[INFO] Cushing/PPID deel 2.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Naath86

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 22:32

Sanet schreef:
Gewoon maar bloedonderzoek doen? Dan weet je het zeker?
Ik dacht ook misschien te moeten verhogen, maar waardes waren gewoon goed.

Wel aan gedacht maar als ze zo rommelt met lichte hb vraag ik me af hoe serieus ik de uitslag kan nemen. In het voorjaar nog bloed laten onderzoeken en waren de waardes allemaal goed. Kan ook niks doen, maar ze blijft rommelen met de hb, zal ook nooit meer helemaal weggaan en in mindere periodes speelt dit gewoon weer op.. vandaar mijn idee om te verhogen.

Sanet

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 22:45

Ik zou liever niet zomaar verhogen als ik hoor hoe “ongelukkig” sommige paarden worden van een te hoge dosis.

Jayko

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-23 14:54

Hoi allemaal,

Ik ben aan het overdenken of ik met medicatie ga starten met mijn ppid pony van 15. Hij heeft relatief veel klachten en dan m.n. op het gebied van vacht, bespiering, stijfheden en ontstekingen relateert aan zijn vacht en met regelmaat wat flegmatiek. Ik heb hoop dat de pil daar positieve veranderingen in kan aanbrengen.

Punt van twijfel is op dit moment vooral logistiek gericht. Ik ben niet in staat iedere dag naar stal te gaan en heb gelezen hoe vies de pil is en het advies om het niet door het voer te geven.

Zijn er hier meer mensen die niet in de mogelijkheid iedere dag naar stal te gaan maar toch hun paard aan de medicatie hebben? Bijvoorbeeld door zaken klaar te leggen dat iemand anders het kan geven of hebben jullie wellicht advies voor deze situatie?

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-23 16:23

Lastig Jayko!
Misschien kan je de pillen uitzetten in een pillendoosje en een appel/banaan/wortel dagelijks klaarleggen.
Bij de banaan kan ik hem er zo induwen, bij appel/wortel maak ik een wigje met een mesje, pil erin en dan wigje er weer op en geven.

Naath86

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-23 19:10

Jayko mijn pony eet het wel gewoon door haar brok heen. Dus je kan dat in elk geval proberen. En die van mij is echt een miep met eten, trekt heel snel de neus op als er iets geks is aan het eten. Maar de pilletjes eet ze zo door de brok heen.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-23 19:11

De mijne eet het ook gewoon door zijn brok heen al jaren.

Jayko

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-23 13:51

Dank jullie voor de reactie. Fijn om te lezen dat sommige het prima door het voer eten. Misschien eerst maar eens kijken hoe hij met die pil omgaat in normaal voer en anders is de optie met pillendoosje en appel/banaan/wortel ook wel een goede optie. Ik denk dat het in ieder geval de moeite waard is om te kijken welk effect die pil op hem heeft de komende periode.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-23 16:51

Als je paard banaan eet dan is dat wel super makkelijk natuurlijk.... 1x per dag door iemand anders laten voeren, als je het bakje helemaal klaar zet, met een banaan en doosje met pilletje er bovenop.... dan is het alleen maar even een kwestie van banaan openmaken, in stukjes verdelen, 1 stukje het pilletje er in duwen en voeren die bak :)

zippora

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-23 16:30

Die van mij krijgt het in een spuitje, opgelost in water. Die wilde nadat ik het 1x door het eten had gedaan zelfs de voerbak niet meer aanraken 3 maanden lang, laat staan zijn eten. Moest een andere voerbak kopen en ander voer en toen pas ging hij weer eten.
In een appel zorgde ervoor dat hij sindsdien geen appels meer wilt.

Dus helaas, het is gewoon uitproberen wat voor die van jou werkt. Er staat bij ons ook een paard op stal die het gewoon door hun voer eten en 1 die het netjes uit de hand aanneemt.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-23 07:58

Sjafrane schreef:
Inmiddels ben zijn we begonnen met de pillen de dierenarts heeft 2 weken een halve gezegd en dan een hele. Maar hoe geven jullie die. Ze vind het helemaal niks

In een klein stukje zacht brood. Daar stop ik het in en rol het als een balletje. Hij denkt dat het een snoepje is.

Blaze1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-23 16:10

zippora schreef:
Die van mij krijgt het in een spuitje, opgelost in water. Die wilde nadat ik het 1x door het eten had gedaan zelfs de voerbak niet meer aanraken 3 maanden lang, laat staan zijn eten. Moest een andere voerbak kopen en ander voer en toen pas ging hij weer eten.
In een appel zorgde ervoor dat hij sindsdien geen appels meer wilt.

Dus helaas, het is gewoon uitproberen wat voor die van jou werkt. Er staat bij ons ook een paard op stal die het gewoon door hun voer eten en 1 die het netjes uit de hand aanneemt.

heel herkenbaar dit! ik geef het in een capsule achterin de keel. daarna een handje brokjes als beloning en ze vind het prima. Oplossen in water was mijn plan B

Blaze1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-23 16:16

Hier gaat het niet zo goed met mijn PPID'er. Ze heeft dunne ontlasting (maar wss ook goede drollen) en mestwater. Nu begint ze sinds een week een minder te poepen en minder te eten (staat bij mijn andere paard dus moeilijk te analyseren, want die had ineens ook een dunne hoop voor mn kruiwagen gelegd). Dr koppie is ineens 10 jaar ouder geworden. Ze heeft al meer dan 15 jaar prachtige mest in warvoor omstandigheden/stal of hooi ze ook had. Ik ben nu gisteren begonnen met een zandkuur. Die DA adviseerde dit eerst af te maken. Daarna toch het hooi uit te sluiten door nieuw hooi te halen en dit te geven voor een week (heel moeilijk logistiek te regelen). Dan eventueel toch de wormen uit sluiten (heeft de afgelopen 15 jaar nooit worden gehad, wel af en toe preventief ontwormt). En anders dan toch de tanden laten controleren (dit is heel moeilijk omdat ze zo extreem bang is). Haar mok die ze sinds de zomer heeft is ook nog steeds niet over (ze staat altijd droog) en nu heeft ze ook nog een schimmeltje in dr hoef -O- . Allemaal klachten die niet bij haar passen,

Herkent iemand dit van zijn of haar PPID'er?

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-23 16:52

Ik begrijp niet hoe je er zeker van kan zijn dat ze de laatste 15 jaar nooit wormen gehad heeft ?
Elk paard heeft een zekere hoeveelheid wormen, alleen moet het niet al te grote proporties gaan aannemen want dan krijg je miserie. Daarvoor dienen dan regelmatige ontwormingskuren met het juiste middel afhankelijk van het seizoen.

Paarden met ppid hebben vaker weerstandsproblemen en ontstekingsreacties. Mok hoort hier dus bij.
Het is zaak om de gezondheid zo goed als mogelijk te managen. Goed en vooral het juiste voer, de juiste dosis medicatie, regelmatig ontwormen en regelmatige gebitscontrole zijn hierin de basis.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-23 20:03

Oh Blaze nu je het zegt. Hier juist andersom, ik besef me nu dat de mest eigenlijk weer gewoon goed is :)
het was iets natter sinds ze symptomen begon te vertonen. Ze staat nu ik denk 3 maanden ofzo op een half pilletje?

En mest is stevig de laatste tijd besef ik me. Haar bovenlijn vind ik ook weer meer gevuld :)
En het valt me op dat eindelijk de rotstraal niet teruggekomen is die ze al zeker een jaar steeds opnieuw heeft.
Ik keek er gisteren weer eens kritisch naar en had verwacht dat de stralen wel weer een stukje weggevreten zouden zijn maar die waren eigenlijk alleen maar hersteld terwijl ik ze al een poosje niet meer insmeer. Meestal is het na deze tijd niet insmeren weer foute boel....zeker met deze nattigheid.

Wellicht dat dat dan komt door haar halve pilletje *\o/*

Mareentje vanochtend, ze is rond de 30 jaar oud :)

Afbeelding

Afbeelding

Ik vind dat die gouwe ouwe er wel goed uitziet <3

Ze had ook flink de sokken er in toen we een stukje gingen lopen :=
Ze loopt wel nog erg voorzichtig op het schuine stukje van stal naar paddock.
Maar wellicht is ze gewoon een keer uitgegleden ofzo waardoor ze nu zo truttig doet :(:)

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-23 23:53

Wauw! Die ziet er top uit voor 30! Geweldig.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-23 10:41

Ik kocht haar in 2001 en toen was ze volgens haar papier 10. Volgens de tandarts en dierenarts was ze 7 gezien haar gebit. Dus hoe oud ze precies is.... maar ik vind haar nu echt minder "oud" dan hoe ze een paar maanden geleden ineens oud werd zeg maar, toen ze ook ineens die zweterige krulletjeshals kreeg.

Dee_Es

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-23 13:02

Iemand hier ervaring met meermaals einschuss bij een ppid'er?

Ik vind mijn paard niet echt in het ppid plaatje passen maar de dierenarts wil hem hier nu wel op testen aangezien hij heel gevoelig is voor einschuss. Herstel duurt ook lang en gaat moeizaam ondanks dat we er altijd snel bij zijn.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-23 13:49

Pandora geeft net hier boven aan: Paarden met ppid hebben vaker weerstandsproblemen en ontstekingsreacties

Dus wat dat betreft vind ik het geen gekke keuze om te testen op PPID. Relatief goedkope test, makkelijk uit te voeren en sluit wel echt iets uit waar je anders mee aan het 'dokteren' komt. Dus zou dat zeker laten testen.

Dee_Es

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-23 16:22

Testen ga ik sowieso doen inderdaad. Dat is een kleine moeite.

Junior2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-23 17:44

Hoe doen jullie dat met ontwormen
Ik doe altijd mest onderzoek maar nu zegt men dat het geen zin heeft in deze tijd van het jaar
Het is toch allemaal troep wat ze binnen krijgen

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-23 18:37

Junior2019 schreef:
Hoe doen jullie dat met ontwormen
Ik doe altijd mest onderzoek maar nu zegt men dat het geen zin heeft in deze tijd van het jaar
Het is toch allemaal troep wat ze binnen krijgen

Ik ontworm de oudere paarden altijd met Equest Pramox aan het eind van het jaar, die krijg ik zonder mest onderzoek mee van de dierenarts.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-23 19:05

Doe ik ook al jaren. Na de eerste nachtvorst Pramox er in :j

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-23 19:14

Dito hier inderdaad

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-23 10:09

Hier ook. Of Equimax. Door het jaar ook nog een Equest en wat met ivermectine.
Scheelt ook wel dat je hier (BE) alle ontwormingen zo meekrijgt. En er is ook nog Ierland natuurlijk <<)

Blaze1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-23 10:44

Pandora2 schreef:
Ik begrijp niet hoe je er zeker van kan zijn dat ze de laatste 15 jaar nooit wormen gehad heeft ?
Elk paard heeft een zekere hoeveelheid wormen, alleen moet het niet al te grote proporties gaan aannemen want dan krijg je miserie. Daarvoor dienen dan regelmatige ontwormingskuren met het juiste middel afhankelijk van het seizoen.

Paarden met ppid hebben vaker weerstandsproblemen en ontstekingsreacties. Mok hoort hier dus bij.
Het is zaak om de gezondheid zo goed als mogelijk te managen. Goed en vooral het juiste voer, de juiste dosis medicatie, regelmatig ontwormen en regelmatige gebitscontrole zijn hierin de basis.

Ik had het anders moeten formuleren. Ze heeft de afgelopen 15 jaar nog nooit genoeg wormen gehad om te ontwormen. Wel krijgt ze 1x per jaar na de eerste nachtvorst preventief ontworming. Ik denk dat de andere dingen die je opnoemt voor elk (oud) paard van belang zijn.