[Info] zomereczeem, schuren en jeuk 4

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

chery

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 11:43

JoycexEnya schreef:
Het is bemest.
Vrij groen hoog gras

Dan zal ik er inderdaad voorzichtig mee zijn en fructaanindex in de gaten houden.

Esther43

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 16:32

Ik heb idefix nu even zonder dekentje staan, had toch het idee dat hij niet schuurde maar gewoon niet lekker in zijn vachtje zat. Goed ingesmeerd met derfen en regen dekentje op. Hij schuurt ook niet aan zijn staart, maar over zijn hele lichaam zitten plekjes en in zijn manen ook allemaal kale plekken en wondjes. Heb nu de derfen creme op zijn hoofd uitgeprobeerd en het is niet erger geworden dus ik ben tevreden, blijf hopen op verbetering :D

zijn voeding is gras en likblok. Nu ben ik gestopt met weide groter maken en ben ik over gegaan op hooi voeren

JoycexEnya

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 18:34

Enya staat lekker onder deken.

chery

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 18:46

JoycexEnya schreef:
Enya staat lekker onder deken.

Goed zo, zal rust geven.......

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 18:56

Hier ook deken, max 5 uur gras en verder hooi. Gaat erg goed :)

femke_harley

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 19:07

Hee bokkers, kan ik nog iemand blij maken met een zak subli dieetmix? Mijn paard eet het echt niet meer. Helaas, krijgt ze dan ook haar prednison niet binnen..

Helaas blijft ze schuren aan haar hoofdje :'( en het ging zo goed vanaf januari.. pff het is zo moeilijk allemaal..

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 19:08

voor het eerst heeft ze geschuurd!

Gister avond met zons ondergang met dr wezen wandelen, toen schuurde ze even.
Verder geen jeukerij gehad.
Aankomende week komt mijn nieuwe deken binnen. Gaat ze wel onder, want voorkomen is beter dan genezen.
Haar manen zijn binnen 6 maanden 20 cm gegroeid. Ze had maar 3 cm aan manen op sommige plekken.
Nu heeft ze 23 cm aan manen. Langste is 28 cm.

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 19:14

Hier onder ''dwang'' pony nu 24/7 op gras (met Boett deken en graasmasker). Ze is duidelijk meer aan het schuren en ze kan nu dus ook niet op stal gaan.. Mijn andere paard moest het gras op en gezien ons weiland nog niet goed gegroeid is kon dat niet bij ons. Eventjes verhuist dus.. Maar hopelijk overleefd ze dit maandje een beetje!

Nataschax

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 23:22

Iemand het boek ook gelezen over eczeem oplossen met voeding?

Btw, in vlechten wil bij mijn merrie ook niet, dan als ze even schuurd dan heb ik bijna een hele vlecht in mn handen.

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 23:39

Ik hèb het boek. Vind echt een top boek maar voor veel mensen niet haalbaar vind ik.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 23:40

Ik hou de deken er maar op dan. Vandaag is de deken af geweest en vanavond had hij alweer jeuk... Zijn er mensen bij wie Metazoa goed hielp?

Paico

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 23:41

Ja die heb ik gelezen. En tot nu toe gaat het goed met mijn pony maar de zomer komt ook nog dus afwachten maar. Heb er best wel veel uit het boek uit gehaald, maar moet er wel eerlijk bij zeggen dat ze wel een deken op heeft. Deze wil ik er afhalen de laatste maand van de zomer stel dat ze dan wel jeuk krijgt heeft ze er niet zo lang last van.

Paico

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 23:43

Daar ben ik wel met je eens marjo89 ik heb aura bij huis staan dan kun je de weidegang enzo regelen.

Nataschax

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 00:00

Marjo89 schreef:
Ik hèb het boek. Vind echt een top boek maar voor veel mensen niet haalbaar vind ik.

Heb ook veel, heb ook met haar gemailt maar kan mijn paard niet zomaar van de wei halen. Ze heeft meer maatjes.
Wil nog wel dat dieet proberen bij mijn merrie.

JoycexEnya

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 10:30

Ja je zag echt dat ze die deken fijn vind.
Alleen hij zakt af. Bij de hals

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 10:40

hier gewoon goede normale vliegendeken op liggen met kleine gaatjes en smeer met derfen gaat perfect

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 13:40

Mi_Amore schreef:
Ik heb hier alles al geprobeerd en uiteindelijk toch maar netjes Ellepel haar goede raad en advies telkens opgevolgd en zomereczeem kost mij nu een pak minder dan voorgaande jaren :')

*\o/* *\o/* *\o/*

die schilfers heeft appie op het moment ook.
ergens denk ik dat het inderdaad gewoon komt omdat er nieuwe huid word aangemaakt,maar heb het idee dat ze onder de deken wat meer blijven hangen
zonder deken gaan die schilfers best snel weg en met deken natuurlijk niet.
ik kijk regelmatig even bij andere paarden die geen eczeem hebben en die hebben ook schilfers in hun manen dus ik maak me er niet zo druk om..

mijn lekkere ding;
Afbeelding
Afbeelding

hij is wel wat aan de zware kant haha
die streep op zijn buik komt van een van de buikriemen van zijn deken
<3

chery

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 14:20

Ik ga komende nacht op vakantie. Dus pown net even lekker gewassen met tea tree shampoo en deken is gewassen, dus alles weer schoon. Hier geen schilfers o.i.d. Hij ziet er echt perfect uit! In mijn vakantie laten ze hem af en toe even "luchten", want 10 dagen onder deken is ook niet goed denk ik......

Esther43

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 15:06

Dat idee heb ik ook altijd hoor! ik heb idefix nu ook even een nachtje zonder exzeem dekentje gehad en heb hem nu even een middagje helemaal zonder dekens. even lekker modder in de vacht laten komen enzo :D Ik blijf wel smeren trouwens

lissie_zigor

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 17:56

Caipirinha82 schreef:
Heeft iemand ervaring met de druppels van puur culico? En de puur drainage compositum?

Mijn paard is ook weer begonnen met schuren nu ze weer de wei in gaan sinds een week, en wil het probleem ook graag van binnen uit aanpakken.

Een vliegendeken kan ik ook wel weer omdoen maar ik ben blij dat ze nu even zonder deken kunnen nu het wat warmer is en geen vliegendeken ophoeven tot dat de dazen weer komen.

ik heb ervaring met drainage compositum... Ik vond het niks want merkte echt helemaal geen verschil...

lissie_zigor

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 18:05

Mi_Amore schreef:
Ik heb hier alles al geprobeerd en uiteindelijk toch maar netjes Ellepel haar goede raad en advies telkens opgevolgd en zomereczeem kost mij nu een pak minder dan voorgaande jaren :')

Eenvoudigweg goed deken er op, goede hoofdkap, minimale weidegang, goed ruwvoer en mijn paard doet het goed :)

Geen dikke hals, geen jeuk (enkel aan de buik en uier een heel klein beetje, heb nu een uierflap besteld bij Boett :) ), ziet er goed uit!

Echter, het valt me op dat mijn paard aan de onderkant van haar manen dikke donkere schilfers heeft :\

Zo ziet het er uit aan de bovenkant:

En zo aan de onderkant:

Aan de onderkant zitten dus echt dikke schilfers, die borstel ik er elke dag uit met een zacht hoofdborsteltje :)

Zoals je hier kan zien zijn de eerste 2 vlechten hele dikke vlechten, de 3de is vrij dun, en de rest moet bijgroeien.

Zo zag het er uit voor ik een weekje op vakantie ging en er dus een week de RSIH heb moeten opgooien:

Stomme Rambo -_- Er is dus alweer een heel stuk manen verdwenen door dat deken :'(

Mijn hoofdvraag is dus: van waar komen die schilfers? Gaat dit nog netjes bijgroeien?
En is het misschien een gevolg van nieuwe haargroei dat die schilfers er komen?

Verder: als jullie de manen van jullie paard borstelen, komen er dan ook élke keer manen mee?
Ik borstel mijn paard haar manen elke week 2x uit, van onder naar boven, eerst goed veel antiklit erin zodat ik zo weinig mogelijk mee trek.

Heeft iemand van jullie soms ook dat jullie eczemer last heeft van traanoogjes?

Mijn paard ziet er verder prachtig uit! Goed op gewicht, blinkt als een spiegel :D

ik heb het jarenlang met een eczeemdeken gedaan (BOETT) alleen, indien je dat deken de hele zomer om hebt, gaat het onder het deken ontzettend vet worden , ze krijgen hele vette manen en de huid verstikt toch wel heb ik het idee.. Nu was ik de deken zat en hij staat nogsteeds zonder en heeft nog nooit zo veel manen en staart gehad in deze tijd van het jaar xD (klop het even af :') )

Maar heb hem voor de zekerheid wel op stal liggen, toch heb ik het idee dat het niet heel veel zin heeft, met deken schuurt hij veel langer , net als ik jeuk heb op mijn arm en ik ga krabben op mijn shirt ben ik veel harder en langer aan het krabben dan dat ik even op mijn blote huid krab..

Ik behandel zijn eczeem wel elke dag met huis tuin en keuken dingen maar mocht het echt wonden worden, doe ik denk ik wel de deken om..

Brandje_04

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 21:15

Hoi hoi!

Mijn paard heeft sinds vorig jaar wat last van jeuk/zomereczeem.. Maar dit was goed onder controle te houden. Maar nu kwam ik vandaag op stal en meneer had zo'n jeuk gehad dat hij heel z'n zomerdeken naar de ..... geholpen.. Hij had een stuk van zijn manen afgeschuurd tot bloedens toe.. Nu hebben we dit goed schoon gemaakt, uierzalf en tabak spray op gedaan. (met het inspuiten met tabak spray konden we het vorig jaar goed onder controle houden) Maar ik ben bang dat we het dit jaar hiermee niet gaan redden.. Nu ben ik dus opzoek naar een eczeem deken en weten jullie nog middeltjes wat er misschien tegen kunnen helpen?

Groetjes Maayke

Barbara88

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 21:24

Ik heb zelf de eczeemdeken van Rambo. De sweet Itch hoody. Hier ben ik erg tevreden over. Daarnaast smeer ik met Derfen. Dat is verkrijgbaar bij de Paardendrogist en hiermee kan ik de jeuk goed onder controle houden.

femke_harley

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 21:59

Vandaag weer contact gehad met de dierenarts. Helaas toch de prednison verhogen (ze is allergisch voor grassoorten, mijten, schimmels, zaden, insecten etc. dus niet alleen ZE). Vrijdag terugbellen hoe het gaat, anders komt hij weer langs. Baal zo, want het ging zo goed! :(

Ben nu ook bezig met derfen, lijkt wel iets te werken.. gebruik het nu een paar dagen.
Van de week ook maar eczeemdeken halen. Ik denk zo'n soort boett deken. Ik moet iets rekbaars hebben, vind de RSIH te stug. Ze heeft een hele korte hals en als de dag eet, zit hij echt zo strak. Heb ik nu met mijn vliegendeken ook. Niet fijn dus.

FD_horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 10:41

Safiera en Galopje2000- Hij schuurt op stal, en in de wei voor zo ver ik weet.. Er staat niet super veel gras op de wei. Op stal krijgt hij hooi, en als hij in de wei van de 24/7 wei gaat, alleen gras..