[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk 3

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 08:48

opisop_shop schreef:
merk je al verschil of kan dat nu nog niet?

Met Wisse gaat het gelukkig goed momenteel, manen en staart zien er rustig uit :)

Met Meint gaat het ook goed. Vrijdag weer gewassen, maar toch al weer wat schilfers.
Is mss de tijd van het jaar. Hij schuurt erg weinig.

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 08:52

@ Santos: een Bucas fly buster is absoluut niet voldoende voor een eczemer. Daar gaan de knutten zo doorheen.
Je kan beter een goede eczeemdeken nemen tegen de jeuk, bv de Ivanhoe. Dat is redelijk sterke stof en een echte eczeemdeken.

Rhine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 08:53

Moet je de schilfers net weg krijgen?
Ik spuiten een special product en daar kreeg hij net pellen van.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 08:55

lijkt mij ook inderdaad, maar het kan bij dit paardje maar zo zijn dat ze met name zo heftig reageert op de voeding en dat daarmee dus al zoveel winst te behalen valt, dat een lichte deken voldoende werkt.
Een vliegendeken is ook moeilijk te repareren trouwens, een eczeemdeken vind ik om die reden alleen al veel fijner.

Je zou trouwens ook een proefverpakking Derfen kunnen bestellen om te kijken of je de staart daar rustig mee krijgt, zijn veel gebruikers met goede ervaringen!

http://www.vidoma.nl/proefmonster-derfe ... 1ab7a6bc92

Schilfers kijk ik nooit zo naar eigenlijk, jullie wel?

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 10:15

Schilfers zijn in mijn ogen (eeeh figuurlijk!) toch een teken van een huid die niet 100% in rust is. Syb heeft nu maar zeer zelden schilfers, zijn ze er wel, dan was ik even of gebruik ik de Leovet Biohuidolie. Maar hoe minder ik smeer en doe (mits het dus rustig is) des te rustiger blijft het ook.
Vooralsnog gaat het ook goed met de "te korte" protector hals. Het past wel mooi, en de hals heeft ook zo'n gladde binnenkant, dat is wel fijn.

opisop_shop

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 10:17

maar niet-eczemers hebben toch ook weleens schilfers waar niet direct iets aan gedaan wordt?

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 10:19

Als ik een niet eczemer had met schilfers, dan is er toch iets aan de hand..
Ik had dan toch mijn best gedaan om die schilfers weg te krijgen, maar geen offensief, geen 100 dingen tegelijkertijd proberen. Maar dat geldt voor alles.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 10:25

als ik schilfers zie borstel ik ze gewoon weg. Als het heel erg is dan was ik het even, maar meer doe ik er eigenlijk niet aan :o

Jaan81

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 10:34

opisop_shop schreef:
merk je al verschil of kan dat nu nog niet?

Dat kan nog niet. Hij moet dmv het vaccin een soort immuunsysteem opbouwen, dus dat duurt een aantal maanden. Moesten hem ook min. 6 maanden voor het zomerseizoen gaat spuiten, dus maar gelijk gaan doen, heeft hij alle tijd om het immuunsysteem op te bouwen.
Deze startkuur loopt tot januari, daarna nog een andere en dan is het om de 3 weken spuiten, als ik het goed heb.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 11:01

Nee, dat is prima toch. Je hoeft geen hele medische koffer erbij te pakken :D. Maar het geeft toch aan dat er iets uit balans is. Als het zo weinig is, dat je het kunt wegborstelen (en het komt niet constant terug) dan is er niets ernstigs aan de hand.. maar soms kan het heel hardnekkig zijn, dan moet er toch echt iets gebeuren :)

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 11:09

Sanet schreef:
Als ik een niet eczemer had met schilfers, dan is er toch iets aan de hand..
Ik had dan toch mijn best gedaan om die schilfers weg te krijgen, maar geen offensief, geen 100 dingen tegelijkertijd proberen. Maar dat geldt voor alles.

Helpt klitwortel ook niet tegen schilfers?

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 11:47

Er zijn hier een aantal mensen erg fan van, ik heb het nog nooit gebruikt.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 11:49

Ja klitwortel helpt ook tegen schilders. Ik gebruik het ook, maar te vaak schijnt ook niet goed te zijn. (agressief)

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 11:50

ikenindi schreef:
Ja klitwortel helpt ook tegen schilders.

volgende keer als ik een boze schilder op mn dak krijg zal ik met mn fles klitwortel zwaaien om hem te verjagen, of moet het dan een pepperspray-versie zijn?

_O-

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 11:53

Last van schilders heb ik niet (helaas, zou wel handig zijn :D ), maar ik denk dat ik maar eens klitwortel ga proberen tegen de schilfers.
Ik was Meint 2x per maand. Vaker wil ik eigenlijk niet doen.

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 12:05

Hoi,

Ik ga mijn vraag toch maar eens hier stellen omdat we er niet uitzijn waarom mijn merrie jeukt.

We hebben haar vorig jaar juni gekocht ze liep toen in een kopel met paarden en was lekker heeld e tijd aan het poetsen met iedereen dus de manen waren lekker kort. Staart was 1 bonk haar dus geen enkel teken van jeuk. Ze was toen 3 jaar.

Gaat om de vosbonte merrie (eerste dag bij ons)
Afbeelding

Nu ging het heel het jaar goed tot ongeveer de laatste week van augustus toen begon ze met haar staart een hele pluk uit te happen
keuring eerste week september
Afbeelding

Ze heeft toen in de ocktober een ongeluk gehad dat ze tot februarie op stalrust moest hier is ze echt gaan schuren en (dit weid ik aan stalstress).

Nu is het de hele zomer goed gegaan maar weer eind augustus/begin september is ze weer begonnen aan haar staart met schuren.

Nu zeggen sommige ze heeft exceem. Maar mijn gedachtengang is dan moet ze het ook in juni/juli doen en niet pas eind augustus beginnen.
De ander zeggen een allergie voor iets wat dan in de lucht hangt maar we zijn er nog niet echt uit wat dat dan kan zijn.

Ik smeer nu haar staart in met tea tree zalf en het lijkt te werken. Hier smeer ik ook haar manen mee in als ze wondjes heeft van een tekenbeet of knauw van een lief vriendje.

Weet iemand van jullie misschien wat haar jeuk kan veroorzaken en hoe we het weg kunnen nemen.
Laatst bijgewerkt door butengeweun op 21-09-11 12:10, in het totaal 1 keer bewerkt

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 12:07

opisop_shop schreef:
ikenindi schreef:
Ja klitwortel helpt ook tegen schilders.

volgende keer als ik een boze schilder op mn dak krijg zal ik met mn fles klitwortel zwaaien om hem te verjagen, of moet het dan een pepperspray-versie zijn?

_O-

oeps. d en f toetsen zitten naast elkaar ;)

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 12:08

momo_lover schreef:
Hoi,

Ik ga mijn vraag toch maar eens hier stellen omdat we er niet uitzijn waarom mijn merrie scheurt.

ik ben niet de enige met typefouten :D

Ik zou even wormen uitsluiten. Of zou het komen door het verharen? Of ander voer?

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 12:11

ikenindi -> voer hebben we haar al op exceemmuslie staan (ook voor de eiwitten en alles) en is al sinds vorig jaar niet verandert.
wormen zijn net weer gedaan en uit onderzoek had ze ook niets.
Dat ze wat schuren door verharen is normaal maar zoveel dat ze gewoon een pleeborstel krijgt met wonden op de wortel dat is toch wel heel erg. Of zie ik het verkeerd

Typfout -> heb ik maar helemaal verandert ben daar zo slecht in.

e_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 17:50

Fiero6 schreef:
Wil hier graag even op reageren dat dit dus niet juist is.

Brok is niet per definitie slecht en ook niet als een hamburger voor je paard.
Vooral niet de brok die ze voert, dat is juist een goede brok.

Zie: http://www.voervergelijken.nl
weinig suiker, zetmeel en redelijk weinig eiwitten maar wel veel vitamine/mineralen.

Maar welke brok voer je dan?
_CS_ schreef:
Die brok is laag in zetmeel en hele ratteplan, maar is wel de hoogst scorende brok qua vitamines en mineralen.

Veel paarden worden maar op groot rantsoen gezet en extreem sober gehouden in de hoop dat het werkt.
Maar ook dat is hartstikke slecht.
Ontzettend veel stoffen worden gemist waardoor het lichaam helemaal ontregelt raakt, wat veel klachten tot gevolg heeft.

Zet je paard op een verantwoord dieet, en ja daar hoort ook brok bij.

Mijn paard wordt niet ontzettend schraal gehouden. Ik ben op zoek gegaan naar een aanvullend voer op hooi en liksteen (Overigens moet een paard van een liksteen wel enorm veel likken wil het genoeg mineralen binnen krijgen!). In het boekje van Nicolette Hebing staan zo goed als alle vitaminen en mineralen en andere behoeften van het paard beschreven. Het is een kwestie van je goed inlezen in wat paarden aan mineralen, vitamines en andere zaken zoals cellulose nodig heeft. En wat hij zeker niet nodig heeft (suiker/zetmeel en andere rotzooi).

Mijn paard krijgt cellulose van hooi/gras en bietenpulp binnen + zemelen voor de juiste mineraalverhouding in verband met de bietenpulp.
Verder zeewier voor de mineralen en vitaminen en nog een eetlepel veendrenkstof voor de rest van de mineralen en anti-oxidanten en andere aanverwante artikelen.

Op deze manier krijgt hij geen suikers van het zetmeel van granen (tarwe/spelt/haver..) of suikers (melasse) om brokjes aan elkaar te plakken binnen.

Zou je iets als spelt of tarwe willen voeren, dan zou het logischer zijn om de hele plant te voeren. Je komt dan tegemoet aan de cellulosebehoefte van het paard en voert dan niet een zetmeel(=suiker)-bom door alleen de spelt/tarwevlokken te voeren.
Waarom een paard met een overbelast systeem gaan volstoppen met suiker? Dat helpt dan niet mee om het systeem weer op orde te krijgen!

Na 3 maanden op dit dieet was het ergste schuren en jeuken over en liep Harlie in plaats van stuiterend, dribbelend en jeukend weer ontspannen voorwaarts voor de marathonwagen.

Helaas is het weidebeheer hier nog niet zo goed geregeld dat ook de laatste jeuk verdwijnt, dan moet er eerst geen kunstmest gestrooid meer worden. Gelukkig wordt er al geen drijfmest (koeienmest) meer uitgereden, maar het kan jaren duren voordat de bodem zich daarvan heeft hersteld en dit niet meer voor de paarden aan het gras/hooi te merken is.

IrishCold

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 18:14

ik zoek een middeltje voor me paard. tegen jeuk. hij heeft geen eczeem maar jeuk op zijn buik aan de onderkant. Nu zag i bij paarden drogist GN Teerschampoo GN Tea tree shampoo ZT shampoo met zwavelteer Cojosol Gel Shampoo Groomers Equaderm Shampoo

http://www.paardendrogist.nl/productgro ... e_shampoos

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 18:33

momo lover;
mooie tinker! :D

tinkers reageren heel erg op teveel suikers in het gras.
gras wat bijvoorbeeld net op komt is behoorlijk rijk aan suiker dus daar moet je mee uitkijken.
daar kunnen ze jeuk van krijgen.
mijt of luis komt bij tinkers ook veel voor en ontworm goed op aarsmade of bloedworm,die veroorzaken ook jeuk.

verder misschien eens goed kijken wat het verschil in voeding is bij jou en de vorige eigenaar?

santos

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 22:29

oke, bedankt voor jullie antwoorden. De pony staat wel aleen, maar ziet genoeg andere paarden. Ze lijkt er geen stress van te hebben, maar ik spreek geen paards........ De andere 2 paarden staan lekker op het gras, dus dat is ook geen optie.

de bucas fly off is mij door de speciaal zaak aangeraden. Ik had liever een strets deken, maar die hadden ze niet natuurlijk en het was nood....

Het is bijna november, dan kan ze weer heerlijk dekenloos in de koppel en groeit alles weer aan. Volgend jaar nieuwe kansen :D

line18

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 22:51

ik heb vandaag mijn gemaakte rambo terug gekregen.
hij is gemaakt.
gewassen en heb voor het ongemak van de winkel waar ik hem gekocht had nog een kado bon gehad.
ik ben echt zeer te spreken.

helaas heeft maxi haar andere deken stuk gemaakt.
ze heeft nu de pagony weer om.
hoop dat deze snel weer af kan.
wand die vind ze niet zo fijn als andere die op of af moeten doen

Fiero6

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 12:24

_CS_ schreef:
Die brok is laag in zetmeel en hele ratteplan, maar is wel de hoogst scorende brok qua vitamines en mineralen.

Veel paarden worden maar op groot rantsoen gezet en extreem sober gehouden in de hoop dat het werkt.
Maar ook dat is hartstikke slecht.
Ontzettend veel stoffen worden gemist waardoor het lichaam helemaal ontregelt raakt, wat veel klachten tot gevolg heeft.

Zet je paard op een verantwoord dieet, en ja daar hoort ook brok bij.

Ik snap niet helemaal wat je bedoelt met "op groot rantsoen gezet en extreem sober gehouden" ??

maar in iedergeval: mijn jaarling is een fjord en hoeft geen kiloo's brok omdat hij moet presteren. Daarbij komt dat hij hele dagen op een goede wei staat ( niet bemest met kunstmest of drijfmest), hij elke avond mijn zijn vriendjes in een ruime paddock staat zodat hij lekker kan blijven spelen, rennen, slapen enz. Hooi en stro krijgt hij zodat hij kan knabbelen door de nacht heen. ( als het gras minder wordt krijgt hij meer hooi uiteraard!) Hij is eerder te dik dan te dun maar ik wil wel dat hij zijn vitamines enzo binnen krijgt vandaar 1/4 kilo ponybrok met een handje luzerne.

Wat is hier zo verkeerd aan? wat voor brok moet ik dan volgens jullie voeren??