een must have voor elke paardeneigenaar, elk paard heeft wel eens een kuchje in de winter en dan is het ook echt perfect spul.
Hier heeft i.v.m. het rare weer afgelopen 1,5 jaar een paar keer verkoudheid geheerst en alle keren is het zo zonder dierenarts niet verder gegaan als een kuchje.
En dat terwijl er best een aantal paarden voor behandeld zijn door de dierenarts of er beduidend meer last van hadden.

ShiningStar1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-16 09:40

Ik heb gisteren met de da gebeld om te vragen hoe lang het zou duren eer die pilletjes zouden werken. Normaal na een paar dagen maar hangt van paard tot paard af. Nu heb ik de mogelijkheid om het paard van stal te verhuizen met een binnenpiste. Vandaar dus men vraag of het echt zoveel scheelt binnen of buiten rijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-16 10:41

In principe als ze echt last van de pollen/het weer hebben zou dat moeten schelen :j Lijkt hier toch het geval te zijn, het is even afwachten als het benauwd wordt in de piste wat hij dan gaat doen (ivm stof ed) maar voorlopig schud hij binnen niet, en buiten wel. Ook als ik buiten geweest ben en dan naar binnen ga is het schudden meteen voorbij. Dus hier lijkt het wel te schelen :j

@ moonfish13 : heeft die van jou ook echt het schudden? Of enkel het proesten?

ShiningStar1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-16 10:48

Oke bedankt. Misschien toch het overwegen waard :j

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-16 16:13

Alleen dit gelukkig.
Geen schudderijen. :)

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-16 18:31

Ik weet dat Nilay binnen niet schud. Daarom twijfel ik ook wel eens of we van stal zullen veranderen.

TinGu

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-16 18:40

Guus schudt binnen ook niet, maar ook niet in de semi-overdekte rijhal (die heeft open zijkanten)
In de buitenbak en het bos wel als ik zonder muts rijd. Buitenbak is ook geheel omringt door bomen, dus daar zal het wel door komen denk ik.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-16 21:40

Hier was het bij een open piste (tent en 1 kant dicht met zeil) weinig verschil met buiten, zeker als er wat wind doorheen kwam.

Heb wat filmpjes van [***] voor wie interesse heeft, van de voorbije dagen. Allen onder het zadel (heb er ook wel van aan de hand voor wie wil maar die moet ik nog uploaden).

Slechte dag (ben toen ook snel omgedraaid)

Redelijke dag (maar te slecht om echt te rijden, werd zo kort mogelijk rondje)

Vandaag was het ok, en dan loopt hij er zo bij:

En in het veld (meer gras, meer beestjes?):

Het was ideaal weer, een graad of 12, bijna geen wind en geen zon.
Enige waar hij echt last had was toen we (perongeluk, had mij van weg vergist :P ) op een brede grasstrook terecht kwamen. Maar had het idee dat, vooral bij het gras, er ook veel beestjes rondzwermden .. dus denk dat dat het probleem was vandaag ... Hij is niet 100% schudvrij, maar had het idee dat hij het wel ok vond allemaal.

Vandaag was ook zonder hulpmiddelen, geen masker, geen netje, geen vliegenspul, geen neusspray, .... Andere filmpjes had ik dat wel (al kan ik niet meer zo goed zeggen wat wanneer) dus het maakt blijkbaar ook allemaal niet uit :+

ShiningStar1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-16 22:17

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-16 22:29

Daar zie je inderdaad ook goed verschil tussen bij jou :j