Fiero6 schreef:Wat is hier zo verkeerd aan? wat voor brok moet ik dan volgens jullie voeren??
@Fiero6: Zie mijn post op de vorige bladzijde

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
santos schreef:Hallo, een exceem pony is nu 2.5 jaar het rijdier van onze zoon. De eerste 1.5 jaar liet de eigenaar hem injecties geven???? en wij ploeterden met smeerseltjes. De smeerseltjes hielpen redelijk, totdat op een ochtend toch een stuk manen of de staart ineens te lijden had gehad en dat meerdere keren, dus einde zomer; geen manen en staart meer.
Dit jaar, mochten we het zelf regelen. Dus 1 maart al een exceem deken op, soort boet en elke avond van half 8 tot smorgens half 10 opstal, met handje brok(echt handje). Dit ging goed, tot we met de pinksteren weggingen en ik niemand wilde belasten, dus pony 3 dagen op het land. Resultaat deken kapot en stuk manen weg. Daarna nog vele maanden de deken gerepareerd, tot iemand vertelde dat een weide genootje de deken regelmatig tussen zijn tanden nam
. Beetje zielig, maar de pony alleen gezet. Dit ging prima tot begin augustus en er niet veel gras meer stond en ik besloot de pony weer bij de andere 2 te zetten. Dom, dom, dom.... de deken nu helemaal exit. Was effe vergeten waarom de pony apart stond. Dus nieuwe deken hals over kop gehaald in naburig dorp. nu een bucas fly off, heel ander type, volgens de winkel afdoende. Pony weer alleen, snachts naar binnen en overdag een eigen schraal weitje. Alles goed tot zij vorige week in het landje ernaast stond
, zij vond het heerlijk, stond lekker te grazen en had meteen enorme staart jeuk
. Nu nog jeukt de staart ontzettend. Ze trekt er stukken uit, gewoon zielig.
Hierdoor, heb ik gewoon het idee, dat het nog meer van binnenuit komt. Ik wil haar dus volgend jaar weer optijd onder de deken, echt schraal en alleen zetten, maar ook iets vanbinnen uit geven. iemand tips wat het beste is??(nog wel belangrijk: andere jaren was er sprake van harde gerimpelde manenkam, nu beslist niet. De manekam is echt heel zacht. de staartwortel is op dit moment ietsje rapperig en word dagelijk met sweet itch ingesmeerd.)
_CS_ schreef:Hierbij dan mijn reactie even voor de dames.
E-horse, wat ik bedoelde te zeggen is dat mensen vaak het paard extreem sober gaan houden, omdat het allemaal teveel is denken ze.
Vaak gaan ze niet (zoals jij dat wel hebt gedaan), een heel ander dieet opstellen zodat ze wel hun vitamines binnen krijgen.
Dit heb jij wel gedaan, maar er zijn maar weinig mensen die zich erin gaan verdiepen en zorgen dat het paard wel de benodigde dingen binnen krijgt.
Mensen zien brokjes vaak als heel slecht, maar bij juist gebruik zijn ze echt niet slecht en zorgen ze dat je dier de nodige dingen binnen krijgt.
Fiero, ik heb jou gezegd dat de brok die je voert juist extreem goed is, dus ik snap niet waarom je die vraag stelt?
Het stukje wat je van mij quote, heb ik net hierboven uitgelegd, dat is wat een heleboel mensen doen.
Zonder dus verder te kijken en het paard ondertussen van binnen kapot laten gaan want ze missen de nodige voedingsstoffen.
Wat ik dus zei is in het algemeen en niet specifiek op 1 persoon gericht.
Ik hoop dat het een beetje begrijpbaar is zo.
opisop_shop schreef:Aerdenhout, met schraal bedoelen wij schraal qua gras, niet qua krachtvoer. Dat wil zeggen: weinig suikers/zetmeel en andere 'troep' . Je kunt een eczemer prima biks geven, erge eczemers liefst 'aangepast biks' maar gewone biks kunnen vele ook prima mee uit de voeten. Het is juist niet goed, om een eczemer helemaal niets bij te voeren want ze hebben juist voldoende mineralen/vitamines nodig naast gewoon ruwvoer!