[INFO] zomereczeem, schuren en jeuk 5

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-17 22:18

Jij wel he, bij appie word de boel alweer dun.
Heb hem ook zijn halster afgelaten, zijn hoofd heelt niet mooi, hij krijgt juist nog meer plekken van het halster...
ziet er echt niet uit.
Gelukkig staan ze nu op een ander stuk,weg bij de bomen,want daar zitten nog veel meer vliegen
Baal me rot... stomme vliegen _-:(

En door die akelige rotregen een deken die te lang nat blijft en dat gaat broeien.
want meneer heeft ook alweer een lichte huidinfectie daar door -O-

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-17 22:23

Ik heb Jairo net weer helemaal ingepakt omdat zijn hoofd er niet uit ziet en het zonder halster nog makkelijker open te schuren is. Maar met dat halster blijft dat ding ook over zn oren en dat beschermd wel goed als hij schuurt.
Vandaag maar met betadine-oplossing gedept. Wist ook even niet meer waar ik t zoeken moest. |( en dat allemaal door een nachtje gras -O-

Babbelaar20

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-17 22:24

@jotoma Heb inderdaad ook een deken met zo'n mutsje, die houd hij op stal ook op, jij vlecht ze dus en dan het mutsje erover? Dat heb ik nu ook gedaan en dan overdag nog een kap en het halster erover anders doet ie alles af >;)

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-17 22:29

Teveel gras kan idd genoeg doen met jeuk.
Maar appie krijgt daar zijn hoofd niet kapot van. Dat is echt puur die rotvliegen waar hij allergisch voor is..
Ik heb chloorhexidine (hibiscrub)voor zijn lijf. Heb het hoofd er ook mee gedaan.. wie weet helpt dat nog.
We wachten het af.

Is het al bijna winter??? :')

Froukje
Forever young

Re: [CENTRAAL] zomereczeem, schuren en jeuk 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-17 22:40

Reageert Appie niet op derfen? Die van mij had haar hoofd ook al weer goed kapot, maar maar 2x smeren zijn ze al weer mooi dicht en lijkt ze ook bijna geen jeuk meer te hebben.

moyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-17 23:17

Hier begint het hoofd juist er mooi te genezen.
Afbeelding

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-17 23:51

Babbelaar20 schreef:
@jotoma Heb inderdaad ook een deken met zo'n mutsje, die houd hij op stal ook op, jij vlecht ze dus en dan het mutsje erover? Dat heb ik nu ook gedaan en dan overdag nog een kap en het halster erover anders doet ie alles af >;)

Same here. Alleen de voorpluk vlecht ik niet. Dat is al zo'n minimaal plukje. Ik heb t geaccepteerd dat hij daar als enige plek dan schuurt omdat t onbedekt is.
En normaal is t gewoon alleen zn favoriete kriebelplek, nu is t dus even mis.
Derfen heb ik er niet op gedaan omdat t open was en omdat hij de hele dag nog met zn snoet in de zon staat. Morgen ben ik er 's avonds en dan misschien derfen er op.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-17 06:34

Froukje schreef:
Reageert Appie niet op derfen? Die van mij had haar hoofd ook al weer goed kapot, maar maar 2x smeren zijn ze al weer mooi dicht en lijkt ze ook bijna geen jeuk meer te hebben.

Derfen kan toch niet op het hoofd in verband met de zon?

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-17 09:33

Oh, geen last van. Heb er een hoofdkap over heen en smeer het eigenlijk altijd in als de zon vertrokken is, en dat is ie best vaak de laatste tijd.

__elise__

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-17 09:35

Hallo, ik kom hier ook even binnenvallen.

Ik denk dat één van mijn pony´s toch zomereczeem heeft. Ik dacht/hoopte eerst dat de jeuk een reactie was op gras of het broeien van de zon onder een dikke laag manen. Maar nu wordt het dik bij de manenkam en op het begin van de staart en krijgt ze er korstjes. Ze had in het voorjaar een heel mooi dik pak manen, maar daar is nu ook niet veel meer van over helaas. Voor volgend jaar ga ik sowieso een eczeemdeken aanschaffen. Heeft het ook nog zin om de rest van dit seizoen een deken op te leggen? Of heeft dat geen enkele zin meer omdat het mugje toch al geprikt heeft?
Ik ben echt totaal onbekend met zomereczeem, zijn er eventueel nog andere spulletjes die de jeuk wat kunnen verlichten voor mijn pony?

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-17 09:49

__elise__ schreef:
Ze had in het voorjaar een heel mooi dik pak manen, maar daar is nu ook niet veel meer van over helaas. Voor volgend jaar ga ik sowieso een eczeemdeken aanschaffen. Heeft het ook nog zin om de rest van dit seizoen een deken op te leggen? Of heeft dat geen enkele zin meer omdat het mugje toch al geprikt heeft?

Sommige eczemers hebben in het voorjaar en zomer nog niet eens zoveel last maar beginnen juist in de nazomer/ herfst flink te schuren.

Ik zou er sowieso nog een eczeemdeken op doen. De mugjes ellende kan nog wel tot in november aanhouden, afhankelijk van het weer.

Samy24

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-17 10:04

Hier enkele foto's van hoe mijn fjord er nu uit ziet.
Hij is 3 jaar en volgens mij niet echt te dik.

Ik hou hem nu van het gras en staat op de paddock met oud hooi.. hij schuurt maar niet overdreven.. de plekjes in zn gezicht zijn trouwens nit van het schuren maar is volgens de DAeen soort huidkanker :(

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-17 10:05

@elise ik zou zeker nog wel een deken aanschaffen. En ook de jeuk behandelen, want anders schuren ze met deken op gewoon door en is je deken met een beetje pech snel kapot.
Met het nattige klimaat in NL zijn de mugjes helaas lang actief, dus voorlopig nog wel veel kans op jeuk.

__elise__

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-17 10:07

Tot november?? Goeiendag, dat is echt niet leuk. Kunnen pony's de ZE ook ontwikkelen? Vorig jaar en het jaar daarvoor heeft ze wel een beetje geschuurd, maar dat is echt niet te vergelijken met hoe het nu is.

Heeft iemand tips voor dekens voor een brede shetlandpony, maat 125?

@ Darkadia, waarmee is de jeuk goed te behandelen?

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-17 10:08

Derfen en een deken van Master, te krijgen bij Hypostore.
Eventueel nog eerst wassen met teershampoo om de jeuk te stoppen.

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-17 10:11

Ze kunnen het helaas zeker ontwikkelen. Bij mijn paard is het vorig jaar ontstaan (ws in combi met fikse prednisolon kuren die z'n weerstand hebben aangetast). En dit jaar schuurt hij ook meer dan vorig jaar.

Er zijn diverse middelen tegen de jeuk, en helaas werkt het ene goed voor de een, en het ander voor de ander. Dat is dus echt een beetje zoeken en uitproberen.

Enkele voorbeelden: listerine 50/50 gemengd met water of babyolie, fibra anti itch crème, sweet itch van sectolin, skin calming, MTG van Shapleys, derfen etc.

__elise__

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-17 10:52

Bedankt voor de tips. Nog een laatste vraagje. Het valt me op dat veel eczeemdekens bij de hals sluiten net achter de oren. Nu heeft die van mij ook jeuk bij de voorpluk. Is het nodig om dat stukje ook nog te beschermen tegen de knutten? En waarmee zou ik het dat het beste kunnen doen? Ik neem dat een gewoon vliegenmasker niet heel veel doet tegen de knutten.

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-17 18:16

Hallo allemaal,

Mijn pony schuurt nu al 2 zomers zijn staart. Hij schuurt verder niets alleen zijn staart. De staart was mooi dik en vol en nu is er amper iets van over. Hij schuurt ook alleen aan het begin van de staart. Ik was hem om de 3 dagen ong met speciale shampoo die de jeuk vermindert.
In de winter is er niets aan de hand. Wij dachten dat het door een te rijke wei kwam in combinatie van het voer. Wij zijn toen over gestapt op ander voer zonder suikers. Maar helaas..

Iemand tips?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-17 21:52

Eigenlijke proberen wat bij alle eczeemsoorten zo is he.
Sowieso eens kijken wat er gebeurd als je je pony echt minimaal 3 weken helemaal van het gras af houd.
Goed ontwormen. Goed zorgen voor voldoende vitamijes, tekorten kunnen ook jeuk geven.

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-17 19:20

EJ heeft de RSIH's in de aanbieding met 25% korting.

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-17 19:54

Dankjewel!

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-17 21:33

Iemand een alternatief met buikflap voor de Shires deken? Helaas slechte ervaring gehad en niet opgelost door leverancier dus op zoek naar een alternatief

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-17 22:38

Pfffff, Roosje ging zo goed, maar helaas is haar halsje met masker afgeweest in de afgelopen dagen (ik was op de camping, wist niet dat het af was) en nu schuurt ze zich weer een ongeluk...

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-17 23:22

Hier helaas ook meer geschuurd, maar hij staat weer meer op gras, van voordroog naar hooi gegaan en was toch weer er luzerne gaan geven (2 handjes per dag), om het op te maken. Maar kijken wat ik qua voer nog kan doen om het weer beter te krijgen en even drainage kuurtje geven ook weer. Echt sneu met zoveel jeuk. Al schuurt ie zich niet echt open gelukkig. De fibra sweet itch verzacht wel, maar doet niet zoveel als gehoopt.

Wat gebruiken jullie voor hoofdkappen voor jullie eczemers? Ik heb nu nog een farnam vliegenmasker, maar t idee dat knutten er doorheen komen, dus wil kijken voor een andere.

Yank

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-17 07:45

Ik heb een fijnmazige Shires met neusflap.