[INFO] Cushing/PPID deel 2.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Naath86

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-23 17:19

Blaze herkenbaar! Die van mij wilde niet meer eten in februari en ook hele dunne mest. Dierenarts kon niks vinden, gebit goed, geen wormen, bloed allemaal goed. Maar ze werd steeds dunner en heb haar nog steeds niet op goed gewicht kunnen krijgen. Maar de da heeft als laatste optie haar een vitamine booster gegeven via infuus en binnen een halve dag had ik een compleet ander paard! Ik dacht echt dat ik haar moest laten inslapen, zo slecht was ze! Nu geef ik haar standaard een vitamine kuur in de winter. Ze krijgt trouwens al standaard vitamine brokjes dagelijks, maar is misschien toch niet meer voldoende.

marga1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-23 10:45

Ik val ook maar weer eens binnen.
Hier een ppider die mestwater en dunne mest heeft maar die heeft veel zand binnen (foto's laten maken) dus nu veel zandkuren met een week er tussen.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-23 19:44

Wij hebben onze ruin met PPID helaas gisteren in moeten laten slapen, mocht er iemand interesse hebben in het overnemen van zijn medicatie pb me gerust.

Ik heb 56 tabletten Pergosafe van 1 mg over.

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-23 19:59

Charaz schreef:
Wij hebben onze ruin met PPID helaas gisteren in moeten laten slapen, mocht er iemand interesse hebben in het overnemen van zijn medicatie pb me gerust.

Ik heb 56 tabletten Pergosafe van 1 mg over.

Ach wat verdrietig. Heel veel sterkte met het verlies! Ik heb je even PB gestuurd voor de pergosafe.

Siers83

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-23 20:02

Charaz veel sterkte

_Elaine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-23 20:07

Heel veel sterkte Charaz :(:)

Jayko

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-23 21:24

Veel sterkte Charaz

Blaze1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-23 21:52

Heel veel sterkte :(:)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-23 08:17

Achjee, wat treurig....

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-23 09:30

Charaz sterkte!

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-23 09:34

Charaz, wat verdrietig. Héél veel sterkte!!

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-23 09:54

Dankjewel allemaal

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-23 09:58

Hij is 31 geworden? Wel een mooie leeftijd :(:) Hoe lang heb je hem gehad...?

Nog even een algemene vraag: bij Mareentje zie je eigenlijk niks meer van de PPID nu.
De zweterige krulletjeshals is ook weg, vacht ziet er weer normaal uit.

Hoe moet ik dat zien, komt dat door de medicatie? Of simpelweg omdat het nu kouder is?

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-23 10:10

32 jaar zelfs, hij is 22 jaar van ons geweest dus het is echt een groot gemist.

De vacht die verbeterde kwam bij ons door de medicatie.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-23 10:13

Ja dat zal wel echt een gat slaan, dat is een tijd!
Ik heb Mareentje ook al ruim 22 jaar.... ze was toen iets tussen de 7 en 10.
Maand of 2-3 geleden dacht ik dat het nu echt aflopende zaak was maar ze staat er nu ineens weer bij alsof ze nog wel 10 jaar mee kan.

Maargoed ik zie in jouw berichten dat die van jou het een half jaar geleden ook prima deed.
Op deze leeftijd kan het ineens snel gaan.

Hopelijk was de laatste tijd nog wel okee en ging het inslapen rustig...?
Heel veel sterke met het gemis hoor :(:)

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-23 10:20

Ja hij deed het eigenlijk heel goed, toen hij naar huis kwam 2 maanden geleden was hij wat schraal maar kwam nu weer mooi op gewicht, geen last van bevangenheid of andere kwaaltjes.

Terwijl we s ochtends in de stal waren kreeg hij koliek, bij koliek bel ik altijd direct, ook al valt het mee vind ik het toch prettig als ze wat tegen de pijn krijgen.
In korte tijd werd de koliek heel heftig, de dierenarts was er gelukkig snel en hij bleek een gesteelde lipoom te hebben die om zijn darm was geslagen.

Dan is het helaas einde oefening, want opereren is op deze leeftijd en bijkomende kwalen geen optie vind ik (en de dierenarts ook).

De pijnstilling begon gelukkig wel wat verlichting te geven en het inslapen is rustig gegaan, je weet dat de dag een keer komt, maar ik heb er echt een gat van in mijn hart.

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-23 10:21

Sterkte Charaz, wat een gemis :(:)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-23 10:28

Ojee dus het was eigenlijk niet eens de cushing die hem de das om deed.... gelukkig wel enigszins rustig gegaan dan toch nog... :(:) Dat is een treurige kerst zo toch ineens zonder opa.....

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-23 12:36

Veel sterkte Charaz. :knuffel:
Ook al worden ze 40 jaar, het is altijd te vroeg om ze af te geven.
Vorig jaar mijn oudste merrie ook door koliek laten inslapen. Op 3u tijd was het klaar, zal vast ook wel een torsie geweest zijn aan de heftige pijn te zien.
Kleine troost is dat ze een mooi en lang leven gehad hebben zonder al te grote mankementen. Daar hou ik mij maar aan vast.

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-23 20:52

Sterkte

Shinedown

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-23 14:49

Ik mag me hier helaas ook melden. Van de week op de kliniek voor een longonderzoek toen ze vroegen of ze ooit op cushing was getest. Meteen maar gedaan, en die bleek gister positief. Er zijn me nooit zichtbare klachten opgevallen, misschien wat golvend beenhaar :') . De dierenarts had het over een normale/maximale waarde van 45 en die van Angel was 67. Advies was 2 weken 1 pil, daarna halve pil (Prascend). Nu lees ik hier vanalles over opbouwen vanwege de bijwerkingen, dat wil ik volgende week toch even bespreken voordat ik begin. Hopelijk gaat ze het goed eten.

marga1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-23 18:31

Misschien even wachten tot de longen goed zijn, als ze wat mankeren zijn de waarden altijd hoger.
Stress heeft ook veel invloed op de uitslag. Beter in februari thuis in alle rust nog een keer bloed laten afnemen. dan kan je altijd nog met de medicatie beginnen.

Shinedown

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-23 18:56

Dankjewel voor je reactie. Uit de BAL test kwam niks, omdat er op de endoscopie wel een beetje slijm te zien was wel medicatie gekregen daarvoor. Die medicatie eindigt volgende week en wilde sowieso pas daarna de Prascend starten.

Zou het in theorie kunnen dan dat ze geen cushing heeft, maar door een onderliggend probleem + stress vreemde kliniek de waarde hoger is? Of met deze waarde heeft ze het sowieso altijd?

MamaMiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-23 00:02

Stress is zeker een factor bij een hogere waarde :j

Twee weken geleden had ik de grootste pony (1m10 , 18 jaar, sinds 3 jaar Cushing patient) ineens hoefbevangen. Liep behoorlijk op eieren, maar we waren er op tijd bij gelukkig.
Toen de DA er was, vroeg ze wanneer hij voor het laatst gecontroleerd was op zijn Cushingwaardes, dat was 2 jaar geleden en de andere pony (85 cm, 18 haar, sinds vorig jaar Cushing patient met een waarde van méér dan 800 :oo , toen op een "onderbuikgevoel" laten testen, toonde geen opvallende kenmerken voor Cushing, behalve een wegvallende bovenlijn ) was vorig jaar getest.
Dus ze allebei laten prikken en wat schetst de verbazing:
de grootste zat op een waarde van 33 (waar het in dit jaargetijde onder de 27 moet zijn - andere waarde als hierboven wordt genoemd dus) en de kleinste pony zat op... TWINTIG!! In één jaar tijd van >800 naar 20 op een kwart tabletje per dag! *\o/*

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-23 12:34

Shinedown schreef:
Dankjewel voor je reactie. Uit de BAL test kwam niks, omdat er op de endoscopie wel een beetje slijm te zien was wel medicatie gekregen daarvoor. Die medicatie eindigt volgende week en wilde sowieso pas daarna de Prascend starten.

Zou het in theorie kunnen dan dat ze geen cushing heeft, maar door een onderliggend probleem + stress vreemde kliniek de waarde hoger is? Of met deze waarde heeft ze het sowieso altijd?

Door alleen het onderzoek al is er stress, dus kans op een verhoogde waarde ! Heeft ze eigenlijk helemaal geen PPID klachten ? Ik zou zelf over een paar weken nog eens laten testen en niet gelijk beginnen met medicijnen. Zeker omdat er eigenlijk geen klachten zijn. Of kunnen de longklachten moeten ook door PPID worden veroorzaakt ??