[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ellepel

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 17:56

whaha jij zegt het,maar was mij al niet eens op gevallen Bloos

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 18:37

Mijn meisje staat nu bij de hengstenhouder... en gok dat ze daar de deken niet op krijgt... dus ben benieuwd...

Jemawi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 11:14

Ik heb de nieuwe boett deken binnen Lachen
Ben er helemaal blij mee, ben benieuwd of de verbeterde versie net zo goed is als er gezegd word.
De maatvoering is in ieder geval wel beter, maat 1 was/is te klein voor mijn A-tje, een maat 2 hing achter teveel over en heb ik destijds ingenomen.
Heb 'm nu net opgemeten en de ruglengte lijkt perfect.
Op naar stal om te passen.

Aldira

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 12:58

Hai allemaal,

Ik heb ook een pony met eczeem, niet extreem, maar ze schuurt wel redelijk heftig naar mijn idee.
Mijn pony staat op een weide van 5hectare. Opzich de allerbeste plek voor haar. Genoeg ruimte om te bewegen en het land wordt niet bemest. Ze lichte artrose en wordt dus niet meer bereden. Ik zie alleen steeds vaker dat ze het zwaar heeft met al die vliegen. Ik heb een eczeem deken voor haar, maar wilde die eigenlijk niet op doen aangezien ik dat oncomfortabel en een beetje eng vind (aangezien ze 24/7 in dat weiland staat).

Ik ben vandaag maar weer bezig geweest met anti vliegen spray en af en toe smeer ik aloe vera gel op haar kriebel plekjes. Ik vind het alleen zo zielig voor haar dat ze er zoveel last van heeft.

Ik heb verschillende opties overwogen;
- eczeem deken op (vind ik een beetje tricky om die snachts ook op te hebben)
- opstallen (eigenlijk geen optie ivm haar artrose)
- niks doen en het maar aanzien
- haar proberen te verhuizen naar de zee (zou een optie kunnen zijn, maar dan zou ik haar moeten verkopen wat iets moeilijker gaat ivm haar lichte artrose)
- geen deken op, maar wel blijven smeren
Ik probeer zoveel mogelijk vanuit het welzijn van het paard te kijken. Dit paard wordt niet meer bereden dus voor de mooi zou ze niet perse behandeld hoeven worden. Paard mag paard zijn. Echter dit loopt wel een beetje uit de klauwen met die vliegjes. Opstallen vind ik tov haar eczeem een radicale oplossing. Ik ben dus op zoek naar mensen die ervaring hebben met dit soort situaties. Ik weet eigenlijk niet meer wat nou het beste voor haar is. Hihi konden ze maar praten die paarden Knipoog

Alvast bedankt

ps. qua voeding krijgt ze niks, alleen het onbemeste gras wat in de wei staat.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 13:00

die dekens zijn uitgevonden om juist 24 uur per dag gedragen te worden anders zou het niet helpen he Knipoog

gewoon op doen, die van mij en anderen hier in het topic lopen er dag en nacht mee rond en die gaat alleen af als ik rijden moet.
ze passen echt heel fijn en je dier heeft veel meer rust omdat het geen last heeft van de vliegen.
die van mij rolt echt tig keer per dag maar de deken blijft perfect liggen.

dus gewoon deken op doen

Miepmiept

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 13:04

In jouw geval zou ik toch voor een deken gaan. Misschien is de deken oncomfortabel, maar ik denk dat jeuk stukken oncomfortabeler is.

Ik geef de mijne ook geen deken omdat ik ze mooi wil houden, natuurlijk het is een fijne bijkomstigheid, maar ik heb werkelijk jankend naast mijn paard gestaan omdat ze helemaal gek werd van de jeuk. Smeerseltjes doen niet afdoende dus dan maar een deken.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 13:07

@ anjette, als je paard geen aanvullende vitaminen, mineralen en spoorelementen krijgt kan het goed zijn dat daar het probleem zit. een bloedonderzoek kan je al heel veel wijzer maken.

overigens rollen de meeste paarden die onder deken staan meer dan paarden die dat niet hebben. de deken belemmert de verzorging van de vacht die een paard normaal met rollen bewerkstelligt. de deken zal wellicht niet oncomfortabel zijn, maar rollen maakt een deel uit van de natuurlijke vacht- en huidverzorging van een paard, die door de deken belemmerd wordt en daarmee ook gevolgen kan hebben/ heeft.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 13:09

ohw daar zou je best wel es gelijk in kunnen hebben..
zonder deken rolt hij trouwens net zo veel.
ik laat hem dus ook wel als ik er ben zonder deken rollen,is fijn en paarden willen nou eenmaal graag hun schoonheidsbadje in zand nemen Haha!

Aldira

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 13:17

@ merrieveulen, inderdaad.. en daarom zat ik zo te twijfelen over die deken. Aldira is in dit weiland ontzettend zelfstandig. Ze heeft waterpoelen, boomwallen ed. Ik kom er ook niet dagelijks. Daarom zit ik een beetje met die deken in mijn maag. Ik heb hem wel, maar ik vind het zo moeilijk om de afweging tussen wel deken of niet deken te gaan maken. En die vraag is voor jullie al helemaal moeilijk te beantwoorden.

Dat bloedonderzoek is inderdaad een optie. Ik moet er wel bij zeggen dat ze in de winter oud stengelig hooi bijgevoerd krijgen en van mij een schep havens reform voor de extra vitamientjes. Ik hoopte eigenlijk stiekem dat dit jaar haar eczeem zou veranderen omdat ze naar deze natuurlijke weide was verhuisd. Maar jammer genoeg gaat dat niet zo snel, en dat is ook logisch.

Ik ga ook nog even hard nadenken over de eczeem deken.

Meer ideeen zijn ontzettend welkom!!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 13:23

ik ben helemaal niet zo wild van de Havens reform weet je dat?
ik gaf het die van mij 2 winters en steeds kwam hij niet goed door het verharen heen en was niet echt fit vond ik,toen ben ik overgestapt naar de muesli zonder haver met een schepje vitaminepoeder van subli en nu gaat het wel goed...

een deken blijft altijd gokken he,die van mij staat momenteel met boett tussen een hengst,en een 2 jarige in en nog een oudere ruin
ik kan hem wel apart zetten,maar hij moet gewoon echt in zo'n groepje staan en wat kunnen spelen en gek doen dus dan maar risico met deken nemen.
er is wel dagelijks toezicht dus mocht de deken kapot gaan dan loopt hij er niet al te lang zo mee rond.

Aldira

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 13:41

He, soms zijn fora erg handig. Ik heb reform voor het eerst deze winter gevoerd. Eerst kreeg ze subli sport. Qua eiwitten desastreus. Ik schrok er ook wel van toen ik mij verdiepte in voer. Dat sportbrok ontzettend slecht is voor het type pony dat ik heb. Maar ja, altijd op pensionstallen gestaan met kwpners en andere sportpaarden.

Maar om terug te komen op die havens. Dit jaar verhaarde ze ontzettend lelijk inderdaad. Terwijl ze altijd een mooie vacht had. Ik meende dat het kwam omdat ze moest wennen aan 24/7 buiten en dat ze haar deken niet meer op had.

Maar nu je dit zegt! Je voert nog wel het merk havens toch, of heb je dit ook veranderd?

EquiPhoto

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 14:00

Citaat:
Dit had ik ook met de eczema. Ik heb eerst 2,5 jaar de boett gehad en daarna de eczema eens geprobeerd, maar dat was snel over. Ik ga nu weer over op een nieuwe boett, kom morgen of woensdag geleverd.

Haaruitval heeft mijn pony ook last van, zal gedeeltelijk met het eczeem te maken hebben, maar ook gedeeltelijk met de deken.
Het maakt me eigenlijk niet zoveel uit, ben allang blij dat het nu zo goed gaat sinds ze alleen van 11 tot 17 uur buiten staat.
De rest staat ze op stal.
Dat in combinatie met de deken maakt het perfect voor mijn pony.

Herkennen jullie ook haaruitval op de oren? Onder de ogen had die van mij al vorig jaar, nu beginnen de oren ook.

Welke maat boett-deken heb jij nu dan?
Ik heb een haflinger, maar het oude type. Dus groot, korte rug, en zeeer breed gebouwd.

frisiangirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 14:19

Jemawi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 14:34

@mischa4ever: ik zou gewoon voor 1 maat groter gaan. Ik het dat nu ook voor mijn welsh die wat 'uit proporties' is Knipoog
Het enige nadeel van een maat groter is dat je achter wat ruimte over hebt, maar dan kan je eenvoudig dubbel-naaien zodat je daar geen last meer van hebt. Bij mijn pony hing het achter wat over, maar de rest van de deken zit super en heb nergens schuurplekken of knellingen. Bij de eczema was dat wel anders, ook was de hals veelste kort.

Ik zou zeker voor de boett gaan. Hier misschien een site waar je wat aan hebt: http://www.kerckhaert.be
Ze zijn een stuk goedkoper met de boett dekens en leveren gratis onder rembours in NL.
Ik heb daar een boett maat 2 (voor mijn pony word dus 1 geadviseerd) vandaan voor 170 euro.

@frisiangirl: de link die hier hebt staan, zijn dat de dekens die je bedoelde?

frisiangirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 14:46

Ja, had even boett en bucas verwisseld...

_Luziream

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 17:41

Hoi Mensen
Ik zit echt zo in dubio.
Waar doe ik nou goed aan bij mijn mannetje van 3?
Ik hoorde van mijn vriendin dat hij nu ook aan het schuren is op de boeg en hals. Huilen Manen vallen nog mee maar staart wordt steeds erger.
hij wordt dagelijks met antivlieg behandeld. en 2 maal per week gewassen met teatree. Mijn vriendin heeft hem nu met Keratoshampoo gewassen en heeft vannacht niet geschuurt.
Wat raden jullie mij ( behalve nog een deken) nog meer aan om te doen? Deken moet ik nog gaan oefenen dat is hij dus nog niet gewend.( nog nooit omgehad!)
Heeft het nog zin om nu met druppels( Puur Cullico) te beginnen? Hij heeft nu Pavo Grow gehad en gaat over op normaal basisvoer brok van lokaal veevoederbedrijf hier. Hij staat nu dus nog 1 1/2 week in drenthe en volgende week komt hij hierheen( Moordrecht).
Wei waar hij op komt wordt niet met kunstmest behandeld.

EquiPhoto

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 17:53

Jemawi, bedankt voor je uitleg!
Het probleem met een maat groter nemen, is dat mijn pony ook nog eens een erg korte rug heeft, en de buikflap (ook op de kleinste stand) te breed is dan en dan naar achteren schuift, bij zn 'pieleke' en daar schuurplekjes veroorzaakt.

Jemawi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 18:34

Mischa4ever schreef:
Het probleem met een maat groter nemen, is dat mijn pony ook nog eens een erg korte rug heeft, en de buikflap (ook op de kleinste stand) te breed is dan en dan naar achteren schuift, bij zn 'pieleke' en daar schuurplekjes veroorzaakt.

Ook met de buikflap van de eczema? Ik vond die juist zo klein en ik hield bij mijn pony een heel stuk buik over.
Ik heb in de 'probeerperiode' gewoon de buikflap van de boett gebruikt. Je zou dat ook met de boett kunnen proberen en dan de buikflap van de eczema. Ik heb trouwens wel vaker gelezen in dit topic dat de buikflap problemen geeft bij ruinen en hengsten.

Mocht je belangstelling hebben, kan ik wel een foto maken over hoe ik het dubbel heb gedaan aan de achterkant.

@frisiangirl: geen probleem hoor, het was even schrikken toen ik las over een boett van 89 euro Knipoog

kannie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 18:47

ben nu bijna 2 weken bezig met Endure en ik wilde even kwijt dat ik SUPER enthousiast ben! ze schuurt helemaal niet meer! heb nog steeds de deken op, maar haar hoofd is bloot, haar uier is bloot en geheel genezen en geen centje pijn! moet er wel bij vertellen dat ik heel de voeding ook heb aangepast (krijgt enkel nog droog hooi en subli zonder, en ook slobber van subli (senioris prioris) ) ik ben een weilandje voor haar aan t laten groeien tot kniehoog en dan mag ze ook weer 1 a 2 uurtjes per dag grazen...

edit; ze staat trouwens dag en nacht buiten, op een stuk land waar geen gras staat

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 19:00

anjette schreef:
He, soms zijn fora erg handig. Ik heb reform voor het eerst deze winter gevoerd. Eerst kreeg ze subli sport. Qua eiwitten desastreus. Ik schrok er ook wel van toen ik mij verdiepte in voer. Dat sportbrok ontzettend slecht is voor het type pony dat ik heb. Maar ja, altijd op pensionstallen gestaan met kwpners en andere sportpaarden.

Maar om terug te komen op die havens. Dit jaar verhaarde ze ontzettend lelijk inderdaad. Terwijl ze altijd een mooie vacht had. Ik meende dat het kwam omdat ze moest wennen aan 24/7 buiten en dat ze haar deken niet meer op had.

Maar nu je dit zegt! Je voert nog wel het merk havens toch, of heb je dit ook veranderd?

ik heb vorig zomer de sportmuesli gevoerd van Havens, een halve voerschep plus vitamine maar ben teruggegaan naar de havens zonder haver omdat mijn pony daar wat meer energie van krijgt( raar he terwijl ze daar juist rustiger van moeten worden).
van de muesli zonder haver krijgt hij nu 4x per week een halve voerschep plus vitamines.
ik vind Havens een heel goed merk,maar die reform vind ik wat apart spul,komt misschien door de toevoeging van de kruiden ofzo die er in zitten?

EquiPhoto

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 19:02

Jemawi schreef:
Mischa4ever schreef:

Ook met de buikflap van de eczema? Ik vond die juist zo klein en ik hield bij mijn pony een heel stuk buik over.
Ik heb in de 'probeerperiode' gewoon de buikflap van de boett gebruikt. Je zou dat ook met de boett kunnen proberen en dan de buikflap van de eczema. Ik heb trouwens wel vaker gelezen in dit topic dat de buikflap problemen geeft bij ruinen en hengsten.

Mocht je belangstelling hebben, kan ik wel een foto maken over hoe ik het dubbel heb gedaan aan de achterkant.

@frisiangirl: geen probleem hoor, het was even schrikken toen ik las over een boett van 89 euro Knipoog

Ja ik wil wel graag een foto zien Lachen
Mischa heeft een erg korte rug, en is meer vierkant gebouwd.
Denk dat jij meer een rijpaard hebt met een lange rug, en dus een rechthoekig paard hebt.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 20:26

ik heb de buikflap van appie gewoon korter gemaakt Knipoog
gewoon eens tukje dubbelgevouwen en daar onder de naaimachine een naad in gestikt.
en nu past hij dus wel perfect. anders was ap zijn piemel ook verstopt onder de deken.

zo zat de flap:

Afbeelding

en net naast de zwarte band heb ik een stukje omgevouwen en nu zit ie zo:
als je goed kijkt zie je dat stuk ook wel zitten
Afbeelding

deken is trouwens wel kapot,zit een dikke scheur in de hals dus ap staat helaas niet meer bij de andere ruinen en hengst maar bij een fjorden dame en hopelijk laat die de boel wel heel Haha!

moniekk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 20:30

met die van mij gaat t op dit moment steeds slechter.. manen vallen met bosjes uit en zie nu ook ros van het schuren, de manenkam van de schoft tot midden van de manankam is behoorlijk kaal geworden.. dr zit nog wel wat haar maar echt bar weining.. Huilen ook zijn staart lijkt dunner te worden ookal ontdek ik daar geen kale plekken of ros van t schuren..
onder de benen en koker gaat juist stukken beter.. die zelfgemaakte zalf slaat daar echt heel erg goed aan..

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 20:52

Jeetje balen zeg....

Zo ziet het op het moment bij Indy er nu uit.
Waar die heleboel stipjes ophouden, vanaf daar had ze ruim 10cm helemaal kaal. Dus vanaf dat kleine mini-stipje linksboven.
Groeit alweer aardig wat haar.

Maar goed eergister dus weer heel erg haar uitval op een andere plek. Gaat nu alweer 2 dagen goed voor haar doen.

Afbeelding

Jemawi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 21:05

Mischa4ever schreef:
Ja ik wil wel graag een foto zien Lachen
Mischa heeft een erg korte rug, en is meer vierkant gebouwd.
Denk dat jij meer een rijpaard hebt met een lange rug, en dus een rechthoekig paard hebt.

Zal ik doen. Kan wel even duren, maar als het klaar is zal ik het hier plaatsen. (mijn nieuwe boett word nu vermaakt)
Op zich valt mijn pony niet echt onder de categorie rijpaard-gebouwd. Meer bolle welsh, ze heeft een behoorlijk korte rug, maar is niet echt vierkant. Heb je een foto?

Misschien zoiets als Ellepel, lijkt een prima mooie oplossing Lachen