[INFO] Headshaking Syndrome discussietopic

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ShiningStar1

Re: [CENTRAAL] Headshaking Syndrome discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 17:41

Vandaag ging het beter. Toen de zon begon te schijnen begon ze wel met haar neus te friemelen. Was tijdens het afzadelen. Haar ogen waren wel vuil en waterig.

Marloezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 18:23

[quote="Yenni"

Nu heb ik eergister een netje gekocht. Past prima, kan je vast maken met een klittenbandje in het midden en aan de zijkant 2 touwtjes. Die touwtjes hebben we nu aan de neusriem bevestigt. Maar vandaag tijdens het rijden schudde hij nog een beetje. Elke keer als hij schudde dan floepte het netje omhoog en dan moest ik die weer terug duwen op de plek waar die hoort.

Wat kan ik hier aan doen?[/quote]

Ik heb een netje van netrelief. Veel te duur vind ik maar die past wel mooi om de neusgaten heen. Is ook beter vast te maken met 4 klittenbandjes

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 07:31

In de vrijruiter stast in de editie van april een stuk over headshaking.
Geen oplossing, maar wel ee n lijstje van welke symptomen voorkomen bij patiënten met percentages van frequentie van voorkomen.

Bij interesse wil ik in pb een kopie sturen. Want zonder toestemming mag niet kopie publiceren

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 07:46

Ik wil het wel lezen :j

xsiroccox

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 09:06

janouk schreef:
Geen oplossing, maar wel ee n lijstje van welke symptomen voorkomen bij patiënten met percentages van frequentie van voorkomen.

Bij interesse wil ik in pb een kopie sturen. Want zonder toestemming mag niet kopie publiceren

Ik ben ook wel benieuwd :j

ShiningStar1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 09:18

Ik ook :j

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 09:33

Mag ik 'm ook Janouk?

Hier ook een headshaker, maar nu een paar jaar redelijk onder controle met medicijnen en neusnetje met UV bescherming. Weg is het niet, maar zonder medicijnen of netje merk ik het gelijk en blijft hij schudden.
Vooral tijdens beweging wanneer hij sneller adem haalt. De irritatie zit echt op zijn neusslijmvliezen (allergie). Op de wei gelukkig bijna geen last.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 10:39

Welke medicijnen gebruik jij voor jouw haf?

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 10:42

Ik geef hem Loratadine. Dat is een humane antihistamine (allergietabletje). Ik heb het recept van de dierenarts gehad en haal het bij de gewone apotheek. Hij krijgt het in de ochtend. Het werk ongeveer 12 uur en dan heeft hij er overdag baat bij. Dosis is 1 tablet per 100kg lichaamsgewicht. Hij krijgt dus 5 tabletjes per keer.
Dat is echt het enige dat enigszins helpt. We hebben al van alles geprobeerd, 2 jaar desensibilisatiekuur (allergenen spuiten), Nostrilvet, neusnetjes (met rijden irriteerde het alleen maar meer, maar op de wei helpt het wel), vaseline bij de neus, prednison, puur pollen kuurtjes.

Oryani

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 11:12

janouk schreef:

Ik had ook graag een berichtje gehad!

marengolike

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 12:36

Amanda is dit gewoon zo bij de apotheek dan te verkrijgen?

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 12:38

Ja volgens mij is het ook zonder recept te krijgen. Maar ik zou wel eerst een dierenarts raadplegen en het voorleggen voor je zo medicijnen haalt. :j
Het is overigens niet goedkoop. Er zitten 3 strips met 10 pillen in een doosje, waar je dus 6 dagen meedoet. Ik moet morgen mijn nieuwe bestelling halen en zal even kijken wat het kost. Maar volgens mij was ik de laatste keer voor 10 doosjes rond de 70 euro kwijt. Daar doe je 2 maanden van.

marengolike

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 12:39

Ok nja ik heb een shet die het doet. Maar ik zal eens met een dierenarts bespreken

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 12:45

En zo heb ik voor appie cetirizine. Is ook voorvhumaan gebruik, maar geeft bij sommige paarden ook verlichting met hooikoortsklachten.
ik heb het ook in overleg met de veearts gedaan. :j

Homiafortuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 14:37

Heeft iemand van jullie zijn paard als eens laten behandelen door een cranio sacraal therapeut? Ik heb die van mij onlangs laten behandelen en ze heeft op het moment nergens last van. De therapeute had het er over dat headshaken o.a. door schedelcompressie ontstaat. Ik had ook het idee dat mijn paard last had van "hoofdpijn" en dan erg begon te schudden op die momenten.

vdwjulie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 14:54

Hey!
sinds ik mijn paardje Aron heb (dit is mijn 2e jaar dat ik hem heb) merk ik dat hij rond deze periode altijd hoest (lijkt op niezen bij mensen), zijn hoofd schud en er komt veel vocht uit zijn neus.
Het lijkt dat hij ook erg veel jeuk heeft aan zijn neus.
Rijden kan ik er niet mee nu, doordat hij bv tijdens galop zijn hoofd plots naar zijn benen brengt om te niezen en om aan zijn neus te krabben. Hij schudt ook onophoudend met zijn hoofd.

ik ben vrij overtuigd dat dit pollenallergie is. ik vroeg mij af, welke medicijnen, kuren, tools enz. helpen hem?
het is zielig om hem zo te zien...

alvast bedankt!

luffwinny

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 14:56

Mijne is ook behandeld door cranio sacraal therapeut, leek in eerste instantie te werken, maar helaas voor korte duur.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 14:58

luffwinny schreef:
Mijne is ook behandeld door cranio sacraal therapeut, leek in eerste instantie te werken, maar helaas voor korte duur.

Hier ook wel verlichting de eerste keren, maar niet blijvend.
Neemt niet weg dat het wel duidelijk is dat Headshaking in vele gradaties voorkomt en iedere patient weer anders is. Wat voor het ene paard helpt, helpt voor het andere paard niet.
Ik zou alleen maar aanmoedigen om je paard cranio sacraal te laten helpen. Ze hebben er sowieso baat bij.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 15:43

Ik behandel die van mij ook geregeld. Dit jaar nog weinig van gemerkt maar ik heb ook eigenlijk weinig tijd

vdwjulie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 15:58

Cemlys schreef:
Ik behandel die van mij ook geregeld. Dit jaar nog weinig van gemerkt maar ik heb ook eigenlijk weinig tijd

Hoe behandel je de jouwe?

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 16:14

Ik behandel hem altijd met een combinatie osteopathie en dry needling. Tape hem ook wel eens. Die hooikoorts tape bij mensen wil ik nu eens uit gaan proberen. Kijken of dat effect heeft.

R00s

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 16:36

Ik heb vandaag een bosritje gedaan, ging met schudden best goed. Alleen halverwege begon het te regenen en dan kan hij het allemaal niet goed verwerken en begint weer te schudden helaas.

Kan stress ook een trigger zijn om te gaan head-shaken?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 17:00

Jazeker, appie gaat shaken als hij erg opgewonden is :j

ShiningStar1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 18:18

Morgen komt eindelijk de DA :)

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 18:18

Ik ben benieuwd :j