Nammie schreef:Stel , je mist koper in je dieet , en van de rest zit meer dan genoeg in het voedsel wat het paard krijgt.
Je wilt dus koper als supplement gaan bijvoeren , maar dat moet je ergens kopen.
Waar koop je zoiets , en van welke bron is het?
De standaard normen voor de minimale minerale waardes , wat is standaard? waar moet je van uit gaan?
Als ik mijn hooianalyse invoer in de voedingscalculator van pn , dan krijgen ze bij mij met het hooi van alles voldoende binnen[mocht ik ook daadwerkelijk die hoeveelheid hooi gaan voeren] Is mijn hooi standaard?
Welke norm hanteer je voor goed hooi?
Snap je wat ik bedoel?
De voedingscalculator van PN is natuurlijk volstrekte onzin.
Ten eerste zijn ze niet deskundig op voedingsgebied en ten tweede kun je aan de buitenkant van hooi niet zien wat er in zit. Daar heb je gewoon een gedegen en gedetailleerde analyse voor nodig.
Net zoals voor mensen is er voor paarden een bepaalde standaard vastgesteld van wat je dagelijks op basis van voeding binnen moet krijgen om gezond te functioneren en de levensprocessen te ondersteunen. Die standaard is door wetenschappelijk onderzoek vastgesteld en kun je beschouwen als richtlijn.
Nu is het niet zo dat je kunt zeggen : ik heb te weinig koper, dus voeg ik dat als stof maar toe en dan is alles goed. Zo werkt het niet. Mineralen hebben onderlinge coherentie, als je het één toevoegt moet je ook kijken welke invloed dat heeft op andere mineralen - zie het als een soort domino effect. Het is werk voor professionals om dat vast te stellen en uit te balanceren.