[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 09:16

@zij, mijne was dit jaar ook het minst in conditie vergeleken met voorgaande jaren en had toch het minste jeuk dan voorgaande jaren :j

MSophie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 09:16

yvonnedv schreef:
MSophie schreef:
Ik ga ook niet knippen

ben trots op wat sophie heeft en dat houden we zo !!

Ik hou ze in sportcoupe. Wel zo makkelijk met wedstrijden en het valt niet zo erg op als er een stukje weggeschuurd is.

ik rij geen wedstrijden, en daarbij staat korte manen helemaal niet bij mijn pony..
Omdat ze enorme nek heeft(vergelijkbaar met hengsten nek) en dat is echt heel lelijk als er dan korte manen overheen hangen, nu bedekken haar manen de hals nog wat..
manen zijn overigens al flink gegroeit..

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 10:42

ellepel schreef:
zo jammer dat toen appie eigenlijk te mager was juist erge zomerczeemklachten kreeg,dus ik deel deze mening niet.
maar zeker interessant.
al zouden een heleboel mensen hierdoor hun veel te dikke dier eindelijk op dieet zetten en zo een veel gezonder paard er voor terug krijgen :D

Denk dat het ook om een vetpercentage gaat..
Er zijn stevige mensen die een laag vetpercentage hebben en mijn vriend bijvoorbeeld, die een slank tot normaal figuur heeft heeft een erg hoog vetpercentage.. Uiterlijk gezien zie je dit echt niet aan hem af (is helemaal getest)
Zo zijn er denk ik dus toch magere paarden die ook een te hoog vetpercentage kunnen hebben..

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 10:45

Flosje446 schreef:
Is sojaolie echt zo slecht? Ik geef nu Omega-olie met lijnzaadolie, soja-olie en hennepolie. Het is bijna op, dus als soja-olie niet goed is dan ga ik over op iets anders, maar wat is dan wel goed? Opties zijn:
Trias omega van de Groene Os bevat Lijnzaadolie, Olijfolie, Pompoenpitolie, Tarwekiemolie en Teunisbloemolie
Primeval Omega lijnzaadolie, sesamolie, zonnebloemolie, teunisbloemolie, pompoenpitolie, natuurlijke vitamine E (d-alfa-tocoferol)
Subli Omega mix lijnzaadolie, soyaolie, kokosolie en verrijkt met vitamine E en C.
LijnZonOlie van de Paardendrogist lijnzaadolie en zonnebloemolie

Ik geef die van de groene os, lijkt mij de beste en puurste kwaliteit..
Bevat ook gamma linoleenzuur (http://nl.wikipedia.org/wiki/Gamma-linoleenzuur)

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 10:46

zij schreef:
is niet van dit jaar hoor, maar je ziet haar ribben zelfs op de foto, dus te dik was ze echt niet, en wat betreft zomereczeem hoef ik jullie niets te zeggen denk ik.... spreekt voor zich... :'(

Dit is een jong paard? Dan zijn ribben geen goede indicatie volgens mij om te checken of je paard goed op gewicht is.. Ik heb bij onze jaarling ribben gezien terwijl er gewoon een aardige buik onder hing en er zelfs vet op de spieren kwam te zitten..

SuperRoos

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 10:48

Afbeelding
Klitwortel hier lijkt goed zijn werk te doen, we krijgen echt een mooi staartje nu :-)

Afbeelding
Ook vind ik eindelijk dat haar koppie nu mooi rustig staat.. Voorplukje begint te komen (dat herstelt zo moeilijk altijd als dat beschadigd is he..)

zij

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 11:11

Bojangles schreef:
@zij, mijne was dit jaar ook het minst in conditie vergeleken met voorgaande jaren en had toch het minste jeuk dan voorgaande jaren :j

bij die van mij is het dus tegenovergesteld: was dit jaar eindelijk in goede conditie (daarvoor altijd te dun) en had dit jaar t minste last. dus tis niet zo dat dunne paarden geen last van die ze kunnen hebben omdat ze geen vet hebben...
SuperRoos schreef:
zij schreef:
is niet van dit jaar hoor, maar je ziet haar ribben zelfs op de foto, dus te dik was ze echt niet, en wat betreft zomereczeem hoef ik jullie niets te zeggen denk ik.... spreekt voor zich... :'(

Dit is een jong paard? Dan zijn ribben geen goede indicatie volgens mij om te checken of je paard goed op gewicht is.. Ik heb bij onze jaarling ribben gezien terwijl er gewoon een aardige buik onder hing en er zelfs vet op de spieren kwam te zitten..

ja, hier was ze idd jong ;) maar wel te dun ook hoor.

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 11:15

Aan dun zijn of dik zijn kunnen we helaas geen vetpercentage aflezen (mijn eerste bericht van deze pagina schrijf ik daar wat over.. dat is het moeilijke)

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 13:09

Vet gaat ook om organen zitten hé, laten we dat niet vergeten!

Die van mij was dit jaar in topconditie en heeft het retegoed eraf gebracht dit jaar.

Het is denk ik heel erg paard verschillend hóór.

deedee19

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 13:20

Ik zal binnenkort weer eens foto's maken van mijn shet. Die manen zijn enorm lang en dik nu. Er is deze zomer (en eigenlijk pas in oktober) alleen een pluk achter de oren gesneuveld. Deze is ook alweer aan het groeien. Staat heerlijk rechtop :P

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 15:42

Ik ben blij dat mijn paard weer dekenloos in de wei kan staan zonder jeuk. :) Helaas maar een paar maanden, die vliegbeesten laten zich steeds vroerger zien.

Nu het toch winter is wil ik eens kijken naar ander voer. Omdat suikers het probleem verergeren krijgt Jonas geen biks, al 3,5 jaar niet meer. In plaats daarvan krijgt hij 3x per week (na het rijden) muesli (met wat kruidensupplementen).

Het valt me op dat fabrikanten die zeggen dat ze producten hebben speciaal voor eczemers of voor sobere rassen toch een erg hoog zetmeelgehalte in hun voer hebben. Zo heeft Subli Eczit 43% zetmeel. :=

Wat voor krachtvoer krijgen jullie eczemers? En wat zit daar in? Wat zijn de suiker/zetmeel gehaltes?

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 16:53

Ik voer nu Safe&Sound van Dodson & Horrell. Alleen ik vind het aantal vitaminen in het voer tegenvallen. Liever zie ik er wat meer in zitten, daarom ga ik voer van Marstall proberen (vito eventueel icm Exzem) of Subli ponybrok.

zij

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 18:15

ik geef de marstall vito, maar marstall heeft veel meer producten met laag suiker en zetmeel gehalte!

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 18:41

Ik voer subli ponybrok.
Heb deze brok omdat het voor mijn pony meer om de vitamines en mineralen gaan.
Deze brok heeft een hoog gehalte hierin, en een erg laag zetmeel gehalte.
Het voer is speciaal voor sobere paarden.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 19:06

CarolShadow schreef:
Vet gaat ook om organen zitten hé, laten we dat niet vergeten!

Die van mij was dit jaar in topconditie en heeft het retegoed eraf gebracht dit jaar.

Het is denk ik heel erg paard verschillend hóór.

absoluut, appie heeft afgelopen jaar echt weinig gedaan,dus conditioneel is het niet zo veel denk ik.
maar wij denken er allemaal om dat onze paarden de goede vitamines binnen krijgen en ik denk dat dat al de helft scheelt hoor.

dat van dat vet klinkt heel aannemelijk hoor, en klopt ook absoluut wel.
maar het is een combinatie van factoren.
er is geen eczemer die door een holist gezond bevonden word op organen( vooral darmen!) etc...

reguliere artsen trouwens ook niet, meesten hebben wel een mineraal of vitamine niet goed in het bloed.
die alfa en betaglobulines zijn vaak niet goed.
en de spierwaarden zitten ook nog wel es scheef.

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 19:22

Klopt!

Dit jaar heb ik shadow op de ponybrok gehad (veel vitamines e.d.) + drainage, verder niets veranderd.
En ze deed het super.

Voor ons is het gewoon een kwestie van scheve verhoudingen in vitaminen en een slecht werkende orgaan (welke geen idee, vermoed zelf de lever, maarja ik ben geen DA haha)
Dat vermoed ik natuurlijk hé, en geloof dat ik nog gelijk heb ook.

Ben echt blij dat ik een 'oplossing' voor shadow heb, zodat we zonder zorgen de zomer doorkomen.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 19:56

ik wil toch wel heel graag nog es bij appie het hele bloedbeeld laten nakijken.
ook schildklierwaardes er dit keer bij en weer die selenium.
word alleen een leuk kostenplaatje denk ik zo dus ik wacht even tot na de feestdagen ;)

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-09 14:53

Ik heb dit jaar een uitgebreid bloedonderzoek laten doen omdat ze zo schuurt.
Het resultaat was goed behalve het ZINK gehalte was ondermaats, zo erg zelfs dat de VA dit nog nooit gezien had.

Ik heb haar een maand Zink moeten bijgeven, volgende lente laat ik dit opnieuw doen.

De oorzaak is onbekend, VA snapt niet wat er inwendig verkeerd loopt waarom ze zo'n slechte Zinkopname heeft.

Je zag het ook aan der hoefjes, bij de minste inspanning die ze moest doen brokkelde er stukjes hoef af.

Aan haar hoeven merk ik nu dat het geholpen heeft maar ze bleef schuren tot 2 weken geleden.

Ik geef nu ook Lijnzaadolie bij en ze staat wel te blinken en voelt superzacht aan.

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-09 18:51

Vandaag ineens toch iets raars. Sen had best wel erge jeuk aan haar manen (zelfs een schuurplek!), maar het bijzondere was dat ze ook jeuk had aan haar staart. Waar ze echt al heel lang geen jeuk meer aan heeft gehad. Ik weet echt even niet meer wat ik moet doen.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 12:34

iana:
dat heeft mijn pony dus met de selenium.
het was niet schrikbarend laag,maar toch wel zo dat ik extra moet bij geven.
veearts zei tegen mij dat een deel van de darmen waarschijnlijk niet helemaal goed werkt en het paard de selenium die niet uit het voer kan halen.
bovendien kon er in ons ruwvoer te weinig zitten.

ik weet dat koper de antagonist is van zink,als de inname van de een het hoog is dan kan de ander juist lager worden.
die mineralen enzo dat is zo'n gepuzzel soms.
moet je nu geen zink meer bij geven?

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 13:41

flosje, vervelend zeg zo'n terugval..

Ik ben gister bij de kruidvat geweest voor klitwortel maar dat ga ik dus echt niet kopen daar, blijf het gewoon bij de natuurwinkel halen..
Het stonk een uur in de wind en zit bomvol E nummers, vies chemisch goedje..

Misschien een idee voor anderen om het ook eens van een natuurwinkel te proberen?

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 14:25

Nou, die van mij blijft raar in de vacht zitten zeg, jeetje.
Wat een aanslag die medicijnen, bah.

Hopelijk krijgen we niet een al te strenge winter.
En desondanks blijft ze met haar ongevoerde regendeken lopen, ook al was ik het daar niet helemaal mee eens, maja, je moet toch wat!

Sinterklaas was zelfs op stal geweest voor me!
Oude eigenaren hadden een canvasdeken in een jute zak gedaan en voor shadow's stal neer gezet.

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 14:43

Ik heb een tijdje deze klitwortel gebruikt. Die werkte bij Senna goed. Daarna die van de Kruidvat gebruikt en dat werkte minder, maar was ook heel erg anders. Ik kan het niet goed omschrijven, maar een soort van plakkerig. Welke gebruik jij, SuperRoos?

Ik ga Senna overzetten naar ander voer, maar twijfel zo erg. Marstall heeft verschillende goede muesli's: Optimal, Vito, Isi-Robust, Senior Plus, Force, Exzem. Ik heb al een advies gevraagd bij Marstall, maar geen antwoord gekregen. Ik neig naar de Exzem icm Optimal of Senior Plus.

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 16:53

@ ellepel
inderdaad de natuur zit mooi in elkaar maar soms blijft het een raadsel voor de mens.
Nee ik mag dit niet constant geven, af en toe een kuur indien nodig ... daarom dat ik wacht tot de lente om nog eens een bloedname te doen.
Als ze dan nog laag staat ben ik van plan om dit alles 2 x / jaar te onderhouden (bloedname& zink)
ik geef haar nu elke dag speciale biothine koekjes om haar hoeven in conditie te houden en dan de lijnzaadolie voor haar vacht&vertering, deze 2 kunnen geen kwaad (denk ik) het ganse jaar door.

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 18:23

Flosje446 schreef:
Ik heb een tijdje deze klitwortel gebruikt. Die werkte bij Senna goed. Daarna die van de Kruidvat gebruikt en dat werkte minder, maar was ook heel erg anders. Ik kan het niet goed omschrijven, maar een soort van plakkerig. Welke gebruik jij, SuperRoos?

Ik kan bij die van jou de ware ingredienten niet vinden, worden E nummers genoemd?
Ik heb dus die van de natuurwinkel, is wel op basis van alcohol maar bevat geen E nummers, zit kanabast in wat het eerste geneesmiddel voor malaria was en verder lidah boeaja waar ik echt helemaal niks over kan vinden..
Het ruikt heerlijk en is niet plakkerig..