[INFO] zomereczeem, schuren en jeuk 5

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Eapy

Re: [CENTRAAL] zomereczeem, schuren en jeuk 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-17 09:23

Ik wil mijn verhaaltje hier ook even delen in de hoop dat ik er iemand mee kan helpen :)

Mijn welsh cob kruising (ongv 17 nu) had nooit last gehad van eczeem/jeuk tot 2 jaar geleden, toen ze het spontaan ontwikkelde. En niet zo'n beetje ook... Oren tot bloedens toe opengeschuurd, echt heel erg sneu. Was ten einde raad. Eczeemdeken & masker en ze schuurde er dwars doorheen. Ze stond toen 24/7 buiten (andere optie was er niet) en in de winter ging het gelukkig weg.

Toen ze in het voorjaar onwijs begon te hoesten, ontdekten we dat ze een fikse grasallergie (en stofallergie) heeft. We zijn verhuisd naar een plekje waar mevrouw niet per sé op gras zou moeten als de rest overdag buiten stond, en nu staat ze overdag in een zandpaddockje en s'avonds in een stalletje met grote eigen uitloop. (Ze is gestopt met hoesten!)

We zijn dit jaar vroeg begonnen met de eczeemdeken en het masker (van Pagony met neuskap, echt top!) toen we de eerste vliegjes zagen begin April. Dat heeft haar onwijs geholpen. Hier en daar nog een beetje schuren, maar toen ze van het gras afging is het helemaal gestopt. Ik houd haar dit seizoen nog 24/7 ingepakt en hoop dat het volgend jaar al niet meer hoeft.

Ter volledigheid, ze krijgt alleen cetirizine voor haar grasallergie (hoesten) en verder biks en een beetje muesli. Ze krijgt nat kuil (geen hooi ivm stof). Haar deken en masker draagt ze 24/7, ook in de box (buiten-/uitloopstal). Ze krijgt zo goed als nooit snoepjes/fruit ivm suikers. Gras krijgt ze dus helemaal niet. Ben onwijs opgelucht dat het is gestopt, en pony is een stuk gelukkiger!

Miekje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-17 21:09

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-17 22:18

Hier ging het goed, tot de paarden nu steeds op een stuk komen waar eigenlijk best kort gras staat.
Dus appie weer zijn staart kapot,jeuk op zijn hals...
*zucht*
-O-
Begint het hele riedeltje weer van voren af aan.
Zou toch denken dat je met 25 jaar wel tegen kort gras kan,maar hij dus blijkbaar nog steeds niet.

En nee apart zetten kan niet,of kan wel,maar dan moet hij op hooi en dat mag hij weer niet hebben vanwege zijn longen.
Dus we smeren nog vrolijk even door

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-17 22:35

Arme appie :(:)

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-17 22:44

darkadia schreef:
Hier dus sinds verhuizing ook meer jeuk. Ik vermoed door wat stress en voerverandering.
De fibra sweet itch deed niet voldoende meer, dus vandaag toch ook maar gestart met 50/50 listerine/water. Heb de coolmint variant.

Op het hoofd aangebracht door sprayen op spons, manenaanzet en staartaanzet ingesprayed en z'n benen ook.
Leek direct verlichting te geven. Bij de fibra ging ie na insmeren alsnog z'n hoofd aan me schuren, nu helemaal niet. Ook z'n benen sprayen liet hij goed toe, terwijl hij de dazegweg spray vreselijk vindt (zit blijkbaar ook iets in wat m irriteert ofzo).

Ander vraagje: zijn er hier meer mensen die een 'klassieke' eczeemdeken hebben waarbij de elastische beenriemen zo schuren aan de binnenkant van het been? Hier krijgt paardlief er wondjes van. Heb nu fleece bontjes eromheen gedaan in de hoop dat t helpt.

Inmiddels bijna 10 dagen verder. Listerine lijkt nog steeds erg goed te helpen tegen de jeuk. Ik smeer nu vlak voor ik zijn deken weer op doe. Want gek genoeg vluchten de vliegen er wel voor weg, maar komen er gewone mugjes wel op af.
Hij lijkt niet meer geschuurd te hebben en ook minder jeuk aan zijn hoofd. Daar komt zelfs al wat haar terug.

Ook de bontjes om de beenriemen helpen goed. Schuurt niet meer open en plekjes helen mooi. Dus blij mee :)

Nu alleen nog wat mokachtige plekjes op zijn benen (daar heeft ie ook aan gebeten, dus vermoedelijke daarom wondjes en geen echte mok) die nog niet helemaal weg zijn. Komt ook ws door wat hoger gras waardoor crème er snel weer af gaat. Zeker als t vochtig is buiten.

Faylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-17 12:08

Iemand interessen in rsih 6"0

Love_Mirra

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-17 21:30

Hoe is het bij jullie met de jeuk?
Ofwel werkt onze combinatie eindelijk ofwel is het gewoon beter weer buiten haha

Heb het al op de markt staan, maar ik ben op zoek naar een deken in maat 190/195 (mag met scheurtjes) dus als jullie wat over hebben ;)

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-17 21:57

Helaas,niks over

Maar ik was weer begonnen met de listerine en bij appie gaat het nu weer goed.
Wel veel jeuk,maar alles heelt wel weer :j .

Had alleen vandaag mijn tinkermerrie even in dd bak gezet, 5 minuten staan kletsen met stalgenootje tot ik vreselijk lawaai hoorde vanuit de bak.
Had madam een achterbeen tot bloedens aan toe open geschuurd aan een bankje -O-
Echt he, heb ik 1 eczemer en die andere heeft het voornamelijk rond de verhaartijd dat de boel begint te kriebelen en die kan er soms ook wat van |o
Dus 1 in de listerine en de andere de benen maar uit voorzorg behandeld tegen mijt.

Leuk :D

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-17 09:11

Heeft een van jullie ervaring met een infrarood deken? Zij claimen dat het positief werkt tegen zomer eczeem en ontstekingen...

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-17 09:51

Zij claimen ...
En wat zeggen gebruikers ?

Want heb intussen geleerd dat een uitvinder van alles claimt
Maar wij als eczeem paard houders lopen er op leeg .
Als ze zo claimen en het is is nog zo onbekend moeten ze eens grootschalige testen aktie doen .
Kreeg laastst ook zo'n aanbod via Facebook
Omdat het nieuwe en onbekende behandeling was mocht ik t aanschaffen voor slechts € 200 per maand behandeling .
Ja zeg
Hoe zie ik eruit ?
Filantropische instelling ofzo

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-17 10:49

Ik ben helemaal fan van infrarood textiel voor zowel voor mezelf als voor mn dieren.
Voor de kat met artrose lijkt het net of er poezenlijm op de dekentjes zit.

Maar ik gebruik het dus met een ander doeleinde. Het stimuleert de doorbloeding, waardoor het warmer wordt (niet zweten, andere soort warmte) en de spieren gaan ontspannen. En dat maakt stijve spieren sneller soepel.
Dus in de winter, voorafgaand aan t rijden gooi ik altijd alvast een deken op.

Als er ontstekingen zijn, kan een gestimuleerde doorbloeding gunstig zijn. Ook qua afvalstoffen kan ik er nog wel iets logisch van maken. Maar ergens vind ik het toch iets te ver gezocht. :o
Ik zou het voor in de zomer te warm vinden om dan infrarood op te doen.

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-17 16:05

Infraroodtextiel is dat hetzelfde als de dekens voor paarden die maar een half uur gedragen moeten worden? Zitten platen van een soort iets in.

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-17 16:07

Dan nog een andere vraag aan jullie..

Kan een paard zomereczeem krijgen in de vorm van kleine korstwondjes aan hoofd en benen van bv te vroeg gevoerd 1e snee hooi? Ik denk dat het hooi ong6 weken oud was...normaal voer ik pas met 12 wekenop zijn vroegst.

Ik vind het zo raar heel zijn hoofd zit vol en zie hem niet krabben en ontdek nu ook op de benen...lijkt alsof er iets van binnen uit door breekt...
Is dit typisch iets van zomer eczeem?
Voelt koretachtig aan en wat nattig

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-17 16:48

Indestal schreef:
Infraroodtextiel is dat hetzelfde als de dekens voor paarden die maar een half uur gedragen moeten worden? Zitten platen van een soort iets in.

Ok, als je niet weet wat het is is het misschien zinvoller om niet te delen ;)

Infrarood moet je opbouwen omdat het lijf er op kan reageren. Ik werd zelf bijv eerst misselijk en het kan ook dat je het als peesbeschermer gebruikt het eerst dik wordt.
Je moet er dus rustig aan wennen.

Platen heb ik nog nooit van gehoord. Lijkt me wat hard in een deken ;)
Het is in de vorm van keramische poeder of balletjes:

Afbeelding

funnypony11

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-17 17:29

Die van mij heeft de afgelopen 2 weken weer wat meer jeuk. Ging echt super goed. Listerine werkt naar mijn idee ook niet meer..

Dit is mijn 2e seizoen zomereczeem.. Weten jullie wanneer het ongeveer minder gaat worden met de beestjes?

Rideltje1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-17 17:38

Hallo,

Ik heb een vraagje, misschien dat iemand hier het herkent. Dierenarts komt morgen.

Mijn fjord heeft zo maar ineens heftige jeuk over het hele lichaam.
Boven de staart zitten kostjes die je er zo afkrapt en daarna is het een wond. zitten denk ik 1 of 2.
De rest van het lichaam is niks te zien.

Gewassen met van dat spul dat je er in moet laten zitten tegen schuft en mijt geloof ik, 2 dagen geleden. Maar vandaag was het nog erger. Vandaar dat ik de dierenarts gebeld heb. Wand het past niet echt in het plaatje van mijt schuft ect.

Ze heeft altijd in de zomer wel wat jeuk aan het staart en manen. Maar ze schuurt nu boven haar staart en bij de oren vooral. De jeuk zit op: Boven de staart, hals, ribben, kont en rug.

Iemand die dit herkent? Of past het bij zomerexzeem?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-17 18:40

Kayleigh327 schreef:
Die van mij heeft de afgelopen 2 weken weer wat meer jeuk. Ging echt super goed. Listerine werkt naar mijn idee ook niet meer..

Dit is mijn 2e seizoen zomereczeem.. Weten jullie wanneer het ongeveer minder gaat worden met de beestjes?

Als het gaat vriezen!!! _O-

Sorry,.... :')
Maar zo is het haast wel,pas als het onder de 5 graden blijft,dan gaan ze weg.
Dus pas ergens in november helaas

funnypony11

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-17 22:28

ellepel schreef:
Kayleigh327 schreef:

Als het gaat vriezen!!! _O-

Sorry,.... :')
Maar zo is het haast wel,pas als het onder de 5 graden blijft,dan gaan ze weg.
Dus pas ergens in november helaas

Hmmm oke dat is balen... Vorig jaar was het inderdaad pas in november afgelopen, toen was het ons eerste jaar. Maar hoopte dat het normaal gesproken dus wat eerder zou zijn.
Thanx voor de reactie!

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 10:48

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 13:22

Indestal schreef:
Jotoma, klopt, zijn vezels...https://infraroodkleding.nl/voordelen-i ... rdendeken/

Maar ik heb er ook een gezien daar zitten blokjes of iets aan de binnenkant en die deken ligt ook maar een half uur op paard na het rijden..

Dan bedoel je en magnetische deken .
Die bestaan ook nog nl
Daar zitten blokjes in
En is best zwaar

FenixJL

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 16:31

Heeft iemand dit wel eens eerder meegemaakt?
Hij heeft laatste 3 dagen tussen zn benen opgezwollen huid en voelt ook echt warm aan.
Het is helemaal dik en roze geworden.
Ik mag er ook absoluut niet aan zitten probeer het nu wat te koelen.
Heb er gisteren en eergisteren vetramil opgesmeerd maar het lijkt alleen maar erger te worden dus dat durf ik ook niet meer te smeren
Hij heeft wel zomer eczeem?
Zou het een allergieën reactie kunnen zijn ?
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 16:38

Heb je een deken met buikflap opliggen? Die willen ook wel een flink schuren op die plekken.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 16:43

Dat had appie paar jaar geleden ook!

Lijkt het hier op?
[MD] Allergische reactie? Met foto's

Niet smeren, afspoelen en droog maken.
zorgen dat er voldoende lucht bij komt

Ik heb toen voor de wat pussige plekken zinkzalf gebruikt,dat zorgt er voor dat het in droogt.
Kijk ff in mijn topic voor tips :j

FenixJL

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 17:22

ellepel schreef:
Dat had appie paar jaar geleden ook!

Lijkt het hier op?
[MD] Allergische reactie? Met foto's

Niet smeren, afspoelen en droog maken.
zorgen dat er voldoende lucht bij komt

Ik heb toen voor de wat pussige plekken zinkzalf gebruikt,dat zorgt er voor dat het in droogt.
Kijk ff in mijn topic voor tips :j

Jaa het lijkt er wel op! Maar dan zonder de wondjes die heeft hij niet maar wel het opzwellen.
We zijn net weer begonnen met rijden omdat eerst zn hoofd onder het eczeem stond ben nu ongeveer 2 weekjes verder en nu dit weer..
Dierenarts zal er zo zijn laat er toch maar even naar kijken vooral omdat hij zo duidelijk aan geeft dat hij er last van heeft en het is normaal best een taaie.

Dankjewel voor je berichtje ik zal als de dierenarts is geweest je topic even doorlezen!
Zal het morgen nog een keer afspoelen en drogen :)

FenixJL

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 17:40

De veearts is er nog niet dus ik dacht lees toch even je topic door en wat me opviel was dat je ook een rambo deken op had toen
Ja dat nu nog steeds?
Ik had eerst een andere eczeem deken kan zo even niet op de naam komen maar heb deze week een Rambo aangeschaft voor er bij.
Dus deze heeft hij nu op..
Misschien kan het een allergische reactie op de deken zijn?
Ik dacht eerst ook dat het door het zweten kwam en het weer.
Maar nu zet me dat toch aan het denken als je dit ook had met deze deken..
Hij is ook heel erg gevoelig voor alles en denk dat de honingzalf het er niet beter op heeft gemaakt helaas.