[Info] Topic Cushing/PPID

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Centraal Topic Cushing/PPID

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-15 11:34

Hij heeft inderdaad wel van die typische rode randen nu op zijn hoeven zitten ja, al loopt hij nu niet meer bevangen (toen hij dat wel deed was de diagnose ook wisselend en ontbraken de rode randen). Zou het te maken hebben met het uitgroeien van de bevangenheid?

Mijn moeder was laatst zo dom om Sed bij de rest in de wei te zetten, want ''van dat hoge gras eten ze toch niet en hij wilde zo graag bij de rest..''. Ik heb haar toch maar goed duidelijk gemaakt dat een wei met gras, ongeacht hoe hoog dat gras is, Sedje toch echt fataal kan worden, helemaal zolang hij nog niet op mooi gewicht is.. De rest mag wel bij Sedje in de wei, andersom niet..

Lastig hoor..

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-15 13:01

Vanaf deze week wil ik dus weer de tabletten gaan geven. Hoelang moet je er tussen laten, voordat er enig verschil ontstaan in waarde als ik weer bloed wil testen? Ik zit nog te twijfelen over de dosering. Is voor een pony van 350, hij had altijd half tablet per dag gehad, ging heel goed. Maar ik heb hier ook gelezen dat paardjes van rond hetzelfde gewicht, misschien wel zwaarder, een kwart krijgen? Kan ik nu beter eerst opbouwen tot een half en dan bloed testen, of een kwart geven tot de bloedtest?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-15 13:15

Het is zo wie zo wel de bedoeling dat je minstens een maand of 2 op je voorlopige einddosis zit (weet even niet hoe dit anders te omschrijven, want met de jaren zul je toch wel moeten gaan verhogen), voordat een bloed test zin heeft.

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-15 13:32

In oktober dan weer testen. Dan ga ik het nu gewoon met een half doen, maar even op veilig spelen, daar deed hij het altijd goed op.

llora

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-15 19:21

Vandaag een proefzakje care4life gaan halen. Na enkele keren heen en weer geloop naar de emmer heeft is ze er toch van beginnen eten. Joepi. De care4life eet ze wel met langere tanden dan de ponymengel. Die schrokt ze binnen. Dus het is een,begin. En nu ga je zien dat als ik een grote zak koop dat ze er weer ineens genoeg van heeft. Morgen de 18+ is proberen. Heb ook een zak kruidenslobber meegebracht. Die ga ik binnenkort ook is proberen. Hopelijk Wilt ze die eten dat zou Super zijn voor als het terug kouder gaat worden.

@jannepauli. Welke suplementen of voeding kan,je het beste bijgeven om de sporenelementen en mineralen op,peil te houden? Of zou ze met de care4life en zemelen en,pulp genoeg hebben. Staat de hele dag op de wei en savonds hooi

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-15 21:46

Die van mij at care4life heel goed, hij kreeg in de ochtend dan daar een handje van met zijn tablet er tussen. Verder geef ik marstall force als vitamientjes

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-15 23:32

Heeft iemand nog een idee om de pil ergens in te verstoppen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-15 23:37

Mijn oudje van 27 krijgt onbeperkt hooi (in de wei en op stal) en 3/4 schep 18plus.
Dan nog een beetje magnesium en dan vul ik de rest van haar voerbak met luzerne.
Ze valt niet af wat ze wel eens gedaan heeft, maar komt ook niet aan, wat ik wel graag zou willen.
Ben daarom nog opzoek naar een goede gezonde 'dikmaker'.

@Britta ik stop de pil gewoon in het voer. Mijne is zo'n veelvraat die eet het gewoon op :+

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-15 23:39

Ik zal eens een handje maisvlok proberen samen met de pil.

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-15 00:05

Vlek eet geen hooi meer, dus die krijgt Agrobs Fetura (2 scheppen), zemelen (1 schep) en een schep High Fibre Muesli van Dodson and Horrel (verdeeld over 2 voerbeurten). Nu staat ze overdag op de wei en eet ze nog iets gras weg. Maar van de winter krijgt ze in ieder geval 1 schep Fetura extra en soms wat gemengd met bietenpulp. Overigens krijgt ze alles als slobber, anders krijgt ze een slokdarmverstopping.
Ze ziet er goed uit, kan haar ribben iets voelen, maar niet zien en ze heeft een mooie ronde kont.

Pil krijgt ze in een klein handje muesli. Ik moet het wel buiten de stal geven, in de stal vertrouwt ze het voor geen meter. :+

Essie73
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-15 00:47

Britta31 schreef:

:n Die van mij trapt ook nergens meer in. Ik stop de pil nu in zijn mond (ver achterin in wangzak) Koppie omhoog tot hij slikt. Dit doe ik wel wanneer hij op het steen staat, want dan kan ik zien of hij hem niet alsnog stiekem uitspuugt ;) Daarna krijgt hij wat lekkers als beloning.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-15 07:12

Essie73 schreef:
Britta31 schreef:

:n Die van mij trapt ook nergens meer in. Ik stop de pil nu in zijn mond (ver achterin in wangzak) Koppie omhoog tot hij slikt. Dit doe ik wel wanneer hij op het steen staat, want dan kan ik zien of hij hem niet alsnog stiekem uitspuugt ;) Daarna krijgt hij wat lekkers als beloning.

Dat deed ik bij Tinkerbell ook zo, moest ook nog even wachten, want ze was een professionele pil uitspuger. Stond echt te wachten tot je je omkeerde om alsnog alles in haar mond naar buiten te werken.

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-15 09:46

Zou ik mogen vragen wat jullie betalen voor een klein doosje/groot doosje tabletten? (Als je deze bij de da haalt)?

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-15 09:55

Stukje zwartbrood met klein beetje stroop werkte hier vorige maand nog, nu heb ik een kruidige muesli
Daarvoor heb ik het steeds in een klein stukje appel gedrukt, je blijft wel bezig zo

llora

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-15 10:44

Ik betaal bij mijn da voor een doos van zestig pillen 124 euro. Bij de apotheker 1 euro meer. Ik geef het pilletje in een handje mengel

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-15 11:30

llora schreef:
Ik betaal bij mijn da voor een doos van zestig pillen 124 euro. Bij de apotheker 1 euro meer. Ik geef het pilletje in een handje mengel

Bij de apotheker meer? Dat is best een prijs. In de praktijk waar ik werk zijn 60pillen 100€ en 160 250€

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-15 11:44

Pilletje in een rozijntje stoppen werkt hier ook heel goed! Uiteraard wel ook gewone rozijntjes geven ;)

Meganyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-15 12:04

Ik deed de pil eerst door de slobber, maar daarin loste hij op en als ze dan niet alles opat wist ik niet precies of ze hem nou helemaal binnen had.
Ik geef dus toch de voorkeur aan 'uit de hand', wat ik nu in een kwart appel doe.

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-15 12:16

Ik deed het ook altijd uit de hand, dan wist ik zeker dat hij het at. Vaak gewoon met handje care4life maar als dat het niet zinde, kreeg hij een mini handje basisbrok met pilletje ertussen. Nu eet hij eigenlijk alles, normaal als ik buut gaf moest ik er echt voor zorgen dat hij dat bijna niet proefde... Nu een beetje muesli, wat luzerne beetje nat maken en het gaat er zo in.

pluisbeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-15 12:17

Ik doe nog steeds de pil in een spuitje, wat water erbij en in de wangzak spuiten en daarna krijgt hij zijn bodempje care4life, gaat prima zo. Ik weet ook zeker dat hij het binnenkrijgt.

Ik betaal 285 euro voor 160 pillen bij de dap

llora

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-15 14:44

Zouden de prijzen dan zoveel verschillen in België en Nederland? Veel keus heb ik niet. Ik heb de pillen nodig. En zowel bij de apotheker als bij de da ligt de prijs rond de 124 a 125 euro. En het moet dan,op voorschrift of je krijgt de pillen niet mee van bij de apotheker.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-15 14:56

Maar verkoopt de "mensen apotheker" een paardenmedicijn als prascend? Of heet het dan pergolide?

Caballos

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-15 15:08

Ik doe het pilletje ook in een spuitje met water.

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-15 15:12

llora schreef:
Zouden de prijzen dan zoveel verschillen in België en Nederland? Veel keus heb ik niet. Ik heb de pillen nodig. En zowel bij de apotheker als bij de da ligt de prijs rond de 124 a 125 euro. En het moet dan,op voorschrift of je krijgt de pillen niet mee van bij de apotheker.

De prijzen verschillen in Nederland ook heel erg. Bij mijn eigen dierenarts kost een doosje van 60 pillen €127 en bij de dierenarts van een stalgenootje €97.

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-15 15:22

Ik betaal voor 160 stuk €250.Mijn man schrok wel van de rekening :D.Ach ja,alles voor je dier toch.