[Info] Topic Cushing/PPID

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Meganyr

Re: Centraal Topic Cushing/PPID

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 11:11

Ik stop het ook in een stukje appel, tegen de tijd dat ze het krijgt is de pil al zacht van het vocht en spuugt ze het niet meer uit. Een harde pil wilde ze er ook nog wel eens uit werken, voornamelijk uit een stuk brood.
Appel is zo sappig en smaakvol dat ze het nu helemaal niet door heeft hahaha!

Elibeest en Britta, kunnen jullie een koste beschrijving geven van het verloop bij jullie oudjes?
Zijn ze HB geweest, welke waardes hadden ze, welke dosering medicijnen kregen ze en hoe lang, wat voor voeding, dat soort dingen.

elibeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 11:31

pfffoe.. lastig. 1 is nooit bevangen geweest, heeft eerst op een half pilletje gestaan en als ik me niet vergis later op 1. ze had geen kiezen meer, dus kreeg slobber in allerlei varianten, alpen grun mash, havens slobber, vaak nog gewone muesli er door, Luzerne, bietenpulp etc. Die is nu denk ik 2 jaar terug overleden, haar hart was t aan t begeven, dus hebben we haar toen laten inslapen. Weet zo niet of ik die waardes nog boven water kan toveren.

de merrie die nu het oudste is (32) is als 23 jarige bij ons gekomen, chronisch hoefbevangen. In eerste instantie dachten we dat ze misschien ooit aan de nageboorte was blijven staan (ze was als fokmerrie gebruikt en tot dat jaar ieder jaar een veulen gehad). Pas veel later kwamen we tot de conclusie dat het cushing moest zijn en hebben we haar laten testen. Ik weet niet exact meer, maar dacht dat ze in de 400 zat. Poos geleden was het nog/weer te hoog (iets van 117 ofzo) ze krijgt momenteel als ik t goed heb 1 3/4 pil (zou ik even moeten navragen, evenals wat ze nu exact eet)
Laatst bijgewerkt door elibeest op 21-08-15 11:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Caballos

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 11:36

Ik gebruik gewoon een 5ml spuitje, pilletje erin met 2ml water, even laten weken en hup zo in haar mond, daarna nog een spuitje water om door te spoelen en restjes medicijn nog weg te spoelen.

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 12:46

Ik moet eerlijk zeggen dat ik niet zo bezig ben met de precieze waardes van Britt.Ze had als eerst waardes boven de 150 dus veel teveel.3 maanden later nog boven de 50 en normaal is geloof ik iets van 25?Eerst had ze een half en zag na 2 weken al een groot verschil,haar vacht werd beter.Maar vooral geestelijk was ze weer helder.De mist in haar hoofd was weg en de oude Britt was weer terug en daarmee ook Brittzila.Nu heeft ze een heel pilletje.In september wordt er opnieuw geprikt en dat is spannend.Maar ze doet het prima.Voor de rest is Britt gezond.Ze krijgt vanaf eind september gerstemix en maisvlok 2 keer per dag.En nu gras en een beetje hooi.

Niello

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 14:59

Ik heb een vraagje. Ik lees veel over een goudgele gloed die cushing paardjes kunnen hebben. Komt dit ook 's winters voor of alleen zomers? En hoe weet je of de gloed door de Cushing wordt veroorzaakt of dat je paardje is verkleurd door de zon?

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 16:09

Bij de mijne komt die gele gloed voor als het begint met verharen. Zoals dit jaar begon het zo ongeveer in februari. Op het moment zie je het niet meer. Bij de mijne is het ook meer oranje dan geel, en ik heb een fjord.
Het wordt veroorzaakt door de Cushing.

wouterpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 18:42

Wouter had ook hele vlekken soort panterprint van de cushing. Na verharing is dit weggetrokken en nog niet weer verschenen

Siers83

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 21:21

De mijne heeft het op dit moment heel erg, is een donkere haflinger. Is echt een gele gloed op de toppen van de haren. Ik heb dr nu verhoogd naar 3/4 pil in de hoop dat het dan weg gaat. Zou het ook van de SR kunnen komen?

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 21:34

Zou zijn gele gloed ook niet het gevolg van een zink en/of koper te kort kunnen zijn?

Siers83

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 21:42

De mijne had het ook al voordat ik begon met de prascend, dus voor dat bleek dat ze de ziekte heeft. Toen ik begonnen was verdween de rare gloed. Nu heeft ze het heel erg, en ook nog over dr hele lijf zon beetje. Dus denk dat het echt van de ppid komt.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-15 21:40

Meganyr schreef:
Ponybrok bevat vaak ook weer minder eiwitten, wil je daar ook naar kijken?

De ponybrok die we voeren is niet van mijten maar van subli.

En ze bevat 11% ruw eiwit en 17% zetmeel.

4gr magnesium.

Wij voeren dit in de winter naast voordroogpakken, dus over eiwitten maak ik mij geen zorgen. Die liggen in ons gras ongetwijfeld laag, maar ze krijgen onbeperkt, dan krijgen ze al veel te vlug te veel binnen, nu staat alles op gras dus eiwitten kunnen nauwelijks te laag zijn.

Nu krijgen ze trouwens de pavokoek, zit weinig voeding in, maar wel vit/min.

Meganyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 09:51

randalinpony schreef:
De ponybrok die we voeren is niet van mijten maar van subli.

En ze bevat 11% ruw eiwit en 17% zetmeel.

4gr magnesium.

Daar ga je al, alleen zetmeel 17% en dan is de suiker/melasse nog niet meegerekend. Dan zal je ook al snel boven de 20% uitkomen. Dat scheelt dus niks.

llora

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 14:31

Hey is een vraagje mijn merrie is een,kiekeurige. Hebben al enkele mueslis geprobeerd maar telkens na enkele maaltijd moet ze het niet meer hebben. Nu hebben we gemerkt dat als we,om de dag of twee dagen wisselen dat ze wel alles opeet. We wisselen af met pavo care4life, kruidenslobber voor senior, en de fibre force van cavalor. Maar kan dit kwaad voor haar om om de twee dagen te wisselen of zou dit slecht zijn voor de maag. We doen het zodat ze elke dag haar eten binnen heeft.
Nu nog een vraagje eten paarden graag de equifyt zupa? Mijn merrie en de andere paarden hebben,onbeperkt hooi verdeelt over verschillende plekken. Er is altijd hooi genoeg maar ik heb geen idee of ze wel voldoende binnen krijgt. ZE eet er wel van. Gaat wel trager maar ze eet ervan. Maar omdat ze toch wat aan de magere kant blijft zou ik ze van die zupa willen bijgeven als ze het lekker vind.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 15:10

Nu ging ik er eigenlijk vanuit dat de melasse in de zetmeel werd meegerekend Meganyr.

Ilora, doe je de medicijnen door de brokken? Bij onze pony was dat de reden om niets meer te willen eten. Nu geven we de pil zonder toevoegingen door hem diep in de mond op de tong te leggen.

Ander kan je de mueslis lekkerder maken door er zonnebloemolie/lijnzaadolie door te mengen.

llora

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 15:29

Ze krijgt haar medicatie apart los van de voedertijden. Olie hebben we is een paar keer geprobeerd. Geen succes jammer genoeg

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 15:37

Pil in lege spuit, water intrekken, laten oplossen en in de mond spuiten...altijd prijs ! :D

llora

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 15:43

Het pilletje erin krijgen is geen,enkel probleem. Verstoppen in een stuk appel en,het is zo weg. Het is het kieskeurig zijn bij het eten dat zo moeilijk gaat.

Relien

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 15:53

Hey allemaal ik meld mij hier ook,

Ik heb een pony van +- 20 sinds vorig jaar bekend met cushing. Hij heeft nu een half tablet per dag en uit de test van 2 maand geleden bleek dat hij nu goed gedoseerd is.
nu is meneer net 2 weken op de wei geweest vakantie houden normaal gaan ze ook wel naar de wei maar nu zijn de 24/7 geweest.
Sinds dien vind ik hem veel slechter ogen. Hij is stijf zodra het weer omslaat staat hij met zijn buik opgetrokken en soms is hij ook echt lusteloos.

Ik ben een beetje radeloos en eigenlijk nog heel onbekend met cushing. Ik heb net een groot deel van het topic gelezen en al wat dingen op gepakt.
Voor zijn stijfheid wil enz wil ik nu duivelsklauw proberen kwam via dit topic een site tegen ga het daar ook bestellen maar dat is echt het pure kruid. hoeveel mag hij hier dan van hebben. Er staat 1 thee lepel voor een mens.?

Ook heb ik het idee dat zijn maag weer opspeelt dus heb nu van de paarden drogist het poeder voor de maag in gedachten.

Wat kan ik nog meer doen.
Hij krijgt hier gewoon zijn hooi en een 2x een kwartje bix dit omdat hij het suikerloze van marshall niet meer op at maar nu zag ik nog aantal voeren voorbij komen in dit topic. Zou ik dan nu toch weer van het bix afmoeten het is een gewone basis brok die hij krijgt.

En heeft er iemand miss tips voor de rug. mijn pony heeft echt z'n hangbuikje en geen bespiering op zijn rug is er iets hoe ik dit kan motiveren of is dit gewoon zo en moeten we daar geen aandacht aan geven ?

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 15:57

llora schreef:
Het pilletje erin krijgen is geen,enkel probleem. Verstoppen in een stuk appel en,het is zo weg. Het is het kieskeurig zijn bij het eten dat zo moeilijk gaat.

Aaah...ik had het niet goed gelezen dan :D Als je dosis op punt staat, zou de eetlust weer terug normaal moeten worden. Dat is in elk geval wat ik hier gezien heb met 1 van de merries.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 15:59

Relien misschien teveel gras, beginnende bevangenheid ( stijf lopen ). Na de lange droogte krijgt het gras nu weer een groeispurt en dat is niet zo goed voor een peerd... Ik zou hem in elk geval geen bix en co meer geven en ook geen gras voor een tijdje...

Foreverkliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 16:10

Hoi relien, wat een verhaal. Ik kan je niet met alles tips geven maar probeer er wel een aantal. Als eerste rust roest dat geld ook voor cushing paarden. Weet niet of je normaal nog veel met je paardje doet maar zeker met grondwerk en vrijheidsdressuur hou je ze in de regel wel actief en blij. Hiermee kan je ook de rug en achterhand specifiek trainen. Een ander trucje hiervoor is een paar keer per dag met een hoevenkrabber vrij snel een streep vanaf de plek ban de singel tot ongeveer de navel te trekken. Paard spant dan in een reflex zijn buik en rugspieren aan. Zelfde op de kont een centimeter of 20 naast de ruggengraat van het hoogste punt met de spier mee naar beneden. Bekken kanteld dan en de rugspieren strekken mee.
Paardje kan natuurlijk ook wat lusteloos vanwege de sr (verhoging van de cortisolwaarden ivm naderende winter) om daar achter te komen zou je opnieuw moeten testen, test is tot eind oktober gratis.
Succes

spretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 16:20

Hangbuikje en geen rugbespiering is wel typisch voor PPID.

Niello

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 17:02

Hoi Relien,

Bij paarden met maagproblemen kun je beter geen duivelsklauw geven. Dit werkt irriterend op de maag.

Niello

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 17:02

Hoi Relien,

Bij paarden met maagproblemen kun je beter geen duivelsklauw geven. Dit werkt irriterend op de maag.

Relien

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 17:07

Ik doe wel een hoop met hem hoor we rijden zelfs nog dressuur wedstrijden en voor zijn 2 weken vakantie sprongen we nog elke zaterdag. we moeten altijd wel voorzichtig rijden omdat hij snel vast gaat zitten en een moeilijke achterhand heeft. maar zoals nu is hij niet geweest. Bevangenheid heb ik nog nooit mee gemaakt bij hem maar we hadden laatst wel het idee dat hij op 1 voor been niet lekker liep. kreupel nog niet maar we zagen er iets aan en bij de hoefsmid was hij op dat been ook gevoelig kan dit daar mee een verband hebben.

Ik neig zelf heel erg naar idd die naderende winter in combinatie met dat gras..
Ik heb net die gratis test gedaan dat was 1 a 2 maanden geleden daar kwam uit dat de medicijnen goed afgesteld zouden zijn op dit moment.

@ Pandora2 wat bedoel je met CO ? Gras zal zo wie zo deze week veel minder zijn ivbm het weer. Maar als de paarden gaan kan hij moeilijk binnen blijven de weides liggen een stukje van de stal af. zou een graasmasker dan een uitkomst bieden ?..

@ niello. Bedankt. dan zou ik miss beter eerst zijn mogelijke maagzweer moeten behandelen en daarna eventueel die duivelsklauw kunnen proberen.?

dit is trouwens de test hij is van 27-6

Afbeelding

en dit was 1 weekje op de vakantie weide

Afbeelding