Maagzweer, Ervaringen?

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
BSH
Berichten: 18
Geregistreerd: 07-01-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-23 07:54

Nouvel schreef:
plutolover schreef:
Lastig, hier gaat nog steeds alles goed.

Alleen om nou steeds van die dure spuiten te kopen… waarom zijn ze nou zo duur.

Ik ga in juni paar dagen weg met mijn 2 paarden dus als minder stress voor diegene die maagzweer heeft gehad. Maar soms moet ik 1 paard trainen. (Hij kan hem wel zien) maar komt een tijd dat m’n oudere haf niet meer mee gaat.

Dus twijfel of ik de mastic koop (al merkte ik weinig van) al is het maar tussen m’n oren.


Wij deden dat wel, die van ons mocht alleen mee op de trailer als we die spuiten gaven, tja dan is het kiezen of delen en zo konden we toch nog eens een weekendje met hem naar het bos…
Dat hadden we er dan maar voor over…


Idem hier, of geven of de keuze maken om niet op pad te gaan. Maagzweren riskeren die vrijwel zeker anders ontstaan is geen optie vanuit het welzijn van het dier.

En de verschillende supplementen zijn maar beperkt effectief, hooguit tegen hele milde effecten in het bovenste deel vd maag. Voor de rest is echt omeprazol of sucralfaat nodig

Phonix
Berichten: 1148
Geregistreerd: 11-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-23 08:34

Ik geef ik dagen dat ik weet stressvol zal zijn Nexium, tot nu toe lijkt het te werken.

Is best veel goedkoper dan de spuiten.

plutolover

Berichten: 11722
Geregistreerd: 30-07-04

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-23 08:59

nu weet ik niet of stress de maagzweer heeft veroorzaakt

Max has ook maar 1 maagzweer en is waarschijnlijk bij hem ontwikkeld in de tijd dat hij 10 dagen op kliniek stond ivm operatie waar hij slecht ruwvoer at en medicatie kreeg. Daarna 5 weken nog op boxrust gestaan waarvan ook veel alleen op stal dus ook stress in combi met medicatie.

hij begon ook einde van die weken beetje in tralies enz te bijten. Daarna in het zelfde jaar verhuisd. Toen had ik al een vermoeden maar reden we nog niet. Met aansingelen gaf hij vrij snel een reactie en toen dat heftiger werdt besloten scopie te doen.

De stress van de controle scopie heeft hem ook geen maagzweren opgeleverd want toen moest hij ook 3 kwartier in de trailer en vasten.

Maar ik neem ook mijn grasbrok mee en krijg hij voor vertrek ook zodat ik zeker weet dat er wat in de maag zit.

Ik kreeg ooit de tip 5 dagen baking soda. (van een hollitische da) Mischien dat proberen.

Popstra
Berichten: 13985
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-23 10:19

Phonix schreef:
Ik geef ik dagen dat ik weet stressvol zal zijn Nexium, tot nu toe lijkt het te werken.

Is best veel goedkoper dan de spuiten.


Doe ik nu ook.
Desnoods smorgens dag van vertrek 2 pillen in het voer.

Barb

Berichten: 12093
Geregistreerd: 24-07-01

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-23 17:39

Phonix geef je die Nexium dan al een paar dagen van te voren of op de dagen zelf?

Phonix
Berichten: 1148
Geregistreerd: 11-04-18

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-23 19:09

Ik begin de dag ervoor zodat het tijd hebt om op te bouwen zeg maar aangezien ze 24 uur werken. Ik geef 3 pillen per dag.

plutolover

Berichten: 11722
Geregistreerd: 30-07-04

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-23 21:41

Nou het ging zo goed!! Helaas reageerde Max vandaag erg op de singel.. nu kan ook komen omdat ik vermoeden heb dat z’n zadel niet goed ligt, 23 mei komt zadel maker.

Anders toch de equine74 proberen of dat spul van audevard

plutolover

Berichten: 11722
Geregistreerd: 30-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-23 15:28

plutolover schreef:
Nou het ging zo goed!! Helaas reageerde Max vandaag erg op de singel.. nu kan ook komen omdat ik vermoeden heb dat z’n zadel niet goed ligt, 23 mei komt zadel maker.

Anders toch de equine74 proberen of dat spul van audevard


Nou schiet mij maar lek haha. Vandaag geen reactie op longeer singel, ook niet op bbp en singel (die ik ook gebruik met zadel) en met zadel en singel ook geen stamp reactie.

Soms een beetje draaien. Maar mijn andere haf staat ook nooit stil met zadelen in stal

Anoniem

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-23 19:10

Ik ben er helemaal klaar mee. 1,5 week terug de dierenarts op stal gehad omdat ik dus vrij zeker wist dat de zweren terug waren. DA dacht hetzelfde. Gevraagd voor omeprazol maar hij had wat anders voor mij vertelde hij. Dat bleek dus sucralfaat en ulcosan te zijn. Na 1,5 week staat ze er nog precies hetzelfde bij. Nog net zo opgetrokken als 1,5 week geleden. Morgen voor een second opinion een andere dierenarts bellen en als die mij niet kan helpen breng ik haar naar Equitom. Haar zweren waren in september behoorlijk erg en momenteel ziet ze er weer precies hetzelfde uit. Ik kan mij niet voorstellen dat alleen sucralfaat en wat ulcosan helpt…

Gitana

Berichten: 2722
Geregistreerd: 04-06-12
Woonplaats: Friesland

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-23 19:26

wat vervelend zeg. waarom haal je geen nexium? is niet perse een tip, maar een vraag

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-23 19:30

Gitana schreef:
wat vervelend zeg. waarom haal je geen nexium? is niet perse een tip, maar een vraag

Ik heb al behoorlijk wat doosjes nexium er doorheen gejaagd toen ze kleine symptomen liet zien. Heeft eventjes geholpen maar meteen na het afbouwen heeft ze ze toch flink terug gekregen. Nu op het moment dat haar ribben duidelijk zichtbaar zijn. Wil het gewoon goed opgelost hebben.

Haar zweren zijn vermoedelijk zo erg dat nexium niet voldoende is.

Anoniem

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-23 08:43

Update: gisteren van iemand door gekregen dat een kliniek hier in de buurt nu ook een maagscopie kan doen.

Vanochtend meteen gebeld en een afspraak kunnen maken voor aanstaande maandag. Zondagmiddag kan ik haar dan brengen om te vasten en maandagmiddag doen ze het onderzoek.

MRIIIS

Berichten: 5373
Geregistreerd: 19-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-23 14:53

Pff zo frusterend he, sterkte! Ulcosan ken ik niet, is dat iets anders dan omeprazol?

Mijn paard staat nu sinds 26 april op Equine 74 (2 schepjes per dag) en gaapt niet meer na het werk *\o/* Ik heb al heel wat supplementen geprobeerd dus hoop dat het zo blijft.

Anoniem

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-23 15:04

Ulcosan is een supplement en geen medicatie. Dus zowiezo niet voldoende voor haar. Ik weet niet of ik vorig jaar een foto heb gedeeld van hoe haar maag er uit zag maar dit was haar maag afgelopen september: Afbeelding welke grade het precies was heb ik geen idee van. Maar de 2 dierenartsen die erbij waren vertelde dat het wel echt de hoofdprijs was. Ik vermoed dat het nu weer precies hetzelfde uit ziet en dan ga ik niet met iets als een voedingssupplement lopen proberen.

Fijn dat jouw paard nu niet meer gaapt :D

Phonix
Berichten: 1148
Geregistreerd: 11-04-18

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-23 20:42

Dit is wel heftig ja, ik zie het niet zo goed maar is het ingang maag of darm? Neem aan dat je de management heb veranderd?

Anoniem

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-23 20:50

Wat er precies op de foto staat weet ik niet. Wat ik wel weet is dat het egaal wit/roze moet zijn en dat is het alles behalve.

Ik heb inderdaad het hele management aangepast. Ik heb haar zwaar verwaarloosd gekocht en daar zijn waarschijnlijk ook de eerste zweren ontstaan. Ik ben na de scopie verhuisd naar een plek met onbeperkt hooi maar daar had ze zoveel stress dat was niet normaal. Ze voelde zich daar duidelijk niet happy. Afgelopen januari verhuisd naar de huidige stal en ook hier wat strubbelingen gehad qua stress maar inmiddels lijken we na 3 verschillende stallen geprobeerd te hebben op het terrein wel de oplossing te hebben gevonden. De afgelopen week is ze zichtbaar rustiger.

De sucralfaat lijkt wel haar werk te doen want zowel ik als stalgenoten zien haar wel weer wat bijkomen. Maandag weten we meer.

Majestic1
Berichten: 69
Geregistreerd: 15-04-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-23 20:52

jeetje ook balen zeg zitten deze zweren onderin?

Afbeelding

Majestic1
Berichten: 69
Geregistreerd: 15-04-23

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-23 20:54

Bij mijn paard hebben ze dit gezien onderin de maag, dit ziet er wel weer anders uit..

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Anoniem

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-23 20:54

Jeetje die ziet er ook pijnlijk uit zeg.

Phonix
Berichten: 1148
Geregistreerd: 11-04-18

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-23 21:02

Ja, denk dat die van LV bovenin is.

Als het helpt voor jullie beiden, mijne was op beiden plekken erger :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-23 21:07

Phonix schreef:
Ja, denk dat die van LV bovenin is.

Als het helpt voor jullie beiden, mijne was op beiden plekken erger :)

Hoelang heeft die van jou op de medicatie gestaan?

Phonix
Berichten: 1148
Geregistreerd: 11-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-23 21:10

LV19952 schreef:
Phonix schreef:
Ja, denk dat die van LV bovenin is.

Als het helpt voor jullie beiden, mijne was op beiden plekken erger :)

Hoelang heeft die van jou op de medicatie gestaan?


Mijne stond de eerste ronde 3 maanden denk ik. Toen was de bovenste weg. Maar omdat mijne een darmziekte hebt, heb ze drie kuurtjes gehad volgens mij. Vorige jaar is nu een grote waas omdat we alleen maar bezig waren met behandelen en achterkomen waar het vandaag kwam.

belletjhee

Berichten: 892
Geregistreerd: 22-10-08
Woonplaats: Ergens in het midden van Nederland

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-23 12:20

Hoi allemaal! Ik weet niet zo goed waar ik moet beginnen en wat ik eigenlijk wil bereiken met mijn berichtje... maar in het kort. Mijn 2 jarige is al langere bekend met maagzweren. Ze leek vorig jaar "succesvol" behandeld, dierenarts zei 'niks meer aan t handje', geen eind scopie gemaakt oid. Mijn gevoel is altijd een beetje geweest alsof er nog wat zat. Ze was lang niet zo slecht als dat ze vorig jaar was maar ook niet helemaal goed. Toch besluit genomen om naar Utrecht te gaan. Daar hebben we een ontzettend slechte uitslag gekregen. Maag vol met zweren en ook de uitgang vd maag verdikt, wat bij het eten koliek veroorzaakt. We hebben nu 2 keuzes: euthanasie of toch behandelen (eerst 6 weken, kijken of we vooruitgang boeken). Nu gekozen voor behandelen... maar ook met de weet dat dit een ellendelang verhaal gaat zijn. Iets wat haar hele leven gemanaged moet worden... is dit dan een reeele keuze? Of moeten we beslissen dat het dan gewoon toch klaar is. Wat een vreselijk dubio.. is er iemand met een gelijkwaardig verhaal die me wellicht toch iets positiefs kan vertellen?

Phonix
Berichten: 1148
Geregistreerd: 11-04-18

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-23 12:29

Heb je probeert achter te komen waarom hij ze krijgt?

Misschien is hij allergisch tegen iets dat je voert, of heeft hij veel stress? Of wormen? Heel veel Nederlandse dierenartsen propt er alleen medicine in, zonder te kijken waar ze vandaan komen.

Ik heb een keer gebeld met Laarakers, Van de Hoek clinic, en hij zei “maagzweren zijn alleen een uiting wat iets anders dat verkeerd is”.

belletjhee

Berichten: 892
Geregistreerd: 22-10-08
Woonplaats: Ergens in het midden van Nederland

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-23 20:57

Tja, ze zeggen dat ze het niet weten waar het vandaan komt. Stress lijkt niet voor de hand liggend.... maar kan wel een factor spelen. Al zou ij niet goed weten wat stress zou moeten geven. We gaan haar met de kudde nu 24/7 op het gras zetten met medicatie... kijken wat er gebeurd.