[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk 3

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

e_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 13:10

Fiero6 schreef:
Wat is hier zo verkeerd aan? wat voor brok moet ik dan volgens jullie voeren??

@Fiero6: Zie mijn post op de vorige bladzijde :)

Fiero6

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 13:15

Sorry e_horse, ik was juist benieuwd naar het antwoord van _CS_.
Jouw verhaal snap ik en vindt ik helemaal prima.
dankjewel

e_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 13:19

Fiero6 schreef:
Sorry e_horse, ik was juist benieuwd naar het antwoord van _CS_.
Jouw verhaal snap ik en vindt ik helemaal prima.
dankjewel

Ok :) Ik ben ook erg benieuwd.

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 13:30

Hierbij dan mijn reactie even voor de dames.

E-horse, wat ik bedoelde te zeggen is dat mensen vaak het paard extreem sober gaan houden, omdat het allemaal teveel is denken ze.
Vaak gaan ze niet (zoals jij dat wel hebt gedaan), een heel ander dieet opstellen zodat ze wel hun vitamines binnen krijgen.
Dit heb jij wel gedaan, maar er zijn maar weinig mensen die zich erin gaan verdiepen en zorgen dat het paard wel de benodigde dingen binnen krijgt.

Mensen zien brokjes vaak als heel slecht, maar bij juist gebruik zijn ze echt niet slecht en zorgen ze dat je dier de nodige dingen binnen krijgt.

Fiero, ik heb jou gezegd dat de brok die je voert juist extreem goed is, dus ik snap niet waarom je die vraag stelt?
Het stukje wat je van mij quote, heb ik net hierboven uitgelegd, dat is wat een heleboel mensen doen.
Zonder dus verder te kijken en het paard ondertussen van binnen kapot laten gaan want ze missen de nodige voedingsstoffen.

Wat ik dus zei is in het algemeen en niet specifiek op 1 persoon gericht.

Ik hoop dat het een beetje begrijpbaar is zo.

Joke13

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 13:33

santos schreef:
Hallo, een exceem pony is nu 2.5 jaar het rijdier van onze zoon. De eerste 1.5 jaar liet de eigenaar hem injecties geven???? en wij ploeterden met smeerseltjes. De smeerseltjes hielpen redelijk, totdat op een ochtend toch een stuk manen of de staart ineens te lijden had gehad en dat meerdere keren, dus einde zomer; geen manen en staart meer.
Dit jaar, mochten we het zelf regelen. Dus 1 maart al een exceem deken op, soort boet en elke avond van half 8 tot smorgens half 10 opstal, met handje brok(echt handje). Dit ging goed, tot we met de pinksteren weggingen en ik niemand wilde belasten, dus pony 3 dagen op het land. Resultaat deken kapot en stuk manen weg. Daarna nog vele maanden de deken gerepareerd :( , tot iemand vertelde dat een weide genootje de deken regelmatig tussen zijn tanden nam :( . Beetje zielig, maar de pony alleen gezet. Dit ging prima tot begin augustus en er niet veel gras meer stond en ik besloot de pony weer bij de andere 2 te zetten. Dom, dom, dom.... de deken nu helemaal exit. Was effe vergeten waarom de pony apart stond. Dus nieuwe deken hals over kop gehaald in naburig dorp. nu een bucas fly off, heel ander type, volgens de winkel afdoende. Pony weer alleen, snachts naar binnen en overdag een eigen schraal weitje. Alles goed tot zij vorige week in het landje ernaast stond :( , zij vond het heerlijk, stond lekker te grazen en had meteen enorme staart jeuk :( . Nu nog jeukt de staart ontzettend. Ze trekt er stukken uit, gewoon zielig.
Hierdoor, heb ik gewoon het idee, dat het nog meer van binnenuit komt. Ik wil haar dus volgend jaar weer optijd onder de deken, echt schraal en alleen zetten, maar ook iets vanbinnen uit geven. iemand tips wat het beste is??(nog wel belangrijk: andere jaren was er sprake van harde gerimpelde manenkam, nu beslist niet. De manekam is echt heel zacht. de staartwortel is op dit moment ietsje rapperig en word dagelijk met sweet itch ingesmeerd.)

Bucas is echt onvoldoende, de mazen in dat deken zijn te groot. Het beste toch een echt eczeemdeken kopen en eventueel die bucas gebruiken als je het eczeemdeken een uurtje af laat om te "luchten". Zo doe ik het nu, die bucas ligt dan eigenlijk alleen op om te beschermen tegen ander gespuis dan de knutjes en heeft bij mij ook geen halsdeel. Na een uurtje ( ook enkel bij wat winderig weer) gaat zijn eczeemdeken weer op.

Fiero6

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 14:25

_CS_ schreef:
Hierbij dan mijn reactie even voor de dames.

E-horse, wat ik bedoelde te zeggen is dat mensen vaak het paard extreem sober gaan houden, omdat het allemaal teveel is denken ze.
Vaak gaan ze niet (zoals jij dat wel hebt gedaan), een heel ander dieet opstellen zodat ze wel hun vitamines binnen krijgen.
Dit heb jij wel gedaan, maar er zijn maar weinig mensen die zich erin gaan verdiepen en zorgen dat het paard wel de benodigde dingen binnen krijgt.

Mensen zien brokjes vaak als heel slecht, maar bij juist gebruik zijn ze echt niet slecht en zorgen ze dat je dier de nodige dingen binnen krijgt.

Fiero, ik heb jou gezegd dat de brok die je voert juist extreem goed is, dus ik snap niet waarom je die vraag stelt?
Het stukje wat je van mij quote, heb ik net hierboven uitgelegd, dat is wat een heleboel mensen doen.
Zonder dus verder te kijken en het paard ondertussen van binnen kapot laten gaan want ze missen de nodige voedingsstoffen.

Wat ik dus zei is in het algemeen en niet specifiek op 1 persoon gericht.

Ik hoop dat het een beetje begrijpbaar is zo.

Sorry ik had het verkeerd begrepen. dankjewel

intel_1x

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 19:08

Ik heb toch weer een nieuwe Rambo Hoody gehaald, dat zijn verreweg de meest handige en fijne dekens naar mijn mening. De HH was helemaal niets :-(

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 21:59

intel_1x

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 22:20

Zo da's niet duur idd, maar ik had ook 15% korting en dan had ik de deken vandaag nog :-)

deedee19

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-11 15:19

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-11 15:35

Graag gedaan, einde van het seizoen komt er aan en dan staan er vaak op ebay uitverkoopjes voor de RSIH

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-11 15:57

Ik durf het bijna niet te zeggen, maar met de Haflinger gaat het nog steeds super goed.
Nu volg ik af en toe jullie topic en lees dat de meeste mensen met een eczeem pony de paarden heel schraal houden.Het rare is dat Stef ( de haflinger) bij de vorige eigenaren weinig tot geen krachtvoer kreeg. Nu stond hij daar ook op het land de hele dag. Ik voer hem toch best behoorlijk krachtvoer bij. Ook omdat hij pas 2 1/2 is en ik vind dat hij dat nodig heeft voor de groei. Hij staat hier trouwens ook dagelijks op het land, al staat daar niet veel meer op.
Momenteel hebben we hier ook best wel last van mugjes en vliegjes enz, eigenlijk meer nog dan de hele zomer.
Ik blijf het dan ook een wonder vinden dat hij jeuk vrij blijft als ik jullie verhalen lees.
Hij staat ook niet onder een deken en word niet behandeld met een jeuk remmend middel.
Ik vraag me eigenlijk nog steeds af wat er hier dan zo anders is?
Nog steeds zou ik heel graag nog een probleem paard op stal willen om eens te kijken of Stef een uitzondering is, of dat er hier toch ergens iets zit waardoor ze dan geen jeuk meer hebben.

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-11 16:14

Super Aerdenhout....

Zo das zeker niet duur voor die RSIH....

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-11 16:16

Als je een Haflinger gewoon op het land houdt, dan kunnen ze ook met alleen een supplement toe.
Onze Haf, ook 2,5 krijgt al bijna een jaar geen voer meer. Ze kreeg dan ook heel erg jeuk van de Pavo brokken.
Nu krijgt ze alleen het supplement, voer heeft ze niet nodig. In het supplement zit alles wat een jong dier in de groei nodig heeft.
Veel krachtvoer voor een eczemer (ook eentje in de groei) zou ik zeker niet doen. Ook nu hij minder jeuk heeft....

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-11 17:52

Tja...daar verschillen de meningen! Ik vind dat een pony of paard sowieso krachtvoer nodig heeft zeker in de groei. En bij mij staat er weinig meer aan voeding op het land, het is meer bezigheids therapie.

Jaan81

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-11 17:57

Vanmiddag eindelijk eens filmpje gemaakt bij het aantrekken van zn burka. Kennisje wilde dat zo graag eens zien, maar zal m ook ff met jullie delen ;)

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-11 18:15

Aerdenhout, met schraal bedoelen wij schraal qua gras, niet qua krachtvoer. Dat wil zeggen: weinig suikers/zetmeel en andere 'troep' . Je kunt een eczemer prima biks geven, erge eczemers liefst 'aangepast biks' maar gewone biks kunnen vele ook prima mee uit de voeten. Het is juist niet goed, om een eczemer helemaal niets bij te voeren want ze hebben juist voldoende mineralen/vitamines nodig naast gewoon ruwvoer!

santos

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-11 00:43

ik wist niet dat ze ook zulke grote maten hadden in burka's :D , maar leuk filmpje en hij/zij vind het prima he.

en aerdenhout, dat zou ik ook wel eens willen weten..

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-11 08:45

wat blijft Tycho heerlijk droog staan :D
Aangezien hij toch zo rustig blijft staan, zou ik zn halster afdoen met omdoen van de deken, uit ervaring weet ik dat het halsdeel dan gemakkelijker over het hoofd gaat :)

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-11 08:52

opisop_shop schreef:
Aerdenhout, met schraal bedoelen wij schraal qua gras, niet qua krachtvoer. Dat wil zeggen: weinig suikers/zetmeel en andere 'troep' . Je kunt een eczemer prima biks geven, erge eczemers liefst 'aangepast biks' maar gewone biks kunnen vele ook prima mee uit de voeten. Het is juist niet goed, om een eczemer helemaal niets bij te voeren want ze hebben juist voldoende mineralen/vitamines nodig naast gewoon ruwvoer!

Daarom krijgt de mijne een supplement ipv de biks. In het supplement zit alles wat ze nodig heeft om te groeien, maar verder weinig suikers en zetmeel. Mede omdat ze jeuk kreeg van de brokken en mede omdat ze al de dik werd en moet groeien in de breedte ipv de hoogte....

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-11 08:55

@ Jaan, wat blijft Tycho ontzettend braaf staan. Haha, in het begin lijkt hij wel een olifant met de hals om zijn hoofd :)
Toch wel heerlijk dat ze ook zulke grote maten hebben aan dekens. Eczeem komt dus ook voor bij trekpaarden helaas.....

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-11 09:47

aerdenhout,ben jij meteen begonne met het bijgeven van krachtvoer aan de halfinger toen die bij jullie kwam??
als dat zo is dan had het dier geen zomereczeem maar waarschijnlijk een flink tekort aan bepaalde mineralen waardoor de hele afweer niet goed was en het dier dus jeuk kreeg...
zeker tekort aan bijvoorbeeld selenium of zink,koper kan flinke jeuk geven :j
is zijn kleur ook mooier geworden sinds hij bij jullie is?

appie staat op weinig gras,krijgt kuil bij en als ik op stal kom een halve schep brok met extra selenium en multivitamine
doe ik dat niet dan schuurt hij zich helemaal wezenloos :+

intel_1x

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-11 10:13

Jaan81, grappig hoe sullig je paard erbij staat :-) Niets voor die van mijn paard, dit type exceemdeken. die kan amper stilstaan.
Daarvoor is de Rambo SIH meer geschikt.

intel_1x

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-11 10:17

Aerdenhout, welk merk krachtvoer geef je en geef je nog extra's? Krijgen de paarden kuil of hooi?
Ik heb meer excemers zien opknappen van toevoeging van vit. en mineralen aan hun voer, dan er slechter van zien worden. Andersom heb ik excemers die niets bij gevoerd krijgen wel slechter zien worden. Sommige excemers reageren erg op bepaalde krachtvoeders mn bix wat hoog suiker/melasse en zetmeel aandeel heeft. Maar zelfs Pavo (voor sobere paarden) kan mijn paard absoluut niet tegen. In Marstall Excem, zijn vitamines en mineralen al verdubbeld. Daarover ben ik meest tevreden, alhoewel Havens ook altijd prima bevalt.

Tekort aan zink geeft ook wel pigmentvlekjes rond de ogen en oogleden (bleke vlekjes)

Laura1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-11 14:27

zijn er mensen die ervaring hebben met het geven van zwavelhoudende producten zoals MSM en daar goed baat bij hebben??