[INFO] Headshaking Syndrome discussietopic

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: [CENTRAAL] Headshaking Syndrome discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 11:24

Ja, dat had ik inderdaad ook eens willen proberen, maar bestaat niet meer ..
Nu lijkt mij dat hetgeen ik besteld heb hetzelfde principe is en hetzelfde doel heeft, dus wie weet ;) Als het niet werkt weten we dat ook weer :+

Milky_Way

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 13:00

**VRAAGJE**

Hoi ik heb dit topic beetje doorgenomen en er zijn wat overeenkomsten die ik lees en wat ik terug zie bij mijn bijrijdpony.

Sinds een paar weken schud ze steeds meer met haar hoofd, het begon in januari/februari al dat ze met rijden heel af en toe even een 'schokje' gaf (alsof ze super snel met haar kin haar borst/hals aantikt). Sinds de afgelopen 3 weken lijkt het meer te zijn geworden. Ze doet deze soort schokjes dus nog steeds maar gooit nu soms ook haar neus naar voren.

Als ik filmpjes zie over headshaking lijkt het bij mijn bijrijdpony nog best mee te vallen. Ze doet het alleen onder het zadel en met longeren maar niet constant, ze kan prima 10/15 min lopen zonder haar hoofd te schudden. Ze schud begin van de training vaak erger dan als ik al even bezig ben, daarnaast doet ze dit dan weer niet in de galop. Ze pakt wel bijna elk vrij moment om haar neus te kriebelen aan haar voorbeen (als ik bijvoorbeeld mijn beugels op maat maak of even extra aansingel).

Even ter info:
Ik rijd deze pony nu ruim een half jaar 1x per week, ze is voorheen erg zwaar geweest maar inmiddels weer aardig goed op gewicht. Van stijve hark is ze nu getransformeerd in een pony die beter in haar vel zit en soepeler is in haar lichaam (we zijn er nog lang niet maar ze kan al aardig lekker rondlopen).

Ik dacht zelf eerst dat het aan de tanden lag maar de tandarts is blijkbaar pas geweest. De eigenaar denkt dat er misschien toch iets vast zit in haar rug, en dat zou natuurlijk best kunnen.
Als ik zelf op mijn gevoel afga en lees wat hier in het topic beschreven word heb ik zelf eerder het gevoel dat ze misschien toch een allergie heeft voor iets. Omdat ze dus pas later is begonnen met haar hoofd schudden.

Wat is jullie idee hierover? Komt dit jullie bekend voor als allergie symptomen of toch eerder wat anders?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 13:21

Ik zou sowieso eerst alles lichamelijk en tuiggerelateerd willen uitsluiten. Dat het nu erger wordt kan ook komen doordat het probleem niet opgelost wordt natuurlijk ;) En als ze het alleen met rijden/longeren doet is dat ook wel een teken. Paarden met een echte allergie doen het altijd & overal, deze beginnen doorgaans ook niet in januari al, want dan is er nog niks om allergisch voor te zijn (als we het over pollen hebben dan, als ze natuurlijk allergisch zijn voor stro of dergelijke is dat wat anders ;) ).

Dus mijn keuze is eerst alles kritisch laten onderzoeken & nakijken, eventueel eens een ander hoofdstel/bit/zadel/... proberen, en met wat geluk heb je daarmee de oorzaak te pakken ;)

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 13:34

Milkyway
Inderdaad heel herkenbaar.
Mijn haf heeft dezelfde klachten
Ik heb wel al alles laten doen, onderzoeken, vervangen etc, maar geen oorzaak nog gevonden.

Het valt mij op dat er veel hafingers in dit topic zijn.........komt het meer voor bij haflingers? Of is het toevaliig dat meer haflinger eigenaren zich melden?

Milky_Way

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 14:03

Nou ik heb pas eens geprobeerd om met aan lage neusriem te rijden (ze heeft normaal een gecombineerde). Ik heb halverwege de training haar eigen neusriem er maar weer aan gezet want het hoofdschudden was met die lage neusriem wel heftiger.
Ik heb een goed bitloos hoofdstel, heb daar hele tijd terug 1x mee gereden en daar liep ze toen wel fijn op. Eens proberen van de week of het shaken misschien minder is als ik toch zonder bitje rijd.
Met een beetje geluk is de instructrice van de eigenaar er binnenkort weer dus kan zij misschien ook eens kijken hoe de pony loopt, misschien valt haar wel iets op wat de eigenaar en ik over het hoofd zien.

Mijn bijrijdpony is toevallig ook een Haflinger Janouk!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 19:24

Appie heeft alleen de kleur van een haflinger :') :P

Scott

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 19:58

Hoi allemaal nostrilvet is gewoon weer verkrijgbaar hoor en er zit zelfs een pijpje bij die op flacon kunt doen zodat het dieper in het neusgat komt.

Ik heb het gelukkig pas 1x hoeven te gebruiken.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 20:17

Nilay is helaas ook weer erger aan het schudden. :(

Ik zal weer meelezen om eventuele nieuwe ontwikkelingen te volgen.

marengolike

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 21:04

Waar bestel jij die nostrilvet dan?
Kan het niet vinden

Scott

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 21:08

Ik heb het via de dierenarts..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 21:23

Ik heb vandaag een ontdekking gedaan ... Al is het filmpje niet zo duidelijk want pony heeft wat begeleiding nodig met wandelen (is blind voor wie het niet weet ;) ) dus dat filmt niet zo handig :P Op dit stukje viel het ook nog mee, later werd het wel duidelijker..

Hij heeft het bijlange niet zo erg als [***], maar ik kreeg ineens toch wel een :)* -moment .. Allerlei kleine dingetjes die hij heeft wat ik aan de leeftijd of zijn kapotte ogen weet, maar misschien hoort het toch allemaal samen. Net zoals bij [***] -O-

[***] ging trouwens rotslecht vandaag ;( Dacht even wat te spelen in de piste, maar daar had hij het stikbenauwd en was zelfs aan het hoesten. Piste voelde ook wel warm & drukkend aan, dus dat wordt feest in de zomer... -O- (is nu de eerste zomer dat we die binnenpiste hebben, had gehoopt dat die koel bleef maar ik vrees ervoor).

Hoop echt dat die spray wat voor hem doet, want anders weet ik het niet meer ... Hij heeft ook zo in de paddock last, heeft volgens mij een halve dag in zijn stal gekampeerd want hij had nog heel veel hooi liggen (ligt buiten in een bak). Daarna heb ik hem wel zien eten enzo dus hij zal niet doodgaan, maar toch... echt stom dat hij nu zo'n last heeft en ik niks voor hem kan doen -O-

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 21:48

Haha,boke wil lekker eten maar ook snuffelen,jammer dat je hem dat niet laat doen.
Zijn geur zal vast beter ontwikkeld zijn nu :j

Ja hij knikt een paar keer, maar ik zie het bij hem meer als even tegen een vlieg, en ik zag hem ook even schudden met een beweging dat hij het wel leuk vind dat samen wandelen :)

Geef je cobe wel nat hooi dan?
Zou ik wel gaan doen als hij het benauwd heeft

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 22:05

Wanneer wordt het knikken dan headshaking volgens jou?
De rest van de symptomen zie je natuurlijk niet: traanogen, loopneus, benauwd, hoesten na het rollen, niet doorstappen,...

Hij snuffelt trouwens niet, hij zoekt gras, en éénmaal dat gevonden laat hij zich nergens door er vanaf brengen. Dus dat wilde ik even voorkomen owv het filmpje, maar was toch mislukt zoals je op het einde kan zien :+

[***] krijgt nat hooi :j En sopt zelf ook nog. [***] krijgt vanaf nu ook nat hooi trouwens.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 22:15

Ok, nou het leek mij toe dat hij een geur op ving tussen de stenen en dat wilde ruiken :j
Oo t laatst inderdaad even gras snoepen ja, dodtnappie ook altijd haha :P

Ja ieder heeft een andere kijk op zijn dier denk ik, maar zoals in dit filmpje vond ik het geen headshaking.
Hij knikte maar een paar keer en leek mij meer tegen vliegen en een keer omdat hij het leuk vond.

Deze van appie is wel,extreem trouwens,dit is 7 jaar geleden

Heb je al eens geprobeerd om voordroogkuil te geven?
Is wel heel fijn voor paarden met luchtweg problemen.
Appid heeft copd, maar sinds die dat krijgt hoest hij niet meer

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 22:22

Video staat privé ;)

Hij heeft het ook helemaal niet erg, als je het met [***] vergelijkt is het helemaal niks. Maar vliegen waren er niet en het zijn toch de typische "aah, er prikt iets in mijn neus"-knikjes. Hij was ook helemaal niet enthousiast om te gaan wandelen en dat vond ik al raar, want normaal wandelt hij dubbel zo snel, zeker in het begin..

Voordroog hebben ze lang gehad :j Moest ik inderdaad niet nat maken, maar daar reageert [***] dan weer op met zijn allergie.. Dus het is beetje kiezen tussen 2 kwaden tegenwoordig, we proberen er maar het beste van te maken..

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 07:49

Vreemd, net gekeken en het staat op openbaar?
Nou ja kun je het nu wel zien?

Tja, ik zie toch echt ander gedrag dan jij ziet aan hem.
Jij zegt niet enthousiast, ik zag dat juist wel en ook vliegjes.
Maar maakt niet uit, ieder zo zijn ding

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 08:08

Ellepel, zo naar om te zien, zo doet Janouk ook. Ik haal haar dan op stal en dan stopt het. Laat jij appie buiten staan ?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 08:44

Dit was 7 jaar geleden he
Ja appie staat 24/7 buiten, hij heett copd, als hij binnen komt kriijgt hij het heel benauwd door schimmels en stof.

Op die video had hij het echt heel erg, zo sneu,
maar hij stond toen wel snachts nog binnen :j
En ove4dag dan op het land.
Maar nu hij 24/7buiten staat doet hij het niet meer zo erg, scheel wel als ze uit de schimmels en stof zijn denk ik

ShiningStar1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 10:26

Hallo

Sorry dat ik even 'binnenval'. Het paard dat ik rijd heeft dit probleem ook. DA is gebeld en komt langs voor pilletjes voor te schrijven. Ik rijd al met een pollennetje aan de neus maar merk hier weinig verbetering in, da dacht dus dat ze overgevoelig was aan haar ogen. Zelfs met het opzadelen in de zon friemelt ze met haar neus alsof deze jeukt.

Maar ik dacht ergens gelezen te hebben dat je met zo'n uv werend masker niet op jumping mag?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 10:44

Nu kan ik het filmpje wel zien :j Inderdaad erg, maar fijn dat hij het nu niet meer zo heeft. Hoe komt dat denk je?

[***] gaat wel in de richting van wat je op het filmpje ziet, staat niet letterlijk aan de grond genageld (al vertoeft hij wel veel in de stal) maar verder .. Hoop toch nog iets van oplossing/verlichting te vinden.

En ivm [***], ieder zijn eigen mening inderdaad, fijn dat jij het er niet in ziet, maar ik vind niet dat je dat kan besluiten met 2 minuutjes slechte film waar je verder niks op kan zien dan af en toe wat knikken. De rest maak ik zelf allemaal wel mee en ik denk niet dat het iets is om zomaar te laten passeren maar wel aandacht aan te geven..

@ ShiningStar1 : sorry, kan je daarmee niet helpen, rij geen wedstrijden en gebruik geen masker omdat [***] dat niet leuk vindt ;) Wat voor pilletjes komt de DA voorschrijven dan? Weet je dat al?

ShiningStar1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 10:58

Goh ze heeft de naam gezegd. Ik dacht iets homeopatisch :) iets wat bij sommige paarden werkt en bij sommige niet voor de 100% waardoor er dus nog steeds met zo'n masker gereden moet worden.

Eergisteren met dat stralend weer, was het dus levensgevaarlijk omdat ze zo met haar hoofd schudde. Nu weet ik als de zon schijnt zoals gisteren moet ik ze niet rijden want voor haar is dat ook niet fijn :(:)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 11:02

Ok, zou je iets kunnen laten weten als je de naam weet? Ben nieuwsgierig ;)

Hier was het ook niet fijn de voorbije 2 dagen neen, momenteel is het hier wat frisser en regenachtig dus ben eens benieuwd straks :)

ShiningStar1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 11:06

Ja zal ik doen! :)

Hier is het ook wat bewolkter dus ben ook benieuwd.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 12:27

Ik heb geen idee waarom appie minder schud.
Ik laat hem wel af en toe lekker losmasseren door de fysio,hij zet zijn bovenlijn snel vast.
En hij word niet meer dessuurmatig gereden,alleen nog rechtuit buitenritjes.
Nou ja en hij woont nu buiten,misschien dat schimmelsporen in een stal ook veroorzaker kunnen zijn voor hoofdschudden?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 12:43

Schudde hij daarvoor constant? Of enkel maar "in het seizoen"?
Heb altijd het idee als ze fysieke of spanningsproblemen hebben dat ze dan het hele jaar last zouden moeten hebben .. Zelfde met last van schimmelsporen ed, toch? Maar sowieso kunnen ze daarvan gaan schudden volgens mij :j Als je ziet dat er stofallergie bestaat en daar middeltjes tegen zijn .. Is dezelfde categorie zeg maar :)

Begin meer & meer door te hebben wat het probleem is, ik denk dat het nu nog niet zozeer de pollen zijn, maar eerder de droogte. Daarom niet zozeer stof of schimmel maar gewoon een droge ondergrond, droge wind, droge lucht, ... Vandaar dat hij nu last heeft van de wind, maar je in de winter wel met windkracht 5 zonder problemen kan rijden, immers is dat dan doorgaans vochtige wind..

Maar dan komt de andere vraag: hoe los je dat op? Kan zijn paddock niet constant nat/modderig houden (ben net blij dat je er weer door kan zonder rubberen laarzen :P ) en de wind ed heb ik al helemaal geen invloed op... Heb gisteren eens geprobeerd met een nat neusnetje, maar dat netje op zich werkt al op zijn systeem dus dat leek geen verschil te maken ... Zijn neus natmaken zal ook maar even verlichting geven, is ook niet echt een optie op langere termijn :+ Verder weet ik het niet zo meteen..