Cushing

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Cushing

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 13:36

Dank je wel fargo, zo is het precies namelijk; boos en onrustig. Vind het vreselijk trouwens, doet mijn pennyhart geen goed en vind het ook erg moeilijk om adequaat te reageren, want ik begrijp best dat ze helemaal niet lekker in haar vel zit en vind het afstraffen van serieus verkeerd gedrag op moment echt moeilijk.

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 13:49

Gister van mijn 8 jarige ruin bloed laten tappen om te onderzoeken op Cushing.
Waarom?
Zijn moeder heb ik op 16 jarige leeftijd laten inslapen vanwege de Cushing en toen was ik 2 jaar aan het dokteren geweest helaas met weinig resultaat.
En aangezien hij voor mijn gevoel soms al echt Cushing dingen heeft, toch maar de test en die was nog net gratis. En de VA was op stal om andere te enten scheelt ook weer voorrijkosten ed.
Hij heeft ook IR en dat is goed onder controle op dit moment en daar waak ik ook voor.

Ik hoop dat ik het fout heb maar dan weet ik in ieder geval een waarde voor als ik hem nogmaals laat testen.
Ben sinds 2010 een stille meelezer met alles wat hier gebeurt.
Laatst bijgewerkt door Steppe op 29-05-13 13:59, in het totaal 1 keer bewerkt

dookia

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 13:57

Ik hoop voor jou Rumay dat hij het niet heeft, anderzijds als je veel vermoeden hebt dat het zo is dan zou het makkelijker zijn dat je het idd weet. Wel erg jong natuurlijk. :s

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 14:00

Ach Rumay, weer terug in ons topic dus, wat vervelend voor je.
Hoop dat het niet het geval is, aan de andere kant heb je dan wel meer duidelijkheid als er nu al soms dingen spelen..
Laatst bijgewerkt door fargo op 29-05-13 14:13, in het totaal 1 keer bewerkt

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 14:05

rumay schreef:
Gister van mijn 8 jarige ruin bloed laten tappen om te onderzoeken op Cushing.
Waarom?
Zijn moeder heb ik op 16 jarige leeftijd laten inslapen vanwege de Cushing en toen was ik 2 jaar aan het dokteren geweest helaas met weinig resultaat.
En aangezien hij voor mijn gevoel soms al echt Cushing dingen heeft, toch maar de test en die was nog net gratis. En de VA was op stal om andere te enten scheelt ook weer voorrijkosten ed.
Hij heeft ook IR en dat is goed onder controle op dit moment en daar waak ik ook voor.

Ik hoop dat ik het fout heb maar dan weet ik in ieder geval een waarde voor als ik hem nogmaals laat testen.
Ben sinds 2010 een stille meelezer met alles wat hier gebeurt.

Ik ken jou toch?...er staat mij iets bij.Jee,ik hoop niet dat je ruin het ook heeft!

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 14:12

Wat betreft de jonge cushing paarden . Mijn schat is ook nog jong .Net 9 geworden .
Zij was buiten veel schrikkerig en er serieus uitnaaien .
Terwijl ze tegen mij en tegen de kudee echt boos kon doen .
Ze beet me omdat ik ergens zat met mn hand en borstel wat ze niet bliefde .
Ze trapte me toen ik met haar deken bezig was .
Ze werd van haar ranghoogste plaats verstoten door onze pony .
En langzaam klimt ze nu terug naar ranghoogste . Behalve met voertijd . Onze pony heeft zo, n nijd daar komt niemand behalve ik in de buurt met eten ...

dookia

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 21:58

Shamrock heeft vandaag een nieuwe eetpot gekregen, hiervoor at hij uit een oude bak (stond in de stal toen wij daar 15 jaar geleden toekwamen) dus hij was niets anders gewoon als dat. Hij vond het het eerste moment toch beetje vreemd maar ondertussen al goed aanvaard lol

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 08:39

Ik hoop ook niet dat hij het heeft maar ja er zijn toch wel veel puntjes bij hem dat ik denk hmm.
Alles wat van achter komt schrikt ie een soort van, zelfs in de bak als een ander paard van achter komt, hij heeft een soort puistjes/plekjes, wil ondanks een deken niet kort in zijn haar komen (terwijl alles op stal al kort in het haar zit), hij zweet enorm snel en dat was nooit zo, kan soms erg paniekerig reageren terwijl hij de rust zelf was.
Dus voor mij reden genoeg om alert te zijn en te testen.
Morgenochtend hoor ik de uitslag.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 08:45

er komen toch steeds jongere gevallen voor....wat is dat toch?

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 09:11

Hier toch even een positief bericht. De witte pony die eind februari door meerdere dierenartsen opgegeven was naar aanleiding van de genomen foto's en natuurlijk het beeld wat de pony zelf gaf.... Dartelt vrolijk op de wei (met haar graasmasker op dat wel hoor) krijgt nog netjes een halve prascend per dag. Ze heeft vorige week voor het eerst een tuig op gehad en met longeren ging echt mega bokken in de galop. Zo bijzonder, we zijn echt heel blij!

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 09:13

geerke schreef:

Vreemd wel ja, vaak zijn het natuurlijk sobere rassen die - zegt men - gedurende hun leven net iets aan de (te) zware kant geweest zijn. En met name merries (maar ook ruinen).
Dat ging voor willy best wel op - gelders en altijd een grote gevulde (maar wel een) vent.

@ipsilonka wat een heerlijk nieuws, zo zie je wat goede medicatie kan doen en dat dat echt verbetering van de levensomstandigheden kan geven!
Laatst bijgewerkt door fargo op 30-05-13 09:14, in het totaal 1 keer bewerkt

dookia

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 09:13

Wat een goed nieuws ipsilonka

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 09:26

Zeker super. Als je kijkt dat ze 25 februari op 4 zakjes bute en 4 zakjes ascal nog niet echt kon lopen en zichtbaar nog veel pijn had. En dan nu dit, super heerlijk!

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 09:40

geerke schreef:

Ik denk dat die jongere gevallen er altijd al geweest zijn, maar dat symptomen niet herkend werden. Immers.. hoeveel mensen ( inclusief DA's) denken niet in eerste instantie dat PPID een ouderdomsziekte is? De aanlooptijd, of zoals dat zo mooi heet: de occulte periode, van PPID is lang en bepaalde symptomen die als waarschuwing kunnen gelden, worden vaak geïnterpreteerd als andere aandoeningen, of zelfs niet eens gezien. Denk bijvoorbeeld maar 's hoe lastig het is om eigenaren te overtuigen dat hun paard te dik is.

Een ander punt is dat de leek tegenwoordig ook heel veel informatie kan vinden: wetenschappelijk onderzoek dat vroeger voorbehouden was aan de professionals, wordt tegenwoordig veel sneller verspreid in de toegankelijke media (internet, media, tijdschriften) en soms is het zelfs een hype. Ondersteun dat nog eens door een behoorlijk agressieve reclamecampagne van de pharma-industrie en er wordt meteen geroepen 'zou je niet eens laten testen', misschien is het wel Cushing.. of IR..of EMS..

@ Ipsilonka: Fijn!! Dat is hoopgevend en goed nieuws!

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 09:46

Ja op zich ben ik wel heel blij met de onderzoeken en campagnes die naar buiten brengen dat je bij paarden die (zomaar) bevangen zijn toch veel vaker naar een hormonale storing dan wel aan cushings moet denken. Dat betekent toch dat er beter en secuurder naar dat soort gevallen wordt gekeken en daarmee kun je wellicht veel ellende voorkomen dan wel eerder bijstellen.

Nammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 10:11

Jannepauli schreef:
Nammie,

in plaats van te experimenteren met allerlei supplementjes en bijvoeding als Equilin ( duur!! maar nutteloos) , is het veel verstandiger als je een goed advies gaat halen bij een voedingsdeskundige die verstand heeft van PPID/IR paarden en daarin opgeleid is.
Dat advies is niet gratis, maar wel betaalbaar en dan geef je je geld tenminste niet 'op de gok' uit.
Ik zou je in dit geval aanraden om kontakt op te nemen met Sandra Wedman van Heliqs: http://www.heliqs.nl/ - zij is de beste in NL gevestigde deskundige van de ECIR-groep, is goed in staat om je gehele voedingsprogramma door te lichten en een supplement samen te stellen dat exact passend is voor jouw paard.
Vanuit mijn eigen praktijk heb ik zeer goede ervaringen met haar.

Meten is weten....maar helaas ook altijd een moment opname.

Jammer dat je de equilin als nutteloos ziet.
Het is als aanvulling op het hooi/stro dieet in de 7 maand dat ze niet op het gras staan , niks extra's.
Het voegt werkelijk alleen maar toe waar in het hooi een gebrek aan is [bv geen ijzer , wel koper]
Mijn hooi analyse geeft aan dat de verhoudingen redelijk kloppen , maar dat er toch echt te weinig van bepaalde mineralen in zit [ of veel te veel zoals ijzer waardoor koper weer minder goed opgenomen wordt etc etc]

Waar ik wel erg nieuwsgierig naar ben , is hoe lang een paard zijn in de zomer opgebouwde reserves kan benutten. Helaas geld dat niet voor alle mineralen/vitamines die tekort schieten in het hooi.

Ik kan mijn paarden niet de hoeveelheid hooi geven die ze eigenlijk nodig hebben , want dan staan ze binnenkort op knappen.
Ik ga zeker geen biks/melasse/dextrose/graan geven , wat dat betreft doen ze het hier al jaren op hooi/gras/stro/liksteen en een handje slobber [grasbrok of zupa ,omdat het zo fijn is dat ze er aan gewent zijn om eventueel medicatie door het eten te gaan krijgen] En af en toe een kuurtje lijnzaad.
Behalve mijn inmiddels overleden oude paard , die kreeg het dieet van Wim de Leeuw.

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 10:16

Ik heb nu 3 paarden thuis staan en ze krijgen momenteel alleen hooi en gras. Een handje subli dieetmix elke avond en daar houd het bij op. Zelfs mijn tuigpaard die regelmatig werkt. Volgende week op kamp krijgt ze wel krachtvoer met de meute mee, maar dan maar 1/4 schep per keer.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 10:26

Nammie, ik ben me niet op dat (detail)niveau (ijzer/koper e.d) bezig gaan houden met de voeding van willy. Hij kreeg gewoon het kuil wat de rest hier op stal ook kreeg, een basisbiks, tijdelijk een magerder mueslie, later weer de groene mueslie van Havens, wat wortel en appel bij de mueslie en luzerne.

En ik zorgde dat hij de goede supplementen binnen kreeg die hij nodig leek te hebben, MSM, Provarium Breeding, Magnesium, Echinacea (zeker als hij ergens last van had).

Nammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 10:26

Zinzi_jewel schreef:
Die balancer van equifit ziet er goed uit .
Maar geschikt voor jouw paarden ?
En dan mixen met handvol zupa ? Jammer dat de Zupa een scheve verhouding heeft .
Hoe zit dat met Seniores priores ? Heb dat nog niet zelf uitgezocht maar schijnt oke te zijn.
Mijn paarden deden het er goed op van de winter .

Ik ben geen voedingsdeskundige , helaas , anders was ik nu wel rijk geweest :)
De zupa krijgen ze een handje van , maar zodra ik het zou moeten gebruiken om mijn paard dikker te krijgen , dus grotere hoeveelheden , dan zou ik er zeker zemelen bij gaan voeren.
Wat dat betreft vind ik grasbrok [wiessencops] ook beter.

Seniores priores bevat melasse en graan en dat geef ik liever niet.

Op zich ben ik ook voor zo weinig mogelijk extra's , maar ik heb inmiddels het belang van een weerstand verhogend dieet begrepen.
En de kurkuma is een extra antioxidant naast de vit e , dit om het Cushing proces te vertragen.
De zwarte peper is nodig om de kurkuma beter op te laten nemen , waardoor je minder kurkuma nodig hebt.

Nammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 10:29

fargo schreef:
Het feit dat je het probleem aanpakt betekent niet dat het probleem niet meer speelt. Dus conditie bijhouden blijft van belang maar ook in de gaten houden of er evt lichamelijke probleempjes spelen. In principe zijn die ook beter onder controle, maar de ziekte is wel aanwezig en die heeft nu eenmaal zijn weerslag op het paard

Mijn kerel komt met het argument dat ik het paard dan ook maar beter preventief op de ab moet gaan zetten.
Ik kan banketstaaf als brugman , maar hij trapt er niet in.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 10:36

Nammie schreef:
fargo schreef:
Het feit dat je het probleem aanpakt betekent niet dat het probleem niet meer speelt. Dus conditie bijhouden blijft van belang maar ook in de gaten houden of er evt lichamelijke probleempjes spelen. In principe zijn die ook beter onder controle, maar de ziekte is wel aanwezig en die heeft nu eenmaal zijn weerslag op het paard

Mijn kerel komt met het argument dat ik het paard dan ook maar beter preventief op de ab moet gaan zetten.
Ik kan banketstaaf als brugman , maar hij trapt er niet in.

Tja .. lastig. Hij erkent toch wel dat het een patient is of niet? Het feit dat je iets probeert te beheersen, betekent niet dat de kwaal weg is, je hebt hem alleen (hopelijk zo goed mogelijk) onder controle..

Maar aan de andere kant ben jij er vroeg bij, je paard toonde nog geen andere gebreken en staat nu op medicijnen, dus ook gewoon kijken hoe het gaat. Blijft zijn huid mooi, heeft hij geen gevoelige voeten of hoefzweren of andere zaken, dan doe je het kalmpjes aan met de ondersteuning maar wees je alert wanneer het nodig is?!

Hoeveel kurkuma geef je precies? MSM is namelijk ook een heeeeel krachtig antioxidant en daar hoef je niet zoveel van te geven ter ondersteuning. Is goed voor longen, huid, hoeven, pezen, spieren, tegen allergieën e.d. ..

Nammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 10:41

Jannepauli schreef:
Nog even ter toelichting van mijn eerdere post: alle 'kant en klare' en zgn 'complete' supplementen slaan in principe vaak de plank mis - wellicht niet zozeer voor kerngezonde paarden, maar voor paarden met specifieke kwalen én behoefte aan ondersteuning van bepaalde mineralen, geef je óf te veel, óf te weinig van bepaalde stoffen om het paard weer in optimale conditie te krijgen naast de medicatie. Het is daarom van belang om te weten wat je paard gemiddeld binnenkrijgt (voer en hooi) en daarbij is een hooi-analyse van belang. Maar zelfs als je geen hooi kunt laten testen, dan is er al een supplement samen te stellen die voor een IR/PPID wél de juiste ondersteuning geeft.
Mijn idee is dat je beter een gericht samengesteld supplement kunt gebruiken, toegepast op het paard en de leefomstandigheden van het paard, dan je geld uitgeven aan iets waarvan je niet weet of het voldoende is.

Ik begrijp je redenatie.
Op een ''goed'' moment , zal ik het heeeel voorzichtig hier eens in de groep gooien.

Waar ik wel een beetje moeite mee heb , is dat geheimzinnige gedoe rondom kellon en zijn volgers.
Hier en daar popt er een op , om de mooiste verhalen te vertellen van de goede resultaten.
Maar goed , das mijn idee....

Nammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 10:46

geerke schreef:

Las in een pdf bestand van Merelbeke dat het jongste paard met cushing 5 jaar was :(

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 10:49

het is wel zo dat de kant en klare supplementen goed in verhouding zijn.
Vitamines en mineralen hebben elkaar nodig om goed hun werk te doen....teveel van het een vernietigt weer een ander,of belemmert juist de opname.
Het blijft moeilijk.Ik kijk altijd gewoon hoe mijn paarden er uitzien en hoe fit ze zijn.

och gossie....5 jaar en dan al cushing? |(

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 10:56

Jeetje wat jong, arm dier...
Ik zit dus met precies hetzelfde dillema; te veel aan bepaalde kruiden is ook weer niet goed, maar kan tot op heden nog niet echt juiste doseringen vinden, moeilijk vind ik het...