[INFO] zomereczeem, schuren en jeuk 5

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Love_Mirra

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-17 08:43

Goh, hoeveel gebruik ik, goeie vraag haha. Ik heb de original. Ik spuit wat op een spons en dan smeer ik zo een deel in, nog eens spuiten nog smeren etc. Met een sponsje kan ik beter insmeren ik vond de bus zelf te onhandig met morsen enzo

Arienette

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-17 09:51

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Naar aanleiding van bericht op vorige pagina.
Wat denken jullie zomer eczeem of wat anders? Het is alleen op de onderste helft manen.

Love_Mirra

Re: [CENTRAAL] zomereczeem, schuren en jeuk 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-17 10:12

Ik denk zomerexczeem. Zo zag het eruit bij een stalgenoot in het begin en is door veearts ZE diagnose geweesr

Arienette

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-17 11:34

Ja ben er ook bang voor :( ik had net een dubbele foto en miste de veraf foto.
Afbeelding

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-17 11:59

Kan ook teveel gras zijn,dus kijk eerst of je daar wat in aan kunt passen.
Mijn tinkermerrie krijgt dat in de manen als ze in te rijk gras staat, die heeft absoluit geen zomereczeem :j
Als je dier al vrij schraal staat,dan misschien toch zomereczeem en is een goede deken de oplossing,

Arienette

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-17 12:51

ellepel schreef:
Kan ook teveel gras zijn,dus kijk eerst of je daar wat in aan kunt passen.
Mijn tinkermerrie krijgt dat in de manen als ze in te rijk gras staat, die heeft absoluit geen zomereczeem :j
Als je dier al vrij schraal staat,dan misschien toch zomereczeem en is een goede deken de oplossing,

Bedankt voor de tip, en daar krijgen ze ook veel jeuk van ? Hij krijgt sowieso meer gras dan eerst, eerste zomer 24/7 buiten, voorheen 3u pd.. maar de wei is wel behoorlijk kort gegraasd.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-17 21:07

Nou ja het versterkt vaak wel he, als ze wat gevoelig zijn dan kunnen ze bij teveel dus ook flink jeuk krijgen.
Zou kijken wat het verschil is als je er eens goed op let,is er geen verschil dsn komt het dus wel van de vliegjes.
Als je schraler gaat voeren wel zorgen dat je een goed vitaminesupplement bij gaat geven,anders hebben ze toch snel tekorten.

happytime

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-17 23:18

hier ook meer jeuk door gras,3 uur is oke maar langer....meer jeuk, ben sinds een week begonnen met gluco ballence, kijken of het wat uitmaakt met het gras,ze eet het goed en nog 2 ponys die erg snel vet worden ook maar erop gezet.

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-17 23:39

Hier dus sinds verhuizing ook meer jeuk. Ik vermoed door wat stress en voerverandering.
De fibra sweet itch deed niet voldoende meer, dus vandaag toch ook maar gestart met 50/50 listerine/water. Heb de coolmint variant.

Op het hoofd aangebracht door sprayen op spons, manenaanzet en staartaanzet ingesprayed en z'n benen ook.
Leek direct verlichting te geven. Bij de fibra ging ie na insmeren alsnog z'n hoofd aan me schuren, nu helemaal niet. Ook z'n benen sprayen liet hij goed toe, terwijl hij de dazegweg spray vreselijk vindt (zit blijkbaar ook iets in wat m irriteert ofzo).

Ander vraagje: zijn er hier meer mensen die een 'klassieke' eczeemdeken hebben waarbij de elastische beenriemen zo schuren aan de binnenkant van het been? Hier krijgt paardlief er wondjes van. Heb nu fleece bontjes eromheen gedaan in de hoop dat t helpt.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-17 08:45

Je bedoeld zo een pyama?
Ik had het bij appie vroeger wel maar dan zaten de riemen te strak..

Luca03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-17 08:56

Van de cool mint versie gaat mijn pony heel erg plakken :?

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-17 10:17

ellepel schreef:
Je bedoeld zo een pyama?

Zon pyama inderdaad. De riemen had ik vrij strak, maar schuiven vanzelf losser door vrij beweeglijk paard, dus nu op zijn lost, maar blijven schuren helaas.

Stof is voor hem dan toch gewoon te stug in combi met met gevoelig huidje vrees ik.
Van bijv een leren singel aan het zadel kreeg hij ook schuurplekken.
Bontjes inmiddels besteld, hopelijk gaat dat helpen voor hem.

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-17 10:18

Luca03 schreef:

Hier gister pas voor eerst gesprayd dus of t plakt weet ik nog niet. Ik ben er zelf iig niet plakkerig van geworden (met hand ingemasseerd). Gebruik jij t ook verdund?

Luca03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-17 11:05

darkadia schreef:
Luca03 schreef:

Hier gister pas voor eerst gesprayd dus of t plakt weet ik nog niet. Ik ben er zelf iig niet plakkerig van geworden (met hand ingemasseerd). Gebruik jij t ook verdund?

Ja ik gebruik het 50/50 met water verdund maar hij gaat er echt heel hard van plakken...

MXLISSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-17 11:25

darkadia schreef:
Ander vraagje: zijn er hier meer mensen die een 'klassieke' eczeemdeken hebben waarbij de elastische beenriemen zo schuren aan de binnenkant van het been? Hier krijgt paardlief er wondjes van. Heb nu fleece bontjes eromheen gedaan in de hoop dat t helpt.

Hier ook de klassieke eczeemdeken op met schuurplekken bij de benen... helaas lukt het bijna niet om dat te voorkomen. Heb een nieuwe deken dus zit nogal strak, en helaas kan hij niet losser :(

Koekeroekus

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-17 11:30

MXLISSA schreef:
darkadia schreef:

Hier ook de klassieke eczeemdeken op met schuurplekken bij de benen... helaas lukt het bijna niet om dat te voorkomen. Heb een nieuwe deken dus zit nogal strak, en helaas kan hij niet losser :(

Dit heb ik ook! Zag het laatst bij toeval, bij de deken van vorig jaar had ik er geen last van en pas een nieuwe gekocht die het wel heeft. Hij krijgt er gelukkig geen wondjes van want ik doe ze door elkaar heen. Waardoor het niet direct tegen het been schuurt.

MXLISSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-17 12:55

Koekeroekus schreef:
Dit heb ik ook! Zag het laatst bij toeval, bij de deken van vorig jaar had ik er geen last van en pas een nieuwe gekocht die het wel heeft. Hij krijgt er gelukkig geen wondjes van want ik doe ze door elkaar heen. Waardoor het niet direct tegen het been schuurt.

Oh dat is wel slim! Ga ik even proberen. Daar had ik nog niet zo over nagedacht :+

Ilona_X_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-17 12:05

Hoii,
Mijn verzorging had vorig jaar een halsdeel/halsdeken van QHP. Werkte naar mijn idee best goed aangezien de vliegjes er niet bij konden. Natuurlijk bleven we haar ook behandelen tegen de jeuk en inspuiten tegen de vliegen. Maar haar manen bleven ook gewoon heel en werden niet kort door het schuren. Nu gaat de eigenares een halsdeken maken van een halsstuk van een vliegendeken aangezien die van QHP kapot gescheurt is. Komt waarschijnlijk omdat er al kleine gaatjes in kwamen en ze toch ging schuren. Nu heeft ze er even geen opgehad omdat een kapot halsdeken toch niet helpt. Helaas heeft ze nu gelijk haar manen weer kort geschuurd. Hoop dat de zelf geknutselde versie ook gaat helpen. Nu heeft ze ook nog een vliegenfrontriem om aangezien haar voorpluk best kort is. Heb haar trouwens pas ook gewassen met een zwartachtige shampoo weet niet meer precies wat het was. Volgensmij iets van teershampoo ofzo. Rook in ieder geval niet heel lekker ☺

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-17 13:25

Ilona_X_M schreef:
Hoii,
Mijn verzorging had vorig jaar een halsdeel/halsdeken van QHP. Werkte naar mijn idee best goed aangezien de vliegjes er niet bij konden. Natuurlijk bleven we haar ook behandelen tegen de jeuk en inspuiten tegen de vliegen. Maar haar manen bleven ook gewoon heel en werden niet kort door het schuren. Nu gaat de eigenares een halsdeken maken van een halsstuk van een vliegendeken aangezien die van QHP kapot gescheurt is. Komt waarschijnlijk omdat er al kleine gaatjes in kwamen en ze toch ging schuren. Nu heeft ze er even geen opgehad omdat een kapot halsdeken toch niet helpt. Helaas heeft ze nu gelijk haar manen weer kort geschuurd. Hoop dat de zelf geknutselde versie ook gaat helpen. Nu heeft ze ook nog een vliegenfrontriem om aangezien haar voorpluk best kort is. Heb haar trouwens pas ook gewassen met een zwartachtige shampoo weet niet meer precies wat het was. Volgensmij iets van teershampoo ofzo. Rook in ieder geval niet heel lekker ☺

Bern bang van niet als het echt een vliegendeken is. Die mazen zijn te groot in de deken daar kunnen de eczeem vliegjes gewoon door heen steken.

Ilona_X_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-17 16:48

genja schreef:
Ilona_X_M schreef:
Hoii,

Bern bang van niet als het echt een vliegendeken is. Die mazen zijn te groot in de deken daar kunnen de eczeem vliegjes gewoon door heen steken.

Daar had ik zelf nog niet aan gedacht. Maar we gaan het zien.

Ootie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-17 17:56

darkadia schreef:
ellepel schreef:
Je bedoeld zo een pyama?

Zon pyama inderdaad. De riemen had ik vrij strak, maar schuiven vanzelf losser door vrij beweeglijk paard, dus nu op zijn lost, maar blijven schuren helaas.

Stof is voor hem dan toch gewoon te stug in combi met met gevoelig huidje vrees ik.
Van bijv een leren singel aan het zadel kreeg hij ook schuurplekken.
Bontjes inmiddels besteld, hopelijk gaat dat helpen voor hem.

Mijn paard krijgt er ook nog wel eens kale plekken van en die smeer ik dik in met vaseline.

Zilverroosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-17 17:14

Pas op met eczeemkappen met alleen rondjes voor de ogen, of kappen die vastzitten. Ik trof mij merrie volledig blind aan in de wei, met de hoofdkap binnenstebuiten voor haar hoofd zwierend als een soort grote inktvis.... Ik gebruik nu een gewone fijnmazige kap met oren van Kramer (ijslandermodel). Als ze die afdoet, is ie gewoon af en gebeurt er niks. Veel fijner idee.

Overigens stond mijn paard gewoon rustig te grazen met dat gevaarte aan haar hoofd. Ze hinnikte wel blij naar me, toen ik haar kwam bevrijden.

yarkayunda

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-17 16:27

Hoi,
Ik wil misschien met listerine smeren beginnen, maar ik had nog wat vragen. Moet je het er gewoon puur op smeren? Hoeveel moet je erop smeren? Hoevaak? Kan je dan de deken aflaten?

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-17 16:51

bruintje123 schreef:
Tik rechtsonder in "doorzoek dit onderwerp" het woord listerine in en je krijgt alle antwoorden :D

Nivada

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-17 08:07

yarkayunda schreef:
Hoi,
Ik wil misschien met listerine smeren beginnen, maar ik had nog wat vragen. Moet je het er gewoon puur op smeren? Hoeveel moet je erop smeren? Hoevaak? Kan je dan de deken aflaten?

Volgens mij kan het wel puur, maar ik zou het verdunnen met wat olie of water.
1 x per dag of om de 2 dagen, even kijken wat beter werkt voor jullie.

Deken oplaten ;)