[INFO] zomereczeem, schuren en jeuk 5

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Kim_W

Re: [CENTRAAL] zomereczeem, schuren en jeuk 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-17 17:39

Wat is nou een fijne, betaalbare vliegendeken? De mijne is helaas gesneuveld.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-17 18:54

Amigo mio vind ik fijn en relatief lange levensduur.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-17 18:57

ik ben erg tevreden over de Shires eczeemdeken.

Kim_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-17 19:04

Het is niet voor een eczemer dus ben wel echt op zoek naar een vliegendeken

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-17 22:19

Moest ik vorig jaar mijn merrie elke avond op stal halen omdat ze gek werd van de jeuk, en stond ze regelmatig te schuren, dit jaar kan ze met deken op (voor de zekerheid) dag en nacht buiten blijven. Enige verschil: Dit jaar is het land bemest met koemest in plaats van varken... Meer mensen die ervaring?

Samy24

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-17 08:06

Zou het kunnen dat mijn fjord eventueel een gewoonte heft ontwikkeld door het schuren? Leverwaardes zijn weer ok volgens de DA.

Ik kan hem eventueel wel van het gras halen maar op stal zetten lukt thuis nog niet aangezien we enkel een schuilstal ter beschikking hebben en hij op stal nog meer schuurt :(

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-17 08:12

Mariska, ik heb er vroeger eel eens wat over gehoord,maar geen idee welke mest nou beter is.
Via de zoekfunctie kun je wel wat info terug vinden.
Bij ons is vroeger met mengmest bemest,toen een paar jaar niks en dit jaar zit er een beetje kunstmest op.
En ik zie geen verschil in jeuk.

Samy, moeilijk he.
Denk dat als een paard gewoon nog wel jeuk heeft het dus ook door blijft schuren

jobamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-17 10:26

Stille meelezer :o , varkensmest kan een ziekte veroorzaken bij paarden. Als je het op bokt niet kunt vinden vraag je veearts maar. Kan me ook voorstellen dat het rijker is varkens krijgen alleen krachtvoer.

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-17 10:33

Mariska_28 schreef:
Moest ik vorig jaar mijn merrie elke avond op stal halen omdat ze gek werd van de jeuk, en stond ze regelmatig te schuren, dit jaar kan ze met deken op (voor de zekerheid) dag en nacht buiten blijven. Enige verschil: Dit jaar is het land bemest met koemest in plaats van varken... Meer mensen die ervaring?

Voor varkensmest wordt door de GD Deventer gewaarschuwd vanwege de varkensziekte Ileitis.
https://www.levendehave.nl/nieuws/varke ... er-paarden
Paarden kunnen er heel wisselende klachten van krijgen van koorts en diarree tot alleen 'maar' verstoring van de darmwerking waardoor paarden alleen vage klachten hebben.

Hier nog een artikel:

http://www.gddiergezondheid.nl/actueel/ ... /drijfmest

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-17 10:37

jobamara schreef:
Stille meelezer :o , varkensmest kan een ziekte veroorzaken bij paarden. Als je het op bokt niet kunt vinden vraag je veearts maar. Kan me ook voorstellen dat het rijker is varkens krijgen alleen krachtvoer.

Varkensmest schijnt inderdaad nog rijker te zijn dan koeienmest. Dus misschien wordt bij gebruik van varkensgier de wei nog net wat fructaan - en eiwitrijker dan bij koeienmest?

jobamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-17 12:03

Twee goede artikerlen Henny dank je,

Babbelaar20

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-17 16:13

2 kapotte oortjes :n tot nu toe alles nog heel gehouden zonder smeren, alleen met deken. Toch maar even langs de winkel zo.

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-17 18:34

Kim_W schreef:
Het is niet voor een eczemer dus ben wel echt op zoek naar een vliegendeken

Misschien van Nika horseproducts? Ik heb daar zelf enkele dekens van, betaalbaar en prima kwaliteit ook.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-17 19:33

Ik trof mijn dame vanmorgen gevangen in haar eczeemdeken aan. Klittenbanden van de hals waren los, deel wat over de oren gaat zat om haar voorbenen (bies van het oorgedeelte). Band die onder de staart doorgaat was kapot, kortom, het was een zootje. Gelukkig was ze heel rustig terwijl ze normaal de hysterische spaanse prinses uit kan hangen. Oh ja, haar vliegenmasker had ze ook niet meer op, die vond ik gelukkig achter in de wei.
Mazzel voor haar dat het vandaag heel hard waaide, dus ze mocht lekker in haar blootje blijven staan en mazzel dat ik laatst bij de 3 halen 2 betalen actie van EJ nieuwe dekens had gekocht. Net haar nieuwe opgedaan, nu nog spierwit, wat vast niet lang meer gaat duren :D

FenixJL

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-17 19:45

Ik ben dus niet de enigste met een Spaanse die dit ook allemaal voor mekaar krijgt _O-
Bij ons gebeurd dit soort dingen met dekens ook altijd..

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-17 20:12

gelukkig gebeurt het niet zo vaak, laatste keer is een paar jaar geleden. Nou staat ze in de winter wel in haar blootje, dus dan valt er niets te slopen qua dekens :D

Iris_Luna

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-17 13:53

Mijn dametje staat zo goed als zonder jeuk *\o/*
Geen wonden meer, geen afgeschuurde manen etc. Niet meer in hoeven smeren!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Bwor

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-17 14:53

@minifries, weet je toevallig wat voor percentage htc er in de cannabisolie zit?

Iris_Luna

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-17 16:26

Bwor schreef:
@minifries, weet je toevallig wat voor percentage htc er in de cannabisolie zit?

Nope ga ik voor je navragen. Weet wel de de olie gewoon puur gemengd wordt met olijfolie, half om half

Luca03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-17 16:58

Hier schuurt mijn pony dus terug, hij heeft enkele maanden op een paddock gestaan met arm hooi want hij was te dik. Hier stond hij zonder deken want het ging super! Geen jeuk meer. Nu was hij zodanig afgevallen dat hij terug op het gras mocht, met graasmasker weliswaar. We zijn nu 4 dagen verder en ik zag meteen dat hij terug aan z'n staart geschuurd had... is het door de suiker? Of reageert hij op het gras ipv de mugjes?

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-17 17:14

Of een combinatie :D
Als het zomereczeem is kan het komen door de muggen, zeker met dit weer (veel nattigheid en tussen buien door warm) is heel fijn voor ongedierte. Daarnaast zijn veel eczemers toch gevoelig voor gras.
Die van mij heeft een kleine week geleden per ongeluk een nacht op gras gestaan, die is zich nu nog helemaal kapot aan het schuren :( zelfs wondjes op zn oren.
Terwijl de eczeem met deken prima onder controle is te houden.
Dus vandaar dat een combinatie ook kan.

Heeft de pony alweer een deken op? Dan zou ik daar mee beginnen.

Luca03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-17 17:20

Ja hij heeft inmiddels zijn deken terug op, ingesprayd met listerine en van het gras gehaald.

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-17 17:42

Luca03 schreef:
Hier schuurt mijn pony dus terug, hij heeft enkele maanden op een paddock gestaan met arm hooi want hij was te dik. Hier stond hij zonder deken want het ging super! Geen jeuk meer. Nu was hij zodanig afgevallen dat hij terug op het gras mocht, met graasmasker weliswaar. We zijn nu 4 dagen verder en ik zag meteen dat hij terug aan z'n staart geschuurd had... is het door de suiker? Of reageert hij op het gras ipv de mugjes?

Een uur teveel aan gras kan al behoorlijk verschil maken.
Ik ben graag van de probeer achtige en heb de ruin apart staan omdat hij op de Paddock Paradise in de zomermaanden gewoon veel te dik wordt. Hij is de enige van de 4 die werkelijk constant door staat te eten.

Hij staat overdag dus apart. In de roundpen en gaat 's ochtends en 's middags een uur de wei in en krijgt daarnaast volop schraal stengelig hooi in een slowfeeder.
Hij schuurt niet en kan overdag zonder deken als de dazen niet te fanatiek zijn maar zijn manenkam was best wel hard en heeft van die plooien.

Nou heb ik vanaf vorig weekend hem alleen 's ochtends nog een uur in dezelfde wei gehad.
Wat schetst mijn verbazing. Na een dag of 4 al werd zijn manenkam veel dunner en soepeler en de plooien zijn bijna weg.
Nou vermoed ik wel dat er meer fructaan in het middaggras dan in het ochtendgras zit maar dan nog. Het verschil van 1 uur minder in de wei vind ik best wel groot. Ik vermoed toch dat de suikers/fructaan teveel zijn bij 2 x een uur in de wei in deze groeizame periode.

Babbelaar20

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-17 22:00

Even een kort vraagje, de mijne heeft verschrikkelijk veel jeuk aan zijn koppie en ik heb nu spul gehaald om erop te doen en heb nu toch ook de oortjes van de eczeem deken + kap op gedaan. Nu vraag ik me alleen af, als hij op stal staat (met alleen de deken en de oortjes daarvan) ben ik bang dat hij zijn voorpluk schuurt. Hij heeft een prachtige bos maar die begint toch wat uit te dunnen. Wat doen jullie/lijkt jullie beter, vlechten of toch los?

Edit: hij schuurt voornamelijk zijn oren en het stuk tussen zijn oren en voorpluk, niet direct de voorpluk zelf

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-17 22:12

Wat voor deken heb je? Want de rambo die heeft zeg maar zo'n petje als je het over de oren doet, dan kan er wel geschuurd worden, maar beschermt de stof de manen.

Ik ben trouwens voor t eerst dit jaar mijn paard aan t vlechten omdat de manen afbreken. Werkt als een trein. Wat een fantastische bos zit er nog onder :)