[Info] zomereczeem, schuren en jeuk 4

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

galopje2000

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 17:27

FD_horses: Schuurt hij als hij binnen is ook met zijn manen? of alleen buiten? als hij het alleen buiten doet zou ik hem binnen laten snachts.

Gelukkig, de klitwortel werkt echt super goed! hij heeft de laatste dagen niet meer met zijn staart en manen geschuurd. en zijn manen worden ook niet vettig door de klitwortel! *\%/*

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 17:33

@femke_harley: ben wel benieuwd welke allergieën je paard heeft en hoe het zal gaan! Tegen pollenallergie werkt het zeker niet he, dat zou wel zeer wonderlijk zijn :+

@ x_Charlot: ik blijf het apart vinden, zeker omdat ik alleen maar paarden met ZE ken die minimaal manen + staart schuren, soms ook buik en uiers. Misschien derfen er op smeren (ook preventief) zodat de mugjes afgeschrikt worden en iig daar al niet meer bijten? Of toch met een kap proberen? Evt frontriem aan je halster en daar een springmutsje tussen zetten?

@ FD horses: Ik zou eerder denken aan het gras wat hij binnenkrijgt. Wil je dat hij 24/7 op gras staat of niet? Voor het schuren maakt het denk ik niet uit, hij zal toch gestoken worden blijkbaar anders was er geen jeuk.

@ galopje2000: Waar heb je die klitwortel vandaan? Klinkt als een goede tip!

Sabbuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 17:45

Niet wetende of ik mij hier goed meld; eerst even wat korte info over de situatie en het paardje..
Ik heb een leuke en lieve kruising tussen een fries en schwarzwalder fuchs, ze is nu 2 jaar oud.
Volgens de vorige eigenaar had ze last van ZE (dit was in november/december en ze kreeg toen koeienkuil als hoofdrandsoen) Ze was bijna 2x zo dik...
Inmiddels staat ze alweer een paar maanden bij ons, schuren en jeuk werden minder door afvallen en verandering naar goed hooi. Manen en staart groeide weer goed aan!
Tot mijn verbazing begon ze de laatste dagen ineens meer te schuren, met schemering veel slaan met de staart en trappen richting buik met de achterbenen..
Midden op de manenkam begint het ook al kaal te worden en op de staart beginnen ook al lelijke plekken te komen, tot bloedens toe. Wel staat ze sinds een week ongeveer op een andere weide die enige tijd geleden opnieuw ingezaaid en bemest is..
Komt dit nu door het 'nieuwe' gras of heeft ze toch ZE...... :?

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 17:52

x_Charlot schreef:
ik ben nu echt ten einde raad! Mijn haffie heeft nu denk ik 3 seizoenen last van eczeem en ik heb al van alles geprobeerd! tea tree, middeltjes tegen eczeem, vliegenspray, dekens, wassen met betadine maar niks maar dan ook echt niks helpt! Hebben jullie nog een wonder middel dat mijn arme pony van z'n jeuk af kan helpen? Hij heeft het trouwens alleen bij zijn voorpluk en dekens schuurt die gewoon kapot helaas..

MCQ dan!
Dat werkt écht!

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 17:54

Sabbuh schreef:
Niet wetende of ik mij hier goed meld; eerst even wat korte info over de situatie en het paardje..
Ik heb een leuke en lieve kruising tussen een fries en schwarzwalder fuchs, ze is nu 2 jaar oud.
Volgens de vorige eigenaar had ze last van ZE (dit was in november/december en ze kreeg toen koeienkuil als hoofdrandsoen) Ze was bijna 2x zo dik...
Inmiddels staat ze alweer een paar maanden bij ons, schuren en jeuk werden minder door afvallen en verandering naar goed hooi. Manen en staart groeide weer goed aan!
Tot mijn verbazing begon ze de laatste dagen ineens meer te schuren, met schemering veel slaan met de staart en trappen richting buik met de achterbenen..
Midden op de manenkam begint het ook al kaal te worden en op de staart beginnen ook al lelijke plekken te komen, tot bloedens toe. Wel staat ze sinds een week ongeveer op een andere weide die enige tijd geleden opnieuw ingezaaid en bemest is..
Komt dit nu door het 'nieuwe' gras of heeft ze toch ZE...... :?

Ik denk dat het zomerexeeem is hoor!

x_Charlot

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 18:02

hahaha kap met frontriem aan het halster al geprobeerd!! 2 seconde en de kap lag naast de dondersteen maar ik ga even kijken naar dat Derfen en dan de lotion of de creme?

femke_harley

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 21:05

@safiera: nee ik begrijp dat het tegen pollenallergie niets helpt.. maar na maanden onderzoeken en 7 artsen verder (ze had zo'n erge jeuk, haar hele rug/kont/etc. lag open) is eruit de biopten en allergietesten gekomen dat ze allergisch is voor insecten, diverse grassoorten, zaden, mijten en schimmels. Dit uit zich in jeuk en kale en soms open plekken.

Ze moet en staat dus op de prednison. 1 capsule ging de afgelopen 4 maanden goed. Helaas zijn er nu insecten en is ze meer gaan schuren. Deze week de prednison moeten verhogen naar 2, als het beter gaat terug naar 1. Maar ik ga dus kijken of derfen ook bij haar huidproblemen en jeuk deels werkt waardoor ze op 1 capsule kan blijven. Ik hoop ergens naar 1 om de dag te kunnen. Dat was de bedoeling totdat ze sinds vd week weer staat te schuren.

Dus ik ben benieuwd

Nammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 22:38

Ik ontdek hier wat vreemds vandaag...Heb een nieuw paard met seme , dat wist ik als.
Maar , ze schuurt nog niet [ afkloppen!!] maar haar manenkam is al gehakkeld , dik en schilferig zoon olifantachtige huid zeg maar.
Herkent iemand dit? dus nog niet schuren , maar alwel een warme, dikke, schilferige huid...
Kan dit niet ''gewoon'' een allergie zijn bv voor gras?

Caipirinha82

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-14 07:53

Heeft iemand ervaring met de druppels van puur culico? En de puur drainage compositum?

Mijn paard is ook weer begonnen met schuren nu ze weer de wei in gaan sinds een week, en wil het probleem ook graag van binnen uit aanpakken.

Een vliegendeken kan ik ook wel weer omdoen maar ik ben blij dat ze nu even zonder deken kunnen nu het wat warmer is en geen vliegendeken ophoeven tot dat de dazen weer komen.

Junior2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-14 09:58

Ik gebruik sinds maart puur culico de mijne schuurt tot nu toe minder als vorigjaar maar ik heb dan ook heel veel aangepast in zijn voer.Ik weet dus niet of het door de druppels komt.Ik vind de druppels niet handig ze mogen er voor en erna niet eten opstal gaat dat wel maar nu in de wei werkt het niet handig ,ik ga er ook niet mee door.Bij de paardendrogist vertelden ze dat je het wel lang moet gebruiker eer het werkt.

zweetvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-14 10:54

Denken jullie dat het beter is om de pony's pas in juni/juli op de wei te zetten of maakt dat weinig verschil met nu al direct? Qua hoe de eczemers reageren op gras. Ze komen sowieso maar beperkt op de wei (lang paardengras).

Nivada

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-14 13:14

Ik heb trouwens de vliegenkap van rsih aan 1 kant dubbelgevouwen en vast genaaid. Nu past hij perfect op het iele hoofdje van mn paard. Oren eraf geknipt en ze is helemaal klaar voor de zomert :p
Tot nu toe niet meer afgeschuurd tijdens het rollen. :D ik happy, zij happy!

Ludique96

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-14 13:20

Mijn pony heeft nu al even haar deken om. Ze schuurt een beetje hopen dat het bij een beetje blijft.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-14 16:18

Nammie schreef:
Ik ontdek hier wat vreemds vandaag...Heb een nieuw paard met seme , dat wist ik als.
Maar , ze schuurt nog niet [ afkloppen!!] maar haar manenkam is al gehakkeld , dik en schilferig zoon olifantachtige huid zeg maar.
Herkent iemand dit? dus nog niet schuren , maar alwel een warme, dikke, schilferige huid...

jazeker!
van het gras af of minder lang op het gras laten staan, maar paarden krijgen vaak toch ook een dikke hals als ze schuren,dus houd het maar goed in de gaten :j

Nammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-14 16:42

ellepel schreef:
Nammie schreef:

jazeker!
van het gras af of minder lang op het gras laten staan, maar paarden krijgen vaak toch ook een dikke hals als ze schuren,dus houd het maar goed in de gaten :j

Owww , van het gras af...ik vind dat zo moeilijk. Heb het met mijn ouwe knol ook gedaan , 2 jaar , maar ik heb het daar zo moeilijk mee gehad.En ze heeft inderdaad een hele dikke hals...

Ik merk ook dat ze erg veel moeite heeft met de omschakeling van winter seizoen met alleen hooi , en nu op het gras. Haar ontlasting is niet mooi in vijgjes , en haar dikke darm en blinde darm zijn continu opgezwollen sinds ze op het gras staat.Het lijkt wel alsof ze erg veel moeite heeft met de vertering van het gras , dus met de aanmaak van de goede darmflora voor het verteren van gras. Is er iets waarmee ik haar zou kunnen ondersteunen? Kan dit ooit overgaan? behalve dan van het gras af?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-14 18:15

hoeveel uur staat ze nu op het gras dan?
toch maar wat minderen in de hoeveelheid tijd denk ik.. en is het gras lang of kort.
misschien een idee om je paard er pas op te zetten als het meeste hoge gras al weg is?
veel paarden reageren met zo'n gas buik als ze in best wel lang gras staan, als dan het meeste er af is en je zet ze er op dan valt het mee.
probeer ook eens om te kijken of je haar deels op het gras en deels er van af, op een paddock met hooi kunt zetten. dan neemt die dikke hals vaak wel af en trekt die gas ook wel weg :j

Nammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-14 19:05

Ze staat sinds een maand 2 uur per dag op gras [daarvoor netjes opgebouwd], bemest met compost sinds jaren.
Het gras is dus niet echt extreem lang. Er staat ook veel onkruid in , zoals paardenbloem , herderstasje , pinksterbloem , smalle weegbree ,varkensgras , margrietjes etc, het is dus echt geen vette koeieweide.
Daarnaast krijgt ze 2 keer daags 2 plakken hooi[mooi langstengelig uitgebloeid 1 ste snede hooi] ,in de inloopstal/paddock/track en onbeperkt stro. Savonds nog een handje bietenpulp met kurkuma/zwarte peper , dat laatste is nu vervangen door het welbekende duo kruidenelixer van J. smit , dit is om te zorgen dat ze haar afvalstoffen beter kwijt kan.
En ze heeft de beschikking over 3 verschillende soorten liksteen .
De afgelopen jaren heeft ze ook nooit iets van biks oid gehad , maar stond wel geregeld op de weide welke bemest was met drijfmest en kunstmest.
[Daarom had ik nu de hoop dat het beter zou gaan] Ze had geen manen en een flutje staart , en haar rug lag ook open ,Kaalgeschuurd hoofd , dus redelijk extreem vind ik.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-14 19:36

2 uurtjes op het gras..dat moet toch echt wel kunnen.?

weet je..je voert dus geen krachtvoer en geen aanvullende vitamines?
alleen die likstenen?

ik weet dat seleniumtekort wel voorkomt bij paarden die uitsluitend gevoerd worden met ruwvoer en een van de symptomen daarvan is ook een dikke hals.
appie heeft het ook gehad in een periode waarin ik dacht dat hij ook beter zonder krachtvoer of vitamines kon en hij alleen wat gras, hooi en een liksteen kreeg.
hij werd sloom, kreeg een dikke nek en meer jeuk.. bloedtest wees selenium tekort uit en toen ik dat bij ben gaan geven verdween de dikke hals.
hij heeft dat ook nooit meer gehad.
nu voer ik dus ook ruwvoer,er ligt een koeienliksteen( zout plus extra selenium en magnesium) en krijgt hij 3x per week subli dieetmix plus een schep vitaminepoeder.
kijk teveel krachtvoer is niet goed, maar te weinig of te weinig aanvullende vitamines ook niet...ons paardjes hebben toch wel wat nodig :D

hoeft helemaal niet zo te zijn dat het bij jouw paard ook is hoor, maar bietenpulp is behoorlijk eenzijdig aan vitamines en die duo kruidenelixer ken ik ook *\o/*
maar heb er nooit enig verschil van gemerkt( heb het aan mezelf,aan mijn konijnen en aan appie gegeven)

van geen enkel wonder kruiden middeltje trouwens.....echt zomereczeem is nog steeds niet te genezen en het enige wat afdoende helpt is een goede deken op en een goed voerbeleid. :)

2 uur gras moet een paard makkelijk kunnen hebben tenzij je dier er al allergisch voor zou zijn, misschien wel insulineresistent is?

Celine_Famke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-14 19:42

Ik ben afgelopen week op vakantie geweest met mijn paard Famke naar Camperduin. De stal waar we mochten verblijven was slechts 50 meter van het strand af! En wonder boven wonder.... Famke kon de hele week zonder eczeemdeken staan! Eigenlijk is zo dicht aan de zee dé perfecte plaats voor eczeempaarden.. Helemaal geen last.
Helaas zijn we nu weer terug en ligt de eczeemdeken alweer op!

Nammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-14 20:54

ellepel schreef:
2 uurtjes op het gras..dat moet toch echt wel kunnen.?

weet je..je voert dus geen krachtvoer en geen aanvullende vitamines?
alleen die likstenen?

ik weet dat seleniumtekort wel voorkomt bij paarden die uitsluitend gevoerd worden met ruwvoer en een van de symptomen daarvan is ook een dikke hals.
appie heeft het ook gehad in een periode waarin ik dacht dat hij ook beter zonder krachtvoer of vitamines kon en hij alleen wat gras, hooi en een liksteen kreeg.
hij werd sloom, kreeg een dikke nek en meer jeuk.. bloedtest wees selenium tekort uit en toen ik dat bij ben gaan geven verdween de dikke hals.
hij heeft dat ook nooit meer gehad.
nu voer ik dus ook ruwvoer,er ligt een koeienliksteen( zout plus extra selenium en magnesium) en krijgt hij 3x per week subli dieetmix plus een schep vitaminepoeder.
kijk teveel krachtvoer is niet goed, maar te weinig of te weinig aanvullende vitamines ook niet...ons paardjes hebben toch wel wat nodig :D

hoeft helemaal niet zo te zijn dat het bij jouw paard ook is hoor, maar bietenpulp is behoorlijk eenzijdig aan vitamines en die duo kruidenelixer ken ik ook *\o/*
maar heb er nooit enig verschil van gemerkt( heb het aan mezelf,aan mijn konijnen en aan appie gegeven)

van geen enkel wonder kruiden middeltje trouwens.....echt zomereczeem is nog steeds niet te genezen en het enige wat afdoende helpt is een goede deken op en een goed voerbeleid. :)

2 uur gras moet een paard makkelijk kunnen hebben tenzij je dier er al allergisch voor zou zijn, misschien wel insulineresistent is?

Ze krijgt geregeld een kuurtje selenium van chevivit , 2ml gedurende 5 dagen , 2 keer per maand , en dat wil ik afbouwen naar 3 dagen 2 keer per maand. Eens kijken of dat afdoende kan zijn. Er zit wel selenium in het hooi[hooianalyse] , maar ze krijgt te weinig hooi om dit dekkend te krijgen.

Ik krijg nu ook het vermoeden dat ze insulineresistent is , of er erg gevoelig voor is...

Ze heeft de magnesium plus en de gewone liksteen van pn , en daar maakt ze wel gebruik van. Daar zit behoorlijk wat aan mineralen in.
In training merk ik weinig. we zijn bezig om de conditie op te bouwen en dat gaat best goed.
Maar het is zeker iets waar ik altijd voor ogen hou , en mocht het nodig zijn , dan zie ik wel wat in de balancer.

Bietenpulp krijgt ze echt maar 1 handje van , en dat dan laten wellen.Moet dat gecompenseerd worden met Tarwezemelen?
En ik ben de lijnzaad ook vergeten , elke dag 100 gram ongekookt ,vers gemalen.

Wat grappig dat jij de kruidenelixer ook kent :D Ik had verwacht dat je zou reageren met ; De Watte????

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-14 09:06

kan je nagaan hoeveel middeltjes ik al geprobeerd heb :P
ik ken het omdat ik een konijn gehad heb met cuniculi..en er werd gezegd van de kruidenelixer dat het erg goed zou helpen om ze wat fitter te krijgen.
bij het konijn hielp het niet, dus appie er maar de rest van gegeven :D

kreeg net bericht van stal, deken is gescheurd grrr ..dat word weer naaien!

ik ben in elk geval van alle middeltjes af gestapt..deken op en 3-4x per week wat musli met vitaminepoeder,en dat gaat eigenlijk wel goed :j

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-14 09:50

nu is er blanke derfen http://www.animaderm.com/fr/home/30-der ... 250ml.html

Derfen® CLEAR 250ml

Produktneuheit 2014 !
Derfen® ist nun endlich farblos, mit angenehmem Geruch und weiterhin unübertroffener Wirksamkeit ! 3 Jahre Recherchearbeit waren nötig, um Geruch und Farbe von Derfen® Original zu ändern und das neue Derfen®Clear zu entwickeln. Weiterhin rein pflanzlich, ohne Wasserzusatz, ohne Kortison, nicht photosensibilisierend und regenbeständig.

chery

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-14 12:26

Sta ik op het punt op vakantie te gaan. Is mijn EJ deken al op de naden gescheurd! Ik baal hier zo van! Hij heeft hem nog niet eens zo lang om(2 maanden ofzo) en nieuw gekocht.

Adddioor

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-14 12:26

Klopt het dat je die derfen na het smeren nog een aantal dagen erna blijft ruiken?

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-14 13:39

Ja, derfen ruik je wel een tijdje.