[INFO] Cushing/PPID deel 2.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

VantLis

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-24 20:40

Hallo,

Mijn pony is al 3 jaar met pensioen. Sinds deze winter valt hij erg in kwa bespiering. Wij wandelen dagelijks een rondje aan de hand verder word hij niet meer bereden.
Nu zag ik dat je bij ppid extra eiwitten moet voeren ivm spierafbraak. Maar heeft dit zin als je paard eigelijk niks doet behalve wandelen? Ik vind hem invallen kwa spieren, echt een oude mannen lichaam. Hij krijgt alleen hooi en een balancer. Hij staat niet op het land. Wat kan ik het beste geven? Vitamine E en aminozuren?

MarliesV

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-24 10:10

Zeker heeft dit zin, die van mij is ook met pensioen, viel ook in op de bovenlijn maar ik kan echt het verschil zien nu ik eiwitten ben gaan bijvoeren. Hier via erwtenproteine van Bulk. Het is echt een aanvulling voor de spieropbouw en ook behoudt. Dus als ze invallen is het goed om bij te voeren.

Blaze1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-24 15:29

Mag ik vragen wat jullie betalen voor een doosje voor 60 tabletten?

De vorige betaalde ik incl btw 119 en nu 160 euro :\
Begin mij nu af te vragen of ik niet naar België of Duitsland kan om ze te halen?

MamaMiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-24 16:15

Ik heb Pergoquin, 1mg, 50 stuks voor €88.29.
Dus €1,77 per stuk en beiden ponies krijgen een kwartje per dag, dus ik ben € 0.88 ct per dag kwijt.

Tijdje geleden gekocht, maar nu is jer 2024 dus misschien zijn de prijzen wel gestegen.

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-24 16:23

Ik betaal voor 60 stuks Pergoquin 93,-

_Elaine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-24 16:49

Blaze1994 schreef:

De vorige betaalde ik incl btw 119 en nu 160 euro :
Begin mij nu af te vragen of ik niet naar België of Duitsland kan om ze te halen?

Ik heb op 17 oktober 125,26 betaald voor 60 tabletten prascend

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-24 10:32

September 2023, 286.13 euro voor 200 tabletten van 1 mg

1.43 per 1mg tablet dus

MarliesR

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-24 14:15

Ik heb net mijn eerste doosje opgehaald.
60 pillen Pergoquin 1mg voor €104,38 (dus €1,74 per pil/1mg).

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-24 14:32

Zeker eiwitten bij voeren, hoor, dat helpt echt. Zeker in combinatie met (vrije) beweging en gerichte oefeningen.

Ik betaal voor mijn Pergosafe 104 euro per 3 maanden (90x 0,5 mg).

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-24 14:55

Gut ik voer eigenlijk helemaal niet bewust eiwitten. Ben wel benieuwd wat anderen dan zoal voeren...?

Mareentje krijgt dagelijks haar Hayster brokjes. Senior Subli slobber en senior Hartog lucerne. Soms een handje muesli / maïsvlokken er overheen. Soms een handje grasbrok. Als er wortels zijn dan krijgt ze er wat wortels bij. Soms een appeltje. En daar doet ze het eigenlijk wel prima op. Ik heb werkelijk geen idee hoe veel of weinig eiwitten daar in zitten :=

_Elaine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-24 16:21

pmarena schreef:
Gut ik voer eigenlijk helemaal niet bewust eiwitten. Ben wel benieuwd wat anderen dan zoal voeren...?

Mareentje krijgt dagelijks haar Hayster brokjes. Senior Subli slobber en senior Hartog lucerne. Soms een handje muesli / maïsvlokken er overheen. Soms een handje grasbrok. Als er wortels zijn dan krijgt ze er wat wortels bij. Soms een appeltje. En daar doet ze het eigenlijk wel prima op. Ik heb werkelijk geen idee hoe veel of weinig eiwitten daar in zitten :=

De Lucerne is al een goede eiwitbron op zich.
En zolang ze het hier goed op doet lekker zo houden.
Don’t change a winning team

Ik had het laatst nog over met mijn DA over het bijvoeren van magnesium en vitamine E,
Haar visie was dat dit in preciepe niet nodig is als je basis voeding goed is, en je het geld beter kan steken in goede kwaliteit ruwvoer.

henshem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-24 17:35

Ik lees al even mee en wil hier wel op reageren. Het gehalte vitamine E in hooi neemt af in de loop van de winter terwijl de behoefte aan vitamine niet vermindert. Het suppleren van vitamine E bijvoorbeeld door het geven van lijnzaad of in een andere vorm is dus zeker van belang tenzij het gehalte vitamine E in het krachtvoer extra hoog is.

_Elaine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-24 17:46

Zoals ik zei, als je basis voer goed is dan hoeft het dus niet, maar dat vergt wel veel tijd en energie in het uitzoeken van je voer en waar ze het ook nog goed op doen.
Ik mijn voer zit een hogere gehalte vitamine E bijvoorbeeld, en dus is het niet nodig in mijn geval

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-24 10:16

Ik voer ook een product waar die Vit E extra in zit, dus hier wordt alleen de eiwitten bijgevoerd in vorm dus van erwtenproteine van Bulk (poeder), afhankelijk van de hooi analyse.

Mijn huidige hooi bevat veel meer eiwitten, dus heb ik het bijvoeren afgebouwd.

Jayko

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-24 22:06

Blaze1994 schreef:

De vorige betaalde ik incl btw 119 en nu 160 euro :

Ik betaal € 135 voor 60 tabletten, maar nu in 2024 wordt het bij ons wel iets verhoogd met zo’n 5% begreep ik

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-24 13:30

Karin_deB schreef:
Ik betaal voor 60 stuks Pergoquin 93,-

Dat was blijkbaar de 2023 prijs.
Net gehaald, 60 stuks 110,-
Flinke prijsstijging dus.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-24 13:38

Ik betaalde in december €91,50 voor 90 pillen 0,5mg Pergosafe. Ik reken maar gewoon een euro per dag.

Icelandshet

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-24 10:45

Zijn er hier meer ppid 'patiënten' die duidelijk moeite hebben met zichzelf warm houden? Of thermoregulatie in het algemeen?

Hier een ongeschoren shetlander, 24/7 (met schuilstal) buiten en onbeperkt hooi, maar alsnog leek ze gisteren koud te staan onder haar winterdeken (250 g) met hals ... ik weet even niet wat ik ermee moet :(

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-24 11:12

Ja mijn merrie heeft er ook moeite mee. Staat wel dekenloos, ongeschoren.
Ze krijgt onbeperkt hooi. Heeft een paar kg ingeleverd maar dat kon ze missen. (Ik heb de zeldzame te dikke ipv te magere PPID'er).
Ze staan nu sinds 3 nachten 's nachts op stal en dat doet haar duidelijk goed.

Ze stond hiervoor in paddock met schuilstal maar daar ging ze te weinig in staan en kwam niet tot rust.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-24 13:21

Ik was er bang voor maar Mareentje lijkt het niet kouder te hebben dan voorgaande jaren. Ze vreet wel de oren van m'n kop, dat wel := Maar haar vacht ziet er ook gewoon weer goed uit en ze is ook ronder geworden dan ze in oktober ofzo was.

Skessa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-24 13:59

Die van mij heeft het eerder te warm dan te koud :=

Icelandshet

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-24 15:40

Hmm dan heeft het wellicht bij mijn shet toch met de cushing te maken ... eten doet ze oké maar niet geweldig. Ze is ook echt wel wat mager op dit moment, we kijken even aan

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-24 16:44

Ik dacht gelijk, eet ze wel goed? Motortje moet wel branden, anders blijven ze niet warm.

Die van mij is ook te mager geweest, toen had ik er een deken op. Nu ze weer normaal op gewicht is, heeft ze het eerder te warm dan te koud.

Kan je niet iets bij gaan voeren wat iets meer aanzet?

Icelandshet

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-24 18:14

MarliesV schreef:
Ik dacht gelijk, eet ze wel goed? Motortje moet wel branden, anders blijven ze niet warm.

Die van mij is ook te mager geweest, toen had ik er een deken op. Nu ze weer normaal op gewicht is, heeft ze het eerder te warm dan te koud.

Kan je niet iets bij gaan voeren wat iets meer aanzet?

Ze krijgt al vrij veel 'krachtvoer' bijgevoerd in de vorm van zupa en coolstance + vitamines. Daarnaast sinds kort voordroog naast het graszaadhooi. Meer gaat echt niet ivm hoefbevangenheid helaas

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-24 14:52

Vraagje, want ik ben even not amused :o .

Mijn paard, bijna 20, staat sinds 15 maanden op de Pergosafe 0,5 mg. Elke drie maanden bel ik de kliniek voor een nieuw recept van 90 pillen.

Afgelopen week, wilden ze niets meer meegeven. Vervelende discussie aan de foon. Want er moest weer eens getest worden, dat werd eigenlijk geëist. Paardlief gaat super, totaal geen nieuwe symptomen verder. Hij is vrolijk (iets wat hij niet meer was, toen ik hem liet testen in het najaar van 2022), zijn lijf oogt goed. Ik heb gezegd dat ik graag weer eens wil testen in het najaar, maar zeker niet nu (vorstperiode). Mijn paard is gevoelig bij weersveranderingen, dus wellicht ook meer stress in zijn lijf (ondanks warme deken, genoeg ruwvoer, schuilstal)??

Maar ze deden héél erg moeilijk, anders kreeg ik gewoon geen medicatie meer.... Ik zal het mild zeggen, maar ik voel me gewoon geen eigen baas meer over mijn paard zo. En wát is de toegevoegde waarde van helemaal geen medicatie meer uitschrijven???

Nu komen ze morgen prikken, maar ik sta hier dus totaal niet achter. En je schiet toch ietwat in de stress, als je medicatie bijna op is...

Iemand ook dit soort ervaringen of doe ik nou zo verschrikkelijk moeilijk?
Ben wel van plan morgen de discussie aan te gaan hierover.

Kan natuurlijk overstappen naar een andere dierenarts met andere pergolide medicatie, maar mijn paard, een heerlijke miep :D :o , doet het juist zo goed op deze capsules, die de geur/smaak neutraler maken.