Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight
Zinzi_jewel schreef:Dank Fargo dacht dat al eens gelezen te hebben hier.
Daarom dacht ik 1/2 pil en dan evt die monnikskap erbij .
Via die site die hier van de week stond en ik niet onthouden heb .
r
Jannepauli schreef:Ik ben maar 's even bij PN gaan kijken naar de voedingscalculator - die is tegenwoordig wat uitgebreider dan dat ik me herinnerde. Opmerkelijk dat het hele verhaal opgehangen wordt als iets van 'eigen ervaring en bevindingen' van de heer Veldman, maar het is mooi jatwerk. Een van de links verwijst naar Equi Analytical, ( het lab waar hooi etc. getest wordt - voeding wordt bij Dairy Com geanalyseerd) die tenminste zo eerlijk zijn om in hun publicatie te vermelden dat alle berekeningen gebaseerd zijn op de standaard van de National Research Centre Washington. Hun laatste uitgave : NRC - Nutrient Requirements for horses 2007 is het standaardwerk waar iedere voedingsdeskundige ter wereld mee werkt. Zo ook Dr Eleanor Kellon en de door haar opgeleide personen.
Het verhaal van PN gaat mank op het feit dat men zegt dat hooi ( niet geanalyseerd?) wel voldoende gecompenseerd wordt wb mineralen door een liksteen. Dat is kul: je kunt alleen maar compenseren ( of balanceren) als je precies weet wat je toevoegt. Een paard likt aan een steen en daarmee kun je nooit bepalen of hij te weinig, te veel of bijna niks binnenkrijgt. Dat paarden zelf wel weten te bepalen wat ze nodig hebben is wb mineralen een hardnekkig fabeltje.
Zinzi_jewel schreef:Heb niet het idee dat ze echt misselijk is . Ze eet verder goed .
Alleen die bulten zijn s avonds erger . Hoofdpijn , is een redelijke gedachten van me .
Zal idd die 1 mg zo doordoen . Ga vandaag week 4 in idd.
Dat was de moeilijke week . Even afkijken .
En evt daarna ondersteunen .
Toch heb ik wel echt het idee dat ik nu eindelijk na 4/5 jaar klooien met van alles de vinger op de zere plek heb .
Als ik zie hoe haar lijn echt beter wordt . Het plofferig zijn is eraf aan het gaan . Ondanks dat ik niet heel veel meer aan het werk ben . Bied haar keer of 3 soms 4 per week lichte arbeid aan .
Wat buiten rijden , lange teugelen of gewoon VD spelletjes .
Nammie schreef:Wat ik zo goed vind aan PN is , dat ze ten alle tijden het advies geeft om bloed te laten trekken , zn spierbiopten te gaan doen als er mineralenspiegels bv bij magnesium ,in het bloed teveel schommelen , en dat ze adviseert om nooit zomaar iets bij te gaan geven als je het vermoeden hebt dat het paard aan iets tekort komt.
Juist omdat de paarden hier in nederland snel een overschot aan bepaalde mineralen binnen krijgen.
Het is wel duidelijk hoe iedereen er anders tegen aan kijkt.
Laten we dat maar respecteren.
Setteli schreef:Vlek staat nu een week op Prascend en gaat goed. Ze mest gelukkig weer normaal, eten gaat langzaam, maar gaat wel op. Seniores P had ze niet zo'n trek meer in, dus dat krijgt ze alleen nog de laatste voerronde. Kan ze er de hele nacht mee doen. Dochter heeft haar gisteren even gereden, beetje stap en draf.
Ze krijgt nu een halve pil per dag in een stukje brood en dat gaat super. Verder kan ik er natuurlijk nog niet veel over zeggen
Jannepauli schreef:Nammie schreef:Wat ik zo goed vind aan PN is , dat ze ten alle tijden het advies geeft om bloed te laten trekken , zn spierbiopten te gaan doen als er mineralenspiegels bv bij magnesium ,in het bloed teveel schommelen , en dat ze adviseert om nooit zomaar iets bij te gaan geven als je het vermoeden hebt dat het paard aan iets tekort komt.
Juist omdat de paarden hier in nederland snel een overschot aan bepaalde mineralen binnen krijgen.
Het is wel duidelijk hoe iedereen er anders tegen aan kijkt.
Laten we dat maar respecteren.
Ik kijk daar helemaal niet anders tegenaan; als je zou teruglezen dan kom je van mijn hand meermalen tegen dat je hoe dan ook altijd eerst onderzoek moet doen en dat je in bepaalde gevallen altijd eerst moet meten of het nodig is. 'Meten is weten' is wel zo ongeveer mijn credo. Dus daarmee kies je wel de zwakste verdediging van PN.
Waar het vooral scheef loopt is de uitwerking: jij zult nu misschien denken dat je te weinig koper in je hooi hebt, dus wil je koper bijgeven. Omdat PN dat zegt. Maar zo eenvoudig is het niet - ik heb het al eerder gezegd: als je één element verhoogt, dan gaan de andere mee en dan moet je maar net weten welk mineraal je moet verhogen en in welke hoeveelheid. Als je de dominosteentjes overeind wil laten staan, moet je goed weten wat je doet. Dat vertelt PN je niet en daar is de deskundige dus voor nodig.
PN wekt altijd de schijn van deskundigheid en ik vermoed dat ik hen al heel wat langer ken dan jij - mijn discussies met Veldman dateren al van zo'n 15-20 jaar geleden. Ik heb meermalen aangegeven dat hij de plank missloeg en in de loop der jaren heeft hij zijn adviezen wel zo aangepast dat deze identiek lijken te zijn op wat ik altijd al gezegd heb. Behalve de uitwerking, daar loopt het scheef.
Jannepauli schreef:Ik ben maar 's even bij PN gaan kijken naar de voedingscalculator - die is tegenwoordig wat uitgebreider dan dat ik me herinnerde. Opmerkelijk dat het hele verhaal opgehangen wordt als iets van 'eigen ervaring en bevindingen' van de heer Veldman, maar het is mooi jatwerk. Een van de links verwijst naar Equi Analytical, ( het lab waar hooi etc. getest wordt - voeding wordt bij Dairy Com geanalyseerd) die tenminste zo eerlijk zijn om in hun publicatie te vermelden dat alle berekeningen gebaseerd zijn op de standaard van de National Research Centre Washington. Hun laatste uitgave : NRC - Nutrient Requirements for horses 2007 is het standaardwerk waar iedere voedingsdeskundige ter wereld mee werkt. Zo ook Dr Eleanor Kellon en de door haar opgeleide personen.
Het verhaal van PN gaat mank op het feit dat men zegt dat hooi ( niet geanalyseerd?) wel voldoende gecompenseerd wordt wb mineralen door een liksteen. Dat is kul: je kunt alleen maar compenseren ( of balanceren) als je precies weet wat je toevoegt. Een paard likt aan een steen en daarmee kun je nooit bepalen of hij te weinig, te veel of bijna niks binnenkrijgt. Dat paarden zelf wel weten te bepalen wat ze nodig hebben is wb mineralen een hardnekkig fabeltje.
fargo schreef:Setteli schreef:Vlek staat nu een week op Prascend en gaat goed. Ze mest gelukkig weer normaal, eten gaat langzaam, maar gaat wel op. Seniores P had ze niet zo'n trek meer in, dus dat krijgt ze alleen nog de laatste voerronde. Kan ze er de hele nacht mee doen. Dochter heeft haar gisteren even gereden, beetje stap en draf.
Ze krijgt nu een halve pil per dag in een stukje brood en dat gaat super. Verder kan ik er natuurlijk nog niet veel over zeggen
Dat is goed nieuws dat ze de pil nu goed aanpakt en op eet en dat haar mest weer goed is. Als het goed is, komt de trek ook wel weer, beetje experimenten is goed daarin.
10tje2 schreef:Jannepauli schreef:Ik ben maar 's even bij PN gaan kijken naar de voedingscalculator - die is tegenwoordig wat uitgebreider dan dat ik me herinnerde. Opmerkelijk dat het hele verhaal opgehangen wordt als iets van 'eigen ervaring en bevindingen' van de heer Veldman, maar het is mooi jatwerk. Een van de links verwijst naar Equi Analytical, ( het lab waar hooi etc. getest wordt - voeding wordt bij Dairy Com geanalyseerd) die tenminste zo eerlijk zijn om in hun publicatie te vermelden dat alle berekeningen gebaseerd zijn op de standaard van de National Research Centre Washington. Hun laatste uitgave : NRC - Nutrient Requirements for horses 2007 is het standaardwerk waar iedere voedingsdeskundige ter wereld mee werkt. Zo ook Dr Eleanor Kellon en de door haar opgeleide personen.
Waarschijnlijk is dit een reactie op mijn vraag?
Het blijft voor mij nog steeds mistig om Pn en Kellon met elkaar te vergelijken.
Daarom probeer ik mijn vraag wat concreter te maken.
Wat heeft het onderstaand paard nodig volgens Dr. Kellon?
ruin, 500 kilo, lichte arbeid, altijd buiten.
Volgens PN:
VEP (eenheden/dag):5525
VREp (eenheden/dag):385
Ca (gr/d)35; P (gr/d)17; Na(gr/d) 30; K (gr/d) 35; Mg (gr/d) 13;
Cu (mg/d)75; Fe (mg/d)460; Zn (mg/d) 360; Mn (mg/d) 300; Co (mg/d) 0,5; I (mg/d)1; Se(mg/d) 1
Ik hoor het graag! Alvast dank voor je uitzoekwerk.
Nado schreef:O jongens, ik schrik me rot. Zit nog op mijn werk en word gebeld door mijn weidegenootje. Of ik het draad opgeschoven heb ? Nee, niet geweest nog vandaag. Schijnt een stuk van zeker 16 meter 2 meter naar voren gezet te zijn vanaf de paddock (lees kaalgevreten wei met her en der een sprietje). En nu al helemaal kaal! Ik wil niet weten wat Nado binnen heeft gekregen aan gras vandaag. En zonder masker ook nog! Ga er zo naar toe, preventief een spuit metacam erin en dan morgen en overmorgen maar alleen op hooi op hun kleine paddockje (echt zand), en heel heel heel hard duimen dat dit geen consequenties heeft.