[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

_CS_

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 18:49

ok, heeft ze wel een deken op gehad?
En zijn er nog evt. andere veranderingen merkbaar?

zij

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 19:14

ja, wel deken, maar die had ze de jaren daarvoor ook. en toen schuurde ze wel extreem veel meer.

nadeel si dta ik ook andere muesli ben gaan voeren dus dat het ook dara aan kan liggen... ik ga niet 1 van beide niet meer doen om te testen. dit werkt, dus dit blijf ik voeren ;)

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 19:22

hm hm ik snap je.
Nou in ieder geval bedankt voor je antwoord.

zij

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 19:26

wil evt wel wat opsturen zodat je zelf kunt testen? als je verzendkosten betaald... ik heb toch veel te veel ;)

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 19:28

Kan ik dit dan zomaar geven?
Het seizoen is wel wat te laat denk ik, om te testen.

Myour

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 20:30

Van mijn kant even kleine update. Kas z'n hals is sinds de verhuizing naar nieuwe stal weer op gaan spelen en vandaag is één van de bulten op z'n hals (ter grote van een euromunt) open gegaan, zit nu een klein rond gaatje in z'n hals. Doet 'm heel veel pijn, heb 't ook met gevaar voor eigen leven schoongemaakt :Y) iemand nog tips met open gesprongen bulten?

MSophie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 20:33

Ik wil volgend jaar sophie laten bloedprikken.. Hopelijk krijg ik dit voor elkaar met de echte eigenaar.. ze is niet helemaal van mij dus dat geeft soms problemen

Maar hoop het wel.. even zien..

Muds

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 20:38

@ Myour: May had ook zulke plekjes in de manenkam. Ik heb het met rust gelaten en in de gaten gehouden of het schoon bleef. De plekjes waren met een paar dagen weer dicht.

Myour

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 20:41

Hij heeft al een dubbele ontsteking gehad in z'n manenkam, dus met rust laten durf ik niet echt. Als er nog een ontsteking bijkomt, dan ben ik verder van huis. Heb 't met warm/heet water schoon gemaakt en daarna ruim ingesmeerd met betadine, maar jeetje hij was woest dat ik met het water aankwam, de betadine vond ie dan niet erg :Y) mafketel....

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 20:42

CarolShadow schreef:
Ik denk dat elk paard tegenwoordig wel wat problemen heeft met al die suikers.
Als je ziet wat vandaag de dag voorbij komt in het rantsoen.
En paarden die elke dag hard worden getraind en bijvoorbeeld op hoog niveau lopen + nog concoursen en dat soort dingen, denk dat die lichamen de verhoudingen gewoon beter aan kunnen.
Ook al zit daar ook weer iets niet goed, want hoe vaak hoor je niet van koliek e.d. is volgens mij ook allemaal 1 pot nat.

en daar zeg je nou iets waar ik me es in wil gaan verdiepen

de spijsvertering. :D

sportpaarden staan veel op stal en krijgen toch vaak door gebrek aan beweging weer maag darm problemen.
ze worden wel gereden,maar staan toch veel op stal,ook hoor je naast koliek daar weer veel klachten over spierverzuring...en dat krijgen zomereczemers juist weer niet omdat ze zo sober gevoerd worden!
maar er is een hoop te doen in die paardendarmen en er gaat ook veel mis.
ik weet dat de pancreas vaak niet goed werkt,dat zie ik wel voorbij komen in het topic van de bloeduitslagen.
maar ik heb me er verder nog helemala niet in verdiept..wil ik nu wel gaan doen zodat ik een veel beter zicht krijg op wat er nou mis gaat allemaal.

wat jij net verteld over die magnesium....hetzelfde geld ook voor de selenium he?
zoek maar e sop,tekort daarvan geeft ook spieproblemen,spiertrillingen,vermoeidheid.
maar bjvoorbeeld een slecht werkende schildklier geeft ook last van de spieren,krampen ...
typ je symptoom in op google en je krijgt minstens 10 daarbij behorende ziektes :Y)

myour;
wat klinkt dat eng zoals jij dat zegt!
een gat in zijn hals?
water doet trouwens vaak pijn bij open plekjes he?
betadine dan weer niet.zou e rniet al te veel aan gaan zitten

Myour

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 20:48

@ ellepel: probeer er ook niet teveel aan te zitten, maar het even schoonmaken leek me wel zo verstandig :j nja gat in z'n hals is groot woord. Ongeveer een cm naast z'n manen zit een klein rond gaatje, waar je ongeveer 2 mm in kan kijken. Ik zal er morgen een foto van maken. Al zal er dan *hopelijk* een korstje op zitten dus erin kijken zal dan niet lukken.
Oh duidelijk, water doet dus pijn. Was wel te merken, want het werd absoluut niet op prijs gesteld door meneer := *gelukkig leeft z'n halster nog*

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 20:58

Myour: Ondank je vorige ervaring, kijk het aan en laat het zoveel mogelijk met rust, zodra je denkt dat het misgaat pas ingrijpen. Probeer het lichaam het zelf op te lossen.

Shadow zit ook altijd onder de wonden, ik doe er niets mee. Stalgenootjes smeren echter kweet niet wat op en spoelen zus en zo en die paarden hebben allemaal zichtbaar letselschade met vaak enorme wildvlees en littekens.

Ellepel: het is een merkwaardig iets hé. Die van mij heeft in haar hele 18 jarige paardwaardig bestaan nog geen koliekaanval gehad, bijvoorbeeld.

En het klopt ook dat als je 1 ding intikt, er 10 ziektes bijhoren.
Haha het is wat, maar blijkbaar kunnen vitaminen al een behoorlijk grote rol spelen bij meerdere ziektes/aandoeningen.

Myour

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 21:38

@ Carolshadow: ik merk bij mijn paard wel vaker dat zijn lichaam onvoldoende reageert. Bij schaafwondjes is er niets bij de hand, maar de diepere wondjes willen toch minder goed genezen. Hij heeft op z'n benen diverse wondjes gehad die toch wat hulp van mijn kant nodig hadden om te kunnen genezen (trappen van paarden toen ie nog nieuw was op de vorige stal). Ook die wond op z'n hals die hij hiervoor had (waar later die grote ontsteking onder was gekomen) heb ik altijd met rust gelaten maar dat is heel erg uit de klauwen gelopen.

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 22:00

Probeer het dan zo mild mogelijk te houden.
Is het al ontstoken?
Ik ben zelf erg fan van betadine.
Simpel en doeltreffend!

Anne77

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 22:17

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 22:46

Mesitran of een ander zalfje met honing vind ik zelf heel erg fijn. Een paard bij mij op stal had een hele nare wond aan de kroonrand. Om de dag smeerde ze daar een honingzalfje op (van DA) daarna verband en alles erover om druk te geven en die wond is onwijs mooi genezen.

Het lichaam luistert ook zo nauw. Vitaminen en mineralen zijn bij onwijs veel lichaamsprocessen nodig. Dus dan is het ook logisch dat er bij een te kort aan één van deze 2 heel veel verschillende ziektes horen. Ik geef liever een volledig supplement dan een eenzijdig iets als alleen magnesium, tenzij dmv een bloedtest er een tekort van alleen magnesium is uitgekomen.
Ook is de spijsvertering natuurlijk onwijs belangrijk, want deze moet alle voedingsstoffen opnemen. Als deze niet goed functioneert dan kan de voeding ook niet goed worden opgenomen. En een goede spijsvertering begint bij goede voeding. Ik denk dat veel sportpaarden ook sneller maagdarmproblemen hebben doordat de voeding gewoon niet goed is. Te veel krachtvoer icm te weinig ruwvoer. Dit is wel een leuke site om te lezen. Dan weet je een beetje hoe het maagdarmkanaal werkt zonder al te veel diepgang. En nog eentje over de vertering van koolhydraten.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 06:58

http://www.subli.nl/Supplementen/nl/

subli heeft nieuwe supplementen,waaronder een eczeem supplement.
er zitten wel weer wazige ingredienten in waardoor ik me toch afvraag wie dit heeft samengesteld ;)

onder andere deze:
Pau d'arco
Citaat:
Pau d'arco (ook wel: Ipe Roxo, Tabebuia avellanedae, taheebo, Lapacho morado) is een Braziliaanse boom. De binnenbast van deze boom bevat een groot aantal bestanddelen. Aan sommige daarvan wordt een geneeskrachtige werking toegeschreven. Van de 18 verschillende chinonen (naftochinonen en anthrachinonen) wordt het meeste heil verwacht van de naftochinonen, lapachol, beta-lapachon en xyloidon. Behalve de chinonen bevat Pau d'arco een groot aantal andere bestanddelen zoals quercetine, co-enzym Q10, indolen en alkaloïden. Pau d'Arco zou helpen tegen infecties met bacteriën, virussen, schimmels en andere parasieten, een anti-kanker werking hebben en helpen tegen suikerziekte. Verder zou het de wondgenezing bevorderen en helpen tegen een groot aantal andere aandoeningen van onder anderen het maag-darmkanaal en de urinewegen.
Het meeste onderzoek naar Pau d'arco heeft betrekking op het bestanddeel lapachol. In verschillende dieronderzoeken is aangetoond dat deze stof een anti-kanker werking heeft en effectief is tegen sommige bacteriën en virussen. Er is echter geen goed onderzoek uitgevoerd dat een effect bij mensen aantoonde.

dat klinkt natuurlijk wel heul goed :D

zij

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 09:12

CarolShadow schreef:
Kan ik dit dan zomaar geven?
Het seizoen is wel wat te laat denk ik, om te testen.

als kuur kan het geen kwaad. als je het gewoon 2 of 3 maanden geeft en kijkt of er iets veranderd... als er niks veranderd kun je net zo goed stoppen. als er wel iets veranderd was er blijkbaar een tekort, en kun je het dus blijven geven imo. Ik doe het wel met tussenpauzes, maar geen lange.

En te laat om te testen? Of lekker optijd om te beginnen? Je kan natuurlijk ook nog even wachten met het voeren ervan, maar als er een tekort is is dat in de winter net zo slecht als in de zomer. alleen heb je wss in de zomer de extra trigger die zomereczeem veroorzaakt...

astridelise

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 10:13

Muds schreef:
Paardenhoeven beschadigen de grasmat behoorlijk, schapenhoefjes zijn mooi klein, ze bestaan uit 2 delen waardoor het gewicht verdeeld wordt en een schaap weegt minder. Dat, in combinatie met het feit dat een schaap gras afgraast en een paard gras trekt, zorgt voor een periode waarin de mat zich kan herstellen. Bovendien zijn paardenwormen niet schadelijk voor schapen en schapenwormen niet schadelijk voor paarden (muv leverbot). Dus heb je ook nog eens biologische ontworming over je grasmat. Ideaal, schaapjes erbij ;)

Dank je wel voor deze duidelijke uitleg, weer wat wijzer geworden.

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 12:20

@Anne77
Wat zijn die gegroeid zeg!!
Wat doe jij daar voor?

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 13:33

Je paard een braziliaanse boom geven :=
En dan gaat ze zeker ook zo met haar dikke billen dansen :+
haha.

Zij: ja, ik houdt er persoonlijk niet van om 1 ding te geven, tenzij het d.m.v. bloed in onderzocht.
Dus ik ga het toch maar niet testen. Maar wel bedankt voor je aanbod.

Het heeft alweer 2 nachtjes licht gevroren, dus er zitten vorderingen in de weersomstandigheden.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 14:55

ellepel schreef:
http://www.subli.nl/Supplementen/nl/

subli heeft nieuwe supplementen,waaronder een eczeem supplement.
er zitten wel weer wazige ingredienten in waardoor ik me toch afvraag wie dit heeft samengesteld ;)

onder andere deze:
Pau d'arco
Citaat:
Pau d'arco (ook wel: Ipe Roxo, Tabebuia avellanedae, taheebo, Lapacho morado) is een Braziliaanse boom. De binnenbast van deze boom bevat een groot aantal bestanddelen. Aan sommige daarvan wordt een geneeskrachtige werking toegeschreven. Van de 18 verschillende chinonen (naftochinonen en anthrachinonen) wordt het meeste heil verwacht van de naftochinonen, lapachol, beta-lapachon en xyloidon. Behalve de chinonen bevat Pau d'arco een groot aantal andere bestanddelen zoals quercetine, co-enzym Q10, indolen en alkaloïden. Pau d'Arco zou helpen tegen infecties met bacteriën, virussen, schimmels en andere parasieten, een anti-kanker werking hebben en helpen tegen suikerziekte. Verder zou het de wondgenezing bevorderen en helpen tegen een groot aantal andere aandoeningen van onder anderen het maag-darmkanaal en de urinewegen.
Het meeste onderzoek naar Pau d'arco heeft betrekking op het bestanddeel lapachol. In verschillende dieronderzoeken is aangetoond dat deze stof een anti-kanker werking heeft en effectief is tegen sommige bacteriën en virussen. Er is echter geen goed onderzoek uitgevoerd dat een effect bij mensen aantoonde.

dat klinkt natuurlijk wel heul goed :D

Zijn wel allemaal aannames, maar geen bewijzen en of het voor paarden ook zo werkt/veilig is.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 15:00

ik vraag me ook echt af hoe ze aan die ingredienten komen?

Myour

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 15:46

@ Carolshadow: ik ben vanochtend geweest, de dierenarts raadde aan om toch enkele dagen antibiotica te geven, binnen een werkweek moet het in ieder geval al afgezakt zijn, anders toch DA erbij. Het zag er niet erg onrustig uit, maar het is gewoon onwijs gevoelig. Er zat wel een korstje op dus dat is dan wel goed. Het is sowieso wel ontstoken, dat was het al geruime tijd, maar nu heeft het zich een weg naar buiten 'gevreten'. Had geen mobiel mee dus ik zal er straks aan denken om een fotootje te maken. Gelukkig is het niet gaan zwellen.

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 17:11

Wel balen dat je weer aan de antibiotica moet zeg.
Maar ja hopen dat het nu sneller geneest.
Ik ga voor jullie duimen!

Die ingrediënten, soms vraag ik me ook wel af hoe ze in godsnaam erbij komen hóór.