Cushing

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Nammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 11:16

fargo schreef:
Tja .. lastig. Hij erkent toch wel dat het een patient is of niet? Het feit dat je iets probeert te beheersen, betekent niet dat de kwaal weg is, je hebt hem alleen (hopelijk zo goed mogelijk) onder controle..

Maar aan de andere kant ben jij er vroeg bij, je paard toonde nog geen andere gebreken en staat nu op medicijnen, dus ook gewoon kijken hoe het gaat. Blijft zijn huid mooi, heeft hij geen gevoelige voeten of hoefzweren of andere zaken, dan doe je het kalmpjes aan met de ondersteuning maar wees je alert wanneer het nodig is?!

Hoeveel kurkuma geef je precies? MSM is namelijk ook een heeeeel krachtig antioxidant en daar hoef je niet zoveel van te geven ter ondersteuning. Is goed voor longen, huid, hoeven, pezen, spieren, tegen allergieën e.d. ..

Ik geef 1 volle eetlepel pd , das ongeveer 12 gram.

MSM is ook erg zinvol , Vooral in de winter...
Met 12 kilo hooi per dag zit ik op 30 gram zwavel. Dat lijkt me voldoende..

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 11:29

Nammie schreef:
Meten is weten....maar helaas ook altijd een moment opname.

Jammer dat je de equilin als nutteloos ziet.
Het is als aanvulling op het hooi/stro dieet in de 7 maand dat ze niet op het gras staan , niks extra's.
Waar ik wel erg nieuwsgierig naar ben , is hoe lang een paard zijn in de zomer opgebouwde reserves kan benutten. Helaas geld dat niet voor alle mineralen/vitamines die tekort schieten in het hooi.

Ik verschil van mening! Meten is weten, en als je een voorraad hooi hebt die je hebt laat testen, dan is het géén momentopname.
Ik vind Equilin nutteloos ( en veel te duur) omdat het een doorsnee is van wat men gemiddeld denkt te moeten aanvullen op hooi: daarmee kun je nooit exact geven wat het paard in combinatie met de voeding/ruwvoer dat jij verstrekt "aanvullen" en in balans krijgen.
Ik heb mijn hooi van eigen land in Engeland en in Amerika laten testen. In beide gevallen bleek dat mijn hooi een uitzonderlijk hoog manganese gehalte heeft. Het gemiddelde NL-hooi heeft zeker niet zo'n hoog gehalte en in supplementen wordt dat dan ook aangevuld. Dat zou mijn paarden dus sowieso overbelasten en zelfs ziek kunnen maken. Dat is dus een klein voorbeeld waarom ik meten/weten belangrijk vind én waarom ik een 'algemeen' supplement nutteloos vind omdat je gewoon niet weet wat er aangevuld wordt.

Van vitamines en mineralen worden geen reserves opgeslagen, . Deze worden dagelijks in de lichaamsprocessen verbruikt. Tenzij je een te grote hoeveelheid van bepaalde vetoplosbare vitamines geeft - die worden wel opgelagen maar worden vervolgens niet meer in de stofwisseling gebruikt. Wat in de zomer wel wordt opgeslagen is vet en onder 'natuurlijke' omstandigheden wordt dit in de minder weer verbruikt als extra energieleverancier. Dat is overigens in de kern ook precies het probleem van paarden die te dik worden omdat zowel in de zomer als winterperiode hetzelfde gevoerd wordt en het natuurlijke proces van magerder worden in de winter, niet meer gevolgd wordt.

Wat Geerke zegt dat supplementen wél in balans zijn: ja - in principe is dat juist: er wordt in het supplement zélf uiteraard gekeken naar de onderlinge verhoudingen. Maar - dan is het nog niet zeker dat het in verhouding is met wat je je paard verder nog voert.

De basisgedachte van ECIR is dat gezondheid in grote mate bepaald wordt door de juiste mineralenbalans. Is deze er niet ( en mineralen zijn, méer nog dan vitamines, uitermate belangrijk voor de aansturing van alle lichaamsprocessen, dan kunnen er ziektes ontstaan.

Nammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 11:34

Er vindt veel onderzoek plaats naar kurkuma.
Als je kijkt naar de chinese kruidengeneeskunst , die gebruiken kurkuma voor verschillende kwalen en ziektes , maar elke keer andere hoeveelheden.
Er bestaat ook nog onduidelijkheid over de werkelijke werkzaamheid als je het poeper koopt.
In het AMC loopt een onderzoek , en daarin hebben ze al vastgesteld dat kurkuma erg gevoelig is voor oa licht waardoor de werkzaamheid afneemt.

Een kennis van mij gebruikt het al jaren voor haar opvangpaarden. Die heb ik gevraagd hoeveel ik moet geven.
Beter zou zijn om het te verdelen in 2 porties[ik bedoel twee keer 1 portie ] op het moment dat je iets wilt gaan bestrijden , zoals bv een bewezen maagzweer , maar als onderhoud geeft zij het gewoon 1 keer daags. En daar ga ik ook maar even van uit.
Zorg wel dat je de longa kurkuma hebt , de andere schijnt veel minder tot geen curcumine te bevatten , en dat is de werkzame stof.

Odysseus

Re: Cushing

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 11:52

Vergeet alleen even niet dat kurkuma de werking van geneesmiddelen beïnvloedt. Het is nog onduidelijk bij welke geneesmiddelen het allemaal invloed heeft. Ik zou zeggen, better safe than sorry in het geval van pergolide.

Nammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 12:10

Jannepauli schreef:
Nammie schreef:
Meten is weten....maar helaas ook altijd een moment opname.

Jammer dat je de equilin als nutteloos ziet.
Het is als aanvulling op het hooi/stro dieet in de 7 maand dat ze niet op het gras staan , niks extra's.
Waar ik wel erg nieuwsgierig naar ben , is hoe lang een paard zijn in de zomer opgebouwde reserves kan benutten. Helaas geld dat niet voor alle mineralen/vitamines die tekort schieten in het hooi.

Ik verschil van mening! Meten is weten, en als je een voorraad hooi hebt die je hebt laat testen, dan is het géén momentopname.
Ik vind Equilin nutteloos ( en veel te duur) omdat het een doorsnee is van wat men gemiddeld denkt te moeten aanvullen op hooi: daarmee kun je nooit exact geven wat het paard in combinatie met de voeding/ruwvoer dat jij verstrekt "aanvullen" en in balans krijgen.
Ik heb mijn hooi van eigen land in Engeland en in Amerika laten testen. In beide gevallen bleek dat mijn hooi een uitzonderlijk hoog manganese gehalte heeft. Het gemiddelde NL-hooi heeft zeker niet zo'n hoog gehalte en in supplementen wordt dat dan ook aangevuld. Dat zou mijn paarden dus sowieso overbelasten en zelfs ziek kunnen maken. Dat is dus een klein voorbeeld waarom ik meten/weten belangrijk vind én waarom ik een 'algemeen' supplement nutteloos vind omdat je gewoon niet weet wat er aangevuld wordt.

Van vitamines en mineralen worden geen reserves opgeslagen, . Deze worden dagelijks in de lichaamsprocessen verbruikt. Tenzij je een te grote hoeveelheid van bepaalde vetoplosbare vitamines geeft - die worden wel opgelagen maar worden vervolgens niet meer in de stofwisseling gebruikt. Wat in de zomer wel wordt opgeslagen is vet en onder 'natuurlijke' omstandigheden wordt dit in de minder weer verbruikt als extra energieleverancier. Dat is overigens in de kern ook precies het probleem van paarden die te dik worden omdat zowel in de zomer als winterperiode hetzelfde gevoerd wordt en het natuurlijke proces van magerder worden in de winter, niet meer gevolgd wordt.

Wat Geerke zegt dat supplementen wél in balans zijn: ja - in principe is dat juist: er wordt in het supplement zélf uiteraard gekeken naar de onderlinge verhoudingen. Maar - dan is het nog niet zeker dat het in verhouding is met wat je je paard verder nog voert.

De basisgedachte van ECIR is dat gezondheid in grote mate bepaald wordt door de juiste mineralenbalans. Is deze er niet ( en mineralen zijn, méer nog dan vitamines, uitermate belangrijk voor de aansturing van alle lichaamsprocessen, dan kunnen er ziektes ontstaan.

Je hebt helemaal gelijk , maar ik roei met de riemen die ik heb.

Hoe ik het de afgelopen jaren ook heb aangepakt , ik kan het toch nooit zo goed doen als de paarden het voer zelf bij elkaar kunnen scharrelen. owww wat zou ik graag 2 hectare land willen bezitten , zodat ik ze ook swinters hun portie gras zou kunnen blijven geven.

Mijn hooileverancier laat elk jaar zijn hooi analyseren.Maar elke baal die ik open [echt hooi maar in plastic gewikkeld] ruikt anders en ziet er ook anders uit.[ en geperst hooi , of het nu in balen of in plastic zit , is zo erg gekneusd dat het eigenlijk al niet meer geschikt is als paardenvoer is mij ooit eens verteld]
Ik probeer op het oog te voeren , wat er voor zorgt dat ik minder hooi moet geven dan de aanbevolen hoeveelheid.
Hoe dat nu gaat , met een kwpn'er ipv een fries aankomend winter , moet ik nog bekijken.

Wat ik wel weet is dat bepaalde vitamines terug lopen in het hooi. oa vit e en inmiddels dus ook van de omega vetten door een geplaatste link hier.

Ik heb zelfs een aantal jaar expres hooi ingekocht uit verschillende streken van het land[zandgrond/kleigrond] en daarnaast de wiessencops.
Dit omdat op verschillende gronden verschillende gewassen beter groeien die allemaal een verschillende specifieke mineralen behoefte hebben.
Dat was niet meer haalbaar op een gegeven moment , de hooiprijs loopt sowieso de spuigaten uit!

Wat dat betreft was het ''vroeger'' wel makkelijk , gewoon 5 kilo biks erin en wist zeker dat het paard alle vit/ en min/ binnenkreeg...toch werden ze hier ook ziek van.
Er is veel veranderd.

JP , ik ga het echt wel proberen , maar voorlopig hoef ik geen equilin bij te geven , dus heb nog een paar maand de tijd om hier wat te'' kneden''.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 12:24

Als jouw hooileverancier zijn hooi laat analyseren, dan ben je een gezegend mens! Niet veel leveranciers doen dat!
Dan is er niets simpelers dan een kopie van die analyse aan een voedingsdeskundige te geven ( zoals Sandra Wedman) en die kan op basis daarvan je perfect vertellen wat je wel of niet moet bijspijkeren. Geloof me, dat is veel goedkoper dan commerciële supplementen in de winkel kopen!

Wat betreft de combinatie curcumin/pergolide: ik vraag het na - ik weet wel dat er nogal wat gegevens bekend zijn over hoe bepaalde kruiden ( bv Jioagulan) niet gegeven mogen worden in combinatie met curcumin omdat er bijwerkingen kunnen ontstaan.

Nammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 12:47

Ik denk dat steeds meer paardeneigenaren zich bewust worden van het voeren van meer ruwvoer , en dan wordt het ook steeds belangrijker om te weten wat er in dat voer zit.
Is een questie van tijd en elke hooileverancier wordt ''gedwongen'' om analyses uit te voeren :D

Ik weet alleen dat je op moet passen met 'rode en blauwe' antioxidanten...
Als je dat wil navragen JP , graag!

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 13:42

Wat is er mis met rode en blauwe oxidanten? En wat bedoel je er precies mee?

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 13:52

Ik weet wel dat steeds meer antioxidanten bij een te hoge inname weer geassocieerd worden met het ontstaan van bepaalde soorten kankers. Ook hier geldt dus weer: "Alles met mate".

Kurkuma speelt in op bepaalde leverenzymen :
"Curcumin inhibited CYP1A2 (IC(50), 40.0 microM), CYP3A4 (IC(50), 16.3 microM), CYP2D6 (IC(50), 50.3 microM), CYP2C9 (IC(50), 4.3 microM) and CYP2B6 (IC(50), 24.5 microM). Curcumin showed a competitive type of inhibition towards CYP1A2, CYP3A4 and CYP2B6, whereas a non-competitive type of inhibition was observed with respect to CYP2D6 and CYP2C9. "

Belangrijk is om te weten of deze enzymen een belangrijke rol spelen bij de metabolisering van pergolide.. Ik heb even gegoogled maar kan het voor pergolide (nog) niet vinden. Wellicht iemand die het weet??

Edit: Heb nu dit gevonden, echter geen wetenschappelijke bron en kan dus betwijfelt worden over de betrouwbaarheid:
Belangrijke enzymen bij pergolide: CYP2D6, CYP2C9, CYP2C19, CYP1A2

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 14:09

Mijn Vlek wil haar hooi niet meer eten. Ze at altijd heel langzaam, maar nu ligt de hele portie van de avond ervoor er nog. Gras eet ze wel.
Ik voer sinds gisteren 2 a 3 keer per dag Seniores Priores bij, aangevuld met Pavo Care4 Life. Ze eet het in ieder geval goed op. Ze was ook behoorlijk aan de diaree en begint nu ook weer normale vormen aan te nemen.

Nammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 16:05

Jannepauli schreef:
Wat is er mis met rode en blauwe oxidanten? En wat bedoel je er precies mee?

Dat was een soort van ezelsbruggetje van mij van vroeger...
Over het algemeen kun je stellen dat rode en blauwe vruchten veel antioxidanten bevatten.
Vroeger tijdens dieet en voedingsleer geleerd voor mijn opleiding.
Je moest opletten dat mensen die chemo's gebruikten zich niet klem dronken aan cranberry/blauwe bessen/bosbessensap...de rode en de blauwe.
Dat kan als gevolg hebben dat de chemo minder werkt.

Nammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 16:30

Nammie schreef:
Setteli schreef:
Ik ben gisteren begonnen met het geven van prascend aan Vlek. Ik had het eerst door het voer gedaan, en volgens mij eet ze het ook gewoon op, maar ze wil nog wel eens net buiten de voerbak kauwen en dan valt er van alles uit. Zou jammer zijn als ze het zo niet binnen zou krijgen. Heb het vanavond in een stukje brood gedaan en het was zo weg.

Ik ben begonnen met een kwart en ga tegen het weekend dan over naar een halve. Ik vind haar de laatste week behoorlijk slaperiger geworden. Mijn dochter rijdt momenteel ook even niet op haar, even rust gunnen. Of zou ik haar juist wel wat beweging moeten geven? Ze loopt wel de hele dag buiten in de wei.

Ik moet geduld hebben. Ze had natuurlijk ook enorm hoge waardes (734) dat dat ook nooit in een paar weken weer op orde is.

Ik heb ergens iets gelezen over extreem hoge acth waarde...maar waar.
Ik zoek het op , hoop dat ik het kan vinden.

Sorry , kan het niet meer terug vinden.
Las net nog wel dat extreem hoge acth bij mensen meestal duid op een tumor buiten de hypofyse [zwererik ,longen, darmen],maar of je dat zo ook op paarden kan plakken.....

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 23:29

Setteli schreef:
Mijn Vlek wil haar hooi niet meer eten. Ze at altijd heel langzaam, maar nu ligt de hele portie van de avond ervoor er nog. Gras eet ze wel.
Ik voer sinds gisteren 2 a 3 keer per dag Seniores Priores bij, aangevuld met Pavo Care4 Life. Ze eet het in ieder geval goed op. Ze was ook behoorlijk aan de diaree en begint nu ook weer normale vormen aan te nemen.

Dat hebben wij met willy ook aan de hand gehad, dit gaat weer voorbij. Dat is wel de reden dat wij ooit met luzerne zijn begonnen zodat hij toch ruwvoer binnenkreeg, natuurlijk met mate maar dat at hij in die lastige tijd wel. Daarna nooit meer last gehad toen hij stabiliseerde op de pergolide. Deze fase (paar weken als je pech hebt) zorgen voor een lastige eter, niet alles smaakt en is aantrekkelijk een kwestie van diverse zaken uitproberen wat er wel in de smaak valt en regelmatig zaken aanbieden want uiteindelijk gaat het hooi er ook weer in hoor! Sterkte!! Lastige periode maar hou hoop!

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 23:43

Nammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-13 09:18

Focussed schreef:
Ik weet wel dat steeds meer antioxidanten bij een te hoge inname weer geassocieerd worden met het ontstaan van bepaalde soorten kankers. Ook hier geldt dus weer: "Alles met mate".

"Curcumin inhibited CYP1A2 (IC(50), 40.0 microM), CYP3A4 (IC(50), 16.3 microM), CYP2D6 (IC(50), 50.3 microM), CYP2C9 (IC(50), 4.3 microM) and CYP2B6 (IC(50), 24.5 microM). Curcumin showed a competitive type of inhibition towards CYP1A2, CYP3A4 and CYP2B6, whereas a non-competitive type of inhibition was observed with respect to CYP2D6 and CYP2C9. "

Belangrijk is om te weten of deze enzymen een belangrijke rol spelen bij de metabolisering van pergolide.. Ik heb even gegoogled maar kan het voor pergolide (nog) niet vinden. Wellicht iemand die het weet??

Edit: Heb nu dit gevonden, echter geen wetenschappelijke bron en kan dus betwijfelt worden over de betrouwbaarheid:

Uhhh , dit is te ingewikkeld.
Kun jij hier nu een conclusie uit trekken Foccused?

Nammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-13 09:33

Fik gaat redelijk , zit inmiddels weer op 0,75 sinds dinsdag , en hij heeft geen echte terugval gehad in gedrag of oedemen.
Ik heb mijn eigen dierenarts niet te pakken gehad deze week , die man werkt echt te hard...

Maar , Fik heeft een onverklaarbare wond hoog aan de binnenkant van zijn been. Een keurige vleeswond van zoon 7 cm , net diep genoeg om vleeswond te kunnen heten.
Ik vind dat zijn lichaam wel heftig reageert hierop , de zwelling is flink , en natuurlijk mag ik er nog niet eens naar kijken! Op zich is het goed dat zijn lichaam reageert ! Maar wat is normaal , en wat is ''overdreven''....
Gisteren wel wat wondzalf opgekregen.
Straks even goed schoonmaken , en dan wat groene klei erop tegen de vliegen. Ik hoop dat hij het toestaat.
Dat dier is zo achterdochtig...

Gisteren heeeeeel voorzichtig een balletje opgegooid over een voeranalyse...''gedreigd'' met misschien overbodige heel erg dure supplementen en dat werkte...kerel rekend zich rijk nu , met zijn vakantiegeld in de pocket en geen vakantie in het vooruitzicht!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-13 09:37

Gisteren heeeeeel voorzichtig een balletje opgegooid over een voeranalyse...''gedreigd'' met misschien overbodige heel erg dure supplementen en dat werkte...kerel rekend zich rijk nu , met zijn vakantiegeld in de pocket en geen vakantie in het vooruitzicht![/quote]

_O- mis inderdaad voor het eerst de "like" knop van Facebook...

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-13 09:47

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-13 09:54

Nammie schreef:
Focussed schreef:

Uhhh , dit is te ingewikkeld.
Kun jij hier nu een conclusie uit trekken Foccused?

Gaat een beetje boven mijn pet, maar als ik een conclusie zou moeten trekken is het: Kurkuma heeft effecten op de leverenzymen die een rol spelen bij de metabolisering van pergolide.
(Namelijk op CYP2D6, CYP2C9 en CYP1A2)

Wat de effecten zijn durf ik niet te zeggen, kan anders eens vragen of mijn vriend een blik werpt en anders eens een (oud)professor van hem op het AMC wil aanschrijven die hier bedreven in is :+

nimue2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-13 10:08

Meld me hier nu ook! Heb een 18-jarige merrie met heel veel Cushing-symptomen! Heb haar na het lezen van heel veel pagina's van dit topic op magnesium en PB gezet. Daar knapte ze best goed van op! Naast ruwvoer krijgt ze een handje muesli om de supplementen erin te krijgen.

Mijn vraag hier nu is: als je begint met medicatie zoals Prascend, neemt dan ook de gevoeligheid voor hoefbevangenheid af? Heeft iemand daar ervaring mee?

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-13 10:24

nimue2010 schreef:
Meld me hier nu ook! Heb een 18-jarige merrie met heel veel Cushing-symptomen! Heb haar na het lezen van heel veel pagina's van dit topic op magnesium en PB gezet. Daar knapte ze best goed van op! Naast ruwvoer krijgt ze een handje muesli om de supplementen erin te krijgen.

Mijn vraag hier nu is: als je begint met medicatie zoals Prascend, neemt dan ook de gevoeligheid voor hoefbevangenheid af? Heeft iemand daar ervaring mee?

In principe neemt de gevoeligheid dan inderdaad af. Dit effect is wel minder als je paard al eens bevangen is geweest naar mijn idee, maar de problemen in de hormoonhuishouding zijn de belangrijkste veroorzaker voor de gevoeligheid voor bevangenheid. Breng je de hormoonhuishouding op orde, dan is er - in principe - minder gevaar.

Wat fijn dat je paard al beter op orde is gekomen door de PB en magnesium, fijn is dat he dat je dan al echt verbetering kan constateren en dat ze zich beter gaan voelen!

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-13 10:29

Als je via google tumeric en pergolide intikt kom je op allerlei wetenschappelijke bronnen uit waarbij wel enigszins duidelijk wordt dat zowel tumeric ( kurkuma) als pergolide effect hebben op de verbindingen (neurotransmitters) in de hersenen. Hele ingewikkelde materie - een studie wb de relatie tussen pergolide/tumeric heb ik niet kunnen vinden, ook niet dat er contraindicaties zijn. Tot nu toe, ik graaf vrolijk verder.
Wel is duidelijk dat je niet 'zomaar met kurkuma aan de gang kunt gaan als er bepaalde medicatie gebruikt wordt.

nimue2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-13 10:35

Dank voor je snelle antwoord, Fargo! Ga maandag de dierenarts bellen (kan alleen tussen 8 en half 9, zucht) om te zien wat zij zeggen!

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-13 10:46

nimue2010 schreef:
Dank voor je snelle antwoord, Fargo! Ga maandag de dierenarts bellen (kan alleen tussen 8 en half 9, zucht) om te zien wat zij zeggen!

Is je paard al een keer getest op ACTH waarden zodat je weet hoe ze er nu aan toe is - qua basis en startpositie?
En - ik ben nieuwsgierig - is ze ooit al eens bevangen geweest?

nimue2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-13 10:52

Nee, ze is nog nooit getest. Ik had gelezen dat de test op ACTH-waarden het meest betrouwbaar zou zijn in deperiode aug-okt en had eigenlijk gedacht het tot dan te redden met mijn eigen aanpassingen.
Helaas heeft ze nu een ietsepietse warmere hoef en ben ik bang voor bevangenheid - vandaar.
De hele club (4 st.) staat vandaag dus op hooi in de winterwei...terwijl er 3 hectaren groen gras staan...