Hoe bedoel je strafbaar? Hier in Belgiƫ mag je gewoon,op voorschrift van de dierenarts medicatie kopen voor dieren. Zo koop,ik ook de hartmedicatie en de pillen voor epilepsie voor de honden. Heb naar verschillende apothekers gebeld en als je een,voorschrift hebt mag je via de apotheker bestellen. Ken nog mensen hier die dat zo doen. Mag je in Nederland dan geen,medicatie kopen voor dieren in een gewone apotheker? Ik koop de ontworming ook gewoon bij de apotheker en,dit moet zelfs niet met voorschrift. Is altijd zo geweest.
Of je moet een dierenarts hebben die een recept voor je uitschrijft, maar die zijn er nauwelijks..... Ik heb er een paar gevraagd maar dat kunnen ze niet doen...
Als je een recept hebt mag je gewoon een diergeneesmiddel bij de apotheker halen hoor in Nederland.
Batlow
Geplaatst: 16-08-15 22:42
cynthiar schreef:
Als je een recept hebt mag je gewoon een diergeneesmiddel bij de apotheker halen hoor in Nederland.
Ja alleen mogen ze voor pergolide geen recept uitschrijven... Want in apotheek in nl verkopen ze geen 'prascend' toch?
Waratje
Geplaatst: 16-08-15 22:45
Ze mogen voor de mensenversie (pergolide) geen recept uitschrijven, wel voor de dierenversie (prascend) en ik neem aan dat een apotheek dat ook wel zal kunnen leveren.
cynthiar
Geplaatst: 16-08-15 22:48
Dat is zo. Maar ik weet niet of het kan. Maar als je met een recept voor Prancend naar de apotheek gaat. En zij kunnen dat merk niet bestellen, zouden ze dan niet een ander merk Pergolide voor je willen bestellen, want om die stof gaat het en Pergolide hebben ze van verschillende merken. Misschien kan iemand dat eens proberen?
Pluisje1998
Geplaatst: 17-08-15 01:15
De mods verwezen met door naar dit topic, dus ik ga mijn vraag hier nog een keer herhalen.
Bij mijn merrie van 20 is een tijdje geleden cushing geconstateerd. Nu zijn we bezig met medicijnen, sindsdien is ze er al beter uit gaan zien, gelukkig. Nu zit ik met de winter. Afgelopen winter had ze een dikke wintervacht. Ondanks dat leek ze toch wat moeite te hebben met het warmhouden, want ze viel wat af. Met iets meer bijvoeren was dit zo opgelost. Nu had ze na de winter moeite met het loslaten van de vacht, dit was waarom ik haar heb laten testen. Uiteindelijk bleek ze dus Cushing te hebben, geen schokkende hoge waardes, maar het was er wel.
Nu zit ik dus met de vraag hoe ga ik het deze winter doen. Moet ik haar onder een deken zetten? Kan dit met Cushing, ivm de vacht ? Ik heb hier echt geen enkele ervaring mee dus ik stel waarschijnlijk hele domme vragen, vergeef me daarvoor. Ik neig zelf naar een deken, maar dan is de vraag dus weer welke deken, qua voering etc. Dus ik kom hier even om raad vragen bij de mensen die er ervaring mee hebben want ik zie door de bomen het bos niet meer...
Laatste optie zou kunnen zijn om haar binnen te zetten ipv een buitenbox. Maar dat doe ik liever niet omdat ze zich daar niet prettig lijkt te voelen en de buitenbox aanzienlijk groter is.
Ik scheer mijn pony gewoon... Volgende week toevallig weer want hij heeft echt een dikke vacht nu en verhaard ook dus ik help hem even. Hij staat snachts sowieso op stal en als er dan overdag regen is even voorlopig regendekentje, maar hij zweet zich de pleuris met die warmte...
Ik scheer ook regelmatig. In de winter op stal scheer ik ook. Ik heb deken van verschillende diktes, en ik kijk hoe warm/ koud het word en daar pas ik de deken op aan.
@ Pluisje: Gewoon afwachten of het een koude of zachte winter wordt - ik zou zeker niet op voorhand scheren. Onze paarden zijn 24/7 buiten, wel met goede schuilstal waar ze zich bij kou/regen/wind terugtrekken. De afgelopen winter zijn ze doorgekomen met een 100 grams tussendeken. Oudere paarden hebben sowieso wat meer moeite om zich warm te houden dus ik bekijk het per dag/periode. Ga je medicijn gebruiken voor de Cushing?
@batlow. Waarom,Wilt je dierenarts geen voorschrift geven? De mijne geeft een,voorschrift. Heb uitgelegd dat mijn paard 25 jaar is en dat ik geen aantal dozen in huis haal omdat je nooit weet hoe lang zij gaat leven. Het klinkt redelijk hard maar dat is de realiteit. En als,mijn doos bijna leeg is haal,ik een,nieuwe. Zij begreep dat en schrijft voorschriften uit. Ik kan moeilijk elke keer als een,doos leeg is de dierenarts laten komen. Vermits zij ook een,drukke agenda heeft en niet direct in de buurt woont was dit de gemakkelijkste oplossing. Zij komt nu vrijdag bloed,trekken en geeft dan een paar voorschriften zodat ik een,tijdje voort kan tot er terug bloed kan getrokken worden.
Anoniem
Geplaatst: 17-08-15 09:15
Ik vind het elk jaar weer een hoop gedoe met de dekens. Ik scheer 1x per jaar in het voorjaar, omdat ze als shet zo wie zo al laat pas gaat ruien en dan is het een eeuwige sauna voor haar, maar aan de andere kant staat ze in de winter, met die ijsberen vacht, het eerder koud te hebben als mijn grote met helft aan vacht, om vervolgens op stal rustig te staan zweten, die thermostaat is bij die van mij duidelijk stuk. Ik heb regendekens en winterdekens voor haar en als tussen maat plaats ik een fleece onder de regendeken.
Het werkt hier in NL duidelijk anders als bij jullie Ilora. Wij kunnen geen dierenmedicatie bij de mensen apotheek halen.
llora
Geplaatst: 17-08-15 10:01
@ohjajoh6 dan heb ik geluk. Wat jij zegt over de wintervacht is hier hetzelfde. Ze heeft de dikste vacht van,allemaal bij ons maar staat soms gewoon te bibberen. Staan wel 24/24 buiten,met inloopstallen. Ik heb verschillende dekens. Want de ene keer heeft ze het Super warm en de andere keer staat ze te bibberen. Overlaatst met de regen ook. Staat ze ineens te trillen omdat het is goed geregend heeft terwijl het nog lekker warm was en,de andere paarden hadden er geen last van. En de andere keer als het regent heeft ze er dan ook weer geen,last van. Soms moeilijk inschatten. Nu komt deze vrijdag de dierenarts terug bloed nemen om de waarde te checken wat voor een paar van 1.62 staat ze nog op een halve pil. Vermoed,dat ze naar een,pil gaat moeten gaan.
Die van mij heeft nu ook al een behoorlijke vacht, maar wil niet scheren. Ze staat 24/7 buiten met in de winter een schuilstal. Ze krijgt wel weer een deken op straks, maar vind het nu nog te vroeg eigenlijk. Vorig jaar heeft ze met een ongevoerde regendeken gestaan en soms met een 100 gr. Echt koud was het hier toch niet en ze had het echt niet koud.
Ik scheer Wouter het hele jaar door. Zomers dekenmodel swinters helemaal. Maar Wouter heeft het altijd warm ook voor de cushing al. Wouter heeft nu juist dat zijn dekharen ertussen uit te zien zijn. Ik haal altijd maar 30 pillen bij de da omdat hij maar een kwartje krijgt en ik niet te lang de medicatie wil hebben liggen. En de kosten zijn dan wat minder.
@Jannepauli Ze staat nu op 1 pil Prascend per dag, nadat ze de medicatie kreeg is ze wel enorm opgeknapt, ze begon weer te verharen en nu glimt ze ondertussen als een spiegel. Voor de medicatie verhaarde ze maar een beetje en was haar vacht ook vreemd dof. Ik ga niet op voorhand scheren, alleen als het echt nodig is. Ze is al bang als iemand anders op de poetsplaats hun paard scheert en zij staat erbij, ik wil haar die stress niet onnodig aandoen.
Ik ga het sowieso nog even aan de DA vragen vanmiddag wat die aanraad. Hij komt vanmiddag toch bloed afnemen om te kijken of haar dosering klopt. Qua dekens heb ik een regendeken liggen, maar ik denk dat ik toch sowieso maar een 100grams ga aanschaffen.
Britta31
Geplaatst: 17-08-15 13:14
Vandaag toch maar de regendeken op mijn oudje gedaan.Ik scheer Britt nooit.Ze is altijd een grizzly beer in de winter en dat is toch een extra trui onder haar 300 gram deken.Wel staat ze 24/7 buiten met een warme inloopstal.
charmaine90
Geplaatst: 17-08-15 23:15
Hallo allemaal, ik zit ook met een cushing pony. Een ijslander van 24 jaar oud. Ik zit met een probleem dat ze haar muesli niet meer wilt (dieetmix van subli).
Hiervoor al verschillende soorten voer gehad: Vito, care4life, naturel. Wat kan ik verder nog proberen? Ze is erg kieskeurig en wil echt het beste voor haar.
Speedibeet wilt ze nog wel.
Alvast bedankt:)
Britta31
Geplaatst: 17-08-15 23:21
En gewoon gerstemix.En als dik maker nog maisvlok erbij.
Ik zou een Cushing paard helemaal geen muesli met granen geven, suikers zijn vaak not done, vooral omdat ze ook nog extra gevoelig zijn voor hoefbevangenheid ed. Fiber force van Cavalor of iets van agrobs, die heeft ook een speciale slobber voor Cushing en hb Of gewoon je speedibeet en voldoende ruwvoer, geen granen in ieder geval
Ik geef nu sinds kort Pavo 18+. Veel eiwit, weinig suiker en zetmeel. Mijn Fjord is ook een moeilijke eter maar hiervoor komt ze van achter uit het land aandraven.
Ik geef het nog niet lang (3 weken) dus de lange termijn effecten weet ik nog niet. Maar voor nu moet ze vlees kweken en dat gaat hiermee erg goed.