Cushing

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Zinzi_jewel

Re: Cushing

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-13 22:06

Dank Fargo dacht dat al eens gelezen te hebben hier.
Maar momenteel loop ik over met van alles .
Zintje staat nu op 1 tablet.
Vanmorgen was ze oke .
Nu vanavond toch tam en suffig vondt ik .
Is ze beter af met 2 x een halve soms . Of is 1 gewoon nog teveel .
Daarom dacht ik 1/2 pil en dan evt die monnikskap erbij .
Via die site die hier van de week stond en ik niet onthouden heb .
Is voor Zintje minder heftig dan en beter voor mijn beurs .
Of draai ik alweer door

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-13 22:28

Je moet denk ik wat meer geduld hebben met verbeteringen. Ik las ergens op een amerikaanse site dat je pas na 6 maanden kan oordelen of er verbeteringen zijn. Mijn paard kreeg zelf na 2 jaar nog verbeteringen zoals dikke manenkam en vetophopingen weg, haar dat minder snelt groeit.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-13 22:34

Zie wel verbetering al . Haar lijn is beter al .
Maar ik liet nammie een foto posten van haar hoofd .
En dit was gisterenavond zo en vanmorgen nagenoeg weg en fit was ze ook .Vanavond was het weer zo .
En daarbij is ze dan tam .
En dat is niet wenselijk daarom vraag ik me dus af of het van de prascend is . En of ik beter minder chemische meditatie kan geven en aanvullen met monnikskap .
Heeft iemand die foto gezien ?
Want het lijkt me dat ze zich echt niet oke voelt daaronder ...
Dat ik lang moet wachten op verbetering is me wel duidelijk maar ik wil geen slap flauw paard zien staan zonder te weten hoe het komt ..

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-13 22:39

Ik ben maar 's even bij PN gaan kijken naar de voedingscalculator - die is tegenwoordig wat uitgebreider dan dat ik me herinnerde. Opmerkelijk dat het hele verhaal opgehangen wordt als iets van 'eigen ervaring en bevindingen' van de heer Veldman, maar het is mooi jatwerk. Een van de links verwijst naar Equi Analytical, ( het lab waar hooi etc. getest wordt - voeding wordt bij Dairy Com geanalyseerd) die tenminste zo eerlijk zijn om in hun publicatie te vermelden dat alle berekeningen gebaseerd zijn op de standaard van de National Research Centre Washington. Hun laatste uitgave : NRC - Nutrient Requirements for horses 2007 is het standaardwerk waar iedere voedingsdeskundige ter wereld mee werkt. Zo ook Dr Eleanor Kellon en de door haar opgeleide personen.

Het verhaal van PN gaat mank op het feit dat men zegt dat hooi ( niet geanalyseerd?) wel voldoende gecompenseerd wordt wb mineralen door een liksteen. Dat is kul: je kunt alleen maar compenseren ( of balanceren) als je precies weet wat je toevoegt. Een paard likt aan een steen en daarmee kun je nooit bepalen of hij te weinig, te veel of bijna niks binnenkrijgt. Dat paarden zelf wel weten te bepalen wat ze nodig hebben is wb mineralen een hardnekkig fabeltje.
Laatst bijgewerkt door Jannepauli op 02-06-13 22:43, in het totaal 1 keer bewerkt

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-13 22:41

Zinzi je zit nu net op de fase dat er het meeste gebeurt, rond de 3e week zit je toch? Dan heb je even een dip dan wel stilstand en daarna ga je echt verbetering zien. Dus ik denk dat ik geduld zou hebben en deze 1 mg voorlopig even aankijken - week of 2. Ze moet ook even wennen aan de dosis en ook nog aan wat er in haar lichaam gebeurt.
En ik zou concreet nu niet naar een halve gaan met PB erbij, eerder 3/4 dan wel 1 handhaven en dit versterken met PB. Maar geef die 1 mg even de tijd. Na 6 tot 8 weken is het echt al een ander paard als het goed is en die echte wijzigingen gaan rond 4 weken echt beginnen. Je ziet nu al verbeteringen en veranderingen. Geef het even de tijd, ga niet te snel heen en weer of switchen, dat heeft ook weer grote consequenties voor hoe ze zich zal voelen. Stabiliteit en dat even aan kijken is van belang.
Als je het idee zou hebben dat ze minder gaat eten of misselijk is dan zou je naar 2 x halve kunnen gaan, maar denk dat ik het nu gewoon even aan zou kijken zoals vermeld.

10tje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-13 23:31

Zinzi_jewel schreef:
Dank Fargo dacht dat al eens gelezen te hebben hier.

Daarom dacht ik 1/2 pil en dan evt die monnikskap erbij .
Via die site die hier van de week stond en ik niet onthouden heb .
r

Bedoelde je dit? :
http://www.gekruid.nl/monnikspeper.html

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-13 08:32

Heb niet het idee dat ze echt misselijk is . Ze eet verder goed .
Alleen die bulten zijn s avonds erger . Hoofdpijn , is een redelijke gedachten van me .
Zal idd die 1 mg zo doordoen . Ga vandaag week 4 in idd.
Dat was de moeilijke week . Even afkijken .
En evt daarna ondersteunen .
Toch heb ik wel echt het idee dat ik nu eindelijk na 4/5 jaar klooien met van alles de vinger op de zere plek heb .
Als ik zie hoe haar lijn echt beter wordt . Het plofferig zijn is eraf aan het gaan . Ondanks dat ik niet heel veel meer aan het werk ben . Bied haar keer of 3 soms 4 per week lichte arbeid aan .
Wat buiten rijden , lange teugelen of gewoon VD spelletjes .

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-13 09:07

Zinzi dat is fijn dat je het idee hebt dat er al dingen verbeteren. Vaak is week 3 de lastigste, daarna gaat het vooruit zogezegd. Dus ..
En als je twijfels hebt kun je de portie in twee-en delen, maar dat levert dan wel extra "werk" op, staat ze bij jullie aan huis?

Nammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-13 09:49

Jannepauli schreef:
Ik ben maar 's even bij PN gaan kijken naar de voedingscalculator - die is tegenwoordig wat uitgebreider dan dat ik me herinnerde. Opmerkelijk dat het hele verhaal opgehangen wordt als iets van 'eigen ervaring en bevindingen' van de heer Veldman, maar het is mooi jatwerk. Een van de links verwijst naar Equi Analytical, ( het lab waar hooi etc. getest wordt - voeding wordt bij Dairy Com geanalyseerd) die tenminste zo eerlijk zijn om in hun publicatie te vermelden dat alle berekeningen gebaseerd zijn op de standaard van de National Research Centre Washington. Hun laatste uitgave : NRC - Nutrient Requirements for horses 2007 is het standaardwerk waar iedere voedingsdeskundige ter wereld mee werkt. Zo ook Dr Eleanor Kellon en de door haar opgeleide personen.

Het verhaal van PN gaat mank op het feit dat men zegt dat hooi ( niet geanalyseerd?) wel voldoende gecompenseerd wordt wb mineralen door een liksteen. Dat is kul: je kunt alleen maar compenseren ( of balanceren) als je precies weet wat je toevoegt. Een paard likt aan een steen en daarmee kun je nooit bepalen of hij te weinig, te veel of bijna niks binnenkrijgt. Dat paarden zelf wel weten te bepalen wat ze nodig hebben is wb mineralen een hardnekkig fabeltje.

Wat ik zo goed vind aan PN is , dat ze ten alle tijden het advies geeft om bloed te laten trekken , zn spierbiopten te gaan doen als er mineralenspiegels bv bij magnesium ,in het bloed teveel schommelen , en dat ze adviseert om nooit zomaar iets bij te gaan geven als je het vermoeden hebt dat het paard aan iets tekort komt.
Juist omdat de paarden hier in nederland snel een overschot aan bepaalde mineralen binnen krijgen.

Het is wel duidelijk hoe iedereen er anders tegen aan kijkt.
Laten we dat maar respecteren. :)

Nammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-13 09:53

Zinzi_jewel schreef:
Heb niet het idee dat ze echt misselijk is . Ze eet verder goed .
Alleen die bulten zijn s avonds erger . Hoofdpijn , is een redelijke gedachten van me .
Zal idd die 1 mg zo doordoen . Ga vandaag week 4 in idd.
Dat was de moeilijke week . Even afkijken .
En evt daarna ondersteunen .
Toch heb ik wel echt het idee dat ik nu eindelijk na 4/5 jaar klooien met van alles de vinger op de zere plek heb .
Als ik zie hoe haar lijn echt beter wordt . Het plofferig zijn is eraf aan het gaan . Ondanks dat ik niet heel veel meer aan het werk ben . Bied haar keer of 3 soms 4 per week lichte arbeid aan .
Wat buiten rijden , lange teugelen of gewoon VD spelletjes .

Bij Fik bleven die vochtbulten 24 uur per dag aanwezig , maar in de loop der dagen werden ze wel minder.
Het was niet zo dat ze er sochtends zaten en savonds weer weg waren.

Hier lijkt het goed te gaan met 1 mg per dag.
Fik is nog steeds wisselend in stemming , maar lang zo extreem niet meer qua agressief gedrag.
De paarden lopen inmiddels ook alweer een poosje bij elkaar , en dat lijkt gewoon goed te gaan.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-13 10:32

Nammie schreef:
Wat ik zo goed vind aan PN is , dat ze ten alle tijden het advies geeft om bloed te laten trekken , zn spierbiopten te gaan doen als er mineralenspiegels bv bij magnesium ,in het bloed teveel schommelen , en dat ze adviseert om nooit zomaar iets bij te gaan geven als je het vermoeden hebt dat het paard aan iets tekort komt.
Juist omdat de paarden hier in nederland snel een overschot aan bepaalde mineralen binnen krijgen.

Ik kijk daar helemaal niet anders tegenaan; als je zou teruglezen dan kom je van mijn hand meermalen tegen dat je hoe dan ook altijd eerst onderzoek moet doen en dat je in bepaalde gevallen altijd eerst moet meten of het nodig is. 'Meten is weten' is wel zo ongeveer mijn credo. Dus daarmee kies je wel de zwakste verdediging van PN.
Waar het vooral scheef loopt is de uitwerking: jij zult nu misschien denken dat je te weinig koper in je hooi hebt, dus wil je koper bijgeven. Omdat PN dat zegt. Maar zo eenvoudig is het niet - ik heb het al eerder gezegd: als je één element verhoogt, dan gaan de andere mee en dan moet je maar net weten welk mineraal je moet verhogen en in welke hoeveelheid. Als je de dominosteentjes overeind wil laten staan, moet je goed weten wat je doet. Dat vertelt PN je niet en daar is de deskundige dus voor nodig.
PN wekt altijd de schijn van deskundigheid en ik vermoed dat ik hen al heel wat langer ken dan jij - mijn discussies met Veldman dateren al van zo'n 15-20 jaar geleden. Ik heb meermalen aangegeven dat hij de plank missloeg en in de loop der jaren heeft hij zijn adviezen wel zo aangepast dat deze identiek lijken te zijn op wat ik altijd al gezegd heb. Behalve de uitwerking, daar loopt het scheef.

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-13 11:43

Vlek staat nu een week op Prascend en gaat goed. Ze mest gelukkig weer normaal, eten gaat langzaam, maar gaat wel op. Seniores P had ze niet zo'n trek meer in, dus dat krijgt ze alleen nog de laatste voerronde. Kan ze er de hele nacht mee doen. Dochter heeft haar gisteren even gereden, beetje stap en draf.

Ze krijgt nu een halve pil per dag in een stukje brood en dat gaat super. Verder kan ik er natuurlijk nog niet veel over zeggen

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-13 13:48

Setteli schreef:
Vlek staat nu een week op Prascend en gaat goed. Ze mest gelukkig weer normaal, eten gaat langzaam, maar gaat wel op. Seniores P had ze niet zo'n trek meer in, dus dat krijgt ze alleen nog de laatste voerronde. Kan ze er de hele nacht mee doen. Dochter heeft haar gisteren even gereden, beetje stap en draf.

Ze krijgt nu een halve pil per dag in een stukje brood en dat gaat super. Verder kan ik er natuurlijk nog niet veel over zeggen

Dat is goed nieuws dat ze de pil nu goed aanpakt en op eet en dat haar mest weer goed is. Als het goed is, komt de trek ook wel weer, beetje experimenten is goed daarin.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-13 14:02

Jannepauli schreef:
Nammie schreef:

Ik kijk daar helemaal niet anders tegenaan; als je zou teruglezen dan kom je van mijn hand meermalen tegen dat je hoe dan ook altijd eerst onderzoek moet doen en dat je in bepaalde gevallen altijd eerst moet meten of het nodig is. 'Meten is weten' is wel zo ongeveer mijn credo. Dus daarmee kies je wel de zwakste verdediging van PN.
Waar het vooral scheef loopt is de uitwerking: jij zult nu misschien denken dat je te weinig koper in je hooi hebt, dus wil je koper bijgeven. Omdat PN dat zegt. Maar zo eenvoudig is het niet - ik heb het al eerder gezegd: als je één element verhoogt, dan gaan de andere mee en dan moet je maar net weten welk mineraal je moet verhogen en in welke hoeveelheid. Als je de dominosteentjes overeind wil laten staan, moet je goed weten wat je doet. Dat vertelt PN je niet en daar is de deskundige dus voor nodig.
PN wekt altijd de schijn van deskundigheid en ik vermoed dat ik hen al heel wat langer ken dan jij - mijn discussies met Veldman dateren al van zo'n 15-20 jaar geleden. Ik heb meermalen aangegeven dat hij de plank missloeg en in de loop der jaren heeft hij zijn adviezen wel zo aangepast dat deze identiek lijken te zijn op wat ik altijd al gezegd heb. Behalve de uitwerking, daar loopt het scheef.

Maar dan is het toch eigenlijk niet meer te doen? Wat nu als je bijvoorbeeld op pensionstal staat (dus geen beheer over inkoop van het hooi c.q. niet weten wanneer er andere partij is gekocht) ? Moet je dus om de haverklap nieuwe hooianalyse's en opnieuw naar de voedingsdeskundige? Dat is toch dan zelfs voor de rijksten onder ons niet meer te betalen? Of snap ik het nu echt helemaal niet?

10tje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-13 17:04

Jannepauli schreef:

Waarschijnlijk is dit een reactie op mijn vraag?
Het blijft voor mij nog steeds mistig om Pn en Kellon met elkaar te vergelijken.

Daarom probeer ik mijn vraag wat concreter te maken.

Wat heeft het onderstaand paard nodig volgens Dr. Kellon?
ruin, 500 kilo, lichte arbeid, altijd buiten.

Volgens PN:
VEP (eenheden/dag):5525
VREp (eenheden/dag):385
Ca (gr/d)35; P (gr/d)17; Na(gr/d) 30; K (gr/d) 35; Mg (gr/d) 13;
Cu (mg/d)75; Fe (mg/d)460; Zn (mg/d) 360; Mn (mg/d) 300; Co (mg/d) 0,5; I (mg/d)1; Se(mg/d) 1

Ik hoor het graag! Alvast dank voor je uitzoekwerk.

Nammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-13 21:54

fargo schreef:
Setteli schreef:

Dat is goed nieuws dat ze de pil nu goed aanpakt en op eet en dat haar mest weer goed is. Als het goed is, komt de trek ook wel weer, beetje experimenten is goed daarin.

Kan zo jaloers zijn op jullie...die van mij weigert alles behalve wortel , en vreet verder als een dijkgraver.
Ik heb de weidegang nu al verminderd naar 4 uur pd.

Nee , is niet leuk als je paard nauwelijks eet , dat weet ik wel , wou alleen dat die van mij even zoon periode kreeg :)

trollenranch

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-13 22:06

Ik had hier ook geschreven over mijn pony met Cushing. Jollie is 95 cm.
Het heeft bij haar 5 weken geduurd voordat ik echt merkte dat de Prascend ging werken.En wat een verschil!!
Ze was stokkreupel achter(pijn in haar heupen) en voor steeds weer bevangen. Een lusteloze pony met pijn waar ik een beetje wanhopig van werd.
En nu, ze rent in het rond, helemaal blij en weer de felle dame zoals ze was. Niet meer kreupel, niet meer bevangen.
Ze krijgt een halve pil per dag in een stukje brood.
Dus, niet wanhopen, ik geloofde er de eerste weken ook niet zo in of dit dan het wondermiddel was. Ze werd eerst alleen maar erger, niet meer willen eten, bloedlink of heel suf. Maar als die wenperiode voorbij is, heeft Prascend een wonderbaarlijke uitwerking.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-13 22:16

Dat geeft hoop trollenranch ....
Ben in week 4 nu

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-13 23:00

Vlek eet wel haar brokjes en muesli maar hooi laat ze liggen. Ik heb haar vers gemaaid gras gegeven, dat eet ze wel, maar maakt ze proppen van. Denk te lang voor haar. Ook maar even een afspraak maken bij de tandarts. Slobber van SP ging er vanavond wel weer goed in

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 06:48

10tje2 schreef:
Jannepauli schreef:

Waarschijnlijk is dit een reactie op mijn vraag?
Het blijft voor mij nog steeds mistig om Pn en Kellon met elkaar te vergelijken.

Daarom probeer ik mijn vraag wat concreter te maken.

Wat heeft het onderstaand paard nodig volgens Dr. Kellon?
ruin, 500 kilo, lichte arbeid, altijd buiten.

Volgens PN:
VEP (eenheden/dag):5525
VREp (eenheden/dag):385
Ca (gr/d)35; P (gr/d)17; Na(gr/d) 30; K (gr/d) 35; Mg (gr/d) 13;
Cu (mg/d)75; Fe (mg/d)460; Zn (mg/d) 360; Mn (mg/d) 300; Co (mg/d) 0,5; I (mg/d)1; Se(mg/d) 1

Ik hoor het graag! Alvast dank voor je uitzoekwerk.

Dat kun je heel goed zelf hoor, het is geen hogere wiskunde.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 12:39

Zinti zag er gisteravond goed uit . Geen dikke kop .
Vanmorgen ook .
Ga zo nieuwe voorraad hooi halen .
Ze mogen s avonds op het gras . Maar gekke paard neemt liever hooi uit het slow net als grasjes .
Ga het mixen hooi en stro .
Omdat het hooi van deze boer veel lekkerder is vind de hele club .
En wil ze nagenoeg onbeperkt ruwvoer kunnen aanbieden .

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 13:16

Fijn Zinzi dat haar dikke kop weg is, weer een stapje vooruit!

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 17:20

Precies want maakte wel wat zorgen erom hoor

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 20:49

O jongens, ik schrik me rot. Zit nog op mijn werk en word gebeld door mijn weidegenootje. Of ik het draad opgeschoven heb ? Nee, niet geweest nog vandaag. Schijnt een stuk van zeker 16 meter 2 meter naar voren gezet te zijn vanaf de paddock (lees kaalgevreten wei met her en der een sprietje). En nu al helemaal kaal! Ik wil niet weten wat Nado binnen heeft gekregen aan gras vandaag. En zonder masker ook nog! Ga er zo naar toe, preventief een spuit metacam erin en dan morgen en overmorgen maar alleen op hooi op hun kleine paddockje (echt zand), en heel heel heel hard duimen dat dit geen consequenties heeft.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 20:52

Nado schreef:
O jongens, ik schrik me rot. Zit nog op mijn werk en word gebeld door mijn weidegenootje. Of ik het draad opgeschoven heb ? Nee, niet geweest nog vandaag. Schijnt een stuk van zeker 16 meter 2 meter naar voren gezet te zijn vanaf de paddock (lees kaalgevreten wei met her en der een sprietje). En nu al helemaal kaal! Ik wil niet weten wat Nado binnen heeft gekregen aan gras vandaag. En zonder masker ook nog! Ga er zo naar toe, preventief een spuit metacam erin en dan morgen en overmorgen maar alleen op hooi op hun kleine paddockje (echt zand), en heel heel heel hard duimen dat dit geen consequenties heeft.

oei!
Zet hem maar even op bijna niets...hopelijk gaat dit geen gevolgen hebben! :(:)
Sterkte en knuffel voor Nado <3