Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight
rumay schreef:Gister van mijn 8 jarige ruin bloed laten tappen om te onderzoeken op Cushing.
Waarom?
Zijn moeder heb ik op 16 jarige leeftijd laten inslapen vanwege de Cushing en toen was ik 2 jaar aan het dokteren geweest helaas met weinig resultaat.
En aangezien hij voor mijn gevoel soms al echt Cushing dingen heeft, toch maar de test en die was nog net gratis. En de VA was op stal om andere te enten scheelt ook weer voorrijkosten ed.
Hij heeft ook IR en dat is goed onder controle op dit moment en daar waak ik ook voor.
Ik hoop dat ik het fout heb maar dan weet ik in ieder geval een waarde voor als ik hem nogmaals laat testen.
Ben sinds 2010 een stille meelezer met alles wat hier gebeurt.
geerke schreef:er komen toch steeds jongere gevallen voor....wat is dat toch?
geerke schreef:er komen toch steeds jongere gevallen voor....wat is dat toch?
Jannepauli schreef:Nammie,
in plaats van te experimenteren met allerlei supplementjes en bijvoeding als Equilin ( duur!! maar nutteloos) , is het veel verstandiger als je een goed advies gaat halen bij een voedingsdeskundige die verstand heeft van PPID/IR paarden en daarin opgeleid is.
Dat advies is niet gratis, maar wel betaalbaar en dan geef je je geld tenminste niet 'op de gok' uit.
Ik zou je in dit geval aanraden om kontakt op te nemen met Sandra Wedman van Heliqs: http://www.heliqs.nl/ - zij is de beste in NL gevestigde deskundige van de ECIR-groep, is goed in staat om je gehele voedingsprogramma door te lichten en een supplement samen te stellen dat exact passend is voor jouw paard.
Vanuit mijn eigen praktijk heb ik zeer goede ervaringen met haar.
Zinzi_jewel schreef:Die balancer van equifit ziet er goed uit .
Maar geschikt voor jouw paarden ?
En dan mixen met handvol zupa ? Jammer dat de Zupa een scheve verhouding heeft .
Hoe zit dat met Seniores priores ? Heb dat nog niet zelf uitgezocht maar schijnt oke te zijn.
Mijn paarden deden het er goed op van de winter .
fargo schreef:Het feit dat je het probleem aanpakt betekent niet dat het probleem niet meer speelt. Dus conditie bijhouden blijft van belang maar ook in de gaten houden of er evt lichamelijke probleempjes spelen. In principe zijn die ook beter onder controle, maar de ziekte is wel aanwezig en die heeft nu eenmaal zijn weerslag op het paard
Nammie schreef:fargo schreef:Het feit dat je het probleem aanpakt betekent niet dat het probleem niet meer speelt. Dus conditie bijhouden blijft van belang maar ook in de gaten houden of er evt lichamelijke probleempjes spelen. In principe zijn die ook beter onder controle, maar de ziekte is wel aanwezig en die heeft nu eenmaal zijn weerslag op het paard
Mijn kerel komt met het argument dat ik het paard dan ook maar beter preventief op de ab moet gaan zetten.
Ik kan banketstaaf als brugman , maar hij trapt er niet in.
Jannepauli schreef:Nog even ter toelichting van mijn eerdere post: alle 'kant en klare' en zgn 'complete' supplementen slaan in principe vaak de plank mis - wellicht niet zozeer voor kerngezonde paarden, maar voor paarden met specifieke kwalen én behoefte aan ondersteuning van bepaalde mineralen, geef je óf te veel, óf te weinig van bepaalde stoffen om het paard weer in optimale conditie te krijgen naast de medicatie. Het is daarom van belang om te weten wat je paard gemiddeld binnenkrijgt (voer en hooi) en daarbij is een hooi-analyse van belang. Maar zelfs als je geen hooi kunt laten testen, dan is er al een supplement samen te stellen die voor een IR/PPID wél de juiste ondersteuning geeft.
Mijn idee is dat je beter een gericht samengesteld supplement kunt gebruiken, toegepast op het paard en de leefomstandigheden van het paard, dan je geld uitgeven aan iets waarvan je niet weet of het voldoende is.