Gelukkig, de klitwortel werkt echt super goed! hij heeft de laatste dagen niet meer met zijn staart en manen geschuurd. en zijn manen worden ook niet vettig door de klitwortel!

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight
x_Charlot schreef:ik ben nu echt ten einde raad! Mijn haffie heeft nu denk ik 3 seizoenen last van eczeem en ik heb al van alles geprobeerd! tea tree, middeltjes tegen eczeem, vliegenspray, dekens, wassen met betadine maar niks maar dan ook echt niks helpt! Hebben jullie nog een wonder middel dat mijn arme pony van z'n jeuk af kan helpen? Hij heeft het trouwens alleen bij zijn voorpluk en dekens schuurt die gewoon kapot helaas..
Sabbuh schreef:Niet wetende of ik mij hier goed meld; eerst even wat korte info over de situatie en het paardje..
Ik heb een leuke en lieve kruising tussen een fries en schwarzwalder fuchs, ze is nu 2 jaar oud.
Volgens de vorige eigenaar had ze last van ZE (dit was in november/december en ze kreeg toen koeienkuil als hoofdrandsoen) Ze was bijna 2x zo dik...
Inmiddels staat ze alweer een paar maanden bij ons, schuren en jeuk werden minder door afvallen en verandering naar goed hooi. Manen en staart groeide weer goed aan!
Tot mijn verbazing begon ze de laatste dagen ineens meer te schuren, met schemering veel slaan met de staart en trappen richting buik met de achterbenen..
Midden op de manenkam begint het ook al kaal te worden en op de staart beginnen ook al lelijke plekken te komen, tot bloedens toe. Wel staat ze sinds een week ongeveer op een andere weide die enige tijd geleden opnieuw ingezaaid en bemest is..
Komt dit nu door het 'nieuwe' gras of heeft ze toch ZE......
Nammie schreef:Ik ontdek hier wat vreemds vandaag...Heb een nieuw paard met seme , dat wist ik als.
Maar , ze schuurt nog niet [ afkloppen!!] maar haar manenkam is al gehakkeld , dik en schilferig zoon olifantachtige huid zeg maar.
Herkent iemand dit? dus nog niet schuren , maar alwel een warme, dikke, schilferige huid...
Kan dit niet ''gewoon'' een allergie zijn bv voor gras?
ellepel schreef:Nammie schreef:Ik ontdek hier wat vreemds vandaag...Heb een nieuw paard met seme , dat wist ik als.
Maar , ze schuurt nog niet [ afkloppen!!] maar haar manenkam is al gehakkeld , dik en schilferig zoon olifantachtige huid zeg maar.
Herkent iemand dit? dus nog niet schuren , maar alwel een warme, dikke, schilferige huid...
Kan dit niet ''gewoon'' een allergie zijn bv voor gras?
jazeker!
van het gras af of minder lang op het gras laten staan, maar paarden krijgen vaak toch ook een dikke hals als ze schuren,dus houd het maar goed in de gaten
ellepel schreef:2 uurtjes op het gras..dat moet toch echt wel kunnen.?
weet je..je voert dus geen krachtvoer en geen aanvullende vitamines?
alleen die likstenen?
ik weet dat seleniumtekort wel voorkomt bij paarden die uitsluitend gevoerd worden met ruwvoer en een van de symptomen daarvan is ook een dikke hals.
appie heeft het ook gehad in een periode waarin ik dacht dat hij ook beter zonder krachtvoer of vitamines kon en hij alleen wat gras, hooi en een liksteen kreeg.
hij werd sloom, kreeg een dikke nek en meer jeuk.. bloedtest wees selenium tekort uit en toen ik dat bij ben gaan geven verdween de dikke hals.
hij heeft dat ook nooit meer gehad.
nu voer ik dus ook ruwvoer,er ligt een koeienliksteen( zout plus extra selenium en magnesium) en krijgt hij 3x per week subli dieetmix plus een schep vitaminepoeder.
kijk teveel krachtvoer is niet goed, maar te weinig of te weinig aanvullende vitamines ook niet...ons paardjes hebben toch wel wat nodig![]()
hoeft helemaal niet zo te zijn dat het bij jouw paard ook is hoor, maar bietenpulp is behoorlijk eenzijdig aan vitamines en die duo kruidenelixer ken ik ook![]()
maar heb er nooit enig verschil van gemerkt( heb het aan mezelf,aan mijn konijnen en aan appie gegeven)
van geen enkel wonder kruiden middeltje trouwens.....echt zomereczeem is nog steeds niet te genezen en het enige wat afdoende helpt is een goede deken op en een goed voerbeleid.![]()
2 uur gras moet een paard makkelijk kunnen hebben tenzij je dier er al allergisch voor zou zijn, misschien wel insulineresistent is?