[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk 3

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

celinedaisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-11 14:58

mijn pony heeft ook zomerexceem, maar de laatste 2jaar schuurt ze niet meer ?

eerder had ze een bepaalde pluk van haar manen eraf geschuurd, verder eigelijk niks aan gedaan omdat ze er niet zichtbaar last van had, en nu heb ik al 2 zomers geen afgeschuurde pluk manen meer gehad :'D

Sieppus

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-11 20:44

Ik heb vandaag uit ellende van mijn fries een kwpner gemaakt.... :')
Ik lach wel, maar ik ben niet blij....

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-11 23:00

Sieppus schreef:

Ik weet hoe jij je voelt...ik heb van mijn Haf vorige week een Fjord gemaakt ;( heb er weken, maanden over getwijfeld...doen...niet doen...doen dan maar |(

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-11 11:06

Sieppus schreef:

Mijn Fries gaat al jaren als KWPN-er door het leven. Qua manen dan. Kan me echt niet bommen.
Het staat hem geweldig, is gemakkelijk met wassen en raakt nooit in de knoop.
Ben zelfs de laatste keer met kortgeknipte en ongevlochten manen op concours gegaan en kreeg gewoon een 8 op verzorging.
Nee, ik laat het zo. Vind het ideaal.

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-11 11:40

Kortwieken doe ik bij Blacky pas na de winter, dan maak ik het lange gedeelte (vanaf de oren tot de helft van zijn manenkam op dezelfde lengte als de aangegroeide stukken(het andere stuk richting schoft)
Het leek goed te gaan, heb de deken een middagje afgedaan(gelijk Derfen gesmeerd) om hem te wassen ben Blacky te laten zonnen en toen was het meteen mis, enorme plukken eruit. |(
Voor Blacky werkt het dus niet om hem dekenloos een gedeelte van de zomer door te komen met Derfen, wel zit zijn maantop er nog bijna helemaal op, nu hopen dat die de komende weken er niet alsnog aangaat.

Famke heeft altijd een sportieve look die bij een warmbloedpaard past. Ze heeft van half mei tot eind augustus zonder deken gelopen met 1x per week Derfen, ging best goed, slechts een paar plukjes schade. In het najaar laait de eczeem weer op ieder jaar, dus nu weer een deken erop. Korte plukjes zijn zo bijgegroeid in haar korte kapsel.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-11 11:41

ik heb donderdag op wedstrijd Wisse voor het eerst met hengstenvlecht gereden *\o/*

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-11 11:52

Gaaf Opti, steek ons de ogen maar uit :+

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-11 12:08

:P

Heb er helaas geen foto van, maar stond hem wel goed :)
En met vlechten heeft ie niet raar gedaan, alleen laatste stuk richting de schoft werd heel gevoelig (kop omhoog en trillen met de huid) dus daar heb ik een los vlechtje in gedaan.

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-11 12:16

Sieppus schreef:

Ik heb Dunla laatst ook gekortwiekt. Ik wil t.z.t. ook met haar gaan starten en ze krijgt echt nooit dermate lange manen dat ik er een fatsoenlijke hengstenvlecht in zou krijgen :n Of ik zou haar de hele zomer in moeten pakken met dekens en op stal doen maar dan laat ik d'r liever met een sportcoupe de hele zomer 24/7 zonder deken buiten lopen. Dunla interesseert haar manen niet, die loopt liever lekker in d'r blootje op de wei :)
En inderdaad... het staat nog niet eens zo gek ook genoeg :+

Edit: wat me trouwens wel weer dit jaar opvalt bij Dunla is dat ze in juli en augustus meer last heeft van d'r exceem dan in de andere maanden. Misschien volgend jaar maar eens gaan experimenteren om in die maanden wel een deken op te doen?

opisop_shop

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-11 12:40

sportcoupe is toch ook prima?
Of helemaal gekortwiekt?
Maakt voor wedstrijden niet zoveel uit hoor :)
Maar ik zou haar in de ergste maanden inderdaad wel een deken opdoen als het daarmee beter wordt.

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-11 12:57

opisop_shop schreef:
:P

Heb er helaas geen foto van, maar stond hem wel goed :)
En met vlechten heeft ie niet raar gedaan, alleen laatste stuk richting de schoft werd heel gevoelig (kop omhoog en trillen met de huid) dus daar heb ik een los vlechtje in gedaan.

Famke is ook zo gevoelig op dat plekje, ze trilt al als ik er per ongeluk met een teugel langs ga met rijden, wat dan weer een storing in de aanleuning geeft. Ik heb wel eens gedacht om met western teugels te gaan rijden en dan aan iedere kant een los stuk te laten hangen zodat je niet met een kant van de teugel over de manenkam hoeft.

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-11 17:22

Toen shadow nog wel regelmatig schuurde haalde ik in het voorjaar alles eraf, tot op de huid.
Zij ging dus ook altijd door het leven als fjord.

Maar nu ze zo goed gaat doe ik dat niet meer, het haar is me te dierbaar nu.

Gister haar voor het eerst sinds jaren weer gewassen.
Werd gebeld door stalgenootje dat ze heel onrustig was hele dag, alsof iets haar irriteerde.
Dus ben heen gegaan, maar kon niets vinden, ja wel best veel schilfers in de staart.
Dus toch maar even gewassen, in de hoop dat het dat was, omdat ik niets anders kon vinden.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-11 21:13

Hier gaan de manen echt super goed. De staart is helaas een heel zielig klein plukje nog maar dat onderaan de staartwortel vast zit. De rest is kaal :s

_KaWi_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-11 23:00

Ik meld me hier ook even...

Ik heb mijn haflinger nog niet zo lang maar hij heeft ook zomereczeem.
(Bij mij gekregen waarschijnlijk want fokker heeft er nooit wat van gemerkt)
Dierenarts is afgelopen week langs geweest en ik heb nu cavalesse gekregen.

Hij schuurt zijn manen en straat een heel klein beetje.
Maar hij heeft vooral heel veel jeuk onder zijn buik.
Nu wil ik graag een eczeemdeken gaan kopen omdat hij de hele dag met zijn benen naar zijn buik slaat en over de grond schuurt en rolt.
Waardoor hij nu best grote open plekken onder zijn buik heeft.
Welke deken heeft een goede dichte buik en blijft ook goed zitten??

Heb wel al rond gekeken maar zie door de vele dekens het bos niet meer :P

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-11 23:06

Laat de Cavalesse maar in de kast staan tot komend voorjaar.
Cavalesse moet je al voor het begin van het ZE-seizoen gaan geven omdat het een aanvullend supplement op de voeding is.
Nu Cavalesse gaan geven heeft weinig zin aangezien het ZE-seizoen over een maandje of 1.5-2 over is.
Ik zou je nog eerder Derfen aanraden om te gaan smeren of misschien dat een ander anti-jeukmiddel al genoeg helpt bij jouw Haf. Dat is gewoon een kwestie van uitproberen wat bij jouw Haf het beste werkt :)

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-11 23:21

dat wou ik ook zeggen, laat de Cavalesse maar staan, stom advies ook van je DA :(
Inderdaad een deken kopen, ik zou gewoon een bruine eczeemdeken kopen (Pagony etc) om eerst eens te kijken of dat helpt, maar goed wie weet heb je liever iets anders natuurlijk.

_KaWi_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-11 23:30

Nou lekker van de DA dan... Is nog best duur ook :( Erg fijn _-:( ... Bedankt voor de tip haha... hoef ik iig niet te denken dat dat gaat helpen.
Had inderdaad al over Derfen gelezen hier... denk dat ik dat dan maar ga bestellen.
En die Pagony dekens zijn niet zo duur dus misschien wel goed voor die 1,5 maand nog.

Bedankt!

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-11 23:36

Ow, Cavalesse helpt zeker wel bij die van mij hoor :j Je moet het alleen al voor het begin van het seizoen gaan geven.
En via internet is Cavalesse wel goedkoper te verkrijgen. Laatste keer heb ik 66,50 euro betaald voor een pakket ;)

_KaWi_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-11 23:41

Ja ik bedoelde dat het nu niet meer ging werken, sorry.
Ze zei inderdaad wel dat ze er veel positieve ervaringen mee had.
Dan ga ik het gewoon begin van het volgende seizoen geven :)

line18

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 09:21

ik heb van cavalesse de gel niet nodig.
ik gebruik allen de poeder.
heb dus nog 1 tube gel in de aanbieding.

veder lijkt het met maxi een stuk beter te gaan.
hoop dat ze zich nog goed houd als ik haar straks weer op stal heb staan

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 18:30

Sorrie jongens...meiden...., ik zit niet elke dag op jullie topic, want heb weinig vragen gelukkig!
Even de vragen...Stef krijgt inderdaad vanaf dat hij hier staat bix bijgevoerd. en ik voer havens onderhoudsbrok.
Nu krijgt hij er om een uur of 4 meer dingen bij...zemelen, haver, kruidenmix en gebroken mais.
Staat wisselend op het land, waar weinig meer op staat, en in de bak. Krijgt wel 4 keer per dag voordroog(hooi)
Momenteel met dit warme weer staan er meerdere paarden en pony's te schuren af en toe, maar meer zoals wij als mens jeuken als er een mug in de weg heeft gezeten zeg maar.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 18:44

dat dacht ik al, weet haast wel zeker dat hij dan geen zomereczeem had,maar jeuk ten gevolge van een tekort aan het een of ander.
dat komt wel vaker voor.
ik raad ook altijd aan om een volledig bloedonderzoek te laten doen als het niet helemaal duidelijk is waar de eczeem vandaan komt :j

NoireIdylle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 19:03

Hoi ik meld mij hier dan ook maar eens. Ik lees al zo'n twee maanden mee nl. Mijn tweejarige KWPN ruin heeft ook ZE. Wat een ellende zeg... Soms tot bloedens toe de maantop geschuurd, en heeft dus nog maar een paar haren als voorpluk, verder een punkie vwb rest van manen en staart.
Heeft een eczeemdeken op, staat tussen 10 en 4 overdag buiten op kort begraasd weiland. Heb Hugho gevoerd, maar daar werd hij te heet van. Ben nu bezig met de tweede zak van Cavalor Strucomix Sensitive. Daar is hij al wel relaxter onder. Hiervan krijgt hij 2x per dag 3/4 schep en als supplement Equimins Diamond Omega. Op stal krijgt hij 3x een plak hooi. En er hangt een knoflookliksteen, maar die raakt hij vlgs mij nauwelijks aan. Denk erover om de punkiemanen ook maar te kortwieken. Nu ziet het er ook niet uit. En tot overmaat van ramp, krijgt hij nu kleine mokplekjes op de achterbenen.. zucht... Gewoon balen, als je het beste met je beestje voor hebt, en hem graag 100% gezond wilt hebben.

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 22:13

aerdenhout1 schreef:
Sorrie jongens...meiden...., ik zit niet elke dag op jullie topic, want heb weinig vragen gelukkig!
Even de vragen...Stef krijgt inderdaad vanaf dat hij hier staat bix bijgevoerd. en ik voer havens onderhoudsbrok.
Nu krijgt hij er om een uur of 4 meer dingen bij...zemelen, haver, kruidenmix en gebroken mais.
Staat wisselend op het land, waar weinig meer op staat, en in de bak. Krijgt wel 4 keer per dag voordroog(hooi)
Momenteel met dit warme weer staan er meerdere paarden en pony's te schuren af en toe, maar meer zoals wij als mens jeuken als er een mug in de weg heeft gezeten zeg maar.

Maar het vreemde blijft dat Stef vanaf minuut 1 bij jou niet geschuurd heeft, dit past niet bij het plaatje zomereczeem.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 09:04

NoireIdylle :
is de zomereczeem vastgesteld door een veearts?
als hij ook mokplekjes krijgt zou er wel iets anders aan de hand kunnen zijn .
heb je een bloedonderzoek laten doen om een en ander uit te laten sluiten?