Nammie schreef:Meten is weten....maar helaas ook altijd een moment opname.
Jammer dat je de equilin als nutteloos ziet.
Het is als aanvulling op het hooi/stro dieet in de 7 maand dat ze niet op het gras staan , niks extra's.
Waar ik wel erg nieuwsgierig naar ben , is hoe lang een paard zijn in de zomer opgebouwde reserves kan benutten. Helaas geld dat niet voor alle mineralen/vitamines die tekort schieten in het hooi.
Ik verschil van mening! Meten is weten, en als je een voorraad hooi hebt die je hebt laat testen, dan is het géén momentopname.
Ik vind Equilin nutteloos ( en veel te duur) omdat het een doorsnee is van wat men gemiddeld denkt te moeten aanvullen op hooi: daarmee kun je nooit exact geven wat het paard in combinatie met de voeding/ruwvoer dat jij verstrekt "aanvullen" en in balans krijgen.
Ik heb mijn hooi van eigen land in Engeland en in Amerika laten testen. In beide gevallen bleek dat mijn hooi een uitzonderlijk hoog manganese gehalte heeft. Het gemiddelde NL-hooi heeft zeker niet zo'n hoog gehalte en in supplementen wordt dat dan ook aangevuld. Dat zou mijn paarden dus sowieso overbelasten en zelfs ziek kunnen maken. Dat is dus een klein voorbeeld waarom ik meten/weten belangrijk vind én waarom ik een 'algemeen' supplement nutteloos vind omdat je gewoon niet weet wat er aangevuld wordt.
Van vitamines en mineralen worden geen reserves opgeslagen, . Deze worden dagelijks in de lichaamsprocessen verbruikt. Tenzij je een te grote hoeveelheid van bepaalde vetoplosbare vitamines geeft - die worden wel opgelagen maar worden vervolgens niet meer in de stofwisseling gebruikt. Wat in de zomer wel wordt opgeslagen is vet en onder 'natuurlijke' omstandigheden wordt dit in de minder weer verbruikt als extra energieleverancier. Dat is overigens in de kern ook precies het probleem van paarden die te dik worden omdat zowel in de zomer als winterperiode hetzelfde gevoerd wordt en het natuurlijke proces van magerder worden in de winter, niet meer gevolgd wordt.
Wat Geerke zegt dat supplementen wél in balans zijn: ja - in principe is dat juist: er wordt in het supplement zélf uiteraard gekeken naar de onderlinge verhoudingen. Maar - dan is het nog niet zeker dat het in verhouding is met wat je je paard verder nog voert.
De basisgedachte van ECIR is dat gezondheid in grote mate bepaald wordt door de juiste mineralenbalans. Is deze er niet ( en mineralen zijn, méer nog dan vitamines, uitermate belangrijk voor de aansturing van alle lichaamsprocessen, dan kunnen er ziektes ontstaan.