Cushing

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-13 11:06

nimue2010 schreef:
Nee, ze is nog nooit getest. Ik had gelezen dat de test op ACTH-waarden het meest betrouwbaar zou zijn in deperiode aug-okt en had eigenlijk gedacht het tot dan te redden met mijn eigen aanpassingen.
Helaas heeft ze nu een ietsepietse warmere hoef en ben ik bang voor bevangenheid - vandaar.
De hele club (4 st.) staat vandaag dus op hooi in de winterwei...terwijl er 3 hectaren groen gras staan...

Dat is onzin overigens dat je dan het beste getest kan worden. In die periode zijn de waarden hoger, maar meestal zijn ze ook buiten die periode heel goed te plaatsen hoor. Er waren de afgelopen tijd nog mogelijkheden om gratis te testen, denk dat dat nu net afgelopen is, maar daar kun je naar informeren nog, wie weet...

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-13 11:08

Waarom zet je hem dan niet met 1 vriendje op hooi en de 2 anderen in het land, en wissel je vannacht een vriendje om? Of zeg ik iets geks? :D
Als je echt bang bent voor een bevangen paardje zou ik ook geen muesli geven, zit gewoon veel suiker in.
Alleen iets heel 'arms' om de poeders er in te krijgen (een voorbeeldje: pavo C4L bevat nagenoeg geen suikers).

En of het echt helpt? maar ik spoelde het hooi ten tijde van de bevangenheid ook uit. Het schijnt toch dat je wat fructaan wegspoelt, je moet het wel even laten weken (x aantal uur) maar ook weer niet te lang want dan kan het gaan gisten...

Ik mis mijn vriendje en wat deed ik alles voor hem met liefde maar ergens ben ik best opgelucht dat ik dat gedoe van die bevangeheid niet meer heb.. ik was elke dag best bang voor hem. Je wil niet dat ze pijn krijgen..

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-13 11:23

fargo schreef:
nimue2010 schreef:
Nee, ze is nog nooit getest. Ik had gelezen dat de test op ACTH-waarden het meest betrouwbaar zou zijn in deperiode aug-okt en had eigenlijk gedacht het tot dan te redden met mijn eigen aanpassingen.
Helaas heeft ze nu een ietsepietse warmere hoef en ben ik bang voor bevangenheid - vandaar.
De hele club (4 st.) staat vandaag dus op hooi in de winterwei...terwijl er 3 hectaren groen gras staan...

Dat is onzin overigens dat je dan het beste getest kan worden. In die periode zijn de waarden hoger, maar meestal zijn ze ook buiten die periode heel goed te plaatsen hoor. Er waren de afgelopen tijd nog mogelijkheden om gratis te testen, denk dat dat nu net afgelopen is, maar daar kun je naar informeren nog, wie weet...

De aug-okt periode is net zo goed als andere periodes, alleen moet de DA rekening houden met het feit dat de ACTH in die periode hoger is dan normaal. Met een simpele rekenformule is echter de 'normale' ACTH dan te bepalen.
Ik geloof dat vandaag de laatste dag is waarop de test gratis afgenomen wordt ( 31 mei)

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-13 11:24

Ik bedoel meer dat het niet nodig is om op die periode te wachten om duidelijke resultaten te krijgen, zeker bij twijfel over bevangenheid ..

Nammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-13 11:25

Jannepauli schreef:
Als je via google tumeric en pergolide intikt kom je op allerlei wetenschappelijke bronnen uit waarbij wel enigszins duidelijk wordt dat zowel tumeric ( kurkuma) als pergolide effect hebben op de verbindingen (neurotransmitters) in de hersenen. Hele ingewikkelde materie - een studie wb de relatie tussen pergolide/tumeric heb ik niet kunnen vinden, ook niet dat er contraindicaties zijn. Tot nu toe, ik graaf vrolijk verder.
Wel is duidelijk dat je niet 'zomaar met kurkuma aan de gang kunt gaan als er bepaalde medicatie gebruikt wordt.

Zoals met alles....
Thanks voor het uitpluizen!!

Vraagje , die dame die je mij aanraadde voor de voeding , die maakt niet zelf supplementen?
Dus blijf ik nog steeds afhankelijk van wat er te krijgen is op de markt?

Ik kan maar weinig info vinden over de kellon aanhangers en hun supplementen
Ze hebben het er wel over , en vooral dat het veeeeel goedkoper is.
Maar waar halen zij hun enkelvoudige supplementen vandaan?
Vind het een beetje wazig allemaal......

Jannepauli

Re: Cushing

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-13 11:37

Fargo - je hebt gelijk, mijn antwoord voegde eigenlijk niks toe :) Dus.. testen kan inderdaad altijd!

Nammie: ik maak supplementen ook zelf (na analyse van Sandra) en in sommige gevallen wil ze misschien wel helpen ze voor je samen te stellen. Bel haar gewoon, dan weet je meer!
Als je meer wil weten over Dr Kellon : www.ECIR.org

nimue2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-13 12:26

Woon in Zweden, dus die gratis test gaat so wie so mijn neus voorbij! Zoals gezegd; ga maandag bellen en dan zullen we zien wat de DA zegt... Tot zover bedankt voor jullie hulp!

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-13 23:33

Vanmorgen gebeld over Rumay zijn uitslag en die is 8.8 dus onder de waarde gelukkig.
VA gaf aan als ik in sept. okt nog twijfelde er altijd nog een test kan worden gedaan en anders volgend jaar rond dezelfde tijd om te zien wat dan de waarde is.
Maar goed dan op zoek waarom hij dus op dit moment die problemen heeft.
Dus afspraak gemaakt bij Den Hoek.
Gratis test was tot 31 mei idd.

Nammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-13 09:03

JP , je link maakt niet meer duidelijk.

Fik zijn beenwond was gisterochtend al voor de helft geslonken , en gisteravond zag je dat er ''iets'' zat.
Hij geneest dus best supersnel!
hij heeft nu 4 dagen op 0,75 gestaan , vandaag krijgt hij er weer 2x0,5 , ik ben benieuwd of hij het nu wel aankan.
De holtes voor zijn oren zijn nog steeds ligt gevuld , en zijn gedrag is nog niet echt stabiel te noemen.
Op naar week 3!

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-13 09:08

Oh? Maar wat wil je dan weten?

Nammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-13 09:22

Ik ben nieuwsgierig naar de enkelvoudige mineralen , welke ze gebruiken , waar de grondstoffen vandaan komen etc.
Ik bedoel , ik ken mensen die enorm bezig zijn geweest om bepaalde grondstoffen te kunnen krijgen , omdat bv de goed opneembare vorm gewoon niet te krijgen is.

En weet jij ook toevallig welke normen ze gebruiken voor de mineralen waardes? , want ook daar zit nogal een verschil in.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-13 12:41

Alles is te krijgen hoor, als je maar weet waar.
En wat bedoel je eigenlijk met 'enkelvoudige' mineralen? En wat bedoel je met 'normen voor de minerale waardes en daar zit nogal verschil in'?

Nammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-13 19:51

Stel , je mist koper in je dieet , en van de rest zit meer dan genoeg in het voedsel wat het paard krijgt.
Je wilt dus koper als supplement gaan bijvoeren , maar dat moet je ergens kopen.
Waar koop je zoiets , en van welke bron is het?

De standaard normen voor de minimale minerale waardes , wat is standaard? waar moet je van uit gaan?
Als ik mijn hooianalyse invoer in de voedingscalculator van pn , dan krijgen ze bij mij met het hooi van alles voldoende binnen[mocht ik ook daadwerkelijk die hoeveelheid hooi gaan voeren] Is mijn hooi standaard?
Welke norm hanteer je voor goed hooi?
Snap je wat ik bedoel?

Nammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-13 09:01

Ik kreeg net 2 foto's van Zinzi om hier te plaatsen.
Ze vind dat Zinti alwel beter in haar lijf zit ,vet wordt minder.
Maar ook Zinti krijgt nu vochtophopingen op der hoofd.

Afbeelding

Afbeelding

Nammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-13 09:05

Die rare bulten bij de schouders zijn helemaal verdwenen in ieder geval.
Manenkam ziet er mi ook goed uit , maar der billen kan ik niet zo goed zien met die zwiepende staart ervoor.
Maar goed , zo snel zal het ook wel niet gaan toch?!
Hoe is ze in gedrag?

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-13 09:15

Die billen bovenop zit nog wat vet .
Verder begint ze er beter uit te zien ...
Gisterenavond was ze maar tam .
En kijk elke keer als ik kom hoe ze is .
Gedrag en uiterlijk .
Haar hoofd is idd erg bol boven de ogen .
Zou dat van de prascend komen?
Ze staat nu aantal dagen op 1 tablet . Voor haar grootte en gewicht zou ze 1, 5 moeten hebben . Maar dat was ik niet van plan .Ze zit in een voorstadium van . En ze is nog jong en de pillen zijn erg duur .
Zou ondersteunen met Provarium iete zijn voor erbij toch ?
Help me aub

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-13 11:35

Nammie schreef:
Stel , je mist koper in je dieet , en van de rest zit meer dan genoeg in het voedsel wat het paard krijgt.
Je wilt dus koper als supplement gaan bijvoeren , maar dat moet je ergens kopen.

De standaard normen voor de minimale minerale waardes , wat is standaard? waar moet je van uit gaan?
Als ik mijn hooianalyse invoer in de voedingscalculator van pn , dan krijgen ze bij mij met het hooi van alles voldoende binnen[mocht ik ook daadwerkelijk die hoeveelheid hooi gaan voeren] Is mijn hooi standaard?
Snap je wat ik bedoel?

De voedingscalculator van PN is natuurlijk volstrekte onzin.
Ten eerste zijn ze niet deskundig op voedingsgebied en ten tweede kun je aan de buitenkant van hooi niet zien wat er in zit. Daar heb je gewoon een gedegen en gedetailleerde analyse voor nodig.

Net zoals voor mensen is er voor paarden een bepaalde standaard vastgesteld van wat je dagelijks op basis van voeding binnen moet krijgen om gezond te functioneren en de levensprocessen te ondersteunen. Die standaard is door wetenschappelijk onderzoek vastgesteld en kun je beschouwen als richtlijn.

Nu is het niet zo dat je kunt zeggen : ik heb te weinig koper, dus voeg ik dat als stof maar toe en dan is alles goed. Zo werkt het niet. Mineralen hebben onderlinge coherentie, als je het één toevoegt moet je ook kijken welke invloed dat heeft op andere mineralen - zie het als een soort domino effect. Het is werk voor professionals om dat vast te stellen en uit te balanceren.

Nammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-13 13:17

Jannepauli schreef:
Nammie schreef:

Snap je wat ik bedoel?

De voedingscalculator van PN is natuurlijk volstrekte onzin.
Ten eerste zijn ze niet deskundig op voedingsgebied en ten tweede kun je aan de buitenkant van hooi niet zien wat er in zit. Daar heb je gewoon een gedegen en gedetailleerde analyse voor nodig.
Citaat:
Maar die heb ik toch ?blgg lijkt me toch oke....

Net zoals voor mensen is er voor paarden een bepaalde standaard vastgesteld van wat je dagelijks op basis van voeding binnen moet krijgen om gezond te functioneren en de levensprocessen te ondersteunen. Die standaard is door wetenschappelijk onderzoek vastgesteld en kun je beschouwen als richtlijn.
Citaat:
maar die standaard voor mensen schijnt echt veel te laag te zijn , echt minimaal.

Nu is het niet zo dat je kunt zeggen : ik heb te weinig koper, dus voeg ik dat als stof maar toe en dan is alles goed. Zo werkt het niet. Mineralen hebben onderlinge coherentie, als je het één toevoegt moet je ook kijken welke invloed dat heeft op andere mineralen - zie het als een soort domino effect. Het is werk voor professionals om dat vast te stellen en uit te balanceren.
Citaat:
yep , daarom vroeg ik ook ''listig'' naar enkelvoudige mineralen

Snij me helemaal de rambam aan brandnetels , voor mijn merrie met mok.
Ze vind het heerlijk!

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-13 13:49

De standaard heeft altijd een marge, zowel naar de éne als de andere kant. We gaan uit van een gemiddelde. Dat betekent dus sowieso al niet dat een cijfer absoluut is - de ervaring leert of en wanneer voor bepaalde zaken bijgesteld moet worden. Als je zelf tekorten hebt kun je dat door zelf-analyse achterhalen. Een paard geeft geen antwoord als je wat vraagt en het is alleen maar de mate van ervaring waarop je voorzichtige conclusies kunt trekken.

Listig... ja, ik ben net zo listig als jij door je geen adressen te geven waar je het een of het ander kunt krijgen. Mineralen toevoegen is geen onschuldig supplementje toevoegen, het kan verstrekkende gevolgen hebben voor de gezondheid van je dier en daar wil ik niet verantwooordelijk voor zijn.
Ik heb me de laatste dagen bv goed verdiept in kurkuma - ook zoiets waarvan men zegt :" geef een schepje" - mijn conclusie is dat je dit niet zonder specifieke en deskundige begeleiding moet doen - om het maar even heel kort door de bocht te zeggen: kurkuma werkt net als pergolide op de neuronen en hersenfuncties ( naast een heleboel andere dingen). Ik denk dus dat je een paard dat pergolide krijgt, niet zondermeer kurkuma (tumeric) kunt geven. Er is nog geen éénduidig onderzoek dat het naast pergolide gegeven kan worden. Wel zijn er bronnen die beschrijven dat het één het ander kan versterken - de gevolgen ervan zijn nog niet te overzien.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-13 15:06

En hoe zit dat dan met die monnik peper ?
Dat kan zonder risico extra verstrekt worden bovenop prascend ?

10tje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-13 16:27

Citaat:

@ Jannepauli:
Kun je die standaard ergens terugvinden en een link van doorgeven? Dan kan ik die weer vergelijken met de standaard van de PN voedingscalculator.

De voedingsdeskundigen die op basis van Dr Kellon werken geven nergens (zo ver ik heb kunnen vinden) ergens concrete duidelijkheid over. Wordt dus erg lastig om te controleren als leek zijnde. Ik zou ook graag de standaard van Dr. Kellon willen vergelijken met die van PN. Of is de standaard van Dr. Kellon jouw bovengenoemde wetenschappelijke standaard?

De voedingsdeskundigen die op basis van Dr Kellon werken geven een advies als je geen hooianalyse hebt, met "waarschijnlijkheden".

Overigens wordt op ook op PN aangeraden om hooianalyse te doen en als je die niet hebt dan kun je de calculator gebruiken. Dat komt dan toch overeen wat met de voedingsdeskundigen van Kellon doen? Daarom zou ik graag vergelijkingen doen......eventuele tekorten van koper en zink kun je met de Pn steen (mits paarden die natriumbehoefte hebben) aanvullen. Misschien is dat eventuele koper/zink tekort en het niet gebruiken van die Pn steen een zwak punt in de calculator, maar verder vind ik die duidelijk. Of het klopt is wat anders (er wordt wel literatuuronderzoek gegeven).

Dus ik hoop dat jij mij die standaard (liefst ook met marges net als bij Pn) kunt doorgeven. Ik zou daar erg mee geholpen zijn.

egnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-13 17:31

ZINZI Ik zou niet alles tegelijk doen. Je bent net begonnen met de tabletten ik zou het echt even aankijken. Less is more, zullen we maar zeggen. De tabletten hebben echt de tijd nodig. Ik ben nu ruim 30 dgn onderweg en ik zie nu pas echt verschil. Sinds deze week galoppeert mijn ruin weer de weide in en maakt hij bokkensprongen.

Mochten er nu veranderingen komen en je bent met verschillende dingen begonnen dan weet je niet weer waar het door komt.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-13 17:41

Klopt Egnie , zou dat ook niet gelijk gaan doen . Maar miss later !
Wat vinden jullie van de foto's die Nammie voor me postte ? Met name haar hoofd ?
De lijn gaat goed ... Denk echt van de prascend .
Ze eet nl hetzelfde als voorheen . Bewegen is wel iets meer . Maar weinig meer

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-13 21:57

egnie schreef:
ZINZI Ik zou niet alles tegelijk doen. Je bent net begonnen met de tabletten ik zou het echt even aankijken. Less is more, zullen we maar zeggen. De tabletten hebben echt de tijd nodig. Ik ben nu ruim 30 dgn onderweg en ik zie nu pas echt verschil. Sinds deze week galoppeert mijn ruin weer de weide in en maakt hij bokkensprongen.

Mochten er nu veranderingen komen en je bent met verschillende dingen begonnen dan weet je niet weer waar het door komt.

Less is more ben ik het niet helemaal mee eens, het geven van monnikspeper kan een goede ondersteuning vormen van de pergolide, zodat je minder pergolide hoeft te geven of langer dezelfde dosis kunt geven. Maar goed je kunt het eerst even aankijken. Wij zijn ooit begonnen met de PB omdat de pergolide nog niet beschikbaar was en zagen daar al verbetering op en de pergolide gaf extra verbetering.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-13 21:59

Zinzi_jewel schreef:
En hoe zit dat dan met die monnik peper ?
Dat kan zonder risico extra verstrekt worden bovenop prascend ?

Wereldwijd gebeurt dit op grote schaal. En ik heb ooit zoals al vaker vermeld een onderzoek gelezen waaruit bleek dat een lage dosis monnikspeper de werking van o.a. de pergolide versterkte.