[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Jemawi

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 23:10

Mischa4ever schreef:
Ik zal me hier ook maar eens melden.

Mijn haflinger Mischa heeft zomerexceem, waarschijnlijk gekregen doordat hij sinds 2 jaar 24 uur op het land staat. Hij staat op dit moment met de Pagony Excema, maar die bevalt me niet goed, omdat hij voor te krap zit en achter te breed. Mischa heeft namelijk een erg korte rug maar is daarintegen erg breed.
Ben nu aant sparen voor de Boett deken, in de hoop dat die werkt.

Ben benieuwd wat dit topic ons aan info opleverd, Groetjes Jill

Dit had ik ook met de eczema. Ik heb eerst 2,5 jaar de boett gehad en daarna de eczema eens geprobeerd, maar dat was snel over. Ik ga nu weer over op een nieuwe boett, kom morgen of woensdag geleverd.

Haaruitval heeft mijn pony ook last van, zal gedeeltelijk met het eczeem te maken hebben, maar ook gedeeltelijk met de deken.
Het maakt me eigenlijk niet zoveel uit, ben allang blij dat het nu zo goed gaat sinds ze alleen van 11 tot 17 uur buiten staat.
De rest staat ze op stal.
Dat in combinatie met de deken maakt het perfect voor mijn pony.

Herkennen jullie ook haaruitval op de oren? Onder de ogen had die van mij al vorig jaar, nu beginnen de oren ook.

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 23:11

zam had de schilfers trouwens ook afgelopen winter. Dus vandaar dat ik denk dat het vernieuwing van de huid is. Zam heeft er ook geen jeuk aan. Zelfs zijn topje zit vol met schilfertjes en deze kan ik natuurlijk niet wassen, dus friemel ik er iedere keer met de vingers doorheen, maar zelfs daar reageert hij normaal op. Dus geen jeuk...

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 23:13

Mijne reageert zowiezo niet op jeuk ook niet voordat ze de deken had. Dan krabbelde ik in de manen, nou interesseerde haar geen hout.

Miepmiept

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 23:14

Ja mijn Shettie heeft ook kale plekken op haar oren en een kale plek precies midden op haar voorhoofd.

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 23:17

Bojangles schreef:
Mijne reageert zowiezo niet op jeuk ook niet voordat ze de deken had. Dan krabbelde ik in de manen, nou interesseerde haar geen hout.

Die van mij kon je vorig jaar niet meer aanraken op de manenkam, zo'n pijn had hij eraan. Had echt diepe kloven en ben toen begonnen te behandelen met uiercreme om de wonden goed te laten genezen, maar hij wilde toen de wonden weer genezen waren juist het leiest daar worden gekrabt... Door mij en door andere paarden... Nu reageert hij gewoon normaal. Wel willen neuzelen, maar niet meer die erge drang om te krabben..

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 23:19

Ja ik ken ook de ergere varianten. Nu ben ik blij dat mijne er dus niet zoveel last van heeft, maar erg duidelijk wordt het soms voor mij er ook niet echt op Knipoog

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 23:26

Daarom ben ik ook zo blij dat het nu zo goed gaat... Heb wel wat voeding aangepast ne behandel hem uit voorzorg met cojosl, maar het gaat zo goed. Zelfs met rijden geen last en daar was ik dus weer bang voor om dan onbeschermd (wel inspuiten met citronella) te gaan rijden, maar het gaat nog steeds goed... (zoek meteen een stuk hout om af te kloppen)

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 23:30

Ja nou super toch! Lachen
En hoe ziet het er nu uit?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 09:11

had ik met ap toch even een gokje gemaakt door hem 3 dagen zonder deken te zetten..ik wilde weten of er verschil zou zijn.
en dat was er ,gister korstjes en plekjes in staart en manen dus de deken zit er gewoon weer op Knipoog

kynshiri

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 09:19

de mijne had ook plots kale plekken op de oren, in het midden van der hoofd en aan weerszijden op de kaken. Kan van de exceem zijn , maar laat checken op schimmel!! een trichofitusschimmel (ofzo Bloos geen ringschimmel in elk geval) ziet er nl hetzelfde uit. ik heb mn pony daarvoor laten enten en toen werd het toch snel beter...

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 09:20

Aaaah zonde, goed dat je de deken weer hebt opgedaan.

Hoe lang werkt eigenlijk de steek van een culicoide mug door?
Mijne heeft nu al een x aantal weken de deken op.
Is daar ook iets over bekend?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 09:30

ik denk dat hoe lang die steek doorwerkt ligt aan het imuunsysteem van je paard?
hoe heftiger de reactie hoe langer het doorwerkt.

ik heb nog even een foto gemaakt van de plek op ap zijn hoofd.
Afbeelding

dit is denk ik wel een schimmelplek, aangzien deze er nu al bijna 3 weken zit en totaal niet wegtrekt

zo zag het er 3 juni uit:
http://shutter14.pictures.aol.com/data/ ... 1z0300.jpg

ap had op de zijkant van zijn hoofd ook wat plekjes en er stond nog wat imaverol dus heb ik die daarmee ingespnst..
deze plek niet..de rest is weg en deze zit er nog

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 09:42

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 09:44

Ja die van mij heeft gelukkig geen kale plekken op het hoofd. Al zul je zien (want elke keer als ik zeg dat het goed gaat of dat ze bepaalde dingen niet heeft) is het dadelijk weer mis.
Had al bedacht dat als het echt erg zou worden dat ik haar dan ga milimeteren heel kort net als bij die Iberische paarden doen ROFL

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 10:14

ellepel schreef:
had ik met ap toch even een gokje gemaakt door hem 3 dagen zonder deken te zetten..ik wilde weten of er verschil zou zijn.
en dat was er ,gister korstjes en plekjes in staart en manen dus de deken zit er gewoon weer op Knipoog

dat lef heb ik dus echt niet. pyama is heilig hier Knipoog

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 10:30

ik wilde gewoon weten of ons gras en de vitamines die ap krijgt hun invloed hadden. omdat hij helemaal nergens last van had.
vliegjes zie ik hier ook helemaal nergesn dus wilde echt even gokken om te kijken of hij nou werkelijk toch reageerd op die prikbeesten.
dus deken af..plekjes terug dus heb ik mijn antwoord Haha!
ik hoop alleen echt dat de heren bij hem zijn deken heel laten, ze hebben dik respect voor hem hoor,maar het blijven jonge dieren he

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 10:34

tsja, en van kroelen gaat t ook al kapot... ik heb antibijt er laatst weer n keer opgesmeerd...

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 10:42

nou....grappige is duis dat ik ze bij ons allemaal de meeste gekke toeren zie uithalen om maar op een plekje te kroelen waar geen deken zit Haha!
staat nog een paardje bij ons en die heeft meer een vliegendeken op,dan zit er onder de hals en op de schoft een plek waar de deken niks bedekt en zitten de paarden daar tussendoor dus te kroelen.
lijkt heel grappig! Tong uitsteken
ap houdt niet zo van kroelen dus bij hem gaat dat wel goed

EquiPhoto

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 11:54

Mischa heeft wel veel kale pleken op zijn hoofd (rond de ogen, onder de kaak, achter de oren..) vorig jaar heb ik hem met een of ander schimmelspul gewassen, maar de plekken werden niet beter en in de winter was het weg.. En nu ist er weer, kleine kans dat het schimmel is dus;). De DA heeft er naar gekeken, geen tests of iets gedaan maar die wist zeker dat het zomerexceem was.

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 11:57

Ik heb net ook een bodylotion gehaald bij de Kruidvat, die met aloë vera en jojoba olie, speciaal voor de schilfers, aangezien ik niet elke dag ga wassen en me dat niet echt goed lijkt voor de huid. Deze bodylotion was heel mild dus ben benieuwd.

Indy's manen zagen er weer netjes uit, paar schilfertjes, nog wat losse haren, maar niet meer geschuurd.

Vanavond even weer de schaar erin want het groeit al weer aardig hard.

I_Moondance

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 12:17

Hee,
Mijn pony heeft waarschijnlijk ook zomereczeem, wij hebben nu een goedje van de dierenarts. En Klitwortellotion van de kruitvat in de paarse fles..
Hopen dat dit helpt!

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 12:19

Let erop dat alleen iets smeren of geven niet werkt tegen zomereczeem het is ook belangrijk andere dingen te veranderen zoals leefomgeving, voeding etc.

I_Moondance

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 12:56

Jaa klopt, ik heb haar pas 3maanden, dus de voeding kan nog veranderen.. wel wassen we de manen en staart vaak..
En zetten we haar op de tijden buiten dat de mugjes er niet zijn.
Tja er is toch niks aan te doen, dus we proberen het zo veel mogelijk tegen te gaan.. Lachen

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 13:01

Ja dat is goed hoor dat je er zo mee bezig bent.
Je ziet vanzelf wel vooruitgang Ja

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 16:29

Pas je wel op met de klitwordtel. Hier zit alcohol in en kan erg pijnlijk/bijten bij wondjes. ik vind het zelf voor ZE te agressief. (omdat ze dan toch vaak ook wondjes hebben)
Hier is de pyama ook heilig...

Leuke avator Ikenindi... Kan niemand het vergeten Knipoog