[INFO] Headshaking Syndrome discussietopic

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Zandro

Re: [CENTRAAL] Headshaking Syndrome discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-16 22:03

Horsware: Merk je ook bij die van jou dat hij er meer last van heeft als het werk zwaarder wordt?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-16 22:22

Zandro schreef:
[***]':je gaat je er idd erg op focussen he. Hoe lang heeft die van jou er last van?

Ik kan het eigenlijk niet zeggen maar zou me niet verbazen als dat al een groot stuk van zijn leven is. Immers zou hij vanaf zijn 1 jaar al "zomereczeem" hebben, waarvan ik pas een jaar (zeker) weet dat het een grasallergie is.. Ik ken hem nu bijna 10 jaar en hij heeft altijd 'vervelend' met zijn hoofd gedaan. Leek bij hem te horen maar deed de eerste jaren in de winter nooit echt veel met hem dus heb nu pas sinds een paar jaar door dat het echt seizoensgebonden is. En dan natuurlijk toen ik door kreeg dat het headshaking was gaan zoeken naar oorzaak en oplossing(en) maar voorlopig nog niet zo succesvol..

Hij is ondertussen 20 trouwens ;)

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-16 22:36

Horseware, even nog een vraag over die oogdruppels.
Is me niet helemaal duidelijk welke jij dan gebruikt van prevalin?
Heb je eventueel een linkje van internet waar het product op staat?
Appie blijft namelijk wel veel last van zijn ogen houden, dus misschien is dat ook wat voor hem :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 12:02

Hier werkt de spray trouwens totaal niet :n
Begin steeds meer & meer te twijfelen of het wel een allergie is, al heeft hij er wel alle symptomen van. Maar andere dingen blijven zo raar (spray werkt niet, puur pollen lijkt niet te werken, cortisone vermindert het niet, als het niet waait lijkt hij niet te schudden, ookal schijnt de zon, ... ).

Weten jullie of er DA's zijn die echt verstand hebben van headshaking? En die een beetje in de buurt van België zitten? (limburg liefst). Ik ben nu op de bloedresultaten aan het wachten ivm zijn vitamine E ed, als die goed zijn (waar ik ergens wel vanuit ga) wil ik eens echt in dat headshaking-gedoe duiken (voor zover ik dat nog niet gedaan heb) en zou ik eens wat andere meningen willen, liefst van DA's met ervaring..

Izie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 12:11

Hoi allemaal,

ben een hele poos weggeweest uit dit topic, maar sinds 2 weken is het hier heel extreem met die van mij.
Zelfs in de paddock staat ie te schudden, dat ken ik eigenlijk niet van m.

Welk neusnetje is goed geschikt voor op de wei? Die ik nu heb blijven met hoofdstel goed zitten door de sperriem, maar dit heb ik met het halster natuurlijk niet.

Heb de netrelief en de gewone simpele van hh.

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 12:22

Izie schreef:
Hoi allemaal,

ben een hele poos weggeweest uit dit topic, maar sinds 2 weken is het hier heel extreem met die van mij.
Zelfs in de paddock staat ie te schudden, dat ken ik eigenlijk niet van m.

Welk neusnetje is goed geschikt voor op de wei? Die ik nu heb blijven met hoofdstel goed zitten door de sperriem, maar dit heb ik met het halster natuurlijk niet.

Heb de netrelief en de gewone simpele van hh.

Equilibrium Field Relief Muzzle

Afbeelding

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 12:25

ellepel schreef:
Horseware, even nog een vraag over die oogdruppels.
Is me niet helemaal duidelijk welke jij dan gebruikt van prevalin?
Heb je eventueel een linkje van internet waar het product op staat?
Appie blijft namelijk wel veel last van zijn ogen houden, dus misschien is dat ook wat voor hem :j

Ik dacht dat er maar 1 soort was :o Maar zelf gebruik ik die van prevalin niet meer want die kosten zo'n 8 euro per flesje. Ik gebruik deze (precies dezelfde werkzame stof in dezelfde hoeveelheid):

https://www.leef.nl/sandoz-natriumcromoglicaat-20-mg-oogdruppels.html

Izie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 12:29

Duidelijk! dank je dat ziet er inderdaad uit als een stevig netje wat niet verwaait in de wind

Izie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 12:32

Field Relief Muzzle

Maat Stokhoogte
S tot 140 cm
M 140 - 160 cm
L 160 - 170 cm

En wat als je paard nog aanzienlijk groter is dan bovenstaande cm's :')

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 13:11

Horseware dank je!

Zandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 17:00

[***]:
Wat ik van mij Da begreep is dat je wel de conclusie mag trekken dat het geen allergie is, als cortisonen niet werken.

Wellicht dan toch de aangezichtszenuw?

Ook al eens een keer een osteo laten komen? Die van mij had het vorig jaar heel extreem, en bleek toen van voor tot achter vast te zitten. Vooral problemen met de eerste rib kunnen zorgen voor migraine achtige klachten bij het paard waardoor ze ook kunnen gaan schudden

Zandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 17:03

De nieuwste ontwikkeling is PENS therapie... alhoewel dit wel nog in de kinderschoenen staat -O-

Wellicht eens mailen met de kliniek daar? Ik weet niet meer precies waar, was in Belgie en niet veel klinieken doen dit al

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 18:42

Wat is dat voor therapie dan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 19:31

Dank je Zandro, ik ga eens zoeken.

Dacht dat inderdaad ook van die allergie en cortisonen, maar hij heeft wel een loopneus en prutoogjes waarvan ik soms het idee heb dat die ook dikker zijn (of dat hij niet zo helder kijkt zeg maar).

Er is vorig jaar een DA/chiropractor bij geweest die hem volledig onder handen genomen heeft. De eerste keer was hij rotslecht, een half jaar later wist ze niet wat ze zag, zo goed was hij. Echter had dit alles geen invloed op het shaken. Zou ook raar zijn dat alleen in het voorjaar/zomer iets vast zou zitten..

Kunnen er nog testen gedaan worden ivm de aangezichtszenuw? Ik heb vorige zomer (middenin het shake-seizoen) de DA erbij gehad omdat ik dacht dat hij niet zo goed meer zag. Die heeft dan ook de zenuwen rond de ogen getest en naar de neus toe (met iets scherps erop prikken zeg maar en dan krijg je een lokale reactie). Zenuwen reageerden goed, maar je zou verwachten dat hij tegen het plafond zou gaan van de pijn als je eraan zit, maar dat was niet.. Of heeft dat niks met de aangezichtszenuw te maken? Ook nu kan ik gewoon nog aan zijn hoofd en neus komen, heeft hij zelfs graag.. dus hij lijkt daar geen pijn/last van te hebben, gewoon jeuk..

ShiningStar1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 20:00

Hier werken de pilletjes ook nog niet. Vandaag was het dus een ramp met rijden. Het waaide wel hard en dan die zon..
merken jullie verschil als jullie in de binnenpiste of in de buitenpiste rijden?

Zandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 21:17

Zandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 21:19

Wil je zeker weten dat het de aangezichtszenuw is, dan moet je deze laten uitverdoven en daarna kijken of de klachten wegblijven.
Ik weet echter niet of iedere da dit kan en of hier ook risico's aan verbonden zijn. Ik kan me ook voorstellen dat het "rommelen" aan de zenuw ook vanalles kan triggeren

Zandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 21:21

Er is een onderzoek in Genk die alle gebruikte behandelingen met effect voor headshaking onder elkaar heeft gezet. Ik zal het even opzoeken :j

Zandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 21:23

he, krijg het niet geplakt

Zandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 21:24

Zoekresultaten
[PDF]Bekijk online - Universiteit Gent
lib.ugent.be/fulltxt/RUG01/.../RUG01-002215999_2015_0001_AC.pdf
behandeling van paarden die lijden aan idiopathische headshaking. Men maakt een ...... Een PENS probe werd onder echografische controle subcutaan ...

Zandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 21:24

gelukt :)

Hier staan alle mogelijke behandelingen tot nu toe onder elkaar met het resultaat

Wesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 21:49

Wij hebben op stal alleen een buitenbak. Ik heb de Prevalin neusspray gekocht. Hoeveel spuitjes doen jullie per keer?
Ik heb dat artikel gelezen uit de hoefslag maar vind een hematoom toch wel eng. En dat er maar 2 van de 6 genezen zijn vind ik weinig.

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 21:55

Wesco schreef:
Wij hebben op stal alleen een buitenbak. Ik heb de Prevalin neusspray gekocht. Hoeveel spuitjes doen jullie per keer?

1 pufje per neusgat per keer. Zo diep mogelijk de neus in. Zeker 20 minuten voor het rijden, tenzij je de direct hebt, dan 5 minuten. Werkt dat niet (voldoende) dan 2 pufjes per neusgat per keer. In de ergste periode gebruik ik de Extra Sterk. Werkt dat nog niet (voldoende) dan combineren met de oogdruppels.

Liefst wel de rest van de dag voldoende bescherming dmw een masker en neusnetje. Bij voorkeur met zo hoog mogelijke UV bescherming. Dit is wat ik gebruik en tevens de hoogste die ik ooit heb kunnen vinden (95%). Ze hebben ook rijmaskers en neusnetjes.

http://www.horsemask.com/

Wesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 22:01

Toch wel de hele dag met een masker op. Ik twijfel omdat zolang hij op de paddock staat hij niet shaked. Hij doet het alleen met longeren en rijden. Zijn die maskers in Nederland te koop?

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 22:12

Je kan het proberen zonder masker maar mijn ervaring is dat het beter werkt als het paard de rest van de dag ook beschermd is (mijn paard shaked ook amper op de wei). Het is toch een kwestie van proberen wat het beste werkt.

De maskers zijn niet in Nederland te koop maar ze verzenden wel hierheen.