[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

zij

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 17:50

CarolShadow schreef:
Heb het jaren kortgewiekt.
Resultaat is inderdaad een beste bos, omdat alles gelijkmatig aangroeit.
Het heeft geen zin bij paarden die van zichzelf al heel weinig haar hebben.

ik heb een stinker, dus die heeft wel aanleg voor een dikke bos ;)
maar het groeit vanzelf wel een keer bij toch? alleen de puntjes blijven misschien dun dan?

_CS_

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 18:16

Puntjes blijven vaak dun ja, en hangen er vaak maar wat bij als een slappe dos haha.

Een stinker heeft inderdaad van zichzelf al een beste bos.
Door dat op 1 lengte te snoeien en het groeit dan weer aan, krijg je een prachtige bos.
Maarja bij zulke paarden snoei je niet alles zo kort haha.

Je ziet alleen wel paarden die maar heel weinig haarinplant hebben van zichzelf. Heel zielig strookje haar zeg maar.

Gelukkig heeft die van mij ook een beste bos van zichzelf :D

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 18:29

Ik ga deze winter Senna's manen laten groeien. Ik vind het zelf geen gezicht bij haar, maar als het in vlechten zit valt het nog mee. Ik doe dit om te kijken of langere manen in vlechten het beter houden onder het eczeemdeken dan van die korte manen. Een deel van de manen bij Senna is weg door het deken en dat vind ik echt zonde.
Sens manen groeien wel redelijk door. Ik heb net even dit topic teruggelezen en op 13 september heb ik haar manen op (smalle) handbreedte geknipt en nu is het al meer dan 2 keer zo lang. Haar staart is ook goed aan het bijgroeien en begint goed dik te worden.

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 18:36

Ik kan je daar het antwoord al op geven flosje.

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 18:51

CarolShadow schreef:
Ik kan je daar het antwoord al op geven flosje.

En dat is?

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 18:56

Flosje446 schreef:
Ik ga deze winter Senna's manen laten groeien. Ik vind het zelf geen gezicht bij haar, maar als het in vlechten zit valt het nog mee. Ik doe dit om te kijken of langere manen in vlechten het beter houden onder het eczeemdeken dan van die korte manen. Een deel van de manen bij Senna is weg door het deken en dat vind ik echt zonde.

Hoe langer, des te mooier ze blijven.
Shadow had ze op gegeven moment bijna onderaan haar hals, de vlechten.
Tot ik ze eraf knipte op iets meer als een handbreedte.
Alles ging volop in de war zitten onder de deken en binnen 2 weken was ze de helft van haar dikke bos kwijt (qua dikte)
En het 1ste gedeelte vanaf de schoft was ook zo plotseling ineens verdwenen.

Omdat ik het had afgeknipt, dat doe ik volgend zomer dus niet opnieuw.
Dan maar naar die stomme vlechten kijken, barbiepaard, haha.

Echt waar, heb er spijt van dat ik ze toen heb afgeknipt.

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 19:06

Ik doe lekker helemaal niets aan Vies zijn manen. Ik heb ze nu wel in vlechten zitten, omdat de vele blub en zweet onder de manen ging jeuken. Ik denk dat de ik vlechten gewoon laat zitten en 1x in de week ververs. Net als dat ik in de zomer met de eczeemdeken deed dus.
Als het straks echt koud is mogen ze los als extra dekentje :P

Vies had van de week op zijn staart gestaan. Er hing een dikke pluk uit, heel erg zonde! Ik heb de staart meteen goed gekortwiekt (beetje té misschien :o ) want dat overkomt me niet nog een keer hoor!

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 19:07

annet, dat meen je niet, wat zonde.
Die van mij houdt ik ook altijd redelijk kort, omdat ik dus ook bang ben dat ze in d'r joligheid of met opstaan vanuit liggen ofzo erop blijft staan.

zij

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 19:10

dat had die van mij laatst ook annetje! heb je het haar bewaard? ik heb t nu thuis liggen. wie weet dat ik er ooit een sierraad van laat maken. heb nu een pluk van bijna 1,5 meter lang :S

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 19:25

Ik heb het niet bewaard. Ik heb al haarsieraden van Vies :P Er hangen twee bedels boven mijn bed, bij een foto van Vies.
Aan mijn sleutelbos heb ik een vlechtje manen zitten die ik van de zomer vond in zijn eczeemdeken. De pluk uit zijn staart heb ik dus maar gewoon weggegooid.

Ik ben altijd een beetje laks in het knippen en toileteren van mijn paard :o Meestal doe ik de staart zo kort, dat ik er een heeeeleee tijd niet naar om hoef te kijken. Als ik het dan weer knip hangt het op zijn kogels. Nu was ik gewoon net te laat denk ik, want de staart was ook wel erg lang. Stom.

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 19:50

Ik heb een hele lieve shet die Senna's staart kort houd. ;) Die knaagt er iedere keer een stukje van af.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 20:13

CarolShadow schreef:
ellepel: eet een paard van nature banaan en melk?
haha, ik snap dat je lichaam het nodig heeft, maar vind het gewoon maar niets dat ze het erin toegevoegd hebben.

melk wel he?
krijgen ze van mama :D
en ik deel mijn banaantje met appie :P
maar wat ik zeggen wil is dat tryptofaan niet erg is ,heb liever dat ze dat in voer stoppen dan palmolie,soja olie of meer van dat soort troep.
van veel tryptofaan krijg je relaxede paarden,van teveel sojatroepolie, kun je eczeemklachten krijgen

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 20:15

Muds schreef:
Dit stond in een mailtje van een arts. Ik dacht, ik zet het hier ook even neer :)

De mugjes prikken in de vetlaag en daar ontstaat een ontsteking die jeuk geeft. Als er geen (bijna geen ) vetlaag is dan heeft het paard ook minder last van de mugjes en dus van jeuk. SME is een stofwisselingsprobleem aangevuld met irritatie van de mugjes. SME is geen allergie tegen muggen alleen jeukt het ontstekingsproces in de vetlaag erg.

wat grappig!
van wie is dat mailtje en heeft die ook wetenschappelijk onderbouwt bewijs? ;) :D

zo jammer dat toen appie eigenlijk te mager was juist erge zomerczeemklachten kreeg,dus ik deel deze mening niet.
maar zeker interessant.
al zouden een heleboel mensen hierdoor hun veel te dikke dier eindelijk op dieet zetten en zo een veel gezonder paard er voor terug krijgen :D

Madeliefjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 20:27

Hi ellepel, deze mening deel ik in een zeer grote lijn wel! Volgens mij is niemand er nog precies uit hoe het precies werkt maar dit heeft ook te maken met het insulineresistente verhaal. Mijn pony was ook niet de dikste toen het begon maar ook dunne paarden kunnen insulineresistent zijn en toch al vetopslag hebben wat gaat ontsteken. Juist vetweefsel zorgt voor ontstekingen namelijk.

Even een stukje tekst van mijn oude werkgever:

Ontsteking (Low Graded Inflammation, LGI)
Vetweefsel is een bron van bepaalde cytokinen. Dit zijn eiwitten die betrokken zijn bij de bloeddrukregulatie, het ontstaan van ontstekingen, immuniteit, insulinegevoeligheid, glucosehuishouding, eetlust, energiebalans en hemostase. Deze stoffen worden uitgescheiden door vetcellen. Ze verhogen de insulinegevoeligheid, maar worden bij overgewicht juist minder uitgescheiden. Macrofagen die zich in vetweefsel bevinden scheiden ontstekingsbevorderende cytoninen uit.

Bij overgewicht stijgt het percentage macrofagen, dus ook de hoeveelheid ontstekingsbevorderende cytokinen. Deze cytokinen versterken de insulineresistentie, omdat bij infecties en ontstekingen in het lichaam juist een hogere glucosespiegel in het bloed nodig is, dit is een energieleverancier voor het immuunsysteem. De stopsignalen die nodig zijn om een ontsteking tot een goed einde te brengen (zoals vitamine D of omega-3) zijn te weinig aanwezig, waardoor een paard in een low-grade-inflammatoire staat blijft. Deze low graded inflammation kan leiden tot endotheel- of epitheeldysfunctie, plaquevorming, micro- en macrovasculaire schade, maar ook tot luchtwegontstekingen.

Huidklachten / Staart- en maneneczeem
Zoals hierboven al viel te lezen geeft te veel vetopslag een verhoogde macrofagenactiviteit met ontstekingsbevorderende stoffen (LGI). Eczeem is een verhoogde macrofagenactiviteit in de huid. Ook staart- en maneneczeem is zo’n LGI. De staartaanzet en manen zijn juist die locaties bij het paard met de grootste hoeveelheid vet. Bij LGI is het immuunsysteem verzwakt, waardoor o.a. het Culicoïdesmugje meer kans heeft om schade aan te richten. Hierdoor wordt een ontstekingsreactie in stand gehouden. Vetweefsel is bovendien een opslagplaats van af¬valstoffen en toxinen. Deze geven jeuk (schuren). Er ontstaat meer schade, dus meer ontsteking en een vicieuze cirkel ontstaat.

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 20:29

Zeg nou zelf, merendeel (denk zelf voor zo'n ruim 80 %) van de paarden in NL is te zwaar.

Wel heb ik ooit ook eens gelezen dat vet-opslag-plaatsen in het lichaam (denkend aan de vetbulten op schouders e.d.) een bepaalde mate van warmte hebben, waardoor muggen meer gelokt worden.
De waarheid daarvan? Geen idee, heb het ooit gehoord, volgens mij jaren terug al eens.

Edit: dat stukje van madeliefje, komt wel iets overeen als wat ik net zei. Kwamen net tegelijk met antwoorden haha.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 20:43

madeliefjes:
ohw....nou ja, dan deel ik die mening toch maar wel :+

ja en toch is het raar want volgens onderzoek is zomereczeem dus wel een reactie op het vliegje.
en deze zegt van niet( heb je info voor me dan waar het staat?
internetsites?)

is dit dan niet gewoon een andere aandoening die er veel op lijkt?
reden waarom heel veel paarden enorm opknappen als ze op dieet gezet worden.
maar goed dat wisten we hier al lang.
en als je je paard op dieet zet moet je het wel genoeg vitamines geven.,

tekort aan vitamine e en selenium werken dit ook meer in de hand he?
veel eczemers hebben een tekort hieraan en word dat aangevuld is de eczeem ook weg.
dan had dat paard dus nooit eczeem,maar een tekort en is dat heel wat anders.................. ;)

Madeliefjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 20:57

ellepel

De tekst staat op de site van nmlhealth daar heb ik een poosje gewerkt en ben ook bezig geweest met dit onderwerp. Veel informatie is verkregen via de praktijk van Eric Laarakker en ik heb ook lezingen van Eric gevolgd waarbij insulineresistentie uitgebreid werd behandeld. Hier zijn wetenschappelijke artikelen voor gebruikt.

http://www.nmlhealth.com/c,5740,,/Insul ... paard.aspx Onderaan deze pagina staat ook weer een link naar een pdf bestand.

Je moet het maar even lezen en ben benieuwd wat je er van vindt!?

Wat betreft de vitamine E en selenium. Dit zijn anti oxidanten en gaan de schadelijke effecten van onder andere ontstekingen tegen dus bij een tekort kunnen er dan meer ontstekingen optreden in het vetweefsel lijkt mij.

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 21:17

ellepel schreef:
melk wel he?
krijgen ze van mama :D
en ik deel mijn banaantje met appie :P
maar wat ik zeggen wil is dat tryptofaan niet erg is ,heb liever dat ze dat in voer stoppen dan palmolie,soja olie of meer van dat soort troep.
van veel tryptofaan krijg je relaxede paarden,van teveel sojatroepolie, kun je eczeemklachten krijgen

Is sojaolie echt zo slecht? Ik geef nu Omega-olie met lijnzaadolie, soja-olie en hennepolie. Het is bijna op, dus als soja-olie niet goed is dan ga ik over op iets anders, maar wat is dan wel goed? Opties zijn:
Trias omega van de Groene Os bevat Lijnzaadolie, Olijfolie, Pompoenpitolie, Tarwekiemolie en Teunisbloemolie
Primeval Omega lijnzaadolie, sesamolie, zonnebloemolie, teunisbloemolie, pompoenpitolie, natuurlijke vitamine E (d-alfa-tocoferol)
Subli Omega mix lijnzaadolie, soyaolie, kokosolie en verrijkt met vitamine E en C.
LijnZonOlie van de Paardendrogist lijnzaadolie en zonnebloemolie

Myour

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 21:37

zij schreef:
Myour schreef:
@ zij: enige manier om het dikker te krijgen is om het helemaal kort te knippen, maar ja, dat moet je wel willen (en kunnen :o ). Ik heb het wel gekund, en het is nu dikker dan ooit (en het groeit ook stukken sneller!). Ik ga het vanaf nu aan het eind van iedere zomer lekker kortwieken :j tenzij het in de zomer mooi stand heeft gehouden.

waaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaat!!! jij bent gek! hahaha. ik ga dus ECHT niet knippen ;)

zie in mijn profiel haar lange manen. ik ben daar zo enorm trots op! dan maar een dun bosje ;)

_O- Tja het is kiezen of delen he? :P

MSophie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 23:23

Ik ga ook niet knippen

ben trots op wat sophie heeft en dat houden we zo !!

ikkiN

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 23:46

Sorry dat ik zo kom binnenvallen.

Hebben jullie paarden nog steeds zo'n last? Mijne schuurt nog als een gek door. Volgende week komt de veearts kijken, maar wilde het toch nog even checken.

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 23:48

MSophie schreef:
Ik ga ook niet knippen

ben trots op wat sophie heeft en dat houden we zo !!

Ik hou ze in sportcoupe. Wel zo makkelijk met wedstrijden en het valt niet zo erg op als er een stukje weggeschuurd is.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 07:10

ikkiN schreef:
Sorry dat ik zo kom binnenvallen.

Hebben jullie paarden nog steeds zo'n last? Mijne schuurt nog als een gek door. Volgende week komt de veearts kijken, maar wilde het toch nog even checken.

nee,die van mij jeukt niet meer.
twee andere eczemers bij mij op stal zie ik nog wel jeuken..

madeliefjes:
je hebt het van eric laarakker,ik heb dat pdf bestand gelezen,wel interresant om te lezen allemaal.
staan alleen geen verwijzingen in naar die onderzoeken waar hij deze info vandaan heeft?
:D ;)

flosje:
palm of soja olie is niet zo slecht hoor,ik vind het alleen jammer dat er soms complete oerwouden voor worden gekapt om deze plantages ervoor aan te leggen.dat moeten ze nog es anders gaan doen

zij

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 09:10

over dat van die reactie in vet... mijn paard is eerder te dun dan te dik. dit jaar eindelijk wat dikker en dit is haar beste jaar ooit geweest, dus weet niet of zij nu de uitzodnering is die de regel bevestigd, maar ik geloof dus niet dat het puur met het vet te maken heeft...

zij

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 09:13

bewijs:
Afbeelding
is niet van dit jaar hoor, maar je ziet haar ribben zelfs op de foto, dus te dik was ze echt niet, en wat betreft zomereczeem hoef ik jullie niets te zeggen denk ik.... spreekt voor zich... :'(