[Info] zomereczeem, schuren en jeuk 4

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Adddioor

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-14 17:07

Ik heb drie derfen soft flessen en een shampoo binnen :) Moet je de lotion om de dag aan brengen in het begin?

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-14 17:16

Ik krijg bergen PBtjes over MCQ dus ik zal even de veelgetelde vragen hier beantwoorden.

Ik breng het spul aan met een spuit waarvan de naald eraf is gehaald.
Ik gebruik 10 a 15 Ml per dag voor een kleine welsh en
gebruik ongeveer 20 Ml voor de haflinger.
De inhoud van een fles is 1 liter.
Het kost mij dus ongeveer 50 cent per paard per dag.

Het recept van MCQ is strikt geheim helaas.
Het is wel een chemisch spul, daar ruikt het ook heel erg naar.

Persoonlijk zou ik het niet meteen zomaar gebuiken maar echt als laatste redmiddel, dit omdat ik denk dat het recept niet zomaar geheim is.

Als er nog vragen zijn sturen jullie maar een PBtje.

Mariekyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-14 17:45

Heeft iemand hier al eens de RSIH gewassen? Hoe kun je hem het beste wassen?

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-14 17:54

gewoon in de wasmachine op 60 graden, met wit-wasmiddel en een schepje oxi action, dan wordt hij weer redelijk schoon.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-14 18:06

Ik gebruik derfen ook bijna niet i.c.m. rsih. Als het echt super heet is in de zomer doe ik hem de vliegendeken op en gebruik dan weer derfen.

Wassen doe ik wel in een grote kussensloop om de wasmachine goed te houden. Zand en haren krijg je er van te voren nooit helemaal goed af. Ik heb eens geprobeerd om van te voren zelf ff te soppen. Wat een drama. De sloop voldoet ook :) Ik was overigens wel op 40 graden en paardenspul was ik alleen met groene verpakking biotex. Mijn paard reageert op andere soorten wasmiddel.

Barbara88

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-14 18:35

Ik was hem op 40 graden met Neutral. Ik spuit hem van te voren af met de waterslang. Verder stel ik de wasmachine in op voorwas en extra water. Dan komt hij er heel mooi schoon uit.

lissie_zigor

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-14 18:49

Dorike schreef:
Bedankt voor de tips!(: Las ergens dat je op die open wondjes vaseline kon smeren en dan derfen? Lijkt mij alsnog dat de derfen dan in de wond komt.

Ik zou nooit vaseline op een wond smeren.. Dan smeer je het helemaal dicht en gaat het lekker broeien in die wond met bacteriën en weet ik het wat allemaal..

Als die van mij wonden heeft (heb er nu 1 ontdekt) dan was ik hem met betadine shampoo en laat ik de wond minimaal 1 dag lekker luchten.. Dan spuit ik zijn stal in met vanalles en nogwat (azijn, tea tree en veerust voor koeien) om mugjes weg te jagen en ga ik pas weer smeren als de wond geheeld is.. Dan kan die maar wat korter buiten staan (van 11 tot 16.00), maar dat heb ik liever dan aan de wonden gaan zitten.. xD Meestal zijn de wonden dan al goed dicht de volgende dag en kan ik gewoon weer smeren alleen laat ik de wond zelf luchten.. Dus smeer ik er omheen, en inderdaad wat je zegt dat de derfen (en vuil) alsnog in de wond kan komen, dat is de rede waarom ik de eerste dag was met betadine shampoo zodat alles schoon is en pas weer ga smeren als er een goede korst op zit..

Iedereen doet het natuurlijk op zijn eigen manier, maar vasaline op een wond smeren, zou ik zelf niet doen..

Adddioor

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-14 19:22

lissie_zigor

Ik vond het ook al vreemd. Op de open wondjes die mijn pony had zit nu al weer een korstje en is dus dicht. Meestal gaat het vanzelf wel dicht als je er niet aankomt

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-14 21:46

Voor de open wondjes van het eczeem gebruik ik Dermiel honingzalf. Honing is een natuurlijk antibioticum en voorkomt ontsteking van de wondjes.
De zalf is vettig als vaseline en dekt de wondjes mooi af zodat er geen vliegen in kunnen komen.
Het is wel een stuk duurder dan vaseline maar het geneest de wondjes heel mooi en bacterievrij dus dat is het voor mij wel waard.
Dermiel is te koop bij de veearts.

Ik heb ook Mesitran zalf gehad, maar die vind ik niet zo fijn en vettig als de Dermiel, wat ik bij eczeem wel een uitkomst vind omdat de huid dan ook vaak erg droog is.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-14 21:51

Ik gebruik biologische honing of uierzalf op dichte wondjes om het soepel te houden.

TinePine

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 00:19

De Derfen is toch juist ook bedoeld voor op de beschadigde huid? Staat dacht ik nergens op de verpakking dat het niet mag. Ik zal morgen nog eens kijken. Het is ontworpen voor het stillen van de jeuk en herstellen van de huid bij zomereczeem en mok?

Adddioor

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 02:09

Beschadigde huid wel, open wonden niet neem ik aan.

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 07:13

Voor open wonden kun je de paardenzalf van equiprotecta gebruiken.

Capri10

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 11:55

Vraagje: wanneer rijden jullie? Mijn paard heeft ook zomereczeem ( gebruik boet deken, dit gaat goed), maar i.v.m.mijn werk is het begin van de avond het meest geschikt om te rijden, maar dan zijn de mugjes het actiefst. Hoe doen jullie dat, niet rijden of preventieve maatregelen?

Ootie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 12:28

Tijdens het rijden heb ik eigenlijk weinig last van muggen. Als ik in de binnenbak rijd, al helemaal niet en als ik naar buiten ga, spuit ik m'n paard goed in met vliegenspray.

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 16:52

Wij reden altijd wel gewoon rond schemertijd als dat zo uit kwam. Wel met vliegenspray (zelfgemaakt: azijn, water, laten trekken met kruidnagel en knoflook, dat zeven, dan druppels tea trea olie en evt scheut dettol)

En na het rijden direct weer deken op, ook als ze bezweet is.

Barbara88

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 17:00

Ik rij ook vaak in de avond. Ik spray dan ook goed in. Je kunt ook overwegen een rijvliegendekem te kopen.

x_Charlot

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 17:04

ik ben nu echt ten einde raad! Mijn haffie heeft nu denk ik 3 seizoenen last van eczeem en ik heb al van alles geprobeerd! tea tree, middeltjes tegen eczeem, vliegenspray, dekens, wassen met betadine maar niks maar dan ook echt niks helpt! Hebben jullie nog een wonder middel dat mijn arme pony van z'n jeuk af kan helpen? Hij heeft het trouwens alleen bij zijn voorpluk en dekens schuurt die gewoon kapot helaas..

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 17:10

Wat echt werkt tegen eczeem is voorkomen dat je paard gestoken word.
Dat kan door een goede hoofdkap + deken, en/of door het in een binnenstal zetten van je paard rond zonsopgang en zonsondergang.

Ik vrees dat je te laat bent begonnen met een deken. Mijn pony heeft de deken al een paar weken 24/7 om en heeft nergens last van. Geen jeuk, is ook geen neiging tot schuren en dan blijven je dekens ook heel.

Verder zijn er heel veel mensen hier fan van Derfen, dat schijnt soms zelfs zonder deken goed te gaan.

x_Charlot

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 17:14

hij schuurt nu ook nog niet! meestal begint het in augustus pas, daarom dacht ik nu al met een hoofdkap te beginnen maar die ligt er binnen 10 seconde af.... wil het liever voor zijn!

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 17:16

x_Charlot schreef:
ik ben nu echt ten einde raad! Mijn haffie heeft nu denk ik 3 seizoenen last van eczeem en ik heb al van alles geprobeerd! tea tree, middeltjes tegen eczeem, vliegenspray, dekens, wassen met betadine maar niks maar dan ook echt niks helpt! Hebben jullie nog een wonder middel dat mijn arme pony van z'n jeuk af kan helpen? Hij heeft het trouwens alleen bij zijn voorpluk en dekens schuurt die gewoon kapot helaas..

Zijn voeding al eens onder de loep genomen ??

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 17:17

Ander merk kap dan wellicht? Bij ons was het ook proberen wat blijft zitten en we hebben uiteindelijk maar zelf eea versteld aan de kap...

Maar je paard heeft dus alleen eczeem in zijn voorpluk? Zou het dan niet iets anders zijn?

femke_harley

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 17:18

Ik ga vandaag voor het eerst beginnen met de derfen lotion bij mijn niet ZE paard, maar wel vanwege allergieën.. ik ben benieuwd

x_Charlot

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 17:19

@Marjo89 nee eigenlijk niet! hij krijgt over het algemeen in de zomermaanden gras want hij staat 24/7 buiten en na het rijden krijgt die slobber of muesli om hem op gewicht te houden

@Safiera ik dacht eerst ook dat paarden die zomer eczeem hadden overal jeuk kregen, heb mijn dierenarts er al een paar keer naar laten kijken maar die blijft erbij dat het eczeem is

FD_horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 17:22

Ik heb een vraag, zit echt in een dilemma..

Mijn haflinger heeft helaas ook zomer eczeem, hij heeft een deken om.
Hij staat 's nachts op stal ( in een gesloten hal, dus er zijn weinig vliegen binnen ) om 11 uur 's avonds gaat hij naar binnen, en tegen 6 uur weer naar buiten. Nu heeft hij al flink met zijn manen geschuurd..
Zal ik er voor kiezen om hem 24/7 buiten te zetten,of op stal laten?

Pff weet het echt even niet meer.. ;(