[Info] zomereczeem, schuren en jeuk 4

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-14 12:58

Ik heb hier alles al geprobeerd en uiteindelijk toch maar netjes Ellepel haar goede raad en advies telkens opgevolgd en zomereczeem kost mij nu een pak minder dan voorgaande jaren :')

Eenvoudigweg goed deken er op, goede hoofdkap, minimale weidegang, goed ruwvoer en mijn paard doet het goed :)

Geen dikke hals, geen jeuk (enkel aan de buik en uier een heel klein beetje, heb nu een uierflap besteld bij Boett :) ), ziet er goed uit!

Echter, het valt me op dat mijn paard aan de onderkant van haar manen dikke donkere schilfers heeft :\

Zo ziet het er uit aan de bovenkant:
Afbeelding

En zo aan de onderkant:
Afbeelding

Aan de onderkant zitten dus echt dikke schilfers, die borstel ik er elke dag uit met een zacht hoofdborsteltje :)

Zoals je hier kan zien zijn de eerste 2 vlechten hele dikke vlechten, de 3de is vrij dun, en de rest moet bijgroeien.

Afbeelding

Zo zag het er uit voor ik een weekje op vakantie ging en er dus een week de RSIH heb moeten opgooien:
Afbeelding

Stomme Rambo -_- Er is dus alweer een heel stuk manen verdwenen door dat deken :'(

Mijn hoofdvraag is dus: van waar komen die schilfers? Gaat dit nog netjes bijgroeien?
En is het misschien een gevolg van nieuwe haargroei dat die schilfers er komen?

Verder: als jullie de manen van jullie paard borstelen, komen er dan ook élke keer manen mee?
Ik borstel mijn paard haar manen elke week 2x uit, van onder naar boven, eerst goed veel antiklit erin zodat ik zo weinig mogelijk mee trek.

Heeft iemand van jullie soms ook dat jullie eczemer last heeft van traanoogjes?

Mijn paard ziet er verder prachtig uit! Goed op gewicht, blinkt als een spiegel :D
Laatst bijgewerkt door Mi_Amore op 03-05-14 13:00, in het totaal 1 keer bewerkt

galopje2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-14 13:00

Safiera schreef:
@ galopje2000: Waar heb je die klitwortel vandaan? Klinkt als een goede tip!

Gewoon van de kruidvat, staat bij de haarproducten :)

Marvel

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-14 13:33

@mi amor: de schilfers zie ik niet van achter mn mobiel. Maar mijn paard heeft dat wanneer ik begin met derfen. Nu deken op en geen derfen, weg schilfers.
Plukken manen eruit lijkt mij niet goed, ik krijg de indruk dat ze verstikken door de deken over de hals. Hebben meer paarden last van. Ik borstel de manen en staart ook niet vaak, knopen en stro haal ik er met mn handen uit.
Traanogen heeft die van mij ook. Vorig jaar stond hij met masker op, dit jaar begonnen met om de dag schoonmaken met kamillethee nadat ik t 1x zag en sindsdien geen last. Wel vliegen om zn ogen, maar geen tranen, troep of ontsteking oid.

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-14 14:13

De schilfers had ik al weggeborsteld :')

Pluk manen eruit is dus gekomen door de Rambo -_-

Na 5 dagen een Rambo deken te hebben opgehad waren er dus gigantisch veel manen weg.
Nu met de Boett is het stuk op de schoft al gigantisch bijgegroeid.

Nu heeft ze een Boett die veel beter past, de hals is lichter en VEEL ruimer. Dus verstikking, zou het dan toch nog kunnen? :\ Want ik heb wel de indruk dat er nieuwe haren aan het groeien zijn, dus dacht misschien dat er daarmee schilfers konden zijn?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-14 14:47

Verstikken kan altijd dat heb je sowieso als je de manen invlecht dat had ik altijd wel.. Met manen los nooit ergens last van en gewoon volle bos manen onder de rambo :)

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-14 15:19

Hmm dus niet invlechten zou beter zijn? Maar heb je dan niet juist meer knopen en dergelijke? Ik vlecht wel heeeeel los in.

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-14 15:24

Mijn eczeemer heeft dit jaar pas 1 keer geschuurd!
Helaas een hele hap eruit, maar ze ziet er vandaag zo uit:
Afbeelding

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-14 15:49

@mi amore: ik vlecht mn paard nooit en heb nooit last van klitten. Maar hij heeft een sportcoupe. Wellicht is dat met langere manen anders...

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-14 16:10

Ow ja, die van mij heeft wel een pak lange manen :')

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-14 17:04

Ik vlecht wel in. De manen van mijn pony klitten erg snel.
En zonder vlechten is d'r geen houden aan.

assebassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-14 19:32

Caipirinha82 schreef:
Heeft iemand ervaring met de druppels van puur culico? En de puur drainage compositum?

Mijn paard is ook weer begonnen met schuren nu ze weer de wei in gaan sinds een week, en wil het probleem ook graag van binnen uit aanpakken.

Een vliegendeken kan ik ook wel weer omdoen maar ik ben blij dat ze nu even zonder deken kunnen nu het wat warmer is en geen vliegendeken ophoeven tot dat de dazen weer komen.

Ik ben vorig jaar september begonnen met de cullico, dit jaar in maart de drainage druppels van Puur gegeven, daarna 's morgens de cullico en 's avonds de allergie druppels, (dit wordt aanbevolen door puur) het gaat nog steeds heel goed dit jaar, beter dan vorig jaar, maar of dat door de druppels komt? zou kunnen hoor, maar ik let er ook op dat ze niet te vet wordt, en doe bij veel insecten een deken op.
succes!!

JoycexEnya

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 08:18

Hallo,

Ik zat een beetje mee te lezen en had een aantal vraagjes.

Is er een bepaalde herkenning dat het eczeem is?

Mijn fjordje heb ik al bijna 2 jaar. Ze schuurt altijd heel erg vooral rond deze tijd. Haar staart rond haar kont en haar manen. Ze heeft in haar manen ook heel veel schilfers en verhaart natuurlijk. Ze heeft gister namelijk haar bovendeur eraf geschuurt die lag op de grond toen ik kwam. Dus ze heeft wel heel veel jeuk, ze heeft trouwens voor haar stal een uitloop mogelijkheid om buiten te komen en wss heeft ze dat met haar staart/kont gedaab. Ze heeft nu een vliegen deken op om te kijken of dat misschien werkt.

Maar hoe weet je nou of het eczeem is of alleen maar last van die schilfers of horen die schilfers erbij.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 08:49

Onze jeukpony staat sinds twee weken op Metazoa. Nu lees ik daar wat schuren betreft erg enthousiaste verhalen over. Over paarden die helemaal niet meer schuren enzo. Ik zit te dubben of ik de deken een poosje af zal laten. Anders hou ik hem misschien wel heel de zomer onder een deken terwijl dat niet nodig is. Anderzijds wil ik ook niet dat hij weer last krijgt. Dilemma's, dilemma's. ..;)

Deaglán

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 09:16

safina schreef:
Onze jeukpony staat sinds twee weken op Metazoa. Nu lees ik daar wat schuren betreft erg enthousiaste verhalen over. Over paarden die helemaal niet meer schuren enzo. Ik zit te dubben of ik de deken een poosje af zal laten. Anders hou ik hem misschien wel heel de zomer onder een deken terwijl dat niet nodig is. Anderzijds wil ik ook niet dat hij weer last krijgt. Dilemma's, dilemma's. ..;)

Beter 1 zomer teveel onder de deken dan 1 uur te weinig zou ik denken. Hoop voor je dat dit jullie middeltje tegen ZE is maar ik ken er ook genoeg waarbij het niet werkt.

chery

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 09:44

@joyce: ik ben bang dat het toch echt eczeem is. Eczeemdeken op en kijken hoe dat gaat. Alhoewel het beter is de jeuk voor te wezen. Vliegendeken is geen eczeemdeken, de mazen zijn te groot.
@safina: het is een kwestie van proberen met het voer. Zonder deken zal ik ook niet durven.
Die van mij gaat ook hartstikke goed op het voer dat hij nu krijgt, maar ik durf ook noet zonder deken.
Alleen gisteren en vannacht heeft hij zonder gestaan, wilde de deken wassen en met deze temperaturen durf ik dat wel een dagje aan en is het ook goed gegaan.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 09:48

@safina: ik zou het ook volgend jaar pas proberen. Ik begin elk jaar een week of 2 dat hij nog even bloot kan tot ik weer jeuk tekenen zie, dan gaat eerst de vliegendeken op en als hij dan echt tegen schuren aan zit gaat de rsih weer op en is het gelukkig weer klaar. Op zo'n manier zou ik het denk ik ook proberen.

JoycexEnya

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 09:50

Deze vliegendeken heeft nog iets eronder met mini maden maar neem sws deken mee. Eerst dacht ik namelijk door verharen maar na gisterebn. Ze krijgt qua eten sportbrok en hooi en staag op weiland voor 3 uurtjes wel met lang gras. Mag ze daar op blijven?

Wat kan ik haar het beste voeren,

chery

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 09:55

@joyce: ik vind sportbrok best pittig! Wat doet ze aan arbeid, welk merk, hoeveel krijgt ze?
Je moet letten op suikers/melasse in het voer. Sommige kunnen wel tegen granen, sommige niet. Dat is uit proberen. Die van mij werd steeds minder van granenvrij minder, conditie vloog achteruit, dus ik heb het wel weer toegevoegd met zeer goed resultaat.

JoycexEnya

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 09:56

Van action kwart 2x per dag.
Train best intensief met haar dressuur springen bos in etc.

Edit: soms ook van Subli zelfde hoeveel heid

chery

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 10:05

JoycexEnya schreef:
Van action kwart 2x per dag.
Train best intensief met haar dressuur springen bos in etc.

Edit: soms ook van Subli zelfde hoeveel heid

Suiker valt mee zie ik in die brok, maar wel hoog zetmeel. Hoe ziet ze er verder uit? Dikke manenkam? Ik zal haar eerst eens onder een echte eczeemdeken zetten, van te voren lekker was met bijvoorbeeld tea tree shampoo ofzo. En dan kijken hoe het gaat. Zolang er geen deken op ligt, jeukplekken vet houden met bijvoorbeeld uiercreme o.i.d.

Subli geven sommige hier ook, maar dan de ponybrok. Daar zijn goede ervaringen mee.

JoycexEnya

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 10:10

Ze is best slank voor een fjord.
Ik zal straks kijken naar dikke manenkam ga zo naar der toe. Wel veel schilfers in haar manen. Voorpluk schuurt ze niet ( weet niet of dat bij iedereen zo is)
Alleen op haar kont van de schuur striemen. Kan vaseline trouwens ook ipv uierzalf?.

Ook las ik over lijnzaadolie en knoflook. Dat dat ook best goed helpt.

Sta bij een vriendin dus kan even zeggen dat ik me eigen voer wil maar ze hebben nog 2/3 zakken sportbrok dat moet eerst op denk ik.

chery

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 10:18

Ik zal niet direkt teveel naar middeltjes grijpen. Het enige wat je kan doen is onder de deken en een kuur drainagecompositum. Wordt die brok ook aan andere paarden gevoerd? Zo ja dan kan je zelf toch ook een zak van iets anders ophalen? Alhoewel ik die action nog niet zo gek vind hoor. Ze hebebn wel hun vitamines ed nodig.
Vaseline kan ook denk ik, het gaat erom dat de mugjes niet door het vette laagje heen kunnen prikken.
Nogmaals eczeemdeken is het beste wat helpt, ze zijn wel aan de prijs, maar jeuk is verschrikkelijk voor ze.

JoycexEnya

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 10:32

We hebben nog een deken liggen dachten namelijk dat me andere fjord het had.

Nee alleen zij wordf ermee gevoerd.
En dat weiland moet ze op kaler of is dit wel goed. Opzich heeft ze altijd 24/7 buiten gestaan op het gras ook. Nu staat ze er 3 a 4 uur erop rest in de bak

chery

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 10:36

JoycexEnya schreef:
We hebben nog een deken liggen dachten namelijk dat me andere fjord het had.

Nee alleen zij wordf ermee gevoerd.
En dat weiland moet ze op kaler of is dit wel goed. Opzich heeft ze altijd 24/7 buiten gestaan op het gras ook. Nu staat ze er 3 a 4 uur erop rest in de bak

Ik weet niet hoe het weiland eruit ziet, is het bemest? Jong kort gras?

JoycexEnya

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 10:37

Het is bemest.
Vrij groen hoog gras